Moro, otetaanpa kollegat mukaan tutkimuksiin.
07/2013 käyttöönotettu auto, normaaleilla standardi 16" vanteilla.
Kun vaihdoin talvirenkaat muutama viikko sitten ja menin pesemään kesäkumit, niin huomasin seuraavanlaiset jäljet vanteissa. Jokaisen vanteen sisäpinnalla oli naarmut, jokainen naarmu oli vähän eripaikalla. Otin jokaisesta vanteesta kuvan samalla tavalla, laitoin ne mielestäni samoin asemoituna riviin, liki varmasti järjestyksessä Vt, Ve, Oe ja Ot. Kuvasta voitte katella, että mitään logiikka ei löydy. Vai löytyykö sittenkin?
Asia reklamoitiin myyjälle, auto nostettiin pukille, kaksi rengasta oli tutkimuksissa mukana ja tuomio oli "jarrukilpien väliin on kiilautunut kivi, joka on jäljet aiheuttanut". No, jokainen joka kattoo vähän syvemmälle huomaa, että jarrukilpi on aivan eri paikalla kuin nuo jäljet (kamera oli pultin reiän kohdalla, se siis "ylhäällä", eli yläreunassa on "pulttien puoli").
Mutta mitä sanoo arvon kollegat, ajatus vapaa, aika vähän on tullut arvauksia.
Kannattaa muuten tsekata vanteet, saattaahan noita ihmekiviä olla muuallakin kuin Tampereen asfalteilla!
Päivitys. Vanteet menevät vaihtoon, tilannetta seurataan, mutta aiheuttajaa ei ole vielä selvinnyt.
F30 320i xDrive vanneongelma
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
PS. Jos haluatte tietää omia arvaukseni tästä, niin lyön tähän 100 enteriä, että jännitys säilyy. Elkee katsokee!
1) Jarrusatulat, syystä tai toisesta, ovat naarmuttaneet, auto on suunniteltu vähintään 17" vanteille, ja ihan uudet jarrupalat naarmuttaa vanteet. Lähimmät (siis ulkopuolta lähimmät) jäljet ovat just tuossa "montussa", mihin jarrusatula sitten osuu.
2) Vanteet ovat olleet vaurioituneet jo asennettaessa.
3) Asennusprosessissa on tapahtunut jotain (tosi epätodennäköistä, eipä taida tasapainotuskoneissa olla raapivia osia lähelläkään.
4) Asennus on ensin tehty väärin (taas erpätösennäiköistä, tuhannet toistot varmaan parantaa prosessia) ja kojeajossa huomattu jotain.
5) Sabotaasi tai muu lievä kiusa.
1) Jarrusatulat, syystä tai toisesta, ovat naarmuttaneet, auto on suunniteltu vähintään 17" vanteille, ja ihan uudet jarrupalat naarmuttaa vanteet. Lähimmät (siis ulkopuolta lähimmät) jäljet ovat just tuossa "montussa", mihin jarrusatula sitten osuu.
2) Vanteet ovat olleet vaurioituneet jo asennettaessa.
3) Asennusprosessissa on tapahtunut jotain (tosi epätodennäköistä, eipä taida tasapainotuskoneissa olla raapivia osia lähelläkään.
4) Asennus on ensin tehty väärin (taas erpätösennäiköistä, tuhannet toistot varmaan parantaa prosessia) ja kojeajossa huomattu jotain.
5) Sabotaasi tai muu lievä kiusa.
Viimeksi muokannut akkipaa, 07 Joulu 2013, 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kyllähän 320i-malliin käy valmistajan specksien mukaan aivan täysin 16-tuuman vanne. Mullakin on kesä- ja talviseteissä, eikä vanteissa ole kyllä mitään tuollaista viirua. Tuo on kyllä hyvin hämärä homma.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Mä kyllä väittäsin että noi jäljet ovat tulleet kun satulan ja vanteen väliin on jäänyt kiviä. En millään jaksa usko et mitkään jarrusatulan/jarrupalan osat pääsisivät liikkumaan noin paljon että ottaisi kiinni ja kun vielä 16" orkkisvanne on hyväksytty autoon.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
akkipaa kirjoitti:Moro, otetaanpa kollegat mukaan tutkimuksiin.
07/2013 käyttöönotettu auto, normaaleilla standardi 16" vanteilla.
Kun vaihdoin talvirenkaat muutama viikko sitten ja menin pesemään kesäkumit, niin huomasin seuraavanlaiset jäljet vanteissa. Jokaisen vanteen sisäpinnalla oli naarmut, jokainen naarmu oli vähän eripaikalla. Otin jokaisesta vanteesta kuvan samalla tavalla, laitoin ne mielestäni samoin asemoituna riviin, liki varmasti järjestyksessä Vt, Ve, Oe ja Ot. Kuvasta voitte katella, että mitään logiikka ei löydy. Vai löytyykö sittenkin?
Asia reklamoitiin myyjälle, auto nostettiin pukille, kaksi rengasta oli tutkimuksissa mukana ja tuomio oli "jarrukilpien väliin on kiilautunut kivi, joka on jäljet aiheuttanut". No, jokainen joka kattoo vähän syvemmälle huomaa, että jarrukilpi on aivan eri paikalla kuin nuo jäljet (kamera oli pultin reiän kohdalla, se siis "ylhäällä", eli yläreunassa on "pulttien puoli").
Mutta mitä sanoo arvon kollegat, ajatus vapaa, aika vähän on tullut arvauksia.
Kannattaa muuten tsekata vanteet, saattaahan noita ihmekiviä olla muuallakin kuin Tampereen asfalteilla!
Päivitys. Vanteet menevät vaihtoon, tilannetta seurataan, mutta aiheuttajaa ei ole vielä selvinnyt.
Tänään löysin omasta F30:stä vasemmasta takavanteesta yo. näköisen jäljen, jälki on hieman vanteen keskikohdasta "sisäänpäin" ja lähes täyden kierroksen kattava! Vanteet orkkis BMW 7,5/16, ajettu n. 1000 km!
Eli ura ei ole jarrulevyn kohdalla!
Markku
- Heikki_67
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 67
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:53
- Auto: F10 520iA Business 2012
Kyllä tuo jarrusatula-teoria varsin uskottavalta kuulostaa. Satula on melko iso, ja ulottuu monta senttimetriä jarrulevyjen molemmille puolille, yleensä siten, että pulleampi puoli on siellä sisempänä jarrulevyn takana. Useissa autoissa satula jää vain alle sentin päähän vanteen sisäpinnasta, kun käytetään pienintä sallittua vannekokoa, ja vanteen sisäpuolelle liimatut tasapainotuspainot juuri ja juuri mahtuvat pyörimään osumatta satulaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
#Bemuawd, kyllä naarmut on 320i:ssä, kuten otsikossa sanotaan (omassa X3:ssa on toisenlaisia ongelmia, katsastuskalle huomasi toisen takajousen katkenneen ja molemmat vaihdettiin eilen).
#Uti, kuulostaa samanlaiselta, minulla kolme noista pahimmista meni koko vanteen ympäri ja yhdessä oli siellä täällä pikkuviiruja.
#Uti, kuulostaa samanlaiselta, minulla kolme noista pahimmista meni koko vanteen ympäri ja yhdessä oli siellä täällä pikkuviiruja.
Oma veikkaus:
Jarrusatulan ja vanteen väli on suunniteltu hyvin täpäräksi, ja tietty määrä likaa täyttää raon ja saa aikaan hankausilmiön.
Suomessa tämä epäpuhtaus on pääasiassa saviheikkaa ja lunta, jossa seassa hiekkaa yms likaa. Ajan kuluessa .
Jarrusatulan ja vanteen väli on suunniteltu hyvin täpäräksi, ja tietty määrä likaa täyttää raon ja saa aikaan hankausilmiön.
Suomessa tämä epäpuhtaus on pääasiassa saviheikkaa ja lunta, jossa seassa hiekkaa yms likaa. Ajan kuluessa .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
Hyvä arvaus Havis, muttapa minun case on uusilla vanteilla väliltä 15.07.13-15.10.13, jolloin maassa ei ollut missään vaiheessa tippaakaan lunta ja yleensäkin soralla autolla on ajettu pitkälle alle 200km. Eikä missään Myhinpäässä, vaan kovalla hiekkatiellä nuokin vähät kilometrit. Keväällä jos talvivanteissa on tuo sama juttu, otan sinut enemmän todesta .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Miksi minulla ei sitten ole mitään vastaavaa vanteissani vaikka on sekä 16-tuuman kesä- että talvivanteet.
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
Ei välttämättä liity suoraan tähän topicciin mutta joskus pienimmät tehdasvanteet menevät hyvin paikoileen ja saman kokoiset tarvikevanteet ovat liian pienet.J1978 kirjoitti:Miksi minulla ei sitten ole mitään vastaavaa vanteissani vaikka on sekä 16-tuuman kesä- että talvivanteet.
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Itse mietin samaa, eli näyttää 16-tuumaisessa olevan liian pienet pelivarat jarruosiin ja joihinkin pyöräntuennan osiin. Minullakin menee vanteen paino varmaankin millimetrin päässä jostakin tukivarren(?) päästä takana vanteen sisäreunassa. Varmaankin hiemankin paksumpi tarrapaino ottaisi kiinni! Eli taitaa 17 tuumaiselle olla alun perin suunniteltu!J1978 kirjoitti:Miksi minulla ei sitten ole mitään vastaavaa vanteissani vaikka on sekä 16-tuuman kesä- että talvivanteet.
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Onko ongelmat tulleet kesä- ja talvipyörissä nimenomaan tämä vanteen kanssa:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=717180" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohan on se mikä on vakiona kesäpyörissä ja mitä talvirengaspaketeissakin yleensä on, jos ne ostaa merkkiliikkeestä...
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=717180" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohan on se mikä on vakiona kesäpyörissä ja mitä talvirengaspaketeissakin yleensä on, jos ne ostaa merkkiliikkeestä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
No miksi sitten kesärenkaatkin on ihan tehtaan jäljiltä ja tehtaan suosituksena 16-tuumaa, jos auto on vähintään 17-tuumaisille suunniteltu...Tästä ei voi muuta johtopäätöstä vetää kuin, että ovat tehtaalla ihan pässejä. Linesitön 320i ja 320i xDrive on myös saksassa vakiona noilla kottikärrynpyörillä, eli ei koske vain suomea.Uti kirjoitti:Itse mietin samaa, eli näyttää 16-tuumaisessa olevan liian pienet pelivarat jarruosiin ja joihinkin pyöräntuennan osiin. Minullakin menee vanteen paino varmaankin millimetrin päässä jostakin tukivarren(?) päästä takana vanteen sisäreunassa. Varmaankin hiemankin paksumpi tarrapaino ottaisi kiinni! Eli taitaa 17 tuumaiselle olla alun perin suunniteltu!J1978 kirjoitti:Miksi minulla ei sitten ole mitään vastaavaa vanteissani vaikka on sekä 16-tuuman kesä- että talvivanteet.
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
Mun mielestä tonne jää ihan riittävä tila normaalin kiven poismenoa varten (image 8 tai 9)
http://www.autotrader.co.za/used-cars/b ... 502c7610f0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon vanteen ET on 31, tosin se tuskin asiaan vaikuttaa
Kuitenkin joissain olosuhteissa (esim. Suomen sepelihiekoitus) pelivarat ovat liian pienet, tuskin noille vanteen urille muuta selitystä löytyy kuin kivi tms. vanteen ja jarru- tai muiden alustan osien välissä!J1978 kirjoitti:No miksi sitten kesärenkaatkin on ihan tehtaan jäljiltä ja tehtaan suosituksena 16-tuumaa, jos auto on vähintään 17-tuumaisille suunniteltu...Tästä ei voi muuta johtopäätöstä vetää kuin, että ovat tehtaalla ihan pässejä. Linesitön 320i ja 320i xDrive on myös saksassa vakiona noilla kottikärrynpyörillä, eli ei koske vain suomea.Uti kirjoitti:Itse mietin samaa, eli näyttää 16-tuumaisessa olevan liian pienet pelivarat jarruosiin ja joihinkin pyöräntuennan osiin. Minullakin menee vanteen paino varmaankin millimetrin päässä jostakin tukivarren(?) päästä takana vanteen sisäreunassa. Varmaankin hiemankin paksumpi tarrapaino ottaisi kiinni! Eli taitaa 17 tuumaiselle olla alun perin suunniteltu!J1978 kirjoitti:Miksi minulla ei sitten ole mitään vastaavaa vanteissani vaikka on sekä 16-tuuman kesä- että talvivanteet.
Miksi jälleenmyyjä, maanhantuoja ja tehdas tarjoaa 320i ja 320i xDrive malleihin 16-tuuman kesävannetta linesittömään autoon, jos ei siihen käy ja miksi suomessa myös tarjotaan 16-tuuman talvirengaspakettia jämyliikkeissä, jos ne ei muka käy...
Ihmettelen vaan...
Mun mielestä tonne jää ihan riittävä tila normaalin kiven poismenoa varten (image 8 tai 9)
http://www.autotrader.co.za/used-cars/b ... 502c7610f0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon vanteen ET on 31, tosin se tuskin asiaan vaikuttaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Katoin nyt tarkkaan omankin auton tilanteen. Eli sen kuinka paljon siellä oikeesti on tilaa 16-tuuman fillareilla.
Etuvanteen kohdalla on jarrulevyn ja vanteen välissä kyllä tilaa vaikka minkälaisten kivien mennä välistä. Edessä jarrukilvet ovat kanssa mitättömän pienet, jos siellä edes sellasia on, koska mitään ei ulospäin näy. Eli nekään ei ole lähelläkään vannetta.
Takanakin on jarrulaikkojen puolesta tilaa vaikka ja kuinka, mutta jarrukilpi on takana todella massiivinen ja sen ja vanteen välissä ei ole kuin muutaman millin rako. Jarrukilpi on just tuollainen kapea ja väriltään musta, että ainakin takavanteisiin tulleet vekit (siis niillä keillä on tullut) voisi johtua tuosta. Jos sinne kilven ja vanteen väliin menee kivi, niin se voi tehdä tuollaisen jälken. En tiedä onko se mahdollista että voiko rengas vanteineen joustaa niin paljon, että oikein epätasaisella tiellä kilpi osuu kauttaaltaan vanteen sisäreunaan ja kun se kilpi on kuin sirkkelin terä (ilman sahalaitoja tosin), niin se renkaan pyöriessä ja vanteen sekä kilven pyöriessä pääsee kunnon töyssyissä ja epätasella tiellä koskettamaan vannetta koko alaltaan niin, että se sorvaa ajan kanssa tuollaisen kapean jarrukilven levyisen uran vanteen sisäreunaan.
Jarrukilven ja vanteen välinen rako on takana niin olematon, että se puoltaa kyllä isomman rengassatsin hankkimista vaikka moni haluaisi etenkin talvella ajaa kapeammalla ja korkeammalla renkaalla.
Etuvanteen kohdalla on jarrulevyn ja vanteen välissä kyllä tilaa vaikka minkälaisten kivien mennä välistä. Edessä jarrukilvet ovat kanssa mitättömän pienet, jos siellä edes sellasia on, koska mitään ei ulospäin näy. Eli nekään ei ole lähelläkään vannetta.
Takanakin on jarrulaikkojen puolesta tilaa vaikka ja kuinka, mutta jarrukilpi on takana todella massiivinen ja sen ja vanteen välissä ei ole kuin muutaman millin rako. Jarrukilpi on just tuollainen kapea ja väriltään musta, että ainakin takavanteisiin tulleet vekit (siis niillä keillä on tullut) voisi johtua tuosta. Jos sinne kilven ja vanteen väliin menee kivi, niin se voi tehdä tuollaisen jälken. En tiedä onko se mahdollista että voiko rengas vanteineen joustaa niin paljon, että oikein epätasaisella tiellä kilpi osuu kauttaaltaan vanteen sisäreunaan ja kun se kilpi on kuin sirkkelin terä (ilman sahalaitoja tosin), niin se renkaan pyöriessä ja vanteen sekä kilven pyöriessä pääsee kunnon töyssyissä ja epätasella tiellä koskettamaan vannetta koko alaltaan niin, että se sorvaa ajan kanssa tuollaisen kapean jarrukilven levyisen uran vanteen sisäreunaan.
Jarrukilven ja vanteen välinen rako on takana niin olematon, että se puoltaa kyllä isomman rengassatsin hankkimista vaikka moni haluaisi etenkin talvella ajaa kapeammalla ja korkeammalla renkaalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
J1978, noinpa minakin alkuun päättelin, mutta kun tutkit tarkemmin, niin takanakin ne kilvet ovat paljon "taaenpana" kuin nuo naarmut kuvassa. Takana kilpi on todellakin iso, eipä taida jäädä senttiäkään vanteen ja sen väliin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 35
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 10:27
- Auto: F20 120dA M-sport 2012 ja F20 120d xDrive 2013
Alkup. postaajalle: kyllä valistumaton veikkaus täälläkin on, että tavalla tai toisella kivi on kiilautunut vanteen ja siinä läheellä olevien jarruosien väliin, ja jyrsinyt nuo raot vanteisiin. Laihaksi lohduksi voin kertoa, että perheessämme taannoin ollessa 2-korin Octaviassa oli Skodan 16" OEM-vanteilla sama ilmiö nähtävissä. Ihan kunnon ura koko vanteen sisäkehän ympäri tietyssä kohtaa. Niinkuin ylläkin oli puhetta, niin monella nykyautolla 16-tuumaiset vanteet jättävät tosi vähän tilaa jarrujen ja vanteiden sisäpinnan väliin.