F30/F31 Tyyppiviat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

salmol kirjoitti:
Kartsa kirjoitti:Kirkastuminen/himmeneminen tapahtuu siis päivävaloilla. Kun kytkee varsinaiset ajovalot niin mittariston himmenninrulla toimii normaalisti.
Eihän mittarivalot ole edes päällä päivävaloilla. Miten tuo voi olla mahdollista?
Mittarivaloilla päiväasennossa tarkoitin matka/osamatka/keskikulutus yms. jotka loistaa valkoisina kun valokytkin on asennossa nolla. Myös lämpötilanäytön lukemat keskikonsolissa kirkastuivat/himmenivät.

Nyt pakkasten lauhduttua ko. kirkastumista/himmenemistä ei ole enää tapahtunut ollenkaan, joten kyllä kyse on mielestäni jotenkin akun lämpötilasta/virran vastaanottokyvystä.
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

En nyt tiedä onko tyyppivika mutta ainoa vialta tuntuva joka on härinnyt ekasta päivästä alkaen ja nyt esiintymistiheys vaan lisääntyy: Paikaltaan , varsinkin varovaisemmalla kaasulla lähtiessä kaasupolkimen eka 1/3 on täysin kuollut, ei vaikuta mihinkään. Sitten tuntuu siltä kuin " kontakti" palautuisi ja hyökkää eteenpäin . Tämä siis toistuu nyt pari/ kolme kertaa päivässä, ennen tuli kerran/pari viikossa . Saman saa joskus esille kun rullailee valoihin jalka poissa kaasulta ja auto ei ehdi edes pysähtyä mutta vauhti hiljenee kävelynopeuteen. Siitä kun painaa varovasti kaasua , ei tapahdu mitään kolmeen sekuntiin ja sitten hyökkää sen mitä sillä 1/3 kaasulla kuuluukin . 95% ajasta toimii kuten pitääkin ja siksi tuo juttu ärsyttää pikkusen . Pitää varmaan huollosta kysyä olisiko jotain softahommaa kenties. Autossa siis tomaattilaatikko.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kai_Von_Veivi kirjoitti:En nyt tiedä onko tyyppivika mutta ainoa vialta tuntuva joka on härinnyt ekasta päivästä alkaen ja nyt esiintymistiheys vaan lisääntyy: Paikaltaan , varsinkin varovaisemmalla kaasulla lähtiessä kaasupolkimen eka 1/3 on täysin kuollut, ei vaikuta mihinkään. Sitten tuntuu siltä kuin " kontakti" palautuisi ja hyökkää eteenpäin . Tämä siis toistuu nyt pari/ kolme kertaa päivässä, ennen tuli kerran/pari viikossa . Saman saa joskus esille kun rullailee valoihin jalka poissa kaasulta ja auto ei ehdi edes pysähtyä mutta vauhti hiljenee kävelynopeuteen. Siitä kun painaa varovasti kaasua , ei tapahdu mitään kolmeen sekuntiin ja sitten hyökkää sen mitä sillä 1/3 kaasulla kuuluukin . 95% ajasta toimii kuten pitääkin ja siksi tuo juttu ärsyttää pikkusen . Pitää varmaan huollosta kysyä olisiko jotain softahommaa kenties. Autossa siis tomaattilaatikko.
Eikä ole kyseessä vaan hätähousun ja turbiinin+turbon viiveen yhdistelmästä?
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

Wonderi kirjoitti: Eikä ole kyseessä vaan hätähousun ja turbiinin+turbon viiveen yhdistelmästä?
Ei, kyllä se ihan selkeä "on/off " tyyppinen juttu on . Sain huollosta vihdoin jonkun langan päähän ja kertoili että softassa on bugi jossain . Se poljin nimittäin kuolee ihan totaalisesti . Tänään koitin jopa polkasta sen pohjaan kun alkoi lagaamaan ja silti kesti 3 sekkaa ennen mitään reaktiota
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Mulle kerrottiin jämyn toimesta, että tuo olisi maahantuojan mukaan ominaisuus.

Mun autossa ei toki mitään 3 sekunnin viivettä ole, vaikka se vilkkaasti liikennöidyssä risteksessä siltä usein tuntuukin. Ehkä oikeasti 0,5-1sek viive ja sitten tuntuu jo nykäisevän turhankin lujaa. Mä oon ajoittanut tuon tapahtuvan aina silloin, jos joku pyörä on risteykseen pysähtyessä luistanut tai jos vetävä pyörä luistaa heti liikkeelle lähtiessä. Auto tuntuu tuolla ominaisuudella varmistavan, että se ei jää sutimaan paikalleen, mutta mun mielestä tuo ominaisuus on pahasti ylimitoitettu. Pari kertaa olen jo pelästynyt risteyksessä, kun auto ei olekkaan totellut välittömästi kaasupoljinta ja sivuikkunassa on kanssa-autoilija jo lähestynyt kovasti. :D

Mun auto on takaveto ja veikkaisin Kai_Von_Veivi sunkin auton olevan sellainen. Mulla on alla kitkarenkaat ja tuo ominaisuus ilmenee nyt selvästi harvemmin, kun nostin takarenkaiden painetta 0,1bar yli etupyörien paineen.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse veikkaan että tuo on ohjelmistojuttu, eli poljin on käsittääkseni sähköinen eli mitään mekaanista yhteyttä koneeseen sillä ei ole. Itselläni ei ole mitään 3s viivettä missään tilanteessa, eli jos lusikan lyö pohjaan ja kierrokset ei saman tien nouse, niin kyllä jotain on pielessä. Se että lähteekö se samantien kuin nappi paidasta, vaatii dieselvehkeen. :tong:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Ilmeisesti Kai_Von_Veivillä on tuore F31 320i 8-pykäläisellä automaatilla. Ja näyttää potevan sitäkin häiritsevää oiretta, että liukkaalla kelillä moottori kiertää pienillä vaihteilla helposti yli 3000rpm, ennen kuin vaihtaa suuremmalle. Mullakin ilmenee tuota, vaikka moottorina onkin 2 litrainen diesel.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Ainakin mun tapauksessa se, ettei kierrokset nouse. Ohjelmapuolella minäkin uskon tuon aiheuttajan olevan.

Täytyypä muistaa mainita tästäkin asiasta huomenna, kun auto menee tutkittavaksi iDriveen kahdesti tulleen voimansiirron vikailmoituksen vuoksi.
Avatar
-Jeenyus-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
Auto: BMW F31 330dA M-Sport

penttim kirjoitti:Ilmeisesti Kai_Von_Veivillä on tuore F31 320i 8-pykäläisellä automaatilla. Ja näyttää potevan sitäkin häiritsevää oiretta, että liukkaalla kelillä moottori kiertää pienillä vaihteilla helposti yli 3000rpm, ennen kuin vaihtaa suuremmalle. Mullakin ilmenee tuota, vaikka moottorina onkin 2 litrainen diesel.
Tuo, että kierrokset liukkaalla nousee yli 3000rpm on luistoneston ominaisuus. Eli jos sutii niin se ei lyö kierrosten mukaan isompaa silmään jos sattuukin sitten pitoa löytymään niin onkin liian iso vaihde ajonopeuteen nähden. Eli jos tuntuu, että kierrokset nousee liikaa liukkaalla niin höllää kaasua...
Avatar
-Jeenyus-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
Auto: BMW F31 330dA M-Sport

penttim kirjoitti:Ilmeisesti Kai_Von_Veivillä on tuore F31 320i 8-pykäläisellä automaatilla. Ja näyttää potevan sitäkin häiritsevää oiretta, että liukkaalla kelillä moottori kiertää pienillä vaihteilla helposti yli 3000rpm, ennen kuin vaihtaa suuremmalle. Mullakin ilmenee tuota, vaikka moottorina onkin 2 litrainen diesel.
Tuo, että kierrokset liukkaalla nousee yli 3000rpm on ihan automaatin looginen ominaisuus. Eli jos sutii niin se ei lyö kierrosten mukaan isompaa silmään jos sattuukin sitten pitoa löytymään niin onkin liian iso vaihde ajonopeuteen nähden. Eli jos tuntuu, että kierrokset nousee liikaa liukkaalla niin höllää kaasua...
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

salmol kirjoitti:Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee tyhjäkäynnillä ja siinä kaikki. Pari kertaa on jo takana hätähousu painanut torvea kun en lähde valoista tarpeeksi ripeästi :curse:
Viimeksi muokannut Kai_Von_Veivi, 18 Tammi 2017, 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti:Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee ja siinä kaikki.
Eli kierrokset nousee mutta auto ei liiku? Viittaisi momenninmuuntimen / turbiinin ongelmaan, eli jotain vikaa mahdollisesti voisi olla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

salmol kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti:Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee ja siinä kaikki.
Eli kierrokset nousee mutta auto ei liiku? Viittaisi momenninmuuntimen / turbiinin ongelmaan, eli jotain vikaa mahdollisesti voisi olla.
Ei, kierroksetkaan ei nouse . Ei tapahdu mitään. Auto ryömii tyhjäkäynnillä eteenpäin vaikka kaasua painaa ja sitten yhtäkkiä , parin sekunnin viiveellä herää henkiin . Tämä siis käy nyt sen pari kertaa päivässä
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti:Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee tyhjäkäynnillä ja siinä kaikki. Pari kertaa on jo takana hätähousu painanut torvea kun en lähde valoista tarpeeksi ripeästi :curse:
Ja tapahtuu vaikka alla olisi hyvä pito?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

Autotohtori kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
salmol kirjoitti:Mutta onko oire että kierrokset ei heti nouse vai että pirssi ei liikahda?
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee tyhjäkäynnillä ja siinä kaikki. Pari kertaa on jo takana hätähousu painanut torvea kun en lähde valoista tarpeeksi ripeästi :curse:
Ja tapahtuu vaikka alla olisi hyvä pito?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kyllä , ensin luulin että luistonesto tekee vaan ei . DSC kokonaan pois päältä ,sama homma ja jopa ihan kuivalla .
Avatar
-Jeenyus-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
Auto: BMW F31 330dA M-Sport

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee tyhjäkäynnillä ja siinä kaikki. Pari kertaa on jo takana hätähousu painanut torvea kun en lähde valoista tarpeeksi ripeästi :curse:
Ja tapahtuu vaikka alla olisi hyvä pito?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kyllä , ensin luulin että luistonesto tekee vaan ei . DSC kokonaan pois päältä ,sama homma ja jopa ihan kuivalla .
Minä en vielä kovin dramaattisia vikoja ajattelisi, luultavasti ohjelmistopuolella bugi tai sitten esim. jokin anturi tai asentotunnistimen vika kaasupolkimessa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:Mulla on tilanne se että auto ei vaan lähde liikkeelle , ei tapahdu yhtään mitään . Tai no , sen mitä automaatin ryömintä tekee tyhjäkäynnillä ja siinä kaikki. Pari kertaa on jo takana hätähousu painanut torvea kun en lähde valoista tarpeeksi ripeästi :curse:
Ja tapahtuu vaikka alla olisi hyvä pito?
Kyllä , ensin luulin että luistonesto tekee vaan ei . DSC kokonaan pois päältä ,sama homma ja jopa ihan kuivalla .
Viittaa ohjelmisto-ongelmaan sähköisessä yhteydessä polkimelta koneelle. Eli huolto lienee oikea paikka.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

-Jeenyus- kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
Autotohtori kirjoitti:
Ja tapahtuu vaikka alla olisi hyvä pito?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kyllä , ensin luulin että luistonesto tekee vaan ei . DSC kokonaan pois päältä ,sama homma ja jopa ihan kuivalla .
Minä en vielä kovin dramaattisia vikoja ajattelisi, luultavasti ohjelmistopuolella bugi tai sitten esim. jokin anturi tai asentotunnistimen vika kaasupolkimessa.

Juuri softabugia meinasivat huollosta , tai sitten ihan vaan kalibrointi pielessä polkimessa . Joku pikkujuttu siis lienee ...
A_H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2014, 15:16
Auto: F31 320iA Xdrive

salmol kirjoitti:
A_H kirjoitti:Kolme kertaa autosta nollaantunut kellonaika, pvm ja ajotietokone (trippi, keskikulutus ja -nopeus) käynnistyksen yhteydessä. Yhdellä kertaa myös herjat "vakionopeudensäädin ei toimi" ja "nopeudenrajoitin ei toimi", kuitenkin toimivat normaalisti n. 100m ajon jälkeen. Nämä tapahtui viimeviikon aikana pk-seudulla, kun oli pakkasta noin 15-20 astetta. Lauhemmalla kelillä ei koskaan. Pätkäajoakaan ei harrastettu vaan kerralla reilut 30km ajoa ja ennen ajoa tolpassa sisälämmitin päällä.

Auto vm 2015 ja alkuperäinen akku. Kenties pakkasen myötä akun jännite laskee ja ajotietokone nollaantuu? Radiokanavat, numeronäppäinten pikavalinnat ja stereoasetukset kuitenkin muistaa (nämä taitaakin tallentua nimenomaan avaimen muistiin?). Kenellään muulla ollut akku vaihtokunnossa jo vajaa parivuotiaassa autossa vai johtuisko nuo oireet jostain muusta?

No anyway autossa takuuta jäljellä, jos veisi akunvaihtoon.
Akku tyhjä, lataa se ennen kuin se menee kokonaan tyhjäksi ja vaurioituu. Tosin tuo kellojen nollaantuminen kertoo, että tyhjäksi on mennyt ja ehkä sitten vaurioitunut pysyvästi. Tiedä häntä.

Mutta kävele nyt autovaraosaliikeeseen ja osta laadukas älylaturi, jota voi pitää autossa vaikka kesät-talvet ja ympäri vuorokauden. Esim. C-Tek.
Tämä tapaus sai eilen diagnoosin. Mittaristossa vikaa, eli mittaristo ja ratin näppäimet menee vaihtoon.
Vastaa Viestiin