Galaxy1223 kirjoitti:Isompia juttuja:
- Vakkarin jarrutusta ei saa pois päältä, pitäisi olla optio tai edes koodattavissa
- Mittaristoon ei saa näkymään nopeutta digitaalisena kuin melko pienellä. Kaipaisin sellaista VAG tyylistä nopeusnäyttöä. Jos mittariston skaala olisi jollain tapaa järkevä tämä ei olisi niin oleellista.
- Automaatin sport moodi toimii väärin. Automaatti ei osaa vaihtaa isommalle vaihteelle edes vakkari päällä vaan ajattaa väkisin vaan vaikka maailman tappiin liian pienellä vaihteella. Vakkari päällä automaatin täytyisi tajuta vaikka 30s jälkeen vaihtaa vähän isommalle. Helposti käy siten että kierrokset on jossain 2700 paikkeilla (vaihtokohta sportilla tasakaasulla on ~2900). Tämä syö ajomoodien käytettävyyttä.
Vähäisempiä:
- Konepellin muotoilu on sellainen että vesi valuu suoraan xenonin keilan yli. Tästä aiheutuu pysähdyksissä ollessa tai hitaassa ajossa vesisateella ja pimeässä vaikutelma vilkkuvista/rikkinäisistä valoista.
- Kun pyyhkijät haluaa nostaa huolto asentoon ne hinkkaavat aivan turhaan eka kerran lasia edestakaisin ennen jäämistään yläasentoon. Miksi? Voisivat vaan nousta ylös ja jäädä siihen.
Omat mielipiteet näistä:
- En näe tarvetta tehdä hidastusta vakkarilla. Itse teen hidastukset ja kiihdytykset ilman vakkaria, varsinkin siksi, että vakkari nostaa kiihdytyksessä viimeiset pari km/h turhan hitaasti.
- BMW:ssä on ollut mielestäni aina erittäis selkeä nopeusmittari, enkä ole nähnyt tarvetta digitaaleille. Ongelmasi poistaa HUD.
- Kyse on siis moottorin huudattamisesta, ei varsinaisesti vaihteiden vaihtumatta jäämisestä? Itse olen mieltänyt Sport-ajotilan sellaiseksi, jota on järkevää käyttää silloin, kun auto pitää saada kiihtymään kaasupolkimella
heti. Tasaisessa maantieajossa tällaiselle ei ole itsellä tarvetta.
- Ihmisellä on asiat melko hyvin, jos konepelliltä valuva vesi harmittaa.
- Insinööri on varmaankin ajatellut pyyhkijöiden huoltoasennon siten, että kun pyyhkijät asetetaan huoltoasentoon, niin niille on tarkoitus tehdä puhdistus tai vaihto -> pyykijöillä pyyhitään tuulilasi kertaalleen ylimääräistä, jottei uusia/puhtaita pyyhkijöitä jouduta huoltoasennosta palatessa hinkkaamaan likaisella tuulilasilla.
Summa summarum: Ainakin BMW:n kohdalla itseäni häirinneet asiat voi tehdä myös toisella tavalla tai sitten häiritsevän ominaisuuden syytä on kannattanut miettiä hieman syvemmin. Tällöin saattaa ymmärtää miksi jokin asia kannattaa olla niin, kuin insinööri on sen viisaudessaan suunnitellut.