Sivu 32/40

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 21 Helmi 2018, 07:22
Kirjoittaja jussi101
rutonen kirjoitti: 20 Helmi 2018, 12:34
Ostin f31 vm 13 bmw.n viime kesänä käytettynä yksityiseltä.
-Oven tiivisteet kutistunut, good will korvasi puolet noin 100e eli korvaa jotain.
- ajovaloumpiot molemmat halkeilleet. Good will korvasi puolet 1200e

Sitten muuta vikaa...
- Ohjauskulma vaihdettu 12/17
- kaiutin rätisee edessä ihan huolella -> soitan enää hiljaa
- eilen pamahti takaluukun aukasemisen pumppu.

Autolla ajettu 50tkm aika paljo vikaa vähällä käytöllä....
Selvitin tuon takaovien ikkunatiivisteiden goodwill mahdollisuuden ja sain BMW:ltä 50% vastaantulon niin tiivisteistä kuin asennuksesta. Lisäksi sain vaihtoautoliikkeen maksamaan 25% kaikista kuluista. Minulle jää sopivan pieni summa maksettavaksi, joten tiivisteet menevät vaihtoon ensi viikolla.

Autolla on ajettu nyt reilut 128 tkm, joten selvittelin automaattivaihteiston öljynvaihtotarvetta. Aikaisemmin niitä ei ole vaihdettu. BMW:n mukaan ei ole tarvetta, eli ne ovat "sealed for lifetime". Moneen ei-merkkikorjausliikkeeseen soittaessa vastaus on, että kannattaa vaihtaa. Mietin onko kyseessä vain rahastus, joten laitoin suoraan ZF:lle kyselyä asiasta. Sieltä tuli vastaus mailitse muutaman tunnin päästä. Ohjeena vaihto 100tkm välein, jos ollut kovassa ajossa paljon (moottoritie, muuten vain urheilullista ajoa tai painavan perävaunun vetoa), tai viimeistään 8 vuoden välein. Mukaan tuli lisäksi kaksi liitetiedostoa, ensimmäisessä öljynvaihto-ohjeet pulttien kiristysmomentteineen ja toisessa öljyn valintataulukko ZF:n eri laatikkomalleille.

Suositeltu vaihtotapa on laatikon huuhtelu sekä öljypohjan vaihto tiivisteineen samassa yhteydessä. Suodatin on integroitu öljypohjaan, joka toimii samalla magneettina keräten metallisilpun pois öljyistä. Magneetti näyttää olevan sen verran voimakas youtube-videoiden mukaan, että huuhtelukaan ei saa metallisilppua irtoamaan siitä. Tämä vaikuttaa loogiselta. Jos ei olisi noin voimakas, niin metallisilppu voisi irrota pohjasta jo normaalin ajon aikana öljyjen kiertäessä laatikossa(mikä voisi taas johtaa katastrofiin). Pohjan irrotus ja uuden laitto tilalle samalla kertaa lienee hyvä idea.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 21 Helmi 2018, 14:55
Kirjoittaja pumo
millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 21 Helmi 2018, 17:07
Kirjoittaja jussi101
pumo kirjoitti: 21 Helmi 2018, 14:55 millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..
Takaoven takimmaisen ikkunan pystytiiviste(kiertää koko oven karmin ikkunoiden korkeudelta) nousee ylös vaakalistan alta. Osanumero on vaihtunut vuonna 2014, joten sinulla pitäisi olla kunnollinen. Mutta toisaalta entisessä vm 2016 ykkössarjalaisessanikin oli tämä sama ongelma. Kumma, ettei saada kuntoon alihankkijan laatua vuosienkaan varrella.

Täällä pohjoisessa hiihtolomalla ollessa olen nähnyt muutamassa F31:ssa saman ilmiön. Ilmeisesti omistajat eivät huomaa tai eivät välitä. Eihän tuo ole muuta kuin ulkonäköhaitta.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1142680

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 22:22
Kirjoittaja jannes
Onko kukaan muuten vaihtanut noita tiivisteitä itse? Edellisessä ei ollut niin paha että olisi häirinnyt sen suuremmin silmää mutta tässä nykyisessä ovat päässeet aika rujon näköiseksi niin tekisi mieli hoitaa ne kuntoon.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 14:34
Kirjoittaja Jokerdef
Täällä uudenkarhea 330e alla ja muuten varsin nautinnollinen kokemus ollut, mutta tännekin onnistuttu asentamaan vinkuvat jarrut. Erityisesti nyt kovilla pakkasilla jumalaton meteli lähtee. Olen kokeillut kovia jarrutuksia palojen mahd. Lasittumisen poistoksi, mutta ei auta.
Onko jollain muulla tähän ongelmaan löydetty ratkaisu huollossa, vai kannattaako edes lähteä kyselemään?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 15:30
Kirjoittaja Thetic
Ratkaisu on jotkut muut kuin orkkispalat. Itsellä vinkaisi aina välillä ekat tuhat kilometria mutta sen jälkeen hiljeni.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 16:12
Kirjoittaja TurboKoo
Mulla on joulukuussa kotiutettu 320d eikä siinä vingu palat. Melkein jo uskottelin itselleni, että palat olisivat parantuneet mutta näin ei näköjään olekaan. Hmph.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 17:48
Kirjoittaja *Ari*
Ei ne palat aina auta jarrujen vinkumiseen jos satulassa/kiinnityksessä/levyssä on jotain persiillään, poika osti viime kesänä "vuoden auton" ja jarrujen vinkuimista ei saatu kuriin palojenkaan vaihdolla vaikka ne vaihtui muutamaan kertaan eri paloiksi. Tässä tapauksessa vinkuminen loppui auton ja merkin vaihdolla :cools:

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 02 Maalis 2018, 16:05
Kirjoittaja masaf1
Ratkaisu: M-sportin tai M-performancen jarrut. Ei vingu ja jos niin pystyy säätämään. Vakioissa ei säätömahiksia...

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 03 Maalis 2018, 21:05
Kirjoittaja aavee
jussi101 kirjoitti: 21 Helmi 2018, 17:07
pumo kirjoitti: 21 Helmi 2018, 14:55 millä nuo tiivisteet huonot erottaa ? vm -15 320ix enkä ole kyllä huomannut mitään. toki ne voi olla vaihdettu edellisen omistajan aikana..
Takaoven takimmaisen ikkunan pystytiiviste(kiertää koko oven karmin ikkunoiden korkeudelta) nousee ylös vaakalistan alta. Osanumero on vaihtunut vuonna 2014, joten sinulla pitäisi olla kunnollinen. Mutta toisaalta entisessä vm 2016 ykkössarjalaisessanikin oli tämä sama ongelma. Kumma, ettei saada kuntoon alihankkijan laatua vuosienkaan varrella.

Täällä pohjoisessa hiihtolomalla ollessa olen nähnyt muutamassa F31:ssa saman ilmiön. Ilmeisesti omistajat eivät huomaa tai eivät välitä. Eihän tuo ole muuta kuin ulkonäköhaitta.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1142680
Tuli juuri tarkastettua oman "14 mallin tiiviste ja ylöshän se tuolta kampeaa.
Pitänee ottaa huoltoon yhteyttä.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 07:14
Kirjoittaja jussi101
Jarrujen vinkumiseen auttaa viisteiden tekeminen jarrupaloihin. Ilmeisesti jotain muutakin tehdään. Ongelma on tuttu ainakin Autokeskus Airportin BMW-huollolle. Aina kun paloja vaihdellaan, niin kannattaa pyytää samalla tuokin toimenpide. Säästyy toiselta käyntikerralta.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 07:22
Kirjoittaja jussi101
Tulee automaatisesti katsottua F31:sten takaovien tiivisteiden tilanne aina kun kyseistä mallia oleva auto sattuu eteen. Useimmissa nuo tiivisteet irvistävät. Siinä meillä on premium laatua, kun tehdas ei ole avannut PUMA service casea niin, että kaikkiin autoihin olisi vaihdettu takuuna uusi tiivistemalli auton tullessa huoltoon. Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 17:41
Kirjoittaja Janlob
jussi101 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 07:22 Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.
Ei saa.
Kysytty laakkoselta sekä airportista.
Selityksinä: autosta takuu loppunut, toinen omistaja, gw ei tule vastaan.

Myös penkkien rungot ruosteessa.
Omasta pussista pitäis kuntoon laittaa.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 19:08
Kirjoittaja salmol
Janlob kirjoitti: 10 Maalis 2018, 17:41
jussi101 kirjoitti: 10 Maalis 2018, 07:22 Iso osa omistajista ei ole huomannut tai välitä korjauttaa asiaa, vaikka ne saisi takuun tai goodwillin kautta kuntoon.
Ei saa. Kysytty laakkoselta sekä airportista. Selityksinä: autosta takuu loppunut, toinen omistaja, gw ei tule vastaan.
Myös penkkien rungot ruosteessa. Omasta pussista pitäis kuntoon laittaa.
Näinhän se on, takuu on voimassa takuuajan ja GW voimassa ensimmäiselle asiakkaalle.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 11 Maalis 2018, 09:13
Kirjoittaja Kartsa
Mulla autoon vaihdettiin takaoven tiivisteet suunnilleen vuoden ikäisenä takuuna. Viime kesänä kun jätin auton vaihtoon, oli tiivisteet jälleen kutistuneet. Alihankkija joka kumiosat toimittaa ei ole pystynyt parempaan. Sitä se kilpailuttaminen tekee laadulle.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 11 Maalis 2018, 19:28
Kirjoittaja rutonen
Mulla meni kolmantena omistajana gw n piikkiin (50%) noi oven tiivisteet. Aika lailla liirum laarumia nuo päätökset näyttää olevan bmwn puolelta...

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 16 Maalis 2018, 19:25
Kirjoittaja antti87
F30 takaluukun valot

Maailmalla löytyy tapauksia suhteellisen paljon tapauksia jossa luukun valo irtoaa kulmastaan.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=735941

Itse huomasin myös että valo irvisti hiukan(~2mm),purin sen pois mutta en nähnyt mitään rikkinäistä..tuskinpa pakkanen sitä mihinkään ”vääntää”.

Muilla asiasta havaintoa?

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 17 Maalis 2018, 20:20
Kirjoittaja jannes
Jep, minulta irtosi edellisestä kanssa toinen, nykyisestä en ole itse asiassa muistanut tarkistaa.

Omassa tapauksessa sain helposti asennettua takaisin paikalleen ja sen jälkeen pysyi ainakin sen aikaa mitä auto itselläni oli.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 00:35
Kirjoittaja JMV
masaf1 kirjoitti: 02 Maalis 2018, 16:05 Ratkaisu: M-sportin tai M-performancen jarrut. Ei vingu ja jos niin pystyy säätämään. Vakioissa ei säätömahiksia...
Minulle on tulossa autooni M Sport -jarrut tehtaalta ja kyselin yhdeltä saksalaiselta, jolla samanlaiset jarrut autossaan ja kyllä kuulemma nekin ovat vinkuneet siellä pakkaskelillä. Taajama-ajossa ei saa tarpeeksi kovia jarrutuksia tehtyä.

Re: F30/F31 Tyyppiviat

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 20:45
Kirjoittaja IKa
JMV kirjoitti: 19 Maalis 2018, 00:35 Minulle on tulossa autooni M Sport -jarrut tehtaalta ja kyselin yhdeltä saksalaiselta, jolla samanlaiset jarrut autossaan ja kyllä kuulemma nekin ovat vinkuneet siellä pakkaskelillä. Taajama-ajossa ei saa tarpeeksi kovia jarrutuksia tehtyä.
Juu, oma käyttis (430i F33) tuli myös M Sport jarruilla. Kyllähän nekin aluksi vinkuivat satunnaisesti, mutta kovalla jarrutuksella vinkumisen sai aina joksikin aikaa pois. Mitään säätöjuttuja jarruille ei tehty, mutta sen jälkeen kun mittarissa oli n. 20-25 tKm, huomasin vinkumisen kokonaan loppuneen. Viimeisen vuoden aikana en muista kuulleeni jarrujen vinkumista kertaakaan. Nyt mittarissa on n. 41 tKm.