F30/F31 Tyyppiviat

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 21 Helmi 2018, 07:22

rutonen kirjoitti:
20 Helmi 2018, 12:34

Ostin f31 vm 13 bmw.n viime kesänä käytettynä yksityiseltä.
-Oven tiivisteet kutistunut, good will korvasi puolet noin 100e eli korvaa jotain.
- ajovaloumpiot molemmat halkeilleet. Good will korvasi puolet 1200e

Sitten muuta vikaa...
- Ohjauskulma vaihdettu 12/17
- kaiutin rätisee edessä ihan huolella -> soitan enää hiljaa
- eilen pamahti takaluukun aukasemisen pumppu.

Autolla ajettu 50tkm aika paljo vikaa vähällä käytöllä....
Selvitin tuon takaovien ikkunatiivisteiden goodwill mahdollisuuden ja sain BMW:ltä 50% vastaantulon niin tiivisteistä kuin asennuksesta. Lisäksi sain vaihtoautoliikkeen maksamaan 25% kaikista kuluista. Minulle jää sopivan pieni summa maksettavaksi, joten tiivisteet menevät vaihtoon ensi viikolla.

Autolla on ajettu nyt reilut 128 tkm, joten selvittelin automaattivaihteiston öljynvaihtotarvetta. Aikaisemmin niitä ei ole vaihdettu. BMW:n mukaan ei ole tarvetta, eli ne ovat "sealed for lifetime". Moneen ei-merkkikorjausliikkeeseen soittaessa vastaus on, että kannattaa vaihtaa. Mietin onko kyseessä vain rahastus, joten laitoin suoraan ZF:lle kyselyä asiasta. Sieltä tuli vastaus mailitse muutaman tunnin päästä. Ohjeena vaihto 100tkm välein, jos ollut kovassa ajossa paljon (moottoritie, muuten vain urheilullista ajoa tai painavan perävaunun vetoa), tai viimeistään 8 vuoden välein. Mukaan tuli lisäksi kaksi liitetiedostoa, ensimmäisessä öljynvaihto-ohjeet pulttien kiristysmomentteineen ja toisessa öljyn valintataulukko ZF:n eri laatikkomalleille.

Suositeltu vaihtotapa on laatikon huuhtelu sekä öljypohjan vaihto tiivisteineen samassa yhteydessä. Suodatin on integroitu öljypohjaan, joka toimii samalla magneettina keräten metallisilpun pois öljyistä. Magneetti näyttää olevan sen verran voimakas youtube-videoiden mukaan, että huuhtelukaan ei saa metallisilppua irtoamaan siitä. Tämä vaikuttaa loogiselta. Jos ei olisi noin voimakas, niin metallisilppu voisi irrota pohjasta jo normaalin ajon aikana öljyjen kiertäessä laatikossa(mikä voisi taas johtaa katastrofiin). Pohjan irrotus ja uuden laitto tilalle samalla kertaa lienee hyvä idea.

pumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2017, 18:13

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja pumo » 21 Helmi 2018, 14:55

millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 21 Helmi 2018, 17:07

pumo kirjoitti:
21 Helmi 2018, 14:55
millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..
Takaoven takimmaisen ikkunan pystytiiviste(kiertää koko oven karmin ikkunoiden korkeudelta) nousee ylös vaakalistan alta. Osanumero on vaihtunut vuonna 2014, joten sinulla pitäisi olla kunnollinen. Mutta toisaalta entisessä vm 2016 ykkössarjalaisessanikin oli tämä sama ongelma. Kumma, ettei saada kuntoon alihankkijan laatua vuosienkaan varrella.

Täällä pohjoisessa hiihtolomalla ollessa olen nähnyt muutamassa F31:ssa saman ilmiön. Ilmeisesti omistajat eivät huomaa tai eivät välitä. Eihän tuo ole muuta kuin ulkonäköhaitta.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1142680

jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 70
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jannes » 26 Helmi 2018, 22:22

Onko kukaan muuten vaihtanut noita tiivisteitä itse? Edellisessä ei ollut niin paha että olisi häirinnyt sen suuremmin silmää mutta tässä nykyisessä ovat päässeet aika rujon näköiseksi niin tekisi mieli hoitaa ne kuntoon.

Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jokerdef » 01 Maalis 2018, 14:34

Täällä uudenkarhea 330e alla ja muuten varsin nautinnollinen kokemus ollut, mutta tännekin onnistuttu asentamaan vinkuvat jarrut. Erityisesti nyt kovilla pakkasilla jumalaton meteli lähtee. Olen kokeillut kovia jarrutuksia palojen mahd. Lasittumisen poistoksi, mutta ei auta.
Onko jollain muulla tähän ongelmaan löydetty ratkaisu huollossa, vai kannattaako edes lähteä kyselemään?

Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: F30 320iA xDrive 2018

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Thetic » 01 Maalis 2018, 15:30

Ratkaisu on jotkut muut kuin orkkispalat. Itsellä vinkaisi aina välillä ekat tuhat kilometria mutta sen jälkeen hiljeni.

Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: F31 320d Connected 2018
ex F22 218d sport 2014
Paikkakunta: Uppsala

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja TurboKoo » 01 Maalis 2018, 16:12

Mulla on joulukuussa kotiutettu 320d eikä siinä vingu palat. Melkein jo uskottelin itselleni, että palat olisivat parantuneet mutta näin ei näköjään olekaan. Hmph.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 01 Maalis 2018, 17:48

Ei ne palat aina auta jarrujen vinkumiseen jos satulassa/kiinnityksessä/levyssä on jotain persiillään, poika osti viime kesänä "vuoden auton" ja jarrujen vinkuimista ei saatu kuriin palojenkaan vaihdolla vaikka ne vaihtui muutamaan kertaan eri paloiksi. Tässä tapauksessa vinkuminen loppui auton ja merkin vaihdolla :cools:

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 02 Maalis 2018, 16:05

Ratkaisu: M-sportin tai M-performancen jarrut. Ei vingu ja jos niin pystyy säätämään. Vakioissa ei säätömahiksia...

Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 280
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja aavee » 03 Maalis 2018, 21:05

jussi101 kirjoitti:
21 Helmi 2018, 17:07
pumo kirjoitti:
21 Helmi 2018, 14:55
millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..
Takaoven takimmaisen ikkunan pystytiiviste(kiertää koko oven karmin ikkunoiden korkeudelta) nousee ylös vaakalistan alta. Osanumero on vaihtunut vuonna 2014, joten sinulla pitäisi olla kunnollinen. Mutta toisaalta entisessä vm 2016 ykkössarjalaisessanikin oli tämä sama ongelma. Kumma, ettei saada kuntoon alihankkijan laatua vuosienkaan varrella.

Täällä pohjoisessa hiihtolomalla ollessa olen nähnyt muutamassa F31:ssa saman ilmiön. Ilmeisesti omistajat eivät huomaa tai eivät välitä. Eihän tuo ole muuta kuin ulkonäköhaitta.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1142680
Tuli juuri tarkastettua oman "14 mallin tiiviste ja ylöshän se tuolta kampeaa.
Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä.
Ex: F20 118dA

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 10 Maalis 2018, 07:14

Jarrujen vinkumiseen auttaa viisteiden tekeminen jarrupaloihin. Ilmeisesti jotain muutakin tehdään. Ongelma on tuttu ainakin Autokeskus Airportin BMW-huollolle. Aina kun paloja vaihdellaan, niin kannattaa pyytää samalla tuokin toimenpide. Säästyy toiselta käyntikerralta.

jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jussi101 » 10 Maalis 2018, 07:22

Tulee automaatisesti katsottua F31:sten takaovien tiivisteiden tilanne aina kun kyseistä mallia oleva auto sattuu eteen. Useimmissa nuo tiivisteet irvistävät. Siinä meillä on premium laatua, kun tehdas ei ole avannut PUMA service casea niin, että kaikkiin autoihin olisi vaihdettu takuuna uusi tiivistemalli auton tullessa huoltoon. Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.

Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Janlob » 10 Maalis 2018, 17:41

jussi101 kirjoitti:
10 Maalis 2018, 07:22
Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.
Ei saa.
Kysytty laakkoselta sekä airportista.
Selityksinä: autosta takuu loppunut, toinen omistaja, gw ei tule vastaan.

Myös penkkien rungot ruosteessa.
Omasta pussista pitäis kuntoon laittaa.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3846
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Maalis 2018, 19:08

Janlob kirjoitti:
10 Maalis 2018, 17:41
jussi101 kirjoitti:
10 Maalis 2018, 07:22
Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.
Ei saa. Kysytty laakkoselta sekä airportista. Selityksinä: autosta takuu loppunut, toinen omistaja, gw ei tule vastaan.
Myös penkkien rungot ruosteessa. Omasta pussista pitäis kuntoon laittaa.
Näinhän se on, takuu on voimassa takuuajan ja GW voimassa ensimmäiselle asiakkaalle.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 11 Maalis 2018, 09:13

Mulla autoon vaihdettiin takaoven tiivisteet suunnilleen vuoden ikäisenä takuuna. Viime kesänä kun jätin auton vaihtoon, oli tiivisteet jälleen kutistuneet. Alihankkija joka kumiosat toimittaa ei ole pystynyt parempaan. Sitä se kilpailuttaminen tekee laadulle.

rutonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Elo 2017, 20:23

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja rutonen » 11 Maalis 2018, 19:28

Mulla meni kolmantena omistajana gw n piikkiin (50%) noi oven tiivisteet. Aika lailla liirum laarumia nuo päätökset näyttää olevan bmwn puolelta...

antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja antti87 » 16 Maalis 2018, 19:25

F30 takaluukun valot

Maailmalla löytyy tapauksia suhteellisen paljon tapauksia jossa luukun valo irtoaa kulmastaan.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=735941

Itse huomasin myös että valo irvisti hiukan(~2mm),purin sen pois mutta en nähnyt mitään rikkinäistä..tuskinpa pakkanen sitä mihinkään ”vääntää”.

Muilla asiasta havaintoa?

jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 70
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jannes » 17 Maalis 2018, 20:20

Jep, minulta irtosi edellisestä kanssa toinen, nykyisestä en ole itse asiassa muistanut tarkistaa.

Omassa tapauksessa sain helposti asennettua takaisin paikalleen ja sen jälkeen pysyi ainakin sen aikaa mitä auto itselläni oli.

Avatar
JMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
Auto: F36 440i xDrive Gran Coupe M Sport M Perform. 2018

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja JMV » 19 Maalis 2018, 00:35

masaf1 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 16:05
Ratkaisu: M-sportin tai M-performancen jarrut. Ei vingu ja jos niin pystyy säätämään. Vakioissa ei säätömahiksia...
Minulle on tulossa autooni M Sport -jarrut tehtaalta ja kyselin yhdeltä saksalaiselta, jolla samanlaiset jarrut autossaan ja kyllä kuulemma nekin ovat vinkuneet siellä pakkaskelillä. Taajama-ajossa ei saa tarpeeksi kovia jarrutuksia tehtyä.

IKa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
Auto: F33 430i Cabriolet M Sport Individual -16
Paikkakunta: Klaukkala

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja IKa » 19 Maalis 2018, 20:45

JMV kirjoitti:
19 Maalis 2018, 00:35
Minulle on tulossa autooni M Sport -jarrut tehtaalta ja kyselin yhdeltä saksalaiselta, jolla samanlaiset jarrut autossaan ja kyllä kuulemma nekin ovat vinkuneet siellä pakkaskelillä. Taajama-ajossa ei saa tarpeeksi kovia jarrutuksia tehtyä.
Juu, oma käyttis (430i F33) tuli myös M Sport jarruilla. Kyllähän nekin aluksi vinkuivat satunnaisesti, mutta kovalla jarrutuksella vinkumisen sai aina joksikin aikaa pois. Mitään säätöjuttuja jarruille ei tehty, mutta sen jälkeen kun mittarissa oli n. 20-25 tKm, huomasin vinkumisen kokonaan loppuneen. Viimeisen vuoden aikana en muista kuulleeni jarrujen vinkumista kertaakaan. Nyt mittarissa on n. 41 tKm.

Vastaa Viestiin