F3X sekalaiset kysymykset

F30, F31, F32, F33, F34, F36
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse kyllä huomaan eron noiden välillä. Kylmään autoon mennessä laitan 3-asentoon ja kun penkki on kuuma niin sitten 1-asentoon jolla voi ajaa vaikka lappiin asti. Ja niille tiedoksi joita useampi naputus harmittaa, niin jos penkinlämmitin on 3-asennossa niin pitkään nappia painamalla se sammuu. Eli ei tarvitse painaa kolmea kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

iwbwiwb kirjoitti:Miksi istuinlämmittimissä on kolme asetusta? Ainakaan mun persusta ei huomaa mitään eroa niissä. Kaikki asetukset grillaa persettä muutamassa minuutissa.
Mulla nahkapenkeillä sai pitää aika pitkäänkin 3- tai 2-asennossa ennen kuin oli pakko laittaa 1-asentoon jossa sitten käytännössä talvikaudella aina eli n 7kk vuodesta. Kangaspenkeillä 3-asennosta saa laittaa pienemmälle jo parin minuutin jälkeen. Ykkösellä sitten aina loppumatkan. Tykkään lämmöstä... ;) . Periaatteessa kahdellakin asennolla tulisin toimeen.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Wonderi kirjoitti:Täältä sama mielipide, täysin turhia istuinlämmityksen kaikki muut paitsi tehokkain asento. Kun pyllyn saa lämpimäsi niin lämmityksen saa joka tapauksessa sammuttaa kokonaan pois. Onneksi Bemarin nappulasta näppäiltävät kolme asentoa ei vaikeuta käyttöä ihan niin paljon kuin jonkun muun merkin rulla penkin reunaan näkymättömiin piilotettuna.
Joskus harvoin < -20c kelissä ajellessa 1/2 asentoa kaipaa jatkuvasti.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eli näköjään hyvä että vaihtoehtoja annetaan. Pystyisikös penkinlämmittimen koodaamaan on-off tyyppiseksi meille jotka ei jälkilämpöä kaipaa?
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

En tiedä koodailusta mutta eikös se ole aika on-off jos tuolla salmolin hyvällä vinkillä katkaisijaa käsittelee http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 500#p94676

Kaikki koodari-miehet voivat vapaasti taas morkata mun Carly-juttuja mutta tällaiset säätövaihtoehdot se antaa penkinlämmittimen eri tasoille:
grilli.jpg
grilli.jpg (118.39 KiB) Katsottu 12663 kertaa
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

salmol kirjoitti:Itse kyllä huomaan eron noiden välillä. Kylmään autoon mennessä laitan 3-asentoon ja kun penkki on kuuma niin sitten 1-asentoon jolla voi ajaa vaikka lappiin asti.
Minä voin käyttää 1-asentoa vain muutaman minuutin. Onko autossani jotain vikaa?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

iwbwiwb kirjoitti:
salmol kirjoitti:Itse kyllä huomaan eron noiden välillä. Kylmään autoon mennessä laitan 3-asentoon ja kun penkki on kuuma niin sitten 1-asentoon jolla voi ajaa vaikka lappiin asti.
Minä voin käyttää 1-asentoa vain muutaman minuutin. Onko autossani jotain vikaa?
Jos et mielestäsi ole 'herkkäperse' niin voisi olla hyvä viedä huoltoon tutkittavaksi ettei pala mitään. Kyllä minä olen ajanut 1-asennossa maan päästä päähän eikä ollut liian kuuma.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

No on kai niissä termostaatti, ettei penkki tai perse kärähdä. Itse käytän kylmällä grilliä pari minuuttia ja sitten pois päältä. Tosin autokin on yleensä esilämmitetty, mutta muutamaa minuuttia kauempaa en penkkiä lämmitä kylmästartin jälkeenkään, koska sisätilathan lämpenee tosi nopeasti muutenkin. Ainakin dieselissä, jossa on lämpövastukset ilmakanavissa. Ehkä olen sitten herkkäperse, koska kesälläkään en yleensä käytä penkinlämmitintä.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

traveller kirjoitti:Itse käytän kylmällä grilliä pari minuuttia ja sitten pois päältä. Tosin autokin on yleensä esilämmitetty, mutta muutamaa minuuttia kauempaa en penkkiä lämmitä kylmästartin jälkeenkään, koska sisätilathan lämpenee tosi nopeasti muutenkin.
Täsmälleen tämä tapa on täälläkin käytössä. Sporttinahkapenkkissä pidän muutaman minuutin ajan ykkös- tai kakkostehoa päällä ja kun takapuolessa alkaa tuntua lämpö, niin sitten grillit kokonaan pois päältä. Ainakin mun takapuoli on sitä mieltä, että penkit puskee lämpöä lämmityksen sammutuksen jälkeenkin hyvän aikaa.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Kysymys tuosta uudesta iDrivestä: onko tuo päivitettävissä vanhaan ihan softapäivityksenä? Auto on valmistettu 5/2016 ja se on ihan perussoittimella, ei siis pientäkään navia.

Jos tuo menee softapäivityksellä, niin tekeekö liike niitä, vai onko nämä ihan harrastelijoiden häkkäysten varassa?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Kysymys automaatista.

Kun auto on käynnissä, vaihde D:llä ja sitten siirtää N:lle (hakee sitä ns. lepokohtaa, että ei valu), niin autoa sammutettaessa se valuu kuitenkin. Ikään kuin N-vaihde ei olisikaan vapaalla, vaan pieni veto olisi päällä. Auto ei kuitenkaan liiku minnekään kaasutettaessa.

Tätä on hiukan vaikea testata koska nyt ei autoa saa oikein vapaalle ilman, että moottori käy. Toisaalta, voi olla ihan kuvitteluakin..
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Kun en nyt ihan varma ole mitä tarkoitat niin kerrataan vielä :) Eli laitat vaihteen vapaalle auton käydessä ja tuolla 'lepokohdalla' tarkoitat, että auto on tasamaalla eikä valu eteen- tai taaksepäin vaan on paikallaan vaikka kaasua painaisi? Tämän jälkeen sammutat auton (vaihde vapaalla) ja samalla auto liikkuukin eteenpäin?
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Tasaisella tuntuisi menevän N-vaihteella eteenpäin ja kun on pysäköimässä, niin moottorin sammuttamisen jälkeen liikkuu kuitenkin (esim. valuu aivan pieneen ylämäkeen). Eli, kun vapaalla pitäisi olla aivan kaikki veto poissa, näin ei pienessä määrin tunnukaan olevan. Tai ainakin muutaman kerran on ollut niin, että kun moottori sammuu ja vaihde menee N -> P, niin liikkuu vielä vähän.

Hiukan vaikea selittää, kieltämättä. Muuten ei mitään raportoitavaa sisäänajossa. Mietinnässä vain, että pitäisikö sittenkin vaihtaa öljyt vaikka itse. Comfort-moodi tuntuu itselle sopivimmalta, antaa moottorijarrutusta sen verran hyvin, että manuaalin jälkeen on helppo ajella. Rengaskoko- ja valinta ovat erittäin hyvät (205/60-16), näin vähää uriin hakemista ei ole ollut pitkään aikaan. Suorastaan mukavaa, jopa M Sport -alustalla. Kesärenkaat-ensiasennus-RTF:t ovat odottamassa hyllyssä. Jos suvena kulutus kovasti nousee ja mukavuus laskee, niin sitten aletaan hakemaan ripeästi normaaleja 17-tuumaisia, "urheilullisuudesta" välittämättä.

Tällä hetkellä ei tule aivan heti mieleen mitään mitä pitäisi vaihtaa, näin viileänä aikana ei välttämättä edes sitä nahkasisustusta. Paitsi väri, ei enää valkoista.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

P-asennossahan auto kyllä liikkuu muutamia senttejä jos alusta viettää alas tai ylös, eli siinä lukituksessa on pieni "siirtymä" suuntaan jos toiseenkin. Kuvaamaasi tilannetta tuskin kovin moni on kokenut, minä en ainakaan ymmärrä miksi käyttäisin vaihteistoa vapaalla kun valmistaudun auton pysäköimään :) Suoraan D:ltä P:lle, toki vasta sitten kun auto on pysähdyksissä. Mutta ehkä kysymyksessä on juuri tuon P-lukituksen fiitsöri jolloin se hakee sen lukituksen toisen 'ääripään' tuollaisen N-asennon kautta tahtuneen kikkailun jälken.
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

Onko muilla samanalaisia kokemuksia tuon " jumal laatikon " ( ZF8 tomaatti ) toiminnasta ? Nimittäin 1->2 vaihto ei todellakaan ole mikään kovinkaan "smooth" , vaan kierrättää kevyelläkin kaasulla tuonne liki 4krpm ja töksäyttää aika jännästi kakkoselle vaihtaessa. Voi toki johtua alaväännön puuttesta tuossa 20i koneessa ( sen korjaaminen on työn alla )
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Periaatteessa autoa seisotetaan N:llä juuri sen takia, että haetaan se tasainen kohta, jolla se ei vyöry minnekään. Nyt vyöryy kun moottorin sammuttaa (N edelleen päällä), eli joku pitää vetoa päällä juuri vähäsen. Tai sitten ei, täytyy ihmetellä vielä vähän aikaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kai_Von_Veivi kirjoitti:Onko muilla samanalaisia kokemuksia tuon " jumal laatikon " ( ZF8 tomaatti ) toiminnasta ? Nimittäin 1->2 vaihto ei todellakaan ole mikään kovinkaan "smooth" , vaan kierrättää kevyelläkin kaasulla tuonne liki 4krpm ja töksäyttää aika jännästi kakkoselle vaihtaessa. Voi toki johtua alaväännön puuttesta tuossa 20i koneessa ( sen korjaaminen on työn alla )
Onko uudet renkaat, ehkä kitkat? Jos auto huomaa luistoa, niin se antaa kiertää pitkälle ja uudet pehmeät kitkat voisivat juuri joustaa sen verran että auto luulee sitä luistoksi. Vaihteisto nykäisee kylmänä vähän, mutta lämpöisenä ei. Vähiten nykiin Eco Prolla, ja eniten Sportilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

salmol kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:Onko muilla samanalaisia kokemuksia tuon " jumal laatikon " ( ZF8 tomaatti ) toiminnasta ? Nimittäin 1->2 vaihto ei todellakaan ole mikään kovinkaan "smooth" , vaan kierrättää kevyelläkin kaasulla tuonne liki 4krpm ja töksäyttää aika jännästi kakkoselle vaihtaessa. Voi toki johtua alaväännön puuttesta tuossa 20i koneessa ( sen korjaaminen on työn alla )
Onko uudet renkaat, ehkä kitkat? Jos auto huomaa luistoa, niin se antaa kiertää pitkälle ja uudet pehmeät kitkat voisivat juuri joustaa sen verran että auto luulee sitä luistoksi. Vaihteisto nykäisee kylmänä vähän, mutta lämpöisenä ei. Vähiten nykiin Eco Prolla, ja eniten Sportilla.
No onhan siellä , uudet kitkat . En vaan huomannut moista ominaisuutta koeajoilla tuossa kesällä
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti: Onko uudet renkaat, ehkä kitkat? Jos auto huomaa luistoa, niin se antaa kiertää pitkälle ja uudet pehmeät kitkat voisivat juuri joustaa sen verran että auto luulee sitä luistoksi. Vaihteisto nykäisee kylmänä vähän, mutta lämpöisenä ei. Vähiten nykiin Eco Prolla, ja eniten Sportilla.
No onhan siellä , uudet kitkat . En vaan huomannut moista ominaisuutta koeajoilla tuossa kesällä
Veikkaan että johtuu renkaista, kitkat joustaa kesärenkaita enemmän. Ongelma häviää kun renkaat kuluvat ja kovettuvat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

salmol kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti: Onko uudet renkaat, ehkä kitkat? Jos auto huomaa luistoa, niin se antaa kiertää pitkälle ja uudet pehmeät kitkat voisivat juuri joustaa sen verran että auto luulee sitä luistoksi. Vaihteisto nykäisee kylmänä vähän, mutta lämpöisenä ei. Vähiten nykiin Eco Prolla, ja eniten Sportilla.
No onhan siellä , uudet kitkat . En vaan huomannut moista ominaisuutta koeajoilla tuossa kesällä
Veikkaan että johtuu renkaista, kitkat joustaa kesärenkaita enemmän. Ongelma häviää kun renkaat kuluvat ja kovettuvat.
Mulla F34:ssä sama kone enkä ole havainnut mitään vastaavaa. Päinvastoin, olen jopa hieman ihmetellyt kuinka dieselmäiseltä nämä nykyiset bensakoneet vaikuttavat. Kitkat on tosin peräisin mun edellisestä F34:stä ja niillä on siis jo ajettu vähintään 10 tkm.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Vastaa Viestiin