Sulta meni ainakin ohi - tosin en ihmettele
F30 huollot
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Pyysin hinta-arvion merkkiliikkeen määräaikaishuollosta. Tulisi kustantamaan n. 670 euroa ja huolto sisältää seuraavat kohdat:
Suuri tarkastus
Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto
Raitisilmasuodattimen vaihto
Ilmansuodattimen vaihto
Sytytystulppien vaihto
Laskeskelin että jos ostaisin öljyt, suodattimet ja tulpat itse jostain, niin ne maksaisivat yhteensä n. 200 euroa. Autoni on 4 vuotta ja alle 30tkm ajettu, joten takuuta ei ole enää jäljellä. Onko tuon hintaisessa merkkihuollossa mitään järkeä tämän ikäisessä autossa? Olen aina takuun ulkopuolella huoltanut kaikki autoni itse, joten voisin tehdä tuon huollon itse ja ostaa paperisen huoltokirjan jonne säilytän kuitit osista. Mitä mieltä olette?
Suuri tarkastus
Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto
Raitisilmasuodattimen vaihto
Ilmansuodattimen vaihto
Sytytystulppien vaihto
Laskeskelin että jos ostaisin öljyt, suodattimet ja tulpat itse jostain, niin ne maksaisivat yhteensä n. 200 euroa. Autoni on 4 vuotta ja alle 30tkm ajettu, joten takuuta ei ole enää jäljellä. Onko tuon hintaisessa merkkihuollossa mitään järkeä tämän ikäisessä autossa? Olen aina takuun ulkopuolella huoltanut kaikki autoni itse, joten voisin tehdä tuon huollon itse ja ostaa paperisen huoltokirjan jonne säilytän kuitit osista. Mitä mieltä olette?
Arvostaisiko seuraava ostaja paperista huoltokirjaa ja tee-se-itse huoltajaa? Kuitenkin arvokaskin auto vielä, ja kilpailevissa yksilöissä on järjestään merkkiliikkeen täyttämä sähköinen huoltokirja kunnossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Niin joo, tuo pitää varmaan paikkansa jos olisi aikomusta vaihtaa autoa lähiaikoina. Edellisen auton pidin kuitenkin 10 vuotta, joten jos pidän tämän yhtä kauan, niin ei se silloin enää ole kovin arvokas.
Itse en ole koskaan merkkihuollossa käyttänyt vaan huollattanut jossain muussa BMW-kykyisessä huoltamossa, joka voi kirjata huollot sähköiseen huoltokirjaan. Säästö on ollut huomattava ja koskaan ei ole autoa myydessä ollut kynnyskysymys. Noin vähän ajetussa toki kannattaa muistaa että mahdolliset goodwill korjaukset voinee sitten unohtaa.
Itellä 100 000 huolto ja hinta karvan alle 400, mutta vaihtoivat myös pyyhkimen sulat, joten reilulla 300 sadalla olis sen huollon saanut. Itellä vaihdettiin öljyt ja suodattimet, raitisilma myös, sekä jarrunesteet. Rintajouppi Pori.
Autona 320i xdrive -19. Ensimmäinen huolto oli viime syksynä 10kk ikäisenä ja 15000km ajettuna. Nyt seuraavaa tarjoaa 24000km kohdalla.
Ajot normaalia vanhan miehen kruisailua pääosin taajamassa. Tämä viimeisin huoltoväli on mielestäni jo liian lyhyt, jos se on perus öljyt ja suodattimet.
Huoltoon soittamallahan se selviää, mutta pääosin täällä tuskaillaan liian pitkien huoltovälien kanssa.
Onkos muilla auton ATK tarjonnut vastaavia?
Ajot normaalia vanhan miehen kruisailua pääosin taajamassa. Tämä viimeisin huoltoväli on mielestäni jo liian lyhyt, jos se on perus öljyt ja suodattimet.
Huoltoon soittamallahan se selviää, mutta pääosin täällä tuskaillaan liian pitkien huoltovälien kanssa.
Onkos muilla auton ATK tarjonnut vastaavia?
iDriven syövereistä selviää paljonko matkaa ja aikaa mihinkin huoltokohteeseen on, ja mitkä huoltotoimenpiteet on huolloissa tehty. Osa toimenpiteistä on kahden vuoden välein tehtäviä, kilometreistä riippumatta. Osuisiko siihen? Oliko 15tkm kohdalla tehty huolto ylimääräinen öljynvaihto, eli ei tehty kokonaista huolto-ohjelman mukaista huoltoa?
Todennäköisesti pyytää jarrunesteiden vaihtoa, tulee ajankohtaiseksi 3 vuoden päästä valmistuspäivästä (tai luovutushuollosta).
Ensimmäinen huolto on varmaan tullut ohjelmaan 2 vuotta valmistuspäivästä.
Olisin varaamassa autolleni 1,5 vuoden omistamisen jälkeen ensimmäistä huoltoa. BMW 320Xda 2015 135000 km määräaikaishuolto. Huoltoilmoitin on näyttänyt omistuksen ajan seuraavaksi huoltoajankohdaksi 1/2022/7000 km, vaikka kilometrejä on tullut tänä aikana yli 20000 km.
Nyt tuo tammikuu on jo niin lähellä että ajattelin viedä auton huoltoon. Kai tämän voi suorittaa jo nyt joulukuussa ja huollon kuittaus menee normaalisti? Mitä kaikkia toimenpiteitä tähän huoltoon kuuluu? Olen huolissani BMW:n pitkistä öljynvaihtoväleistä, kannattaisiko kysyä esim. vaihteistoöljyistä tms? Harkinnassa Helsingin Autokeskus. Kiitos vastauksista.
Nyt tuo tammikuu on jo niin lähellä että ajattelin viedä auton huoltoon. Kai tämän voi suorittaa jo nyt joulukuussa ja huollon kuittaus menee normaalisti? Mitä kaikkia toimenpiteitä tähän huoltoon kuuluu? Olen huolissani BMW:n pitkistä öljynvaihtoväleistä, kannattaisiko kysyä esim. vaihteistoöljyistä tms? Harkinnassa Helsingin Autokeskus. Kiitos vastauksista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
- Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16
Jos haluat tietää tarkalleen mitä pitää tehdä, niin kannattaa käydä marmorilla luetuttamassa avain niin näkevät mitä auto pyytää. 30tkm/2v on normivaihtoväli. Oletan että f30ssaxDrivet kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 10:57 Olisin varaamassa autolleni 1,5 vuoden omistamisen jälkeen ensimmäistä huoltoa. BMW 320Xda 2015 135000 km määräaikaishuolto. Huoltoilmoitin on näyttänyt omistuksen ajan seuraavaksi huoltoajankohdaksi 1/2022/7000 km, vaikka kilometrejä on tullut tänä aikana yli 20000 km.
Nyt tuo tammikuu on jo niin lähellä että ajattelin viedä auton huoltoon. Kai tämän voi suorittaa jo nyt joulukuussa ja huollon kuittaus menee normaalisti? Mitä kaikkia toimenpiteitä tähän huoltoon kuuluu? Olen huolissani BMW:n pitkistä öljynvaihtoväleistä, kannattaisiko kysyä esim. vaihteistoöljyistä tms? Harkinnassa Helsingin Autokeskus. Kiitos vastauksista.
sama kuin f10kin eli joka toinen huolto öljy+suodatin+raitisilmasuodatin ja joka toinen edelliset +moottoriilmasuodatin+polttoainesuodatin+kuntotsekkaus (nosturikuva idrivessä).
Vaihteistoöljyn vaihto jakaa poruukan kahtia.Osa tykkää vaihdattaa 100t -150tkm välein ja osa ei vaihdata. BMWn viralliseen ohjelmaan ei kuulu vaihteistoöljy vaan on "elämän kestävä".
Toki jos meinaa pitää pitempään, voi olla ihan harkittava asia. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana mitä laittavat.Laakkosella oli jossain vaiheessa tuota alkuperäistä öljyä jolla ajoi niin paljon kuin halusi ja sitten 60tkm välein vaihdettavaa öljyä.
Aikaisemmin ainakin Autokeskuksen ja Laakkosen erona oli se että Autokeskus käytti Nesteen öljyjä ja Laakkonen Shellin öljyjä (BMW määrittämä/yhteistyökumppani).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
- Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16
Tähän oma kokemus viime maaliskuussa missä autoni F10kin 84tkm/ 6.2016 valmistuneessa, meni jää läpi turbosta ja siiveke murusiksi.
Tätä vikaa selvitellessä kävi ilmin että EGR oli myös tyyppiviallinen. Turbo töineen olisi ollut Espoon Laakkoselle 3300€ johon sain
GWtä 70% ja maksoin 1000€ laina-autoineen.
EGR puolestaan meni 100% tehtaan piikkiin. Alku arviointi remontille oli 6k€. Tuosta syystä itse ajattelen jatkossa että leimat on hyvä olla
kunnossa suhteellisen pitkälle jos jotain isompaa menee. Satasen tai kahdenkaan säästö ei tuossa vaiheessa enää tunnu kannaltavalta.