F31 kokemuksia

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Minä taas sain sporttipenkin todella helposti sopiviin säätöihin. Lähes 10cm pidempi veljeni veti yllättäen penkkiä eteenpäin kun hyppäsi koeajolle, muissa autoissa päinvastoin.

Ainoa joka kyrsii on mittariston näkyminen ratin läpi, säätäisin ratin muuten ihan taakse ja alas, mutta silloin ratin kehä tulee ihan keskelle mittaristoa. Kompromissisäätö on sitten niin että mittaristosta peittyy yläreunasta vain cruisen asetusviisarivalo ja pieni siivu nopeus- ja kierrosasteikkoja. No eipä näy mun pitkähköllä selällä mittaristo kokonaan mistään muustakaan autosta, paitsi niistä joissa mittaristo ei ole ratin takana vaan kojelaudan keskellä. Jos maha olisi niin suuri että rattia pitäisi sen tieltä siirtää ylemmäs/edemmäs niin näkyisi mittaristokin.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Nosta penkkiä vähän ylemmäs. Minullakin on todella pitkä selkä suhteessa jalkojen pituuteen, kokonaismitta 170cm. Aiemmin tuli maattua istuinosa taakse kallistettu ja penkki alhaalla, ei näkynyt mittaristo jne. Kokeilin jossain vaiheessa penkin nostoa ja istuinosan kallistusta eteenpäin, sen jälkeen on ollut huomattavasti mukavampi ajaa pidempää matkaa. Ratti on tällä hetkellä vedettynä niin lähelle kuin saa ja korkeus sillä tavalla että mittaristo näkyy kokonaan.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En nosta kun hiukset on jo melkein katossa. Kokonaismitta siis 185cm. Se on kumma että maailmassa on todella vähän automalleja joissa ratin pituussäätöä ei tarvitse vetää ääritaakse (ja monissa jää silti liian kauas). F31:ssa juuri riittää ratin pituussäätö mulle.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mä olen 187 cm ja ei lähelläkään hiukset kattoa. Joko sulla on tosi tötterö hiuskampaus tai ajoasento liian pysty.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hiukset on vähän tötteröllä, ja selkä on siis piiiitkä. Selkänojan kallistaminen ei ainakaan paranna ajoasentoa kun ratti jää sitten kauas. Muuten ajoasento on hyvin lähellä täydellistä penkin ja ratin suhteen, mittaristo vaan on "väärässä paikassa".
Driver57
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Tammi 2017, 21:34
Auto: OOOO

Ja päivää tähänkin taloon, muutaman kuukauden F31-kurvailun perusteella tähän jotain kommentteja vaikka toivottua pidempää talviloma-ajoa ei sitten tullutkaan tehtyä jouluna. 2013 320i A xdrive siis alla, varusteina kai lähinnä sporttipenkit ja laajennettu mittaristo. Tähän mennessä havaittuja asioita muutaman B8-rinkelikeulan ja pienen mutta hyvin epämääräisen autohistorian perusteella:
+ Kiva ajaa, vaikka kitkarenkailla liukkaalla ajossa on aina välillä yllätysmomenttia mutkissa.
+ Automaatti toimii hyvin.
+ Moni detalji ajateltu loppuun asti, vaikka ajatus poikkeaakin usein aikaisemmista autoista niin tuntuvat toimivilta.
- Sporttipenkin manuaalisäädöt ja yleensäkin koko sporttipenkki - säädöt pitää olla kohdallaan jotta penkki on hyvä ja esim. korkeussäätö pitäisi olla mieluummin pumpputoiminen jotta pienet justeeraukset onnistuvat.
- Pieniä keskeneräisyyksiä ilmeisesti pre-faceliftistä johtuen mediasoittimessa ja nyt pakkasella nuo akkuviestit.
- Pikkunavi on sinänsä aivan riittävä mutta ärsyttäähän ne leveät näytön reunat.
- Kutistuneita takaoven tiivisteitä en huomannut ennen ostoa ja myyjäliike ei hoida takuuna.
- "Kiihdytysvalmistelut" vähän korneja niin tässä kuin muissakin uusissa autoissa: naps DTC päälle, naps sport -ajotila ja vielä vaihdekepin tönäisy.
- Jotain nitinöitä ja natinoita satunnaisesti.

Miinuslista pidempi mutta kyse niiden osalta enemmänkin pikkuasioista. Katsellaan mitä tulevaisuus tuo, kaiuttimien päivitys harkinnassa mutta ensin pitäisi korjauttaa ihan itse tehty naarmu ovesta (vyön solki ja boksin asennushääräys :( ) ja katsoa eka huoltohinta.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Nyt on hetken aikaa ollut ajossa 316iA -15 Farkku. Ajettavuus on miellyttävä ja tehot riittävät enkä ole nelivetoa kaivannut vaikka alla kitkat onkin. Renkaat tosin vaihtuu runflat malleista normaaleihin kunhan saan ne loppuun kulutettua. Suurimmat miinukset tulevat sporttipenkeistä ja paskoista kajareista.

Automaatin hitauteen on myös ollut vähän totuttelua manuaalien jälkeen. Automaatti ei pysty tietenkään ennakoimaan mitä olet tekemässä eikä ajo tästä johtuen ole aina niin hirveän smoothia.

Plussia on turha listata kun eihän ne kiinnosta.

Miinuksia:
-Manuaalisten sporttipenkkien ristiseläntuki on olematon. Kannattaa huomioida se käytettyä ostettaessa. Eli autosta pitää löytyä ristiseläntuki tai se täytyy olla valmis itse asentamaan. Nyt odotellaan kevättä että pääsee asennushommiin. Listasin viestin loppuun osat jotka tarvitaan lisäykseen kuskinpenkkiin
-Snap-in adapteri vie tilaa ja on turha. Se on nyt revitty pois ja korvattu OEM kumimatolla. Nyt mahtuu aurinkolasit koteloineen keskikonsoliin.
-Perus hifi systeemi on huono. Tämä on harkinnassa: http://www.sk-autosound.fi/21
-Xenonit palavat käytännössä kokoajan eli automatiikka kusee --> Tilasin Enet kaapelin netistä ja koodasin tänään paremmaksi eli vähemmän herkäksi ja myös että takavalot palavat päivänajovalojen kanssa
-Start & Stop joutuu jokaisella käynnistyksellä laittamaan käsin pois päältä --> Piti koodata tämä muistamaan tilansa, mutta meni nähtävästi asentoon että oletuksena OFFilla :D
-Takakonttia ei voi sulkea sisältä käsin --> Koodattu, nyt menee yhdellä painalluksella kiinni sisältä tai avaimesta (eli ei tarvitse pitää pohjassa kuten oletuksena)
-Sitten mulla on autossa tummennetut taka ja takasivuikkunat. Taaksepäin ei näy oikeastaan mitään ja välillä tuntuu että ajaa pakettiautoa. Tälle ei hirveästi voi tehdä.
-Auto on tarkoitettu ajamiseen eikä matkantekoon. Ohjaus on hieman levoton ja kaasujalkaa on hankala lepuuttaa missään kun vakkari on päällä.

Ristiseläntuki retrofit sport manuaalipenkkeihin:
65 07 Switch for lumbar support, left 1 61319231269
217 04 Lumbar support pad with pump 1 52107425927 (korvannut 52107284042)
80 03 Backrest width adjuster with valve LBV 1 52107284043
9 02 Adapter wire for lumbar support 2 61129258214
37 wiring set 61129264636
Viimeksi muokannut Galaxy1223, 14 Tammi 2017, 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Galaxy1223 kirjoitti:Automaatin hitauteen on myös ollut vähän totuttelua manuaalien jälkeen. Automaatti ei pysty tietenkään ennakoimaan mitä olet tekemässä eikä ajo tästä johtuen ole aina niin hirveän smoothia.
Tuo liittynee heikkoon tehoon ja vääntöön. Automaatti on ihan "smooth" kyllä ainakin tällä 20d nokivasaralla. Ongelma lienee ohut vääntö joka pakottaa kierrosten nousevan ja sitten kun kierrokset nousevat ja ahdot tulevat, niin sitten se nykäisee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:
Galaxy1223 kirjoitti:Automaatin hitauteen on myös ollut vähän totuttelua manuaalien jälkeen. Automaatti ei pysty tietenkään ennakoimaan mitä olet tekemässä eikä ajo tästä johtuen ole aina niin hirveän smoothia.
Tuo liittynee heikkoon tehoon ja vääntöön. Automaatti on ihan "smooth" kyllä ainakin tällä 20d nokivasaralla. Ongelma lienee ohut vääntö joka pakottaa kierrosten nousevan ja sitten kun kierrokset nousevat ja ahdot tulevat, niin sitten se nykäisee.
Mahdollisesti 20d on smoothimpi. Esim. tilanteessa että ajan vaikka kehää pitkin tasaisella nopeudella ja joku on tulossa rampista. Automaatti tietenkin pitää kierrokset jossain alle 1500 kierroksen. Koen että haluan antaa liittyvälle autolle hieman tilaa ja painan kaasua kiihdyttääkseni. Tämä siis aivan hetkellisesti jotta hieman siirryn toisen alta pois. Automaatti tietenkin päättelee että nyt mennään ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle. En jaksa uskoa että toiminta olisi niin kovin erilainen dieselillä. Manuaalilla vastaavassa tilanteessa voisin lyödä vaikka pedaalin pohjaan ja saavuttaa välittömästi halutun kiihdytyksen. Automaatti vaihtaa ensin vaihdetta. Mutta tuo nyt on vain automaatti vs. manuaali keskustelu enemmänkin eikä niinkään auton vika.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Galaxy1223 kirjoitti:Mahdollisesti 20d on smoothimpi. Esim. tilanteessa että ajan vaikka kehää pitkin tasaisella nopeudella ja joku on tulossa rampista. Automaatti tietenkin pitää kierrokset jossain alle 1500 kierroksen. Koen että haluan antaa liittyvälle autolle hieman tilaa ja painan kaasua kiihdyttääkseni. Tämä siis aivan hetkellisesti jotta hieman siirryn toisen alta pois. Automaatti tietenkin päättelee että nyt mennään ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle. En jaksa uskoa että toiminta olisi niin kovin erilainen dieselillä. Manuaalilla vastaavassa tilanteessa voisin lyödä vaikka pedaalin pohjaan ja saavuttaa välittömästi halutun kiihdytyksen. Automaatti vaihtaa ensin vaihdetta. Mutta tuo nyt on vain automaatti vs. manuaali keskustelu enemmänkin eikä niinkään auton vika.
Usko tai älä, mutta 20d-vehkeessä tuossa tilanteessa saa aika syvälle työntää lapikasta ennen kuin vaihtaa pienemmälle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Uskottava se sitten on. Eli ehkä meneekin auton viaksi/ominaisuudeksi sittenkin. Speksien mukaan maksimivääntö on käytössä kuitenkin jo 1350rpm lähtien ja jos kytken vaihteiston manuaalitilaan niin kiihtyvyys on riittävä tuollaiseen tilanteeseen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Galaxy1223 kirjoitti:-Sitten mulla on autossa tummennetut taka ja takasivuikkunat. Taaksepäin ei näy oikeastaan mitään ja välillä tuntuu että ajaa pakettiautoa. Tälle ei hirveästi voi tehdä.
Onko tehdastummennetut vai kalvotetut takaikkunat? Mun silmissä tehdastummennetut pimentää sisältä päin katsottuna todella vähän, ettei haittaa näkemistä pätkääkään, vaikka ulkoa ei näekään sisään.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Wonderi kirjoitti:
Galaxy1223 kirjoitti:-Sitten mulla on autossa tummennetut taka ja takasivuikkunat. Taaksepäin ei näy oikeastaan mitään ja välillä tuntuu että ajaa pakettiautoa. Tälle ei hirveästi voi tehdä.
Onko tehdastummennetut vai kalvotetut takaikkunat? Mun silmissä tehdastummennetut pimentää sisältä päin katsottuna todella vähän, ettei haittaa näkemistä pätkääkään, vaikka ulkoa ei näekään sisään.
Kalvotetut koska oikeen tarkasti etsimällä löytää rypyn tummennuksesta. Takasivuikkunoista näkee ihan ok ulos mutta takaikkunasta ei jos siihen aivan vähänkin tulee jotain likaa. Ongelmaa pahentaa vielä entisestään tummentuva taustapeili.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Oma on sedan ja omaa tehdastummennetut takalasit, joten ei aivan vertailukelpoista. Tummennusta taitaa olla vähemmän kuin kalvoasennuksissa keskimäärin ja se ei ainakaan vielä ole haitannut, edes hämärässä. Pimeässä nyt ei ole näkynyt mitään ennenkään. Automaattisesti himmenevä taustapeili saattaa reagoida hitaammin, mutta onneksi reagoi kuitenkin, säästää silmiä pimeässä ajettaessa.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Petteri75 kirjoitti:Automaattisesti himmenevä taustapeili saattaa reagoida hitaammin, mutta onneksi reagoi kuitenkin, säästää silmiä pimeässä ajettaessa.
Tummennukset ei vaikuta peilien automatiikkaan. Taustapeilin valoanturi on peilin kuoressa etupuolella, eli se mittaa valoisuuden käytönnössä tuulilasin puolelta. Automaattisesti tummenevat peilit on pimeällä aina tummia, eivätkä siis tummene vain silloin, kun niihin heijastuu kirkas valo.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

penttim kirjoitti:
Petteri75 kirjoitti:Automaattisesti himmenevä taustapeili saattaa reagoida hitaammin, mutta onneksi reagoi kuitenkin, säästää silmiä pimeässä ajettaessa.
Tummennukset ei vaikuta peilien automatiikkaan. Taustapeilin valoanturi on peilin kuoressa etupuolella, eli se mittaa valoisuuden käytönnössä tuulilasin puolelta. Automaattisesti tummenevat peilit on pimeällä aina tummia, eivätkä siis tummene vain silloin, kun niihin heijastuu kirkas valo.
Melkein uskaltaisin olla erimieltä :conf:

Edittiä
Joo kyllä se anturi on siinä peilissä ylälaidassa oleva pieni musta piste
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

F31 iA xDrive ollut alla nyt parisen kuukautta. Hommattu kolmisen vuotta ajettuna.

Tähän mennessä on takuuseen rasvattu nitisevät takaluukun pumput ja hoidettu peilien alueelta kuuluva nitinä teippaamalla peilit PUMA:n mukaisiksi. Nuo äänet hävisivät korjausten seurauksena. Propsit siitä Autokeskus Airportille.

Perus äänijärjestelmän aneemisuuteen tulee kohtapuoleen muutos Alpine kitin kautta.

Sport penkki on toiminut ihan riittävän hyvin vaikka ristiselän tukea ei olekkaan. Kokeilin myös autoa jossa tuki oli, ja minun selälleni tuki jopa pussi tyhjänä oli hieman korkea ja kipeytti selkää. Kannattaa varmaan huomioida se että ristiseläntuki itsessäänkin korottaa selkänojaa kohdaltaan hieman jos sellaisen retrofittiä miettii.

Sen sijaan alla olevat Pirelli Citurato P7 RFT:t ovat aivan tolkuttoman äänekkäät renkaat, tai sitten autossa on vain aivan uskomattoman huono äänieristys. Vanhemmalla asfaltilla ihmeellinen jyrinä alkaa jo 30km/h nopeudessa ja kovenee kovenemistaan vauhdin kasvaessa. Moottoritienopeuksissa joutuu vääntämään musiikkia melkoisesti kovemmalle että jyrinää saa jotenkin häivytettyä. Olisi kiva vertailla jotenkin non-RFT renkailla varustetun vastaavan auton ääniä. Tuo "kivireen" ääni on melkoisen kova ja ärsyttävä.

Kaiken muun osalta auto on juuri sitä mitä hainkin. Mukava ajaa ja oikein toimiva perheauto.
Ex: F20 118dA
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Nyt puolen vuoden pre-LCI F31 omistamisen jälkeen voisin sanoa että jäljellä on oikeastaan kolme hieman häiritsevää asiaa:
-Vakkari on toteutettu ihan päin helvettiä koska se jarruttaa. Tätä ei saa pois mitenkään
-Ajoittain takana nitisee joku sauma tai lista. Ei ole kuitenkaan niin paljoa häirinnyt että tosissaan olisin alkanut syypäätä metsästämään
-Ovet on mulla vaimennettu mutta rengasmelu kesärenkailla 17" runfläteillä on melko kova. Ehkä ensi kesänä voisi vaihtaa normaalirenkaisiin. Pitäisi jossain kohtaa ottaa edestä sisälokarit irti, sen alta pitäisi löytyä joku reikä jota tukkimalla ääntä pitäisi saada alaspäin

Nämä siis tehty jotta autosta on saanut käyttökelpoisen:
-Roiskeläpät
-Snap-in adapteri pois
-Kuskinpenkkiin ristiseläntuki retrofit
-Koodattu valot & start-stop yms toimimaan oikein
-SK-autosoundin audio paketti stage1 + ovien vaimennus
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Järjestyksessään 3 f30 msport alla...

-jarrusatulat ruosteessa suht paljon 3/3
-takaovien tiipparit kutistunut. 3/3
-n47 jakopää kahisee. 3/3
-ovien lukkojen nupit pärisee.onko järkevää korjausta? 2/3
-676 hifit melkoisen onnettomat
-jarrupalojen lukemat "sekoilee" 2/3

Tossa omat kokemukset f30,rengasmelu pirelli rft/nokian hakkablack ei juurikaan eroa.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Huh, onko sulla tosiaan jo kolmas n47 f30 menossa? Kilsoja tullee melkoista tahtia?
Vastaa Viestiin