Moi!
Tuli tuommoinen F30 316dA (Business Edition) hommattua
Auto toimitettiin 1.12 ja oikein tyytyväinen parin päivän ajelun jälkeen. Nyt pakkasten kiristyessä (-20c) näyttää että moottorinlämmöt eivät riitä ajossa. Lämmöt jäävät siihen 50-150C:n asteen väliin 1/4 käyrästä (ilmeisesti 70c?) ja lämmöt nousevat hieman kun nopeutta pudotetaan ja ilma vähän lauhtuu.
Onko F30:sessä se automaattisesti säätyvä säleikköjä, jota E90:sessä oli jossain välissä jota auto ohjaa? Tähän ei ilmeisesti ole saatavilla E46:sen tapaisia munuaisensuojia konehuoneeseen viimaa vastaan jolla saisi lämpöjä lisättyä?
Viimasuoja olisi ilmeisen toivottu ja jos joku osaa osoittaa sellaisen keksinnön niin otetaan ehdotus vastaan.
F30 ja pakkaset
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Onnittelut ensin hienosta autovalinnasta (itsellä samanlainen) Eikös tuo lämpömittari kerro öljyn lämpötilan eikä jäähdytysnesteen jonka lämpömittari yleensä kertoo?BillyBob kirjoitti:Moi!
Tuli tuommoinen F30 316dA (Business Edition) hommattua
Auto toimitettiin 1.12 ja oikein tyytyväinen parin päivän ajelun jälkeen. Nyt pakkasten kiristyessä (-20c) näyttää että moottorinlämmöt eivät riitä ajossa. Lämmöt jäävät siihen 50-150C:n asteen väliin 1/4 käyrästä (ilmeisesti 70c?) ja lämmöt nousevat hieman kun nopeutta pudotetaan ja ilma vähän lauhtuu.
Onko F30:sessä se automaattisesti säätyvä säleikköjä, jota E90:sessä oli jossain välissä jota auto ohjaa? Tähän ei ilmeisesti ole saatavilla E46:sen tapaisia munuaisensuojia konehuoneeseen viimaa vastaan jolla saisi lämpöjä lisättyä?
Viimasuoja olisi ilmeisen toivottu ja jos joku osaa osoittaa sellaisen keksinnön niin otetaan ehdotus vastaan.
Mielestäni 70 astetta öljynlämpönä on jo ihan hyvällä alueella?
Omassa autossa ainakin lämmintä riittänyt liiankin kanssa( ja nopeasti), vaikkakin ulkolämpötila täällä etelässä ollut vasta minimissään -15
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Persetti, niinhän tuo piti käydä katsomassa että öljynkannuhan siinä mittaristossa seisooAnssi79 kirjoitti:Onnittelut ensin hienosta autovalinnasta (itsellä samanlainen) Eikös tuo lämpömittari kerro öljyn lämpötilan eikä jäähdytysnesteen jonka lämpömittari yleensä kertoo?BillyBob kirjoitti:Moi!
Tuli tuommoinen F30 316dA (Business Edition) hommattua
Auto toimitettiin 1.12 ja oikein tyytyväinen parin päivän ajelun jälkeen. Nyt pakkasten kiristyessä (-20c) näyttää että moottorinlämmöt eivät riitä ajossa. Lämmöt jäävät siihen 50-150C:n asteen väliin 1/4 käyrästä (ilmeisesti 70c?) ja lämmöt nousevat hieman kun nopeutta pudotetaan ja ilma vähän lauhtuu.
Onko F30:sessä se automaattisesti säätyvä säleikköjä, jota E90:sessä oli jossain välissä jota auto ohjaa? Tähän ei ilmeisesti ole saatavilla E46:sen tapaisia munuaisensuojia konehuoneeseen viimaa vastaan jolla saisi lämpöjä lisättyä?
Viimasuoja olisi ilmeisen toivottu ja jos joku osaa osoittaa sellaisen keksinnön niin otetaan ehdotus vastaan.
Mielestäni 70 astetta öljynlämpönä on jo ihan hyvällä alueella?
Omassa autossa ainakin lämmintä riittänyt liiankin kanssa( ja nopeasti), vaikkakin ulkolämpötila täällä etelässä ollut vasta minimissään -15
Kerkesin jo BMW-liikkeestä että löytyykö näihin munuaissuojaa ja sieltä sain tuon saman vastauksen että öljyn lämpötilasta on kyse. Kesällä voi nousta 100c asteen pintaan öljyn lämpötila.
Samalla kertoivat ettei X3:seen saa edes lämmitintä. Kestää kuulemma -30c pyöräyttää käyntiin kylmiltään. En tiedä sitten omistajan henkisestä kantista, ei ainakaan minun kantti kestäisi.
Sen vielä sanon että 316dA on yllättävän pirteä peli merkintäänsä nähden, vaikka pelko oli laiskemmasta pirssistä.
Ajamisen ilo siis jatkukoot
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Mitä lämmitintä X3:een ei muka saa?
Kannattaa myös laittaa se takatilan puhallinritilät kiinni/lämpöistä puhaltaa,niin auto lämpiää nopeammin sisältä.
Itsellä ne puhalti vielä kylmää kesän jäljiltä...
Ja tuosta ratin lämmittimestä sen verran,että lämmitinvastus voisi olla myös noissa vaakapuolissa(peukalon leputus),oli meinaan helvetin kylmät ja ratti muuten lämmin -25 pakkasessa tänään.
Itsellä ne puhalti vielä kylmää kesän jäljiltä...
Ja tuosta ratin lämmittimestä sen verran,että lämmitinvastus voisi olla myös noissa vaakapuolissa(peukalon leputus),oli meinaan helvetin kylmät ja ratti muuten lämmin -25 pakkasessa tänään.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Pakkaset alkaa taas pikkuhiljaa olemaan ajankohtaisia, joten onko asiallista viimasuojaa löytynyt. Tuskaisen hitaasti nuo öljynlämmöt tuntuvat nousevan, olisi kiva jos 90km työmatkalla ehtisi saada auton "normaaliin" lämpötilaan…Teme_P kirjoitti:Jos jollakin tulee eteen fiksu, nimenomaan F30:een sopiva viimasuoja (ei diy pahvilappu), niin laittakaa muillekin tiedoksi tänne!
T. Teme
Itse askartelinpaskartelin sellaisesta muovisesta mustasta aalto"paffista".Teme_P kirjoitti:Jos jollakin tulee eteen fiksu, nimenomaan F30:een sopiva viimasuoja (ei diy pahvilappu), niin laittakaa muillekin tiedoksi tänne!
T. Teme
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Askarreltu munuaiset peittävä pahvi, tosin ohuesta kylttimuovista (jäykempää). Nippusiteillä kiinni. Näyttääkö hyvältä? NO EI. Mutta jos BMW on niin ylettömän upea talviauto ja tehdas suorastaan jumalaisen viisas eikä F30:een ole tarjolla
a) mallikohtaista tai
b) yleismallista viimasuojaa,
niin sitten askarrellaan.
Aivan hirveää vaikutusta ei tunnu olevan, tosin aivan 1. kerralla n. -12°C pakkasella n. 100km/h vauhdissa jaksoi pitää lämpöjä yli 95°C kohdan, kun lähti lämpimänä hallista. Keulan/maskin alaosa on siis auki, siellä sijaitsee mm. välijäähdytin. Imuilma on apukuljettajan puolella, pitäisiköhän taiteilla jonkinlainen "kouru" ulkoilmaan? Tuntuu kyllä toimivan nytkin.
a) mallikohtaista tai
b) yleismallista viimasuojaa,
niin sitten askarrellaan.
Aivan hirveää vaikutusta ei tunnu olevan, tosin aivan 1. kerralla n. -12°C pakkasella n. 100km/h vauhdissa jaksoi pitää lämpöjä yli 95°C kohdan, kun lähti lämpimänä hallista. Keulan/maskin alaosa on siis auki, siellä sijaitsee mm. välijäähdytin. Imuilma on apukuljettajan puolella, pitäisiköhän taiteilla jonkinlainen "kouru" ulkoilmaan? Tuntuu kyllä toimivan nytkin.
Parin viikon, ja erittäin talvisen, kokemuksen pohjalta pari huomiota:
-Sedanissa takakontti jäätyy kiinni, kun sisätilan lämppäri sulattaa aamulla yön aikana sataneet lumet takalasista. Kahden yön jälkeen vein lämpimään parkkihalliin, ja tunnin sulattelun jälkeen sain jäät irti - sitä oli paljon. Takaovien alahelmassa sama ilmiö.
-Pysäköintitutkat ei toimi pakkasella/lumessa lainkaan. Huutaa jatkuvasti. Lämmin parkkihalli korjaa päiväksi pariksi.
-Premium auto narisee, rämisee, vinkuu, resonoi ja vaikeroi. Erityisesti kojelaudan räminä ja resonanssi häiritsee. Alla kuitenkin 16" 205/55 ja autossa 23000km mittarissa.
-Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta. Ehkä sitten kesällä. Comfort asetuksilla ajellaan.
-lyhtyjen pesurit jäätyy auki
-pissapoika nesteet tietokoneen mukaan vähissä - säiliö täynnä ja toimii.
+Kun lämpenee, mikä vaatii aikansa, niin on mitä mainioin auto.
+Puhaltaa nopeasti lämmintä sisälle, ja jaksaa pitää lämmöt hyvin
+Erittäin vakaa ja hyvä ajettava
+Ei hohka kylmää ovista ja ikkunoista, kuten aiemmat eri konsernin autot teki
-Sedanissa takakontti jäätyy kiinni, kun sisätilan lämppäri sulattaa aamulla yön aikana sataneet lumet takalasista. Kahden yön jälkeen vein lämpimään parkkihalliin, ja tunnin sulattelun jälkeen sain jäät irti - sitä oli paljon. Takaovien alahelmassa sama ilmiö.
-Pysäköintitutkat ei toimi pakkasella/lumessa lainkaan. Huutaa jatkuvasti. Lämmin parkkihalli korjaa päiväksi pariksi.
-Premium auto narisee, rämisee, vinkuu, resonoi ja vaikeroi. Erityisesti kojelaudan räminä ja resonanssi häiritsee. Alla kuitenkin 16" 205/55 ja autossa 23000km mittarissa.
-Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta. Ehkä sitten kesällä. Comfort asetuksilla ajellaan.
-lyhtyjen pesurit jäätyy auki
-pissapoika nesteet tietokoneen mukaan vähissä - säiliö täynnä ja toimii.
+Kun lämpenee, mikä vaatii aikansa, niin on mitä mainioin auto.
+Puhaltaa nopeasti lämmintä sisälle, ja jaksaa pitää lämmöt hyvin
+Erittäin vakaa ja hyvä ajettava
+Ei hohka kylmää ovista ja ikkunoista, kuten aiemmat eri konsernin autot teki
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 104
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
- Auto: F30 320iA xDrive 2015
Mun xDrivessa ei ole ollut pysäköintitutkien kanssa ongelmia, kuten ei myöskään "nitinöiden ja narinoiden" kanssa, tosin autolla ajettu vasta 8000 km.JiiP kirjoitti:Parin viikon, ja erittäin talvisen, kokemuksen pohjalta pari huomiota:
-Sedanissa takakontti jäätyy kiinni, kun sisätilan lämppäri sulattaa aamulla yön aikana sataneet lumet takalasista. Kahden yön jälkeen vein lämpimään parkkihalliin, ja tunnin sulattelun jälkeen sain jäät irti - sitä oli paljon. Takaovien alahelmassa sama ilmiö.
-Pysäköintitutkat ei toimi pakkasella/lumessa lainkaan. Huutaa jatkuvasti. Lämmin parkkihalli korjaa päiväksi pariksi.
-Premium auto narisee, rämisee, vinkuu, resonoi ja vaikeroi. Erityisesti kojelaudan räminä ja resonanssi häiritsee. Alla kuitenkin 16" 205/55 ja autossa 23000km mittarissa.
-Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta. Ehkä sitten kesällä. Comfort asetuksilla ajellaan.
-lyhtyjen pesurit jäätyy auki
-pissapoika nesteet tietokoneen mukaan vähissä - säiliö täynnä ja toimii.
+Kun lämpenee, mikä vaatii aikansa, niin on mitä mainioin auto.
+Puhaltaa nopeasti lämmintä sisälle, ja jaksaa pitää lämmöt hyvin
+Erittäin vakaa ja hyvä ajettava
+Ei hohka kylmää ovista ja ikkunoista, kuten aiemmat eri konsernin autot teki
Pissapoikaongelma myös mun F30:ssa, säiliö täynnä vaikka tietokone muuta väittää. Ongelma ilmeni vasta kovilla pakkasilla -kesällä ei ongelmia.
xDriven suureen kulutukseen (verrattuna takavetoiseen) olen myös kiinnittänyt huomiota. Takavetoisen F30:n kulutus oli keskimäärin +3l/100 km xDrive:a alhaisempi. Takavetoisen kulutus rauhallisessa matka-ajossa vaihteli 5,3-5,7l/100km välillä, kun taas xDriven kulutus vastaavassa ajossa on vaihdellut 8,6l/100km molemmin puolin.
Bemisti jo vuodesta 1989
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
On kyllä järkyttävä kulutus. Itsellä takatuuppari F30 320dA menee talvellakin matkaa reilusti alle 5l/100km kulutuksilla.JiiP kirjoitti:Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Sanoppa muuta. Vaikka kuinka hellästi painaisi kaasupoljinta, niin hetkellinen kulutus aina osoittimen ääriasentoon. Vanhassa RS Skodassa oli n. 40 hevosta ja 80 Nm enemmän, mutta 30% pienempi kulutus. Toistaiseksi vielä jaksan laittaa talven, kylmän jne. piikkiin.salmol kirjoitti:On kyllä järkyttävä kulutus. Itsellä takatuuppari F30 320dA menee talvellakin matkaa reilusti alle 5l/100km kulutuksilla.JiiP kirjoitti:Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta.
Nitinät ja narinat, erityisesto kojelaudassa ärsyttää. Onkohan tämä edes takuukorjauksen piiriin sovellettava asia, en tiedä.Bemisti kirjoitti:Mun xDrivessa ei ole ollut pysäköintitutkien kanssa ongelmia, kuten ei myöskään "nitinöiden ja narinoiden" kanssa, tosin autolla ajettu vasta 8000 km.JiiP kirjoitti:Parin viikon, ja erittäin talvisen, kokemuksen pohjalta pari huomiota:
-Sedanissa takakontti jäätyy kiinni, kun sisätilan lämppäri sulattaa aamulla yön aikana sataneet lumet takalasista. Kahden yön jälkeen vein lämpimään parkkihalliin, ja tunnin sulattelun jälkeen sain jäät irti - sitä oli paljon. Takaovien alahelmassa sama ilmiö.
-Pysäköintitutkat ei toimi pakkasella/lumessa lainkaan. Huutaa jatkuvasti. Lämmin parkkihalli korjaa päiväksi pariksi.
-Premium auto narisee, rämisee, vinkuu, resonoi ja vaikeroi. Erityisesti kojelaudan räminä ja resonanssi häiritsee. Alla kuitenkin 16" 205/55 ja autossa 23000km mittarissa.
-Kulutus on sairas. Kertaakaan en ole yhdelläkään lenkillä päässyt alle 10l/100km kulutusta. Ehkä sitten kesällä. Comfort asetuksilla ajellaan.
-lyhtyjen pesurit jäätyy auki
-pissapoika nesteet tietokoneen mukaan vähissä - säiliö täynnä ja toimii.
+Kun lämpenee, mikä vaatii aikansa, niin on mitä mainioin auto.
+Puhaltaa nopeasti lämmintä sisälle, ja jaksaa pitää lämmöt hyvin
+Erittäin vakaa ja hyvä ajettava
+Ei hohka kylmää ovista ja ikkunoista, kuten aiemmat eri konsernin autot teki
Pissapoikaongelma myös mun F30:ssa, säiliö täynnä vaikka tietokone muuta väittää. Ongelma ilmeni vasta kovilla pakkasilla -kesällä ei ongelmia.
xDriven suureen kulutukseen (verrattuna takavetoiseen) olen myös kiinnittänyt huomiota. Takavetoisen F30:n kulutus oli keskimäärin +3l/100 km xDrive:a alhaisempi. Takavetoisen kulutus rauhallisessa matka-ajossa vaihteli 5,3-5,7l/100km välillä, kun taas xDriven kulutus vastaavassa ajossa on vaihdellut 8,6l/100km molemmin puolin.
Ohjauksen narinaan sainkin jo vinkin palstalta, katsotaan korjaako huolto sen.
Erikoista. Mun 101tkm ajetun sisusta ei natise sitten yhtään. Lasinpesunestevaroitus poistui sulattamalla, parkkitutkat ehti kuivassa pakkassäässä eheytyä ihan haihduttamalla jään pois, ennen kuin ehdin raivata talliin tilaa. Päivä lämpimässä mutta kosteassa parkkihallissa on huono tapa sulattaa autoa, kosteus tunkee joka paikkaan ja sitten jäätyy taas kun ajaa ulos. Kulutus pomppaa kyllä takavetodieselissäkin talvella jonkun verran, osan siitä laitan lisääntyneen tyhjäkäynnin piikkiin. Pätkäajossa tyhjäkäynnin osa voi olla yllättävän suuri.
Kokonaisuutena ylivoimaisesti paras talviauto mitä mulla on koskaan ollut, lämpenee todella hyvin eikä pakkanen tunnu ajoon vaikuttavan oikein mitenkään.
Kokonaisuutena ylivoimaisesti paras talviauto mitä mulla on koskaan ollut, lämpenee todella hyvin eikä pakkanen tunnu ajoon vaikuttavan oikein mitenkään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Ei se autotehdas tee juuri muillakaan merkeillä omia maskisuojia, Pösö ja Citikka on ainoat, joilla löytyy kovamuoviset tehtaan omat ja usein ko. auton mukana tulevat maskisuojat, joilla on alkuperäinen varaosanumero. Muihin autoihin ne suojat valmistaa kotimainen Tampereen lähellä oleva Tammer-Suoja.
Sinne vaan tarpeeksi s-postia ja valitusta, että koitakaas nyt valmistaa maskisuojia bemuunkin, niin ehkä alkavat tehdä. Ehkä bemun maski on pystyrivoituksineen niin haastava, jotta siihen ei suomessa osata teollisesti valmistaa noita suojuksia.
Sinne vaan tarpeeksi s-postia ja valitusta, että koitakaas nyt valmistaa maskisuojia bemuunkin, niin ehkä alkavat tehdä. Ehkä bemun maski on pystyrivoituksineen niin haastava, jotta siihen ei suomessa osata teollisesti valmistaa noita suojuksia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Lyhtyjen pesurit jäätyy auki...Miksi ihmeessä kovalla pakkasella pitää edes pestä tuulilasia tai ajovaloja. Mulla kävi noin joskus nuorena jätkänä IV-kopan Golfin kanssa, kun tyhmyyksissäni yritin suihkuttaa lasinpesunestettä ajovaloille -20c pakkasessa.
Korin tai sisustan natinoita ja nitinöitä ei munkaan kummassakaan F-sarjojen tai sitä edeltäneiden E-sarjojen bemuissa ole pakkasilla ollut. Karmittomat ikkunatkin on pelannu hyvin ja jopa ilman sisätilan lämmittämistä.
Vasta lähempänä 30-asteen pakkasia iskarit muuttuu kivikoviksi, ollen sitä tosin vain hetken. Edellisissä Golfeissa ne oli koppurat jo 15-20 pakkasasteessa ja pysy koppuroina koko ajomatkan. Moottorin tukikumitkaan ei oo kertaakaan jäätynet samalla tapaa koppuroiksi kuin Golfeissani teki. Käsijarrua voi pitää myös huoletta ylhäällä läpi talven, eipä jäädy kuten vaggilaisissa.
Ainoo kauneusvirhe on lämmityslaitteen puhallin, joka vikisee jonkinaikaa kovemmilla pakkasilla, mutta niitä tekee vaan muutama valmistaja, joten ne on samaa sontaa kaikki.
Pysäköintitutka on huutanut mulla turhaan vain silloin, kun pakki on päällä ja se tutkan silmä on muurautunut lumesta tai paksusta jäästä täysin umpeen. Ihan normaali ilmiö ja häviää, kun putsaa jään ja lumen pois.
Lämmitylaite on nopea ja tehokas. Auto myös pysyy lämpimänä. Kulutus on kovahko talvella ja etenkin pätkäajossa, sen myönnän. Kaupunkiajoon on jäkevämpikulutuksisiakin autoja tai liikkumismuotoja, kuten joukkoliikenne tai omat jalat. Painava kori, mehumaijatomaatti ja jatkuvasti jauhava neliveto lisää kulutusta. Sen toki tiesin, että pätkäajossa soppa maistuu ja mulle ei tuolla ole väliäkään, koska ajan vähän. Nuukemman tai paljon ajavan kannattaa harkita jotain muuta moottoria tai autoa.
Akku on tyhmässä ja kylmässä paikassa, sen myönnän. Mut paremman ajettavuustavoittelun takia kait pakko ollu tunkea sinne missä nyt on, eli takakontin pohjalle.
Jos on nitinöitä tai natinoita, niin huollon voi olla vaikea paikantaa niitä ja helposti jopa laittavat ne pakkasten piikkiin. Voi käydä myös niin, että nitinät vaan lisääntyy, kun paikkoja revitään auki ja parsitaan kiinni. Yleensä näissä nitöiden etsimisessä ja korjaamisessa asiakas on myös maksumies ja varsinkin silloin, jos selkeää äänenlähdettä ei löydy.
Jiipillä taitaa olla maanantaimalli tai liian kovat odotukset autoihin.
Toi lasinpesunesteherja voi johtua viallisesta anturista. Onhan niitä vaihdettu.
Erittäin hyviä talviautoja nämä kuitenkin on ja etenkin xDrivenä, jos vertaa vaikka volkkariin tai Skodaan.
Korin tai sisustan natinoita ja nitinöitä ei munkaan kummassakaan F-sarjojen tai sitä edeltäneiden E-sarjojen bemuissa ole pakkasilla ollut. Karmittomat ikkunatkin on pelannu hyvin ja jopa ilman sisätilan lämmittämistä.
Vasta lähempänä 30-asteen pakkasia iskarit muuttuu kivikoviksi, ollen sitä tosin vain hetken. Edellisissä Golfeissa ne oli koppurat jo 15-20 pakkasasteessa ja pysy koppuroina koko ajomatkan. Moottorin tukikumitkaan ei oo kertaakaan jäätynet samalla tapaa koppuroiksi kuin Golfeissani teki. Käsijarrua voi pitää myös huoletta ylhäällä läpi talven, eipä jäädy kuten vaggilaisissa.
Ainoo kauneusvirhe on lämmityslaitteen puhallin, joka vikisee jonkinaikaa kovemmilla pakkasilla, mutta niitä tekee vaan muutama valmistaja, joten ne on samaa sontaa kaikki.
Pysäköintitutka on huutanut mulla turhaan vain silloin, kun pakki on päällä ja se tutkan silmä on muurautunut lumesta tai paksusta jäästä täysin umpeen. Ihan normaali ilmiö ja häviää, kun putsaa jään ja lumen pois.
Lämmitylaite on nopea ja tehokas. Auto myös pysyy lämpimänä. Kulutus on kovahko talvella ja etenkin pätkäajossa, sen myönnän. Kaupunkiajoon on jäkevämpikulutuksisiakin autoja tai liikkumismuotoja, kuten joukkoliikenne tai omat jalat. Painava kori, mehumaijatomaatti ja jatkuvasti jauhava neliveto lisää kulutusta. Sen toki tiesin, että pätkäajossa soppa maistuu ja mulle ei tuolla ole väliäkään, koska ajan vähän. Nuukemman tai paljon ajavan kannattaa harkita jotain muuta moottoria tai autoa.
Akku on tyhmässä ja kylmässä paikassa, sen myönnän. Mut paremman ajettavuustavoittelun takia kait pakko ollu tunkea sinne missä nyt on, eli takakontin pohjalle.
Jos on nitinöitä tai natinoita, niin huollon voi olla vaikea paikantaa niitä ja helposti jopa laittavat ne pakkasten piikkiin. Voi käydä myös niin, että nitinät vaan lisääntyy, kun paikkoja revitään auki ja parsitaan kiinni. Yleensä näissä nitöiden etsimisessä ja korjaamisessa asiakas on myös maksumies ja varsinkin silloin, jos selkeää äänenlähdettä ei löydy.
Jiipillä taitaa olla maanantaimalli tai liian kovat odotukset autoihin.
Toi lasinpesunesteherja voi johtua viallisesta anturista. Onhan niitä vaihdettu.
Erittäin hyviä talviautoja nämä kuitenkin on ja etenkin xDrivenä, jos vertaa vaikka volkkariin tai Skodaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Petteri75 kirjoitti:Askarreltu munuaiset peittävä pahvi, tosin ohuesta kylttimuovista (jäykempää). Nippusiteillä kiinni. Näyttääkö hyvältä? NO EI. Mutta jos BMW on niin ylettömän upea talviauto ja tehdas suorastaan jumalaisen viisas eikä F30:een ole tarjolla
a) mallikohtaista tai
b) yleismallista viimasuojaa,
niin sitten askarrellaan.
Aivan hirveää vaikutusta ei tunnu olevan, tosin aivan 1. kerralla n. -12°C pakkasella n. 100km/h vauhdissa jaksoi pitää lämpöjä yli 95°C kohdan, kun lähti lämpimänä hallista. Keulan/maskin alaosa on siis auki, siellä sijaitsee mm. välijäähdytin. Imuilma on apukuljettajan puolella, pitäisiköhän taiteilla jonkinlainen "kouru" ulkoilmaan? Tuntuu kyllä toimivan nytkin.
Hemmetti vieköön nimenomaan tärkeintä on tukkia se alamaski, jos jotain aikoo tukkia. Se välijäähy, ahtoputket yms. on ne haavoittuvimmat auton osat siellä keulalla, joille ajoviima ja pöllyävä puuterilumi on myrkkyä.