F3X sekalaiset kysymykset

F30, F31, F32, F33, F34, F36
tsjoki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Heinä 2013, 12:28
Auto: F31A -13
Paikkakunta: Hki

Kiitokset, nyt aukesi tämäkin mysteeri...
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Kiitos täydennyksestä!

Markku
AM70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Maalis 2013, 22:25
Auto: F31 330dA xDrive Sport Line

J1978 kirjoitti:
AM70 kirjoitti:Oli alkuvuodesta ja vielä keväälläkin tällä palstalla juttua että millainen moottorilämmitin voidaan asentaa F30/F31 autoon. Tuolloin tuntui, ettei oikein kukaan (myyjä) osannut sanoa täytyykö esim. F30 320iA xDriveen asentaa letkulämmitin vai säteilylämmitin ja niinpä molempia lämmitintyyppejä oli asennettu esim. F30 320 xDriveen. BMW:n virallinen kanta on nyt kuulemma siis se, että xDrive-malleihin asennetaan säteilylämmitin ja takavetomalleihin letkulämmitin (öljypohja komposiittia jota ei voi säteilylämmittimellä lämmittää).
Tilasin tänään omaan F31 320iA xDriveen Defan säteilylämmittimen, akkulaturin ja sisätilalämmittimen. Syksyllä BMW alkaa tehdä yhteistyötä Calixin kanssa eli jatkossa suosittelevat vaarmaan heidän laitteitaan. Harmi että xDrive-malliin ei saa tuota letkulämmitintä (vaikka kalliimpi onkin), koska olisi varmaankin ollut selvästi tehokkaampi. Mutta näillä mennään syksyä ja talvea kohti ...
Ei ehkä virallisesti saa nelikkoon, mutta mulla sellainen on Autokeskuksen varustelistauskämmin ja Defan luettelon kämmin takia ja hyvin se toimii ja on myös todella tehokas. Toki merkkiliike ei niitä enää suostu asentamaan, mutta jos uskaltaa jossain muualla asentaa tai asennuttaa niin suosittelen. Mitään rakenteellista estettä pumpun omaavalle letkulämppärille ei ole. Hyvä systeemi kun kierrättää nestettä. Se miksei pumpullistakaan letkulämppäriä saa laittaa nelikkoon on bemarin tehtaan ja testilaboration yltiöpäistä varovaisuutta. Tehtaan on helpompi pestä kätensä mahdollisista autoa kohtaavista ongelmista öljypohjanlämmittimen kanssa. BMW käyttää jokaisessa automallisssaan ja niiden moottorivariaatioissa mieluummin nopeammin ja helpommin asennettavaa säteilylämmitintä, joka on helppo asentaa kun se ei tule ahtaaseen vesiletkuviidakkoon ja ahtaaseen moottoritilaan. Näin BMW toimii aina kun se on mahdollista. Silloin kun moottorin öljypohja on komposiittia se ei ole mahdollista, koska silloin taas pelätään varmaan öljypohjan "sulamista".
No niin, myt on Defan lämpöpaketti asennettu. Piti siis tulla säteilylämmitin kun auto on xDrive, mutta olivat tilanneet vahingossa letkulämmittimen ym eli lämppäri joka tarkoitettu takavetomalliin. Nyt sanoivat (BMW merkkiliike) että kyllä sen voi asentaa nelikkoonkin ... ihme touhua kun asia muuttuu vähän väliä. No, itse halusin alunperin nimenomaan tuon tehokkaamman letkulämmitin/vesipumppuyhdistelmän vaikka vähän kalliimpi onkin koska onhan se ihan eri luokkaa kuin säteilylämmitin. Toivotaan että pelittää myös :thup:
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Moi!

Minkähän hintainen tuo lämpöpaketti oli asennuksineen eli letkulämmitin, akkulaturi, ohjauskello(?), oliko muuta? Ja oliko kyseessä Defa vai Calix?

Markku
AM70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Maalis 2013, 22:25
Auto: F31 330dA xDrive Sport Line

Uti kirjoitti:Moi!

Minkähän hintainen tuo lämpöpaketti oli asennuksineen eli letkulämmitin, akkulaturi, ohjauskello(?), oliko muuta? Ja oliko kyseessä Defa vai Calix?

Markku
Defan lämpöpaketti on. Letkulämmitin ja pumppu, sisätilalämmitin (1850 W) ja akkulaturi (3A) ja em.vermeet asennettuna yht. 900 eur eli n. 200 eur kalliimpi kuin paketti säteilylämmittimellä.
Syksyllä BMW alkaa käyttää Calixin laitteita kun yhteistyö Defan kanssa päättyy ainakin toistaiseksi.
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Tervehdys!
Kun tuosta BMW:n esitteestä (eikä nettisivuiltakaan) löydy faktoja otsikon audiojärjestelmien eroista F30:n osalta niin voisiko joku foorumilainen ystävällisesti avata hieman asiaa?
Eli ovatko kaiutinelementit laadukkaammat Hifi-audiossa vrt. vakioon ja missä nuo 3 extra kaiutinelementtiä sijaitsevat vrt. vakiooon?
Ja löytyykö äänenlaadullisia eroja?

Markku
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Kannattaa käydä kuuntelemassa Hifi pakettia ja vielä jos löytyy Harman/Kardon sarjaa.Eot ovat yllättävän isot.Alkuperäiset kaiuttimet ovat matolaatikoita ja vain uutisia varten.Hifi jo päihittää tämän sarjan.Kaiuttimet taitavat sijaita 2 kpl takaovissa ja yksi kojelaudan päällä.Itselläni on Harman/Kardon setti, 16 kpl kaiutinta.
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Stadissa H/K:a voipi käydä kuuntelemassa meikäläisen mobiilissa, jos ei muualta löydy. Esittelyautoissa on vähän heikosti ollut tarjolla...
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Joo, sen on kummaa kun autoja on yleensä liikkeen näyteikkunat täynnä mutta mistään ei löydy kaiken kattavaa varustepakettia vaan se prkl pisnepaketti ja nahkaratti vaikka autot maksaa muuten maltaita. Sitten niistä löytyy säilytystilapaketti, hehhe, no huumoria. Juttelin tuossa automyyjän kanssa kun kaupat 325 teimme että heilläkin pitäisi olla vähän kattavampia settejä esittelyssä kuin mitä nyt on - esimerkkinä otti lines-paketit jotka usein on niin että m-sportin kanssa eroa n.800 euroa, linesin hyväksi. Pieni hinta jäisi ulkonäölle ja loistavalle sisustukselle vs lines-varusteiden ja sen mukaan tulevat kutimet. Äkkiä se hintaero kutistuu kun ottaa linesiin isommat kiekot, kattoverhoilun jne, totta siis myyjä turisi :)

No, parempi vaan että niitä m-sportteja on vähempi...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Uti kirjoitti:Tervehdys!
Kun tuosta BMW:n esitteestä (eikä nettisivuiltakaan) löydy faktoja otsikon audiojärjestelmien eroista F30:n osalta niin voisiko joku foorumilainen ystävällisesti avata hieman asiaa?
Eli ovatko kaiutinelementit laadukkaammat Hifi-audiossa vrt. vakioon ja missä nuo 3 extra kaiutinelementtiä sijaitsevat vrt. vakiooon?
Ja löytyykö äänenlaadullisia eroja?

Markku
HiFin ja vakion ero on jo aika suuri! Harman+Kardonin ero toki vielä merkittävämpi! HiFi:ssä on vakioon verrattuna kolme kaiutinta enemmän! Eli diskantit etuovissa joita ei ole vakiona ja keskikaiutin kojelaudan päällä. Lisäksi siinä on yli 200 wattinen vahvistin jota ei ole vakiossa. Haman+Kardonissa on sitten mm. tyylikkäämmät kaiutinritilät ja diskantit taakse sekä vielä paljon HiFiä tehokkaampi vahvistin sekä myös säätöjä, joilla voi muokata soundia on enempi.

Vakio on aivan kuraa!

Mitä vakiossa on...No 2 bassoa penkkien alla, yksi ovikajari kummassakin etovessa ja yksi takakajari kummassakin takaovessa. Edes etudiskantteja ei löydy, takadiskanteista puhumattakaan.
Viimeksi muokannut J1978, 20 Elo 2013, 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemuawd kirjoitti:Kannattaa käydä kuuntelemassa Hifi pakettia ja vielä jos löytyy Harman/Kardon sarjaa.Eot ovat yllättävän isot.Alkuperäiset kaiuttimet ovat matolaatikoita ja vain uutisia varten.Hifi jo päihittää tämän sarjan.Kaiuttimet taitavat sijaita 2 kpl takaovissa ja yksi kojelaudan päällä.Itselläni on Harman/Kardon setti, 16 kpl kaiutinta.
Hifissä ei ole enempää takakajareita kuin vakiossa. Erot on nuo mitkä luettelin edellisessä viestissä. Silti tuokin systeemi on jo paljon paremman kuuloinen kuin vakio, vaikkei toki sun autosi systeemin veroinen.

Laakkosella on ollut joskus raskaammin varusteltuja 3-sarjan bemuja näytillä mm. Galleria Esplanadin alakerrassa, mutta vaikea niitä varusteita on hypistellä ja testata, kun siellä ei ole myyjiä ja ovet on lukossa ja autot ilman virtaa. Koeajoautot on useimmiten hyvin aneemisin varustein ja lisävarustehankinnat pitää tehdä mututuntuman ja valokuvien perusteella, joka on perseestä. Hallissa esillä olevissa autoissa on joskus paremmat varusteet, mutta jostain syystä ajoautot on monesti mallia hinnat-alkaen-varustelu+business vermeet ja siinä kaikki.
rxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 16:42

J1978 kirjoitti:
Uti kirjoitti:Tervehdys!
Kun tuosta BMW:n esitteestä (eikä nettisivuiltakaan) löydy faktoja otsikon audiojärjestelmien eroista F30:n osalta niin voisiko joku foorumilainen ystävällisesti avata hieman asiaa?
Eli ovatko kaiutinelementit laadukkaammat Hifi-audiossa vrt. vakioon ja missä nuo 3 extra kaiutinelementtiä sijaitsevat vrt. vakiooon?
Ja löytyykö äänenlaadullisia eroja?

Markku
HiFin ja vakion ero on jo aika suuri! Harman+Kardonin ero toki vielä merkittävämpi! HiFi:ssä on vakioon verrattuna kolme kaiutinta enemmän! Eli diskantit etuovissa joita ei ole vakiona ja keskikaiutin kojelaudan päällä. Lisäksi siinä on yli 200 wattinen vahvistin jota ei ole vakiossa. Haman+Kardonissa on sitten mm. tyylikkäämmät kaiutinritilät ja diskantit taakse sekä vielä paljon HiFiä tehokkaampi vahvistin sekä myös säätöjä, joilla voi muokata soundia on enempi.

Vakio on aivan kuraa!

Mitä vakiossa on...No 2 bassoa penkkien alla, yksi ovikajari kummassakin etovessa ja yksi takakajari kummassakin takaovessa. Edes etudiskantteja ei löydy, takadiskanteista puhumattakaan.
"Ihan kurana" en nyt noita vakioitakaan kumminkaan pitäisi. Kuitenkin PALJON paremmat kuin E90 : ssä. Normaaleilla äänenvoimakkuuksilla minusta soi ihan ok. Jos oikein haluaa luukuttaa, niin sitten pitää olla eri vehkeet.. Nykyään itse kuuntelen eniten M Performancea..
ex bemut : E46 320d , E46 330d, E39 530da M sport , E90 330 xda, F30 328i
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

rxa kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
Uti kirjoitti:Tervehdys!
Kun tuosta BMW:n esitteestä (eikä nettisivuiltakaan) löydy faktoja otsikon audiojärjestelmien eroista F30:n osalta niin voisiko joku foorumilainen ystävällisesti avata hieman asiaa?
Eli ovatko kaiutinelementit laadukkaammat Hifi-audiossa vrt. vakioon ja missä nuo 3 extra kaiutinelementtiä sijaitsevat vrt. vakiooon?
Ja löytyykö äänenlaadullisia eroja?

Markku
HiFin ja vakion ero on jo aika suuri! Harman+Kardonin ero toki vielä merkittävämpi! HiFi:ssä on vakioon verrattuna kolme kaiutinta enemmän! Eli diskantit etuovissa joita ei ole vakiona ja keskikaiutin kojelaudan päällä. Lisäksi siinä on yli 200 wattinen vahvistin jota ei ole vakiossa. Haman+Kardonissa on sitten mm. tyylikkäämmät kaiutinritilät ja diskantit taakse sekä vielä paljon HiFiä tehokkaampi vahvistin sekä myös säätöjä, joilla voi muokata soundia on enempi.

Vakio on aivan kuraa!

Mitä vakiossa on...No 2 bassoa penkkien alla, yksi ovikajari kummassakin etovessa ja yksi takakajari kummassakin takaovessa. Edes etudiskantteja ei löydy, takadiskanteista puhumattakaan.
"Ihan kurana" en nyt noita vakioitakaan kumminkaan pitäisi. Kuitenkin PALJON paremmat kuin E90 : ssä. Normaaleilla äänenvoimakkuuksilla minusta soi ihan ok. Jos oikein haluaa luukuttaa, niin sitten pitää olla eri vehkeet.. Nykyään itse kuuntelen eniten M Performancea..
No joo toki paremmat kuin mitä vanhan kopan oli, mutta olettas kuitenkin, että tuo hintasessa kotterossa olisi jo vakiona kunnon soittopelit ilman vajaan tonnin lisähintaa. Minusta vakiot on silti huonot vaikkei niin huonot kuin mitä edellisen korimallin olivat.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Tuollapa tietoa F30:n äänentoistojärjestelmistä (kohta 3. Speaker Systems) ja vähän muustakin.

http://www.bimmerpost.com/goodiesforyou ... ation1.pdf
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

J1978 kirjoitti:
Uti kirjoitti:Tervehdys!
Kun tuosta BMW:n esitteestä (eikä nettisivuiltakaan) löydy faktoja otsikon audiojärjestelmien eroista F30:n osalta niin voisiko joku foorumilainen ystävällisesti avata hieman asiaa?
Eli ovatko kaiutinelementit laadukkaammat Hifi-audiossa vrt. vakioon ja missä nuo 3 extra kaiutinelementtiä sijaitsevat vrt. vakiooon?
Ja löytyykö äänenlaadullisia eroja?

Markku
HiFin ja vakion ero on jo aika suuri! Harman+Kardonin ero toki vielä merkittävämpi! HiFi:ssä on vakioon verrattuna kolme kaiutinta enemmän! Eli diskantit etuovissa joita ei ole vakiona ja keskikaiutin kojelaudan päällä. Lisäksi siinä on yli 200 wattinen vahvistin jota ei ole vakiossa. Haman+Kardonissa on sitten mm. tyylikkäämmät kaiutinritilät ja diskantit taakse sekä vielä paljon HiFiä tehokkaampi vahvistin sekä myös säätöjä, joilla voi muokata soundia on enempi.

Vakio on aivan kuraa!

Mitä vakiossa on...No 2 bassoa penkkien alla, yksi ovikajari kummassakin etovessa ja yksi takakajari kummassakin takaovessa. Edes etudiskantteja ei löydy, takadiskanteista puhumattakaan.
Itselläni tuli esittelyautona olleessa F30:ssa H & K:t mukana ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ensimmäinen oma auto missä voi kuunnella myös klassista musiikkia :love:

Toki olen istunut ystävien autossa missä on ollut ehkäpä tasokkaimpia stereoita mutta autot hieman eri hintaluokassa ja oman budjetin yli.

Toki H & K:t eivät yllä kotona olevien Naim + Michell + :tong: Gradient tasolle
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Triple kirjoitti: Toki H & K:t eivät yllä kotona olevien Naim + Michell + :tong: Gradient tasolle
Ei varmasti yllä, harman/kardonia en ole koskaan kotistereoissa pitänyt mitenkään ylivertaisena. Eikö BMW tarjonnut isompiin malleihin joskus Bang & Olufsen -järjestelmää, olisi varmaankin parempi. Nykyisin tuo h/k on tarjolla lähes kaikkiin malleihin.
AM70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Maalis 2013, 22:25
Auto: F31 330dA xDrive Sport Line

///Marko kirjoitti:
Triple kirjoitti: Toki H & K:t eivät yllä kotona olevien Naim + Michell + :tong: Gradient tasolle
Ei varmasti yllä, harman/kardonia en ole koskaan kotistereoissa pitänyt mitenkään ylivertaisena. Eikö BMW tarjonnut isompiin malleihin joskus Bang & Olufsen -järjestelmää, olisi varmaankin parempi. Nykyisin tuo h/k on tarjolla lähes kaikkiin malleihin.
Mulla H & K ja olen ollut tyytyväinen ja vieläpä tyytyväisempi kuin B & O Sound System -pakettiin joka oli edellisessä Audi A4 B8:ssa (vm. 2009). Eroa H & K:n hyväksi mielestäni erityisesti silloin kun kuuntelee normaali äänenvoimakkuudella, johtunee ainakin osaksi juuri paremmasta säädettävyydestä (EQ). B & O hifipakettien sisältö (+ laatu ?) vaihtelee ainakin Audeissa eli ovat ihan eri laitteita A4:ssa kuin esim. Q7:ssa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:
Triple kirjoitti: Toki H & K:t eivät yllä kotona olevien Naim + Michell + :tong: Gradient tasolle
Ei varmasti yllä, harman/kardonia en ole koskaan kotistereoissa pitänyt mitenkään ylivertaisena.
Mulla on kotona H/K monikanavavahvari, ja hakkaa Sonyn mennen tullen. Mutta siis en väitä edes että olisi hifiä, mutta hintaluokassaan oikein hyvä minun mielestäni.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Tuo B&O:n Audi-kytkös ei kyllä tee siitä kovin houkuttelevaa, mikäli vielä laatukin vaihtelee. Kyllähän harman/kardon voi olla hyväkin laite hinta/laatusuhteeltaan, mutta mieluummin ostaisin kotiin joko Marantzin tai Nadin laitteita.

Autossa en ole vielä parempaa tehtaalla asennettua äänentoistoa kuullut mitä pre-lci F10 -mallissa oleva hifi professional. Ehkä liikaa tullut ajeltua Bemareilla viime vuodet, sillä en yhtään tiedä mitä muilla merkeillä on tarjolla.
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Eipä ehkä kannata lähteä vertaamaan kotihifiä ja autohifiä toisiinsa. Ei kotissoundia hifimmäksi saa pelkällä H/K:lla tai edes Mark&Levinsonilla tai millään yksittäisellä laitteeella. Kotihifin tärkein asia on kaiuttimet ja kuuntelutilan akustiikka. Jos vahvistimet, CD:t, kaapelit yms. ovat edes keskitasoa ja kaiuttimet ja akustiikka hyvät, on suurellakin lisärahalla saatu äänenlaadun parannus melko pientä.

Itse kuuntelin F30:n vakioaudiota hiukan ja arvioisin sen olevan paremman kuin monen muun auton vakioaudion (Audi, Toyota, Mazda...).

Autohan on akustisesti erinomainen kuuntelutila ja usein autossa voi luukuttaa luonnollisilla äänenvoimakkuuksilla. Tämä ei kotioloissa useinkaan ole mahdollista joten pieni lisäpanostus auton äänentoistoon on harkinnan arvoinen asia. Varsinkin kun esim. BMW hienosti tarjoaa 3 vaihtoehtoa valittavaksi.
Minusta juuri em-tyyppinen auton valmistajan varustelupolitiikka on sitä premiumia jota itse arvostan. Näin ei ole kovin monen automerkin kohdalla!
Ei premium-merkki muilta osin useinkaan ole yhtään parempi/huonompi kuin muut hinnaltaan ehkä edullisemmat ei premiumiksi luetut!

ps. muutoin olen sitä mieltä, että tällä hetkellä BMW:n bussiness automaatti-versiot (F30) on Suomessa hinnoiteltu melko kilpailukykyisiksi. Tällaisia johtopäätöksiä voi tehdä vertaamalla autoverottomien (Saksa, Ruotsi) maiden ja Suomen myyntihintoja keskenään!

Kiitos vastauksista! Etenkin MKV:n dokumentti on erinomainen!

Markku
Vastaa Viestiin