F3X sekalaiset kysymykset

Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: F30 320i xDrive M Sport -16
ex.F10 520d -12
Paikkakunta: Mikkeli / Imatra

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eerote » 05 Syys 2016, 22:19

toukopouko kirjoitti: Mutta sulla siis se härveli yleensäkin sytyttää pitkät? Mulla se ajatattaa tosiaan lyhyillä. Eilen ulkona oli jo "säkkipimeää"; tie ihan sysimusta mustaa metsää vasten, vaikka taivas toki oli vielä sinertävä horisontissa metsän yllä - ilman pitkiä ajaa ei kuitenkaan nähnyt ja niitä pitkiä se automaatti ei halunnut kytkeä päälle.

Kokeilin eri kombinaatioita noista namiskoista ja ajelin välissä aika lujaakin siellä säkkipimeässä lyhyet päällä A mittaritaulussa, kun ounaksuin että siinä on jotain rajanopeuksia joissa se haluaa niitä pitkiä käyttää.

Kuinka pimeää pitää olla että se sulla käyttää pitkiä? Ihan säkkipimeää, vai riittääkö sellainen hämärä jossa pitkien valojen tuoman keilan jo erottaa? Olen nääs ajellut tuollaisessa hämärässä enemmänkin ja miettinyt että onpa /c:stä jos nää automaattipitkät toimii vain säkkipimeässä, ja ajellut manuaalisesti pitkiä käytellen ja odotellen että pääsen oikeasti pimeällä testaamaan valoja, joka tosiaan tapahtui siis eilen.

Tänään n. klo. 20.30 aikoihin olin liikkeellä eli aurinko oli juuri laskenut horisontin taakse ja pilvettömällä ilmalla sininen taivas antoi vielä aika hyvin valoa ja kyllä vain kun painoin kaukovaloassistentin päälle löi automatiikka pitkät päälle vaikka ei nyt niin hämärää ollutkaan, että olisin kokenut pitkiä tarpeelliseksi. Eli itselläni ainakin jo iltahämärässä assistentti tarjoaa pitkiä päälle.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3751
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja salmol » 05 Syys 2016, 22:25

Pitääkö kaukovaloassistentti laittaa manuaalisesti päälle jos valot on A automaattimoodissa?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: F30 320i xDrive M Sport -16
ex.F10 520d -12
Paikkakunta: Mikkeli / Imatra

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eerote » 05 Syys 2016, 22:47

salmol kirjoitti:Pitääkö kaukovaloassistentti laittaa manuaalisesti päälle jos valot on A automaattimoodissa?
Kyllä, vasemmanpuoleisen viiksen päässä on kytkin kaukovaloassistentille.

Tässä vielä kuva kaukovaloassistentin painikkeesta:
Liitteet
GYWDiKx.jpg
GYWDiKx.jpg (30.38 KiB) Katsottu 4468 kertaa

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3751
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja salmol » 06 Syys 2016, 06:51

Eerote kirjoitti:
salmol kirjoitti:Pitääkö kaukovaloassistentti laittaa manuaalisesti päälle jos valot on A automaattimoodissa?
Kyllä, vasemmanpuoleisen viiksen päässä on kytkin kaukovaloassistentille.

Tässä vielä kuva kaukovaloassistentin painikkeesta:
Olisiko tämä se toukopoukon ongelma, eli pitäisi vielä tuo valita?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 06 Syys 2016, 08:41

salmol kirjoitti:Olisiko tämä se toukopoukon ongelma, eli pitäisi vielä tuo valita?
Ei olisi:
toukopouko kirjoitti: Pyöritettävä valokytkin on asennossa A, ja vasemman viiksen päästä nappia painaessa mittaristoon syttyy lampun kuva jossa A. Tän jälkeen valot kääntyilee ratin mukana, mutta pitkät ei syty.
Kokeilin eri kombinaatioita noista namiskoista, niinkuin olen kokeillut aiemminkin. Ja olen siis ajellut aika paljonkin hämärissä olosuhteissa niin että valokytkin on asennossa A ja viiksen nokasta on tökätty A myös mittaritauluun - ja pitkät ei syty.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: F30 330e iPerformance Individual
Z3 avo (haussa)
Paikkakunta: Helsinki

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Merciful » 06 Syys 2016, 19:37

Paras arvaus on, että mahd. tunnistimessa vikaa ja auto ei tajua illan hämärtyvän. Kannattaa käydä näyttämässä korjaamolla, koska normaalia tuo ei ole.

Itselläni oli nykyisessä F30:ssä vika niinpäin, että ei tunnistanut vastaan tulevaa eikä edessä ajavaa, vaan löi pitkät päälle aina kun ei olisi pitänyt ja taas tyhjällä tiellä sytytti ja sammutti pitkiä miten halusi.

Valot siis adaptiiviset, mutta xenoneilla erona sinun ledeihin.

Huollossa kävivät läpi asian ja tekivät jotain kalibrointeja + kävivät tunnistimet läpi.
Nyt pari päivää sitten näytti toimivan normaalisti jo iltahämärässä, ei ollut vielä edes kovin pimeätä kun jo autom. pitkät reagoi.

Vastaantulijoita ei tullut, joten en vielä tiedä odottaako auto vaaniten, että joku poloinen tulee vastaan ja täräyttää sitten taas täyslaidallisella aiheuttaen lisää sympatiaa bemarilla ajavia kohtaan. ;)

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 06 Syys 2016, 21:43

Merciful kirjoitti:Paras arvaus on, että mahd. tunnistimessa vikaa ja auto ei tajua illan hämärtyvän. Kannattaa käydä näyttämässä korjaamolla, koska normaalia tuo ei ole.

Itselläni oli nykyisessä F30:ssä vika niinpäin, että ei tunnistanut vastaan tulevaa eikä edessä ajavaa, vaan löi pitkät päälle aina kun ei olisi pitänyt ja taas tyhjällä tiellä sytytti ja sammutti pitkiä miten halusi.
Tuo kyllä vaihtaa automaattiasennossa päivävaloilta yövaloille, eli hämärätunnistus varmaan toimii ainakin jotenkin. Olisiko tuossa vikaa jossain muussa tunnistimessa sitten... no, pitänee käyttää liikkeessä, jos se sillä korjaantuisi.
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: F30 320i xDrive M Sport -16
ex.F10 520d -12
Paikkakunta: Mikkeli / Imatra

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eerote » 06 Syys 2016, 22:47

toukopouko kirjoitti:
Merciful kirjoitti:Paras arvaus on, että mahd. tunnistimessa vikaa ja auto ei tajua illan hämärtyvän. Kannattaa käydä näyttämässä korjaamolla, koska normaalia tuo ei ole.

Itselläni oli nykyisessä F30:ssä vika niinpäin, että ei tunnistanut vastaan tulevaa eikä edessä ajavaa, vaan löi pitkät päälle aina kun ei olisi pitänyt ja taas tyhjällä tiellä sytytti ja sammutti pitkiä miten halusi.
Tuo kyllä vaihtaa automaattiasennossa päivävaloilta yövaloille, eli hämärätunnistus varmaan toimii ainakin jotenkin. Olisiko tuossa vikaa jossain muussa tunnistimessa sitten... no, pitänee käyttää liikkeessä, jos se sillä korjaantuisi.
Adaptiivisissa valoissa kaukovaloassistentti hyödyntää kameraa ympäristön eli vastaantulijoiden yms. tarkkailussa. Kameraa on kahta eri tyyppiä auton varustelusta riippuen.

Tämä taustapeilin varressa, ikkunan "sisäpuolella" oleva kamera on käytössä autoissa joissa ei ole muita kameraa tarvitsevia lisävarusteita:
highbeam_assistant.jpg
highbeam_assistant.jpg (29.51 KiB) Katsottu 4119 kertaa
Tai tämä tuulilassissa kiinni oleva kamera on käytössä autoissa joissa on esim. driving assistant (jalankulkioiden tunnistus, peräänajovaroitus, kaistavahti) tai liikkennemerkkien tunnistus
bmw_connected-camera.jpg
bmw_connected-camera.jpg (31.83 KiB) Katsottu 4119 kertaa

toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 330e

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja toukopouko » 07 Syys 2016, 11:47

Eerote kirjoitti: Adaptiivisissa valoissa kaukovaloassistentti hyödyntää kameraa ympäristön eli vastaantulijoiden yms. tarkkailussa. Kameraa on kahta eri tyyppiä auton varustelusta riippuen.
Joo, tuo alemman kuvan systeemi mulla on, kun on nuo kaistavahdit sunmuut apurit, ja connectedDrivekin on 330e:ssä vakiona joten tuo tekstikin löytyy :lol:
BMW 330e 2016 - kulutus Kuva

Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 320dA GT xDrive M-Sport -15
Paikkakunta: Espoo

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Anssi79 » 07 Syys 2016, 17:11

Mulla ainakin toimii täydellisesti adaptiiviset valot(xenon) esim motarilla ajellessa jos joku ajaa edessä niin pitää vain oikeanpuoleista pitkää päällä joka on suunnattu pientareelle. Kun lähtee ohittamaan edellä ajavaa niin valokeilan kohdatessa toisen auton perä sammuu pitkä joka syttyy heti kun valokeila ohittaa auton. Auton tullessa vastaan sammuttaa vasemman pitkän ja suuntaa oikean pientareelle. Yöllä hämeenlinna yyteri välin seurasin tuon toimintaa apukuskin paikalta ja yhden virheellisen sammutuksen huomasin valoissa, ennen osuutta jossa oli katuvalot. Sytytti kuitenkin valot heti uudelleen ja vaihtoi lyhyille vasta katuvaloosuuden alkaessa, luuli ilmeisesti katuvaloja vastaantulevan valoiksi?
Tuo siis ohjaa oikeaa ja vasenta umpiota kokoajan erikseen, sammuttelee ja sytyttelee tarpeen mukaan, sekä ohjailee valokeilaa tarpeen mukaan.
F34 xDrive M-Sport -15 -- Ford Focus ST Line -17
Ex. söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3751
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Syys 2016, 21:25

Pari kysymystä:

1) onko jollain kokemusta Carbon Black -väristä, eli onko hyvä vai huono?

2) miten kaukovaloavustin toimii kun ei ole adaptiivisia valoja?

3) onko F36 alustassa eroa F30 alustaan?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1079
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Böntti » 10 Syys 2016, 00:19

salmol kirjoitti:Pari kysymystä:

1) onko jollain kokemusta Carbon Black -väristä, eli onko hyvä vai huono?

2) miten kaukovaloavustin toimii kun ei ole adaptiivisia valoja?

3) onko F36 alustassa eroa F30 alustaan?
1) Väri on nätti mutta musta on aina todella hankala pitää puhtaana

2) on-off -periaatteella, ainakin xenoneilla

3) Akseliväli on ainakin sama, muut mitat löytyy googlesta
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 420 dA X-Drive Gran Coupe -16

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja My.Ai.Hu » 10 Syys 2016, 09:44

salmol kirjoitti:Pari kysymystä:

1) onko jollain kokemusta Carbon Black -väristä, eli onko hyvä vai huono?

2) miten kaukovaloavustin toimii kun ei ole adaptiivisia valoja?

3) onko F36 alustassa eroa F30 alustaan?
Tuo kaukovalo avustin aiheutti jonkun verran räpsyttelyä vastaan tulijoiden taholta
ainakin x1 vm13 ja xenonit.

Isotpojat väittää että f36 on tehty f30 pohjalevylle ja vain pikkasen koria muokattu
men ja tiedä

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3751
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Syys 2016, 19:30

Muutama kysymys lisää:

Missä versiossa tuo iDrive-näyttö on isompi? Vakiona tulee vissiin se 6,5" näyttö BMW Professional -radion mukana, mutta mitä pitää valita että saa sen isomman? Eli riittääkö Hifi-stereopaketti vai pitääkö valita H&K tai jotain navi-paketteja?

Tuleeko M SPort -paketin mukana mustat munuaiset vai pitääkö ne ostaa erikseen?

M Sport ratin lisäksi on valittavissa Nahkaratto joka siis on ilmeisesti eri kuin tuo M Sportin mukana tuleva. Onko hankinnan väärti?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 207
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 11 Syys 2016, 20:41

salmol kirjoitti:Muutama kysymys lisää:

Missä versiossa tuo iDrive-näyttö on isompi? Vakiona tulee vissiin se 6,5" näyttö BMW Professional -radion mukana, mutta mitä pitää valita että saa sen isomman? Eli riittääkö Hifi-stereopaketti vai pitääkö valita H&K tai jotain navi-paketteja?

Tuleeko M SPort -paketin mukana mustat munuaiset vai pitääkö ne ostaa erikseen?

M Sport ratin lisäksi on valittavissa Nahkaratto joka siis on ilmeisesti eri kuin tuo M Sportin mukana tuleva. Onko hankinnan väärti?
Isompi näyttö tulee navi pro:n kanssa. Ainakin kolmosessa järkevintä on ottaa connected drive+pronavi erikoishintaan.
Mustat m-performance-munuaiset pitää ostaa erikseen. Msportissa on kromiset/kiiltävät mustat rivat.
Msportin vakioratti on mun mielestä parasta, mitä Bmw on ratiksi koskaan tarjonnut. En kyllä muusta maksaisi lisähintaa

Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 118iA -15 (F20 LCI)
330e M Sport -17
Paikkakunta: Pirkkala

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja elem » 11 Syys 2016, 20:55

Täältä myös ääni M Sport -ratille, paras ratti mitä tällä hetkellä Bemariin saa, poislukien aitojen M-mallien ratit.

Isompi näyttö tulee tosiaan vasta Proffanavin kanssa, eli aika arvokas varuste on. Isompi näyttö on kuitenkin jo ykkösessä niin hyväksi havaittu, että otettiin myös tulevaan kolmoseen. Tällä viikolla on tullut samana päivänä ajettua sekä pieni- että isonäyttöistä autoa, niin pimeällä kuin auringonpaisteella ja havaittua, että koon lisäksi näytöissä on iso ero heijastuksenestossa ja kontrastissa ison näytön eduksi. PIenempi näyttö nimittäin heijasteli joissain tilanteissa aurinkoa silmiin, mikä ei ole haitannut isommassa. Samoin pimeällä ajettaessa ison näytön mustempi tausta häiritsee vähemmän.

Erwin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Huhti 2015, 16:26
Auto: F30 320dA Sport -12
Paikkakunta: Tampere

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Erwin » 15 Syys 2016, 23:13

Kuinkas kyseisen mallin pyyhkijät saa huoltoasentoon eli jäämään ylös?

Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 141
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 16 Syys 2016, 09:52

Moottorin sammutuksen jälkeen pidät viikseä ylasennossa niin kauan että pyyhkäisee ja jää ylös

Siili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Elo 2016, 17:33

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Siili » 16 Syys 2016, 16:41

Erwin kirjoitti:Kuinkas kyseisen mallin pyyhkijät saa huoltoasentoon eli jäämään ylös?
Starttinapista virrat pois, ja sitten sitä pyyhkijän viikseä ylös sen aikaa että pysähtyy ylä asentoon. Pelkkä moottorin sammutus ei riitä.. ;)

Erwin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Huhti 2015, 16:26
Auto: F30 320dA Sport -12
Paikkakunta: Tampere

Re: F3X sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Erwin » 02 Loka 2016, 10:43

Kiitoksia. Tällä alkoi homma rokkaamaan!

Onko jollain tietoa, että mitä kaikkea vaatii m-sport puskureiden (etu- ja taka) asennus 320dA Sport malliin? Onko olemassa listausta osista tai onko valmista ohjetta? Takapää ilmeisesti yksinkertaisempi ja etupäähän enemmän tavaraa?

Siili kirjoitti:
Erwin kirjoitti:Kuinkas kyseisen mallin pyyhkijät saa huoltoasentoon eli jäämään ylös?
Starttinapista virrat pois, ja sitten sitä pyyhkijän viikseä ylös sen aikaa että pysähtyy ylä asentoon. Pelkkä moottorin sammutus ei riitä.. ;)

Vastaa Viestiin