F30/F31 Tyyppiviat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:
Uti kirjoitti:1. vika 400 km ajetussa F30:ssä. Peruuttaessani autoani parkkipaikalta, oikea takatutka huuteli koko ajan ja näytti koko väriskaalan ilman syytä. Seuraavan pysäköinnin ja auton uudelleen käynnistyksen jälkeen tarkistin tilanteen ja totesin ko. tutkan olevan epäkunnossa eli mykkänä, muiden kolmen takatutkan toimiessa normaalisti.
Eli huomenna Laakkoselle vian analysointiin ja sitten lienee vielä uudelleen varsinaiseen korjaukseen.
Onko teillä ollut jo yöpakkasia? Epäilen että kyseessä on sama ongelma kuin mitä mulla oli, eli anturi on kastunut ja nyt jäässä. Jos kyse on tästä, niin vie auto lämpimään parkkihalliin ja ongelma katoaa. Eli mitään ei hajoa vaan se on vain jäässä.

Omani kävi myös aikanaan huollossa tuon takia ja sanoivat että mitään ei ole rikki, tuo vaan toimii noin ja anturit päästävät kosteutta sisään ja pakkasella sitten tulee ongelmia. Mutta ehkä sinulla on oikeasti kyse anturiviasta, epäilen kuitenkin.
Sama täällä, antureita eivät vaihda ennen kuin antaa vikakoodia. Hyvät vahat vaan antureiden kohdalle(ja tietysti koko autoon) ja ei sen jälkeen noita vesiongelmia ole ainakaan itsellä ollut.
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

No vika jatkuu tänäänkin, ulkona lämpöä +10 C ja vettä sataa! Voiko olla että pelkkä kosteus aiheuttaa tuon yhden anturin vian ja pitäisikö viedä talliin kuivumaan? Jos näin on, pitäisi ongelmia olla kaikissa kahdeksassa anturissa sateella? Mihin kosteutta pääsee, johtojen liitoksiin vai anturin sisälle?
Vahattukin on!

Markku
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Uti kirjoitti:No vika jatkuu tänäänkin, ulkona lämpöä +10 C ja vettä sataa! Voiko olla että pelkkä kosteus aiheuttaa tuon yhden anturin vian ja pitäisikö viedä talliin kuivumaan? Jos näin on, pitäisi ongelmia olla kaikissa kahdeksassa anturissa sateella? Mihin kosteutta pääsee, johtojen liitoksiin vai anturin sisälle?
Kannattaa viedä päiväksi kuivumaan jotta selviää onko jotain rikki vai onko kyse kosteudesta. Käsittääkseni vettä pääsee tuon anturin sisälle joka aiheuttaa ongelmia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

salmol kirjoitti:
Uti kirjoitti:No vika jatkuu tänäänkin, ulkona lämpöä +10 C ja vettä sataa! Voiko olla että pelkkä kosteus aiheuttaa tuon yhden anturin vian ja pitäisikö viedä talliin kuivumaan? Jos näin on, pitäisi ongelmia olla kaikissa kahdeksassa anturissa sateella? Mihin kosteutta pääsee, johtojen liitoksiin vai anturin sisälle?
Kannattaa viedä päiväksi kuivumaan jotta selviää onko jotain rikki vai onko kyse kosteudesta. Käsittääkseni vettä pääsee tuon anturin sisälle joka aiheuttaa ongelmia.
Kiitos vastauksista ja ohjeista! Hieno foorumi!

Jotenkin kuitenkin tuntuu, että rakenteessa pitäisi olla vikaa, jos kosteus pääsee anturin tai piuhojen joukkoon vikaa aiheuttaen. Minulla on ollut tutkat edessä ja takana ainakin 25 autossa (uutena ostettuja: BMW, Audi, MB,Toyota, Mazda...), eikä mitään tutkaongelmia ole ollut, lukuunottamatta talvisin veden/lumen peittäessä tutka-anturit jotka ovat korjautuneet sulamalla tai tutkat puhtaaksi pyyhkimällä.

Markku
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Antureissa on todennäköisesti vikaa, jos kosteus aiheuttaa jatkuvaa piippausta.

Täytyy kyllä myöntää, että joskus talvella kun E83 on kovien pakkasten aikana pesty (painepesurilla) hallissa, joku antureista saattaa seuraavan 12 tunnin aikana alkaa piippaamaan, vaikka näkyvää jäätä ei ole. Anturi suostuu yhteistoimintaan vasta kun on saanut jäätymisen jälkeen käydä tallissa lämmittelemässä.
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Sen verran lisätietoa, että näyttäisi kaksi takapuskurin oikeanpuoleista anturia ovat pimeänä mutta usein tuo reunimmainen huutaa maksimaalisesti tutkan päällekytkennän jälkeen seuraavaan starttiin saakka, jolloin hiljenee sekin. Eli olisiko kaksi anturia rinnan kytkettynä.

Informoin, kun lisää tietoa! (eikä luuloa)

Markku
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

[quote="Uti"]Sen verran lisätietoa, että näyttäisi kaksi takapuskurin oikeanpuoleista anturia ovat pimeänä mutta usein tuo reunimmainen huutaa maksimaalisesti tutkan päällekytkennän jälkeen seuraavaan starttiin saakka, jolloin hiljenee sekin. Eli olisiko kaksi anturia rinnan kytkettynä.

Informoin, kun lisää tietoa! (eikä luuloa)

No nyt tutkittu! 2 kpl takaoikealla tutka-anturia rikki. Huolto kokeili vasemman puolen antureita oikealle ja pelittivät. Hyvää tuossa F30:sä on, että takapuskuria ei tarvitse irroittaa em. remontissa.
Torstaina 31.10 pitäisi tulla sitten kuntoon, työaika-arvio 1h.

Markku
Avatar
Juke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 227
Liittynyt: 28 Helmi 2013, 11:27
Auto: F30 328iA xDrive M Performance
Paikkakunta: Tampere

Ensimmäiset ongelmat tulivat vastaan :de: Auto alkoi nykimään ja käymään epätasaisesti. Diagnoosi paineet häviää... Suuttimien vaihdolla lähdetään liikkeelle... Jos ei sillä tokene niin korkeapainepumppu vaihtoon... Kellään muulla vastaavia ongelmia N20 moottorissa?
Ajamisen Iloa!
Uti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2013, 10:43

Uti kirjoitti:
Uti kirjoitti:Sen verran lisätietoa, että näyttäisi kaksi takapuskurin oikeanpuoleista anturia ovat pimeänä mutta usein tuo reunimmainen huutaa maksimaalisesti tutkan päällekytkennän jälkeen seuraavaan starttiin saakka, jolloin hiljenee sekin. Eli olisiko kaksi anturia rinnan kytkettynä.

Informoin, kun lisää tietoa! (eikä luuloa)

No nyt tutkittu! 2 kpl takaoikealla tutka-anturia rikki. Huolto kokeili vasemman puolen antureita oikealle ja pelittivät. Hyvää tuossa F30:sä on, että takapuskuria ei tarvitse irroittaa em. remontissa.
Torstaina 31.10 pitäisi tulla sitten kuntoon, työaika-arvio 1h.

Markku

Laakkosella vaihdettu 2 kpl takatutkan anturia + kumitiivisteet. Taas toimii tutka!
Mielestäni erittäin hyvää palvelua. Toki, jos varaosat olisivat olleet "hyllyssä", olisi käyntikertoja ollut vain yksi kappale!

Case closed!

Markku
OlliL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Syys 2012, 17:05
Auto: F30 320dX Touring

Anturit tuntuvat olevan vähän huonoa tavaraa. Minulla oli ilmeisesti uudesta saakka 4 anturia rikki, enkä edes sitä huomannut alkuun. Tutka toimi ikään kuin "viiveellä", mutta en siihen osannut kiinnittää huomiota. Huomasin kuitenkin että etukulman tutka ei näyttänyt mitään, mutta ajattelin hoidattaa ensimmäisessä huollossa kuntoon.

Parin kuukauden ikäisessä autossa yhtenä aamuna kuitenkin sekä etu- että takatutkat olivat täysin pimeänä, niiden tilalla vaan teksti "ota yhteyttä huoltoon". Vikakoodi löytyi, ja vaihtoivat anturit, sen jälkeen tutka alkoi toimia normaalisti. Nyt vuoden ikäisellä autolla ole ollut ongelmia tutkien kanssa tuon jälkeen.

Huoltokäyntejä tuli kaikkiaan 3... aina piti odottaa uusia antureita Ruotsista. Palvelu oli kyllä muuten moitteetonta Autokeskuksella.
Tmatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Marras 2013, 12:32
Auto: F30 320dA xdrive

Tässä ohjausvaihteeseen liittyvä keissi: ohjaus kääntää itse oikealle noin 10-15min kuluttua (4km ajo kaupungissa) liikkeellelähdöstä. Kääntö noin 1/8-kierrosta, tapahtuu kaupunkinopeudessa ja joutuu tosissaan korjata vasemmalle pitääkseen kurssin suorassa. Huollossa käyty analyysissä reilu kuukausi sitten, tuloksena vika momentin tunnistimessa, vaihtoon koko ohjausvaihde. Osa piti tulla tällä viikolla, mutta ei saapunut Ruotsiin, Saksassa ei tietoa milloin voisi tulla. No, ajaa voi kun osaa varautua.

Toinen vika takaluukun valossa, joka ei ole palanut missään vaiheessa. Huolto totesi että viallinen lampun kanta, tilaukseen meni sekin osa, asennus tällä viikolla.

Kolmanneksi kuskin istuin natisee kaarreajossa (kaupungissa, maantiellä), lieneekö sivuttaistuessa klappia.
karjuh6
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 10:02
Auto: F30 328iA -13
Paikkakunta: Paimio

Auto rupesi nykimään ja kävi lopulta kolmella sylinterillä vikatilassa. Diagnoosi
ruiskutussuutin joka vaihdettiin. Taas toimii.

Penkki naksahtelee myös satunnaisesti.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ei uutta vikaraportoitavaa edelleenkään. Vissiin ainoo jolla ollut vähiten vikoja. 9500km:a mittarissa ja 5.1.2014 tulee autolle vuosi täyteen. Ainoat viat ollu takaiskarien yläpäiden läpse ja vasemman ulkopeilin vinkuna.

Molemmat korjattu onnistuneesti eikä viat ole uusiutuneet.

Rasvaa joutui pikkasen lisäämään sähköllä koriavasten kääntyvien ulkopeilien nivelten juuriin, kun ne keväällä alkoivat ääntelemään. Oli menny aikalailla hiekkaa sinne väliin ja se+rasvan puute aiheutti rutinaa.

Penkki ei ääntele, ainoastaan perse joskus laulaa kun pierettää...Penkkien kohuttu ruostesuojauskin on jo tässä yksilössä kunnossa (oli jo tehtaalta lähtiessä)

Toistaseksi usko merkkiin ei ole horjunut. Jos tää näin luotettava on, niin tosiaan hyvästi volkkarin paskat...
olli.k
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Huhti 2013, 10:51

Mulla 44tkm/10kk takana ja ei mitään vikoja ole kyllä ilmaantunut. Jarrut vinkui aluksi muutaman tonnin mutta sekin meni itsestään ohi.
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

18tkm ja ainoa vika on takaikkunanympäryslistojen lyheneminen.
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mulla on kyllä F20 eikä ole ollut ongelmia paitsi jarrut vinku uutena pakkasella. Ja nyt menossa vaihtoon kohta.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Nyt kun kelit on alkaneet kylmetä ja teiden pinnat tulla epätasaisemmaksi, niin minulle on ilmaantunut sitä samaa kolahtelua noihin takaiskarien yläpäihin mitä oli jo keväällä, jonkin aikaa sen ensimäisen korjauksen jälkeen.
Korvaavaa osaa ei kuulemma ole kuitenkaan vieläkään ja samanlaisella osalla eivät haluaisi enää korjata uudelleen, kun takuuaikaa on vielä jäljellä, jotta voi odotella rauhassa josko saksalainen insinööri keksisi vielä jotakin.
Umberto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 13:50
Paikkakunta: JKL

Laitan tyyppivika osastolle, kun maailmalla http://urly.fi/awD näitä tuntuu olevan enemmänkin eli auto alkoi herjaamaan lasinpesunesteen loppumisesta. No, täytin säiliön normaalisti, mutta herja ei poistu mihinkään vaikka aikaisemmin on aina lähtenyt. Hauskaa tässä on lähinnä se, että f30post foorumissa monet kertoo, että huolto on ehdottanut ratkaisuksi vaihtaa pesuneste BMW-merkkiseen niin vika korjaantuu :)
xDrive2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16

Niin se BMW-merkkinen lasinpesuneste on laimeampaa niin herjaa ei tule, eli laimentakaa vedellä pesunestettä niin herja varmaankin häviää, näin on ainakin joidenkin Mersujen kanssa.
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

xDrive2013 kirjoitti:Niin se BMW-merkkinen lasinpesuneste on laimeampaa niin herjaa ei tule, eli laimentakaa vedellä pesunestettä niin herja varmaankin häviää, näin on ainakin joidenkin Mersujen kanssa.
Itsellä tuota samaa vaivaa F20 kanssa - säiliö piripinnassa ja herjaa että washer fluid level low. Jännä sinänsä että tuo herja tulee n. 5s startin jälkeen ja jos ehdit tuota ennen vetää viiksestä niin ajovalupesurit toimii ja myös takalasin pesu mutta tuon herjan jälkeen ei lamppuja tai takalasia enää suihkutella. Toisaalta ihan fiksu ominaisuus että jos neste on vähissä (siis oikeasti vähissä) että nestettä säästellään tuulilasille.

Täytyy koittaa enemmän lantrattua ainetta - mun tuurilla käy niin ettei neste sitten enää tule ulos kun se jäätyy... :)
Vastaa Viestiin