Selvitin tuon takaovien ikkunatiivisteiden goodwill mahdollisuuden ja sain BMW:ltä 50% vastaantulon niin tiivisteistä kuin asennuksesta. Lisäksi sain vaihtoautoliikkeen maksamaan 25% kaikista kuluista. Minulle jää sopivan pieni summa maksettavaksi, joten tiivisteet menevät vaihtoon ensi viikolla.rutonen kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 12:34
Ostin f31 vm 13 bmw.n viime kesänä käytettynä yksityiseltä.
-Oven tiivisteet kutistunut, good will korvasi puolet noin 100e eli korvaa jotain.
- ajovaloumpiot molemmat halkeilleet. Good will korvasi puolet 1200e
Sitten muuta vikaa...
- Ohjauskulma vaihdettu 12/17
- kaiutin rätisee edessä ihan huolella -> soitan enää hiljaa
- eilen pamahti takaluukun aukasemisen pumppu.
Autolla ajettu 50tkm aika paljo vikaa vähällä käytöllä....
Autolla on ajettu nyt reilut 128 tkm, joten selvittelin automaattivaihteiston öljynvaihtotarvetta. Aikaisemmin niitä ei ole vaihdettu. BMW:n mukaan ei ole tarvetta, eli ne ovat "sealed for lifetime". Moneen ei-merkkikorjausliikkeeseen soittaessa vastaus on, että kannattaa vaihtaa. Mietin onko kyseessä vain rahastus, joten laitoin suoraan ZF:lle kyselyä asiasta. Sieltä tuli vastaus mailitse muutaman tunnin päästä. Ohjeena vaihto 100tkm välein, jos ollut kovassa ajossa paljon (moottoritie, muuten vain urheilullista ajoa tai painavan perävaunun vetoa), tai viimeistään 8 vuoden välein. Mukaan tuli lisäksi kaksi liitetiedostoa, ensimmäisessä öljynvaihto-ohjeet pulttien kiristysmomentteineen ja toisessa öljyn valintataulukko ZF:n eri laatikkomalleille.
Suositeltu vaihtotapa on laatikon huuhtelu sekä öljypohjan vaihto tiivisteineen samassa yhteydessä. Suodatin on integroitu öljypohjaan, joka toimii samalla magneettina keräten metallisilpun pois öljyistä. Magneetti näyttää olevan sen verran voimakas youtube-videoiden mukaan, että huuhtelukaan ei saa metallisilppua irtoamaan siitä. Tämä vaikuttaa loogiselta. Jos ei olisi noin voimakas, niin metallisilppu voisi irrota pohjasta jo normaalin ajon aikana öljyjen kiertäessä laatikossa(mikä voisi taas johtaa katastrofiin). Pohjan irrotus ja uuden laitto tilalle samalla kertaa lienee hyvä idea.