AM70 kirjoitti:Oli alkuvuodesta ja vielä keväälläkin tällä palstalla juttua että millainen moottorilämmitin voidaan asentaa F30/F31 autoon. Tuolloin tuntui, ettei oikein kukaan (myyjä) osannut sanoa täytyykö esim. F30 320iA xDriveen asentaa letkulämmitin vai säteilylämmitin ja niinpä molempia lämmitintyyppejä oli asennettu esim. F30 320 xDriveen. BMW:n virallinen kanta on nyt kuulemma siis se, että xDrive-malleihin asennetaan säteilylämmitin ja takavetomalleihin letkulämmitin (öljypohja komposiittia jota ei voi säteilylämmittimellä lämmittää).
Tilasin tänään omaan F31 320iA xDriveen Defan säteilylämmittimen, akkulaturin ja sisätilalämmittimen. Syksyllä BMW alkaa tehdä yhteistyötä Calixin kanssa eli jatkossa suosittelevat vaarmaan heidän laitteitaan. Harmi että xDrive-malliin ei saa tuota letkulämmitintä (vaikka kalliimpi onkin), koska olisi varmaankin ollut selvästi tehokkaampi. Mutta näillä mennään syksyä ja talvea kohti ...
Ei ehkä virallisesti saa nelikkoon, mutta mulla sellainen on Autokeskuksen varustelistauskämmin ja Defan luettelon kämmin takia ja hyvin se toimii ja on myös todella tehokas. Toki merkkiliike ei niitä enää suostu asentamaan, mutta jos uskaltaa jossain muualla asentaa tai asennuttaa niin suosittelen. Mitään rakenteellista estettä pumpun omaavalle letkulämppärille ei ole. Hyvä systeemi kun kierrättää nestettä. Se miksei pumpullistakaan letkulämppäriä saa laittaa nelikkoon on bemarin tehtaan ja testilaboration yltiöpäistä varovaisuutta. Tehtaan on helpompi pestä kätensä mahdollisista autoa kohtaavista ongelmista öljypohjanlämmittimen kanssa. BMW käyttää jokaisessa automallisssaan ja niiden moottorivariaatioissa mieluummin nopeammin ja helpommin asennettavaa säteilylämmitintä, joka on helppo asentaa kun se ei tule ahtaaseen vesiletkuviidakkoon ja ahtaaseen moottoritilaan. Näin BMW toimii aina kun se on mahdollista. Silloin kun moottorin öljypohja on komposiittia se ei ole mahdollista, koska silloin taas pelätään varmaan öljypohjan "sulamista".