Sivu 23/40

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 05 Marras 2016, 14:57
Kirjoittaja Erwin
salmol kirjoitti:
Erwin kirjoitti:
Erwin kirjoitti:Itsellä alkoi hermot mennä tuohon tärinään jarruttaessa, niin nappasin etupyörät irti ja rupesin tutkimaan. Ei sieltä mitään poikkeamaa tai välystä äkkiseltään löytynyt. Sisemmät jarrupalat oli aika paljon kuluneet ja lähellä loppua, joten pistin tilaukseen Zimmermannin levyt ja palat Saksan maalta. Olis varmaan kohta hälyttänyt ajotietokone kuluneisuustunnistimen takia. Ajotietokone näyttää jarrujen huoltoon/ tarkistukseen 16tkm. Jos olis ollu heittokello, niin olis voinu mitata jarrulevyn, mutta silmämääräisesti sanoisin, että pientä heittoa saattoi levyssä olla. Toivotaan, että vika korjaantuisi uusilla levyillä ja paloilla. Nyt odotellaan vain paketin saapumista.

Taas painitaan saman ongelman kanssa. Uusilla levyillä ja paloilla rullailtu rapiat 30tkm. Auto ruennut taas täristämään jarruttaessa +60km/h vauhdeista. Tärinä tuntuu rattiin ja vielä voimakkaammin penkkiin.

Auto kävi eilen Benkara-Autossa tutkittavana, mutta tukivarsista tai puslista ei löytynyt välystä. Molempia renkaita pyöriteltiin ilmassa ja kuskin puolen etummainen jarru laahasi paikotellen levyyn. Viittaisi kieroon jarrulevyyn, mutta mikähän mahtaa aiheuttaa levyjen kieroutumisen? Mistähän sitä etsisi vikaa seuraavaksi? Levyt ja palat tosiaan vaihdettu 60tkm kohdalla ja nyt ongelma palannut 95tkm kohdalla taas... :conf:
Eikös täällä ollut puhetta että levyjä menisi kieroon huonojen laakereiden ja navan välyksen takia?
Tälläistä juttua ei ookkaan tullut itse luettua. F10 malleissa ilmesti ainakin ollut aika monia napa vikoja tai kieroja napoja. Itsellä vahva epäilys, että voisi olla sama vika tämänkin kohdalla. Onkohan mitään mahdollisuutta saada good willin kautta tälläistä -12 mallista ja 96tkm ajettua takuuseen, jos olisi napa vika? Kuinka suhtauvat tarvikeosiin jarrujen osalta?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 08 Joulu 2016, 00:15
Kirjoittaja ruismax
Onko F30/F31 mallien 1.6/2.0 bensa turboissa ollut samanlaisia jakopää ongelmia kuin edeltäjässä E90/E91 nelos bensakoneissa oli? Onko jokin tietty kohta mikä on hyvä ostaessa tarkistaa kun tekee kauppaa F30/F31 malleista. Ja onko sedanin ja farkun välillä ollut laatueroja?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 08 Joulu 2016, 12:43
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta käsittääkseni nuo jakopääongelmat bensiinikonepuolella rajoittuivat lähinnä N42 ja N43 koneisiin, joita ei ole käytetty F30/F31 malleissa. Nuo pikku bensat näissä uudemmissa F30/F31 ovat 100kW malli: joko N13 (->2015) tai B38 (2015->) ja se isompi 135kW malli on N20 (->2015) tai B48 (2015->).

Myöskään käytettynä hankituista ei ole kokemusta. Ekalla F30 (joskin diiseli) mentiin 115tkm eikä siinä vielä mitään muuta kulunut kuin renkaat vaikka olikin surullisen kuuluisa N47 - joskin viimeisimmäksi jäänyt kehitysversio siitä. Nykyisellä bensa PHEV:illä on nyt menty vähän reipas 20tkm.

Lähes ongelmattomia olivat myöskin aikoinaan E91 koppaisella pikku diisselillä (sekin N47) ajetut 130tkm. Lähes == manuaaliaskin takapään stefa piti vaihtaa 110tkm kohdalla, kun rupesi merkkaamaan. Pikahuollossa silloinkin vaihtoivat, eikä stefa montaa kymppiä maksanut marmorillakaan.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 13:32
Kirjoittaja -Jeenyus-
Hei,

Sinällään ei liity välttämättä tyyppivikoihin, koska omalla toiminnalla on osuutta asiaan. Omassa autossa mustat kiiltävät ikkunalistat, huomasin nyt kahden talven jälkeen, että siinä listassa olevassa muovisessa "tiivisteessä" on halkeamia ja lommoja. Pitkään piti miettiä, että onko autoon yritetty murtautua mutta samoja vikoja on jokaisen avautuvan ikkunan tiivisteessä. Kolot 1-2mm.
Loppujen lopuksi tutkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että olen itse jääskrapalla ne saanut aikaan. Sinällään outoa, kun kotona on autokatos ja työpaikalla halli eli aika vähissä on kerrat, kun jäätä joutunut skrapaamaan mutta toki kyllähän sitä on joutunut tekemään. Sinällään ongelma ei hyppää silmille eli vikaa pitää osata katsoa, eikä vaikuta ikkunan yms. tiiveyteen, koska tiivisteen reuna ei osu mihinkään eli on luultavasti jonkinlainen tuuliohjuri.
Tiivisteen kolot.jpg
Tiivisteen kolot.jpg (462.92 KiB) Katsottu 16064 kertaa
Nyt haluankin kysyä onko kukaan muu huomannut samaa?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 13:29
Kirjoittaja Siili
Ei mulla ainakaan mitään lommoja niissä ole vaikka viitisen vuotta vanha auto. Kannattaa varmaan laitta jäähakku vaihtoon jos sillä tommosta jälkeä tulee :)

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 16:27
Kirjoittaja -Jeenyus-
Siili kirjoitti:Ei mulla ainakaan mitään lommoja niissä ole vaikka viitisen vuotta vanha auto. Kannattaa varmaan laitta jäähakku vaihtoon jos sillä tommosta jälkeä tulee :)
Niin kai se on tehtävä tai tehdä homma varovaisemmin. Mutta ihan normi pari vuotta vanha skrapa/harja. Rupesi vain hitusen ketuttamaan. Nyt koittanut googletella, että paljon ja mistä saa ja miten vaikea noiden tiivisteiden vaihto olisi. :)

Jännite heittelee

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 16:48
Kirjoittaja Kartsa
Autossani kirkastuu/himmenee ajoittain mittaristo/lämpötilanäyttö nyt pakkasilla. Vaikuttaa siltä kuin jännite heittelisi kun pulssinomaisesti näytön kirkkaus vaihtuu. En katsonut tarkkaa aikaa vaihteluväliin, mutta noin 5min. syklillä kirkastui kunnes taas himmeni. Akku on alkuperäinen n.3,5 vuotias ja auto siis Bmw 320iAxdrive. Ilmiö oli havaittavissa viime viikolla kun oli -27 mutta myös tänään kun oli vain -2. Auto on seissyt pihalla pitkin viikkoa, mutta ylläpitolaturissa. Onko tietäjillä mielipiteitä?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 17:20
Kirjoittaja Aero
Sillä tuskin on mitään tekemistä (lataus)jännitteen kanssa. Todennäköisesti kirkkaudensäädön automaattiosuus tekee jostain syystä omia temppujaan. Jos valoisuusanturiin ei pääse valomäärä vaihtelemaan (en osaa sanoa, missä se F3x:ssä on), niin siltä suunnalta itse lähtisin ensimmäisenä etsimään mahdollista vikapaikkaa. Kun valoisuusanturin löytää, sen toimintaa voi testata jopa ihan kädellä varjostamalla, yleensä efektin näkee jo siitä.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 19:09
Kirjoittaja A_H
Kolme kertaa autosta nollaantunut kellonaika, pvm ja ajotietokone (trippi, keskikulutus ja -nopeus) käynnistyksen yhteydessä. Yhdellä kertaa myös herjat "vakionopeudensäädin ei toimi" ja "nopeudenrajoitin ei toimi", kuitenkin toimivat normaalisti n. 100m ajon jälkeen. Nämä tapahtui viimeviikon aikana pk-seudulla, kun oli pakkasta noin 15-20 astetta. Lauhemmalla kelillä ei koskaan. Pätkäajoakaan ei harrastettu vaan kerralla reilut 30km ajoa ja ennen ajoa tolpassa sisälämmitin päällä.

Auto vm 2015 ja alkuperäinen akku. Kenties pakkasen myötä akun jännite laskee ja ajotietokone nollaantuu? Radiokanavat, numeronäppäinten pikavalinnat ja stereoasetukset kuitenkin muistaa (nämä taitaakin tallentua nimenomaan avaimen muistiin?). Kenellään muulla ollut akku vaihtokunnossa jo vajaa parivuotiaassa autossa vai johtuisko nuo oireet jostain muusta?

No anyway autossa takuuta jäljellä, jos veisi akunvaihtoon.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 19:20
Kirjoittaja salmol
A_H kirjoitti:Kolme kertaa autosta nollaantunut kellonaika, pvm ja ajotietokone (trippi, keskikulutus ja -nopeus) käynnistyksen yhteydessä. Yhdellä kertaa myös herjat "vakionopeudensäädin ei toimi" ja "nopeudenrajoitin ei toimi", kuitenkin toimivat normaalisti n. 100m ajon jälkeen. Nämä tapahtui viimeviikon aikana pk-seudulla, kun oli pakkasta noin 15-20 astetta. Lauhemmalla kelillä ei koskaan. Pätkäajoakaan ei harrastettu vaan kerralla reilut 30km ajoa ja ennen ajoa tolpassa sisälämmitin päällä.

Auto vm 2015 ja alkuperäinen akku. Kenties pakkasen myötä akun jännite laskee ja ajotietokone nollaantuu? Radiokanavat, numeronäppäinten pikavalinnat ja stereoasetukset kuitenkin muistaa (nämä taitaakin tallentua nimenomaan avaimen muistiin?). Kenellään muulla ollut akku vaihtokunnossa jo vajaa parivuotiaassa autossa vai johtuisko nuo oireet jostain muusta?

No anyway autossa takuuta jäljellä, jos veisi akunvaihtoon.
Akku tyhjä, lataa se ennen kuin se menee kokonaan tyhjäksi ja vaurioituu. Tosin tuo kellojen nollaantuminen kertoo, että tyhjäksi on mennyt ja ehkä sitten vaurioitunut pysyvästi. Tiedä häntä.

Mutta kävele nyt autovaraosaliikeeseen ja osta laadukas älylaturi, jota voi pitää autossa vaikka kesät-talvet ja ympäri vuorokauden. Esim. C-Tek.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 12:13
Kirjoittaja Kartsa
Aero kirjoitti:Sillä tuskin on mitään tekemistä (lataus)jännitteen kanssa. Todennäköisesti kirkkaudensäädön automaattiosuus tekee jostain syystä omia temppujaan. Jos valoisuusanturiin ei pääse valomäärä vaihtelemaan (en osaa sanoa, missä se F3x:ssä on), niin siltä suunnalta itse lähtisin ensimmäisenä etsimään mahdollista vikapaikkaa. Kun valoisuusanturin löytää, sen toimintaa voi testata jopa ihan kädellä varjostamalla, yleensä efektin näkee jo siitä.
Kirkastuminen/himmeneminen tapahtuu siis päivävaloilla. Kun kytkee varsinaiset ajovalot niin mittariston himmenninrulla toimii normaalisti. Etsin kirkkaalla led-lampulla kojetaulusta kirkkausanturia sitä kuitenkaan löytämättä. Ei toi kirkkauden vaihtelu haittaa, tuli vaan mieleen, että akku on jo ehtoopuolella. Jos auton latauselekroniikka yrittää puskea akkuun sähköä, vaikka akku kylmänä ei kykene sitä ottamaan vastaan.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 21:11
Kirjoittaja Wonderi
Auton käsittääkseni ainoa kirkkausanturi on taustapeilin juuressa katsomassa tuulilasista läpi.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 21:47
Kirjoittaja Antore
Mä en ole tiennytkään, että mittarivalaistus säätyisi jotenkin automaattisesti vaan ainoastaan valokatkaisijan vieressä olevasta potikasta ihan manuaalisesti. Mutta ehkä uudemmissa malleissa löytyy tälläinenkin hienous :)

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 22:02
Kirjoittaja Aero
No ainakin vanhemmissa on :). E9x meinaan tuntuu säätävän mittarivalaistusta automaattisesti valoisuuden mukaan manuaalisäädön lisäksi (kuten moni muukin kohtaamani auto) ja vaikea kuvitella, että tuo olisi jätetty F3x:stä pois. Varsin sivistynyt ja huomaamaton toiminnaltaan tuo toiminto, normaalisti vaikea huomata mutta tietyissä kohdissa huomaa miten mittarivalot pumppaavat (ja E9x:ssä vaihtuu vähän myös värisävy, grr). Eli manuaalisäädöllä "karkea" kirkkausaste kuskin mieltymysten mukaan ja automagialla sopeutuminen olosuhteisiin.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 22:07
Kirjoittaja Wonderi
Säätyyhän se, varsinkin mittariston näytöstä sen huomaa helposti kun se vaihtaa pimeässä punaisen sävyyn.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 22:21
Kirjoittaja Antore
Punaisen ja valkean välillä kyllä vaihtuu valoisuuden mukaan mutta uskallan väittää, että kirkkaus ei kyllä säädy. Eikä ole säätynyt missään aikaisemmassa autossakaan (lähinnä volkkari-konsernin tuotoksia).

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 22:38
Kirjoittaja Aero
Okei. Jännä, mutta ehkä tuo värinvaihto on todettu riittäväksi tai paremmaksi muutokseksi ettei kirkkautta muutella. Ei mullakaan muuten Audi tuota kirkkaudensäätöä tehnyt, mutta mm. Saab ja Alfa kylläkin.

Mutta palataas siihen Kartsan valojen välkkymiseen sen verran, että rohkenen olettaa että mittarivalaistus on virtaohjattu ledivalaistus, jolloin valaistuksen ohjain kompensoi mahdolliset latausjännitteen vaihtelut. Voin toki olla tässäkin väärässä, mutta hämmentävältä kuulostaisi jos nykymittariston valaistusta ajettaisiin suoraan latausjännitteestä riippuvaisena - etenkin, kun latausäly tuota jännitettä vaihtelee.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 22:43
Kirjoittaja Antore
Aero kirjoitti:Okei. Jännä, mutta ehkä tuo värinvaihto on todettu riittäväksi tai paremmaksi muutokseksi ettei kirkkautta muutella. Ei mullakaan muuten Audi tuota kirkkaudensäätöä tehnyt, mutta mm. Saab ja Alfa kylläkin.

Mutta palataas siihen Kartsan valojen välkkymiseen sen verran, että rohkenen olettaa että mittarivalaistus on virtaohjattu ledivalaistus, jolloin valaistuksen ohjain kompensoi mahdolliset latausjännitteen vaihtelut. Voin toki olla tässäkin väärässä, mutta hämmentävältä kuulostaisi jos nykymittariston valaistusta ajettaisiin suoraan latausjännitteestä riippuvaisena - etenkin, kun latausäly tuota jännitettä vaihtelee.
Voisiko vika olla valokytkimessä jossa on tuo manuaalinen kirkkaudensäädin, ainakin sitä kannattaisi muutaman kerran rullata edes takas? Omituiselta tosin kuulostaa, että se temppuilisi ainoastaan silloin kun päivävalot on päällä.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 09:11
Kirjoittaja TR2013
Kerran huomasin, että Start/Stop napin valo heittelee samalla tavalla. Päiväajovalot oli päällä ja sää +10C

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 11:24
Kirjoittaja salmol
Kartsa kirjoitti:Kirkastuminen/himmeneminen tapahtuu siis päivävaloilla. Kun kytkee varsinaiset ajovalot niin mittariston himmenninrulla toimii normaalisti.
Eihän mittarivalot ole edes päällä päivävaloilla. Miten tuo voi olla mahdollista?