F30/F31 Tyyppiviat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:
Galaxy1223 kirjoitti:- Bluetoothin ja muiden äänilähteiden tasoero on valtaisa
Oletko kokeillut muuttaa äänenvoimakkuutta siitä Bluetooth-laitteesta? EIhän järjestelmä voi sille mitään jos lähdejärjestelmässä on eri äänen voimakkuudet.
Kyllä, äänet pitää olla laitteesta täysillä jotta toimii. Tämä toistuu kaikilla laitteilla, ja onhan tästä foorumeilla juttua. Eli kyseessä on vika, ei user error.

Edit: Otetaan korjaus tähän. Olin jo oppinut elämään asian kanssa joten ei ollut varsinaisesti mikään ongelma enää. Ainut käyttötarkoitus bluetoothille on ollut hansfreen lisäksi Spotify ja tätä on testattu kahdella pre-lci f30/f31 Iphonella, 2 android luurilla ja Android tabletilla. Kaikissa sama ongelma kunnes aloin googlettaa uudestaan josta joku vinkkasi että kokeile ottaa Normalize volume täppä pois. Ja sehän auttaa :thuup:

Erikoista on siis että tämä kyseinen kombo on ainut missä olen ongelmaan törmännyt, siis Spotify + BMW.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

TurboKoo kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että haluaisit vakkarin olevan lähinnä miniminopeussäädin? Mielestäni se toimii loogisesti nyt eli vauhti ei nouse liikaa eikä tarvitse miettiä kameroita.
Jos kyse on taloudellisuudesta niin silloin ymmärrän pointtisi mutta silloin pitäisi muutenkin olla aktiivisempi ajaja eli ottaa isoissa mäissä vakkari pois ja rullailla ne ECO prolla alas.
Kiroilutilanne tulee silloin, kun nopeusrajoitus laskee ja toisen merkkiseen autoon tottunut kliksauttaa cruisen napista näyttöön 20km/h pienemmän lukeman. Toisen merkkinen auto vähentää kaasua hetkeksi ja auto asettuu uuteen nopeuteen oikein nätisti. Bemari töksäyttää jarrulle ilman yhtään mitään järkevää syytä tappaen tilanteesta mukavuuden ja taloudellisuuden. Bemarin takana ajava autoilijakin ihmettelee että miksi ihmeessä se hyppii jarrulle.
Täällä meillä päin ei ainakaan ole mäkiä joissa cruisen jarrutusta tarvittaisiin estämään nopeuden karkaamista (paitsi vapaarullauksella, mutta sehän ei jostain käsittämättömästä syystä cruise päällä toimi muutenkaan).
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Galaxy1223 kirjoitti:Isompia juttuja:
- Vakkarin jarrutusta ei saa pois päältä, pitäisi olla optio tai edes koodattavissa
- Mittaristoon ei saa näkymään nopeutta digitaalisena kuin melko pienellä. Kaipaisin sellaista VAG tyylistä nopeusnäyttöä. Jos mittariston skaala olisi jollain tapaa järkevä tämä ei olisi niin oleellista.
- Automaatin sport moodi toimii väärin. Automaatti ei osaa vaihtaa isommalle vaihteelle edes vakkari päällä vaan ajattaa väkisin vaan vaikka maailman tappiin liian pienellä vaihteella. Vakkari päällä automaatin täytyisi tajuta vaikka 30s jälkeen vaihtaa vähän isommalle. Helposti käy siten että kierrokset on jossain 2700 paikkeilla (vaihtokohta sportilla tasakaasulla on ~2900). Tämä syö ajomoodien käytettävyyttä.

Vähäisempiä:
- Konepellin muotoilu on sellainen että vesi valuu suoraan xenonin keilan yli. Tästä aiheutuu pysähdyksissä ollessa tai hitaassa ajossa vesisateella ja pimeässä vaikutelma vilkkuvista/rikkinäisistä valoista.
- Kun pyyhkijät haluaa nostaa huolto asentoon ne hinkkaavat aivan turhaan eka kerran lasia edestakaisin ennen jäämistään yläasentoon. Miksi? Voisivat vaan nousta ylös ja jäädä siihen.
Omat mielipiteet näistä:
- En näe tarvetta tehdä hidastusta vakkarilla. Itse teen hidastukset ja kiihdytykset ilman vakkaria, varsinkin siksi, että vakkari nostaa kiihdytyksessä viimeiset pari km/h turhan hitaasti.
- BMW:ssä on ollut mielestäni aina erittäis selkeä nopeusmittari, enkä ole nähnyt tarvetta digitaaleille. Ongelmasi poistaa HUD.
- Kyse on siis moottorin huudattamisesta, ei varsinaisesti vaihteiden vaihtumatta jäämisestä? Itse olen mieltänyt Sport-ajotilan sellaiseksi, jota on järkevää käyttää silloin, kun auto pitää saada kiihtymään kaasupolkimella heti. Tasaisessa maantieajossa tällaiselle ei ole itsellä tarvetta.
- Ihmisellä on asiat melko hyvin, jos konepelliltä valuva vesi harmittaa.
- Insinööri on varmaankin ajatellut pyyhkijöiden huoltoasennon siten, että kun pyyhkijät asetetaan huoltoasentoon, niin niille on tarkoitus tehdä puhdistus tai vaihto -> pyykijöillä pyyhitään tuulilasi kertaalleen ylimääräistä, jottei uusia/puhtaita pyyhkijöitä jouduta huoltoasennosta palatessa hinkkaamaan likaisella tuulilasilla.

Summa summarum: Ainakin BMW:n kohdalla itseäni häirinneet asiat voi tehdä myös toisella tavalla tai sitten häiritsevän ominaisuuden syytä on kannattanut miettiä hieman syvemmin. Tällöin saattaa ymmärtää miksi jokin asia kannattaa olla niin, kuin insinööri on sen viisaudessaan suunnitellut.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se pyyhkijöiden kuopassa olo ja huoltoasentojuttu on kyl ihan käsittämätön juttu. Tosi kätevää kun yöllä sataa pyyhinkuoppa täyteen lunta ja et saa syvennyksestä harjattua ja pyyhkimiä ylös käsin nostamalla. Semmonen pasketoiminto, että ite unohin kolmosen samantien kun sen liikkeessä huomasin. Ykkösessä onneks pyyhkimet ei oo kuopassa ja voi käsin koska vaan nostaa ylös ja putsata jne.

Edellisessä autossa oli sama pyyhkimen huoltosentopelleily, 5 vuotta kun sitä kärsi niin riitti.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo pelleily on myös varkauksia vastaan. Vie se ykkösesi venäjälle yöksi, niin aamulla ei ole sulkia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

masaf1 kirjoitti:Se pyyhkijöiden kuopassa olo ja huoltoasentojuttu on kyl ihan käsittämätön juttu. Tosi kätevää kun yöllä sataa pyyhinkuoppa täyteen lunta ja et saa syvennyksestä harjattua ja pyyhkimiä ylös käsin nostamalla. Semmonen pasketoiminto, että ite unohin kolmosen samantien kun sen liikkeessä huomasin. Ykkösessä onneks pyyhkimet ei oo kuopassa ja voi käsin koska vaan nostaa ylös ja putsata jne.

Edellisessä autossa oli sama pyyhkimen huoltosentopelleily, 5 vuotta kun sitä kärsi niin riitti.
Ihan käsittämätön juttu että tällaisen pikkuasian takia jää auto ostamatta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Edellisessä vääränmerkkisessä pyyhkijät oli sen verran konepellin reunan alla ettei voinut nostaa ala-asennosta pystyyn, mutta lunta jäi kuitenkin välit täyteen. Tavaksi tuli ajaa pyyhkijät huoltoasentoon aina jo autoa pysäköidessä, kun ne ei ole vielä lasiinkaan jäätyneenä. F31:ssa sulkien alle jää niin vähän lunta että en ole edes opiskellut miten huoltoasentoon käskytetään.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No en oo menossa autoilemaan Venäjälle, niin ei tarvi pelätä, että joku veisi sulat :D Viis talvee kun veivas huoltoasentoon tarpeem tullen lumisateen varalta, niin kyllähän se rupes korpeemaan.
Siili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Elo 2016, 17:33

pari talvea oon ajeelu f30:llä. eikä mulla ole ainakaan ollu koskaan mitään ongelmia pudistaa lumia sieltä konepellin reunan alta. sulkia saa kohotettua siellä ala-asennossakin senverran että saa irti lasista, jos ne on jäätyny kiinni. :)
Tapsus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Joulu 2017, 01:16
Auto: F31 335d xDrive -14

Galaxy1223 kirjoitti: Isompia juttuja:
- Vakkarin jarrutusta ei saa pois päältä, pitäisi olla optio tai edes koodattavissa
- Bluetoothin ja muiden äänilähteiden tasoero on valtaisa --> Ratkaistu! Kännykän Spotify apista "Normalize volume" pois päältä.
- 16" vakiovanteet eivät mahdu autoon vaan jarrusatula naarmuttaa vanteen sisäpinnan
- Mittaristoon ei saa näkymään nopeutta digitaalisena kuin melko pienellä. Kaipaisin sellaista VAG tyylistä nopeusnäyttöä. Jos mittariston skaala olisi jollain tapaa järkevä tämä ei olisi niin oleellista.
- Automaatin sport moodi toimii väärin. Automaatti ei osaa vaihtaa isommalle vaihteelle edes vakkari päällä vaan ajattaa väkisin vaan vaikka maailman tappiin liian pienellä vaihteella. Vakkari päällä automaatin täytyisi tajuta vaikka 30s jälkeen vaihtaa vähän isommalle. Helposti käy siten että kierrokset on jossain 2700 paikkeilla (vaihtokohta sportilla tasakaasulla on ~2900). Tämä syö ajomoodien käytettävyyttä.

Vähäisempiä:
- Konepellin muotoilu on sellainen että vesi valuu suoraan xenonin keilan yli. Tästä aiheutuu pysähdyksissä ollessa tai hitaassa ajossa vesisateella ja pimeässä vaikutelma vilkkuvista/rikkinäisistä valoista.
- Farkun takakontin liike pysähtyy jos auto käynnistetään ja jää siihen
- Jarrulevyt ruostuu
- Kun pyyhkijät haluaa nostaa huolto asentoon ne hinkkaavat aivan turhaan eka kerran lasia edestakaisin ennen jäämistään yläasentoon. Miksi? Voisivat vaan nousta ylös ja jäädä siihen.
Nyt on kyllä hakemalla haettu olemattomia vikoja.
Opettele käyttämään auton moodeja, se sportti pitää tietenkin kierrokset ylempänä ja ei ole tarkoitettu matka-ajoon ellet sitten vedä kärryä perässä.
Jos ne vanteet pyörivät ilman ongelmia alla niin silloinhan ne sinne siis mahtuvat. Jos naarmutus haittaa, osta isommat vanteet. Valitat siis käytännössä liian hyvistä jarruista kerta levyt on liian isot.
HUD korjaisi tuon digitaalisen näytön ongelman, vaikka en ymmärrä mikä vika analogisessa ja todella selkeässä mittarissa on.
Vakkarin jarrutus-ongelma on kyllä ihme jos sen kokee ongelmaksi. Normaali vakkarin toiminta-tapa eikä mikään bemarin oma suunnittelu.
Naurut tuli kun luin viat konepellin muotoilusta, jarrulevyjen ruostumisesta ja pyyhkijöistä :lol:

Ainut vika jonka allekirjoitan on tuo kontin pysähtyminen käynnistettäessä.
Lisäksi itsellä alkanut ärsyttää taustapeilin sijainti tuulilasissa, tuntuu peittävän näkyvyyttä enemmän kuin edellisissä autoissa. Toki varmaan johtuu myös ajoasennosta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tapsus kirjoitti:Lisäksi itsellä alkanut ärsyttää taustapeilin sijainti tuulilasissa, tuntuu peittävän näkyvyyttä enemmän kuin edellisissä autoissa. Toki varmaan johtuu myös ajoasennosta.
Mua lakkasi ärsyttämästä taustapeilin sijainti, kun siirsin sen tallin hyllyyn. Kun onnistuu takaikkunattomienkin autojen ajo ilman keskimmäistä peiliä, onnistuu Bemarinkin. Parkkitutka paljasta jos jotain on katveessa (kunhan muistaa sen hitaan heräämisen).
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Tapsus kirjoitti: Itsellä alkanut ärsyttää taustapeilin sijainti tuulilasissa, tuntuu peittävän näkyvyyttä enemmän kuin edellisissä autoissa. Toki varmaan johtuu myös ajoasennosta.
Nyt on kyllä hakemalla haettu olematon vika.

Vähän vajakimpikin varmaan ymmärtää että joidenkin juttujen kanssa voi elää vaikka ne on väärin toteutettu. Mutta jos itse voisi vaikuttaa suunnitteluun tietysti tekisin toteutuksen siten miten itse tykkään (==oikein). Esim. se että vesi valuu xenonin keilan läpi ei ole mielipide vaan kiistämätön fakta.
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Miten toi xenonin päälle valuva vesi sun elämää hankaloittaa? Autohan laittaa viestin ruutuun jos valo on oikeasti rikki.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Galaxy1223 kirjoitti:
Tapsus kirjoitti: Itsellä alkanut ärsyttää taustapeilin sijainti tuulilasissa, tuntuu peittävän näkyvyyttä enemmän kuin edellisissä autoissa. Toki varmaan johtuu myös ajoasennosta.
Nyt on kyllä hakemalla haettu olematon vika.
Vähän vajakimpikin varmaan ymmärtää että joidenkin juttujen kanssa voi elää vaikka ne on väärin toteutettu.
Riippuu suuresti kuljettajan mitoista ja ajoasennosta, pitkäselkäisellä tai pystyssä ajavalla peili peittää aivan valtavan osuuden näkymästä kaupungilla oikealle kääntyessä. Ainoa tapa elää jutun kanssa peiliä irrottamatta on pyöriä ohjaamossa "kuin ryssä anttilassa", ja ottaa kadunkulmat todella varovaisesti. Virkavalta ja Liikenneturva ja muut kukkahattutädit murehtii tuulilasin alareunaan kojelaudan päälle laitetuista navigaattoreista, vaikka autossa on vakiona valtavan katveen tekevä peili pahimmassa paikassa tuulilasilla.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Mitä mieltä radion virittimestä? Toimiihan se mutta tuntuu että kuuluvuus on liian huono. Edellisessä autossa (vm. -04 Fiat) oli samaa luokkaa eli pääkaupunkiseudullakin pyöriessä on osalla kanavista ihan kuuluvuusongelmaa ja se tuntuu oudolta.
mikliu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 15:34

teve kirjoitti:Tähän asti on päästy vähällä (F31 -13), ainoastaan takaoven tiivisteet vaihdettu + Viime viikolla alkoi kuskin puolen kaiutin rutisemaan ja pätkimään, mutta oireet ovat toistaiseksi kadonneet.
Pitänee hoitaa takuuhuoltoon ennen syyskuussa vastaantulevaa 2-vuotispäivää. Takuun osaltaha toki riittää että reklamoi viasta takuuaikana - korjauttaa voi sitten vähän syksymmälläkin...
Selvisikö kaiuttimen rätinöinti sinulla missään vaiheessa? Itsella samanlaisia havaintoja tullut ja ovat todella satunnaisia ja välillä etenkin kesäolosuhteissa pitkään poissa.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Onko kellään muulla ollut oven lukkolaitteissa ongelmia?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

antti87 kirjoitti:Onko kellään muulla ollut oven lukkolaitteissa ongelmia?
Mekaanisessa avaimella vai kauko-ohjattuna?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

kauko ohjauksella,eli ei aukea tai ei mene lukkoon.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

antti87 kirjoitti:kauko ohjauksella,eli ei aukea tai ei mene lukkoon.
Jos on ollut ongelmia, niin ne ovat liittyneet varauksetta akun varaukseen. Nyt ei ole ollut Etelä-Suomessa kunnon pakkasia, mutta yleensä jos on ollut muutama -10°C aamu, niin akku siellä takakontin viimapaikassa on alkanut oikuttelemaan. E90, F30 x 2 - ei lukko-ongelmia.
Vastaa Viestiin