F36 Gran Coupe

F30, F31, F32, F33, F34, F36
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Tuo on hassu homma, että joissakin malleissa esim. 20i on halvempi kuin 20d ja toisissa malleissa toisinpäin.
Missä mallissa 20d on halvempi kuin 20i? Aika erikoista jos näin on, pitäisi mennä samassa suhteessa joka mallissa.
Esim. 520d on halvempi kuin 520i. Tilanne on mun muistin mukaan ollut tämä ihan siitä lähtien kun F10/F11 tuli myyntiin.

Myös X1,X3 ja X4 sama homma.

Ainoastaan 1-, 3- ja 4-sarjoissa 20i on halvempi kuin 20d.
bfi1864
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
Auto: F87 M2 LCI
Paikkakunta: Turku

Jaahas pappa sai tuon elämänsä ekan Bemarin reilu pari viikkoa sitten. Toimitusaika 2,5 kk.
Onpas vaan mahtava peli ajaa kun tuli kokeiltua, A4 2.0TQ:ta ei ole kuulemma tullut ikävä :thuup:
Tuo moottori-/vaihteisto yhdistelmä kyllä pelaa hienosti yhteen ja onhan tuo aivan mahtava auto ajaa muutenkin.
Edelleenkin 28i moottoria jaksan kehua, voimaa on mukavasti kaikilla kierrosalueilla (ja jopa ääntäkin, vaikka osittain keinotekoista onkin). Varusteista mainittavimmat: musta sisäkatto, shadowline listat, sportautomaatti, M-sport ratti, parkkitutka myös eteen, valopaketti, sportpenkit jne.
Liitteet
428xia2.jpg
428xia2.jpg (386.51 KiB) Katsottu 14924 kertaa
428xia.jpg
428xia.jpg (480.32 KiB) Katsottu 14924 kertaa
Avatar
Juksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Syys 2012, 13:27
Auto: Focus RS mk3

Onnea vaan papalle! Kyllä se GC vaan toimii :thup:
BMW 318i E30-85, BMW 325i E30-87,BMW M3 E36-95,BMW 540i E39-97, BMW Z3M coupe-98,BMW 330d e46-03,BMW 520d e61-10,BMW 520d F11-11,BMW 520d F11-12,BMW 428i F36-14
säkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Touko 2010, 07:06

Tilaus lähti;

f36 420i A Business xNavi Edition, M-sport ja jotain muuta "pakollista" varustetta. Vaihdossa lähtee F10 20d, joka kyllä on hyvin palvellut joten saa nähdä...
kinneri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2015, 10:08

säkki kirjoitti:Tilaus lähti;

f36 420i A Business xNavi Edition, M-sport ja jotain muuta "pakollista" varustetta. Vaihdossa lähtee F10 20d, joka kyllä on hyvin palvellut joten saa nähdä...
Onnittelut hyvästä valinnasta! :thuup: Laitoin tilauksen sisään vastaavasta paketista parisen viikkoa sitten. Ruksin myös BMW Liven, mutta myyjä ilmoitti kyseisen varusteen poistuvan heinäkuun tuotannosta. Eli ehkä ennättää tulla autoon tai sitten ei. Mutta ei taida olla iso menetys, vaikka tuota kilkettä ei saisikaan?!?
P. Laaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Elo 2013, 11:07

säkki kirjoitti:Tilaus lähti;

f36 420i A Business xNavi Edition, M-sport ja jotain muuta "pakollista" varustetta. Vaihdossa lähtee F10 20d, joka kyllä on hyvin palvellut joten saa nähdä...
Kelpaisipa itsellenikin seuraavaksi autoksi. Just curious, miksi valitsit bensan etkä (suomalaisittain) pienten verojen vuoksi lähes samaan hintaan saatavissa olevaa uutta, kehuttua 140 kW dieseliä?

Tuo uusi dieselkonehan menee GC:ssä myös alle 120 g/km -kategoriaan, joten siitä saisi luultavasti heinäkuusta alkaen sen 1500 € romutusrahan, jos hommaisin vanhan raadon ja veisi sen romutukseen, jos sillä nyt tuon hintaluokan autossa on enää mitään merkitystä.

Harkitsitko mukautuvaa iskunvaimennusta? Ulkomaisissa julkaisuissa sitä kehutaan kovasti jopa must have -varusteeksi eikä hinta ole tolkuton. Toisaalta olen itse ajanut 3- ja 4-sarjalaiset M-Sport -alustalla ja se on kyllä niin loitava, ettei enempää oikein osaa ilman kokemusta muusta toivoa. Onko kukaan päässyt ajamaan vertailukelpoisesti M-Sport vs. mukautuva alusta?
säkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Touko 2010, 07:06

Itselläkin tuo tilaus meni jo sisään itse asiassa pari viikkoa sitten...

Tuossa bensan ja dieselin välissä on toki eroa n. 3300 € bensan eduksi joten se ei ainakaan painanut vaakaa väkisin dieselin puolelle, mutta suurempi syy oli ihan vaan fiilis. Mielestäni tämmöinen pikkusportti tarvitsee korkeammalle kiertävän bensakoneen ja jotenkin molempia vaihtoehtoja ajaneena se dieselin pörinä vaan ei jotenkin tuntunut omalta nimenomaan tässä autossa. Vanhassa f10:ssäni se on toki ollut hyvä ja siihen koriin nimen omaan "sopivampi". Kilometrejäkään ei tule kuin 10-13tkm vuoteen joten ei ihan hirveistä säästöistä puhuta kuitenkaan.

Muita varusteita tuon M-sportin lisäksi oli, lämmitettävä ratti, parkkitutka eteen ja taakse, laajennettu mittaristo, sporttivaihteet, sähköinen vetokoukku (joo, työkoneet on erikseen mutta se nyt vaan on pakko olla!) ja olikohan muuta...

Auto nyt tulee enemmänkin emännän käyttöön lasten kuskaamiseen ja kauppareissuille, itellä vähä kiiltää silmissä tuo 6 gran coupe :w00t: , heh. Mutta katotaan nyt, varmaan pitää muutama tili säästää ensin... ;) mutta haaveita on hyvä olla.
kinneri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2015, 10:08

Mukautuvasta alustasta en tiedä, mutta neliveto taitaa blokata M-sport alustan pois M-sport paketista. Kohtuu jämäkkä tuo xdriven alustakin on, joten itse uskoisin sillä pärjääväni.
P. Laaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Elo 2013, 11:07

kinneri kirjoitti:Mukautuvasta alustasta en tiedä, mutta neliveto taitaa blokata M-sport alustan pois M-sport paketista. Kohtuu jämäkkä tuo xdriven alustakin on, joten itse uskoisin sillä pärjääväni.
Tästä on erilaisia käsityksiä. Koeajon yhteydessä kysyin alustasta ja ymmärsin, että nelivedossa on kyllä M-Sport -alusta mutta alustaa ei vain ole madallettu. Tiedä sitten. Mukautuvan alustan saa nelivetoon, mutta se tulee madaltamattomana.
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

P. Laaja kirjoitti:
kinneri kirjoitti:Mukautuvasta alustasta en tiedä, mutta neliveto taitaa blokata M-sport alustan pois M-sport paketista. Kohtuu jämäkkä tuo xdriven alustakin on, joten itse uskoisin sillä pärjääväni.
Tästä on erilaisia käsityksiä. Koeajon yhteydessä kysyin alustasta ja ymmärsin, että nelivedossa on kyllä M-Sport -alusta mutta alustaa ei vain ole madallettu. Tiedä sitten. Mukautuvan alustan saa nelivetoon, mutta se tulee madaltamattomana.
Ilmeisesti alusta on tosiaan sama kuin takavetoisessa M sportissa mutta ei madallettu. Itse tilasin juuri 20mm tiputtavat ac schnitzerin jouset omaan Gran Coupeen niin pitäis tulla aika hyvä :)

Ja mitä tulee tuohon 20i tai 20d koneeseen niin makuja näyttää olevan monia. Itse koeajoin 20i GC ja kyllä se aika mopo 20d rinnalla vaan on, kierrättää sitä ainakin saa reippaasti, mutta aika onneton vääntö verrattuna diiseliin. Kulutus kans aika kova tehoihin nähden, jos bensa niin ehdottomasti sitten 428i tai 435i ois oma valinta mutta 435d kyllä ehdottomasti mieluummin kun 435i.
kinneri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2015, 10:08

haba kirjoitti: Ja mitä tulee tuohon 20i tai 20d koneeseen niin makuja näyttää olevan monia. Itse koeajoin 20i GC ja kyllä se aika mopo 20d rinnalla vaan on, kierrättää sitä ainakin saa reippaasti, mutta aika onneton vääntö verrattuna diiseliin. Kulutus kans aika kova tehoihin nähden, jos bensa niin ehdottomasti sitten 428i tai 435i ois oma valinta mutta 435d kyllä ehdottomasti mieluummin kun 435i.
Juu makuja on monia. Itse koeajoin myös molemmat koneet ja mitään raketteja eivät olleet kumpainenkaan. 20d:ssä oli kyllä yllättävän karkea käyntiääni erityisesti kiihdytettäessä verrattuna tällä hetkellä ajossa olevaan Audin 2 litraiseen dieseliin. Bensakoneen äänet eivät pahemmin kantautuneet kabiiniin, joten osaksi tämän takia päädyin bensaversioon. Toki 3t€ hintaerolla sai ruksittua pari vähemmän välttämätöntä lisävarustetta.
Köyhän pitää katsoa hintalappua, mutta jos rahasta ei olisi kiinni, niin M4:n olisin laittanut :rolle:
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

kinneri kirjoitti:
haba kirjoitti: Ja mitä tulee tuohon 20i tai 20d koneeseen niin makuja näyttää olevan monia. Itse koeajoin 20i GC ja kyllä se aika mopo 20d rinnalla vaan on, kierrättää sitä ainakin saa reippaasti, mutta aika onneton vääntö verrattuna diiseliin. Kulutus kans aika kova tehoihin nähden, jos bensa niin ehdottomasti sitten 428i tai 435i ois oma valinta mutta 435d kyllä ehdottomasti mieluummin kun 435i.
Juu makuja on monia. Itse koeajoin myös molemmat koneet ja mitään raketteja eivät olleet kumpainenkaan. 20d:ssä oli kyllä yllättävän karkea käyntiääni erityisesti kiihdytettäessä verrattuna tällä hetkellä ajossa olevaan Audin 2 litraiseen dieseliin. Bensakoneen äänet eivät pahemmin kantautuneet kabiiniin, joten osaksi tämän takia päädyin bensaversioon. Toki 3t€ hintaerolla sai ruksittua pari vähemmän välttämätöntä lisävarustetta.
Köyhän pitää katsoa hintalappua, mutta jos rahasta ei olisi kiinni, niin M4:n olisin laittanut :rolle:
Juu karkeampi käyntiääni dieselissä toki on kuin bensassa. Toivotaan, että tässä uudessa maaliskuun tuotannossa vaihtuneessa 20d koneessa on hiljaisempi käyntiääni niin kuin BMW ainakin lupailee ja samoin moottori on keventynyt/pienentynyt jonkin verran. M4 tai 435d olisi itselläkin mennyt tilaukseen jos pankkitilin saldo olisi suurempi :tong:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

kinneri kirjoitti:20d:ssä oli kyllä yllättävän karkea käyntiääni erityisesti kiihdytettäessä verrattuna tällä hetkellä ajossa olevaan Audin 2 litraiseen dieseliin. Bensakoneen äänet eivät pahemmin kantautuneet kabiiniin, joten osaksi tämän takia päädyin bensaversioon.
Toivottavasti katsoit että kone oli lämmin kun ääniä arvioit, nimittäin moottorin ääni ei kyllä raksuta ollenkaan kabiiniin kun kone on lämmin. Sport-asetuksella ilmeisesti nostaa railipainetta ja pientä raksutusta silloin kuuluu, mutta Comfort-asetuksella ei kyllä kuulu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kinneri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2015, 10:08

salmol kirjoitti:
kinneri kirjoitti:20d:ssä oli kyllä yllättävän karkea käyntiääni erityisesti kiihdytettäessä verrattuna tällä hetkellä ajossa olevaan Audin 2 litraiseen dieseliin. Bensakoneen äänet eivät pahemmin kantautuneet kabiiniin, joten osaksi tämän takia päädyin bensaversioon.
Toivottavasti katsoit että kone oli lämmin kun ääniä arvioit, nimittäin moottorin ääni ei kyllä raksuta ollenkaan kabiiniin kun kone on lämmin. Sport-asetuksella ilmeisesti nostaa railipainetta ja pientä raksutusta silloin kuuluu, mutta Comfort-asetuksella ei kyllä kuulu.
Ennätin ajella sekä kylmällä, että lämpimällä moottorilla. Kuten mainitsin, niin Audin dieseliin (Q5) verrattuna moottoriäänet kuuluivat selkeämmin ohjaamoon ja äänet olivat karkeammat erityisesti reippaissa kiihdytyksissä. Eron huomasi samantien, kun lähti BMW-liikkeen pihasta rinkulaskoodalla.
En nyt huonoksi lähtisi missään nimessä 20d äänimaailmaa moittimaan, mutta bensaversio miellytti enemmän omaa korvaa ja tehoakin oli normiajeluun riittävästi.

Ylipäätään 420 ja 428 versioiden hintaero on aika järkyttävä ottaen huomioon, että moottorien perusrakenne on liki sama. Toki tämähän on näitä köyhien ongelmia :tong:

Voihan noita kärryjä piristää softalla, jos tuntuu jäävän jalkoihin, mutta omiin tarpeisiin perus 420i riittää vallan hyvin.
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Suomessa myös tuon 435d xdriven hinta on aika härski verrattuna sedaniin. Ero noin 15000,-. Saksassa ero näytti olevan 4000,-
säkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Touko 2010, 07:06

kinneri kirjoitti:
salmol kirjoitti:
kinneri kirjoitti:20d:ssä oli kyllä yllättävän karkea käyntiääni erityisesti kiihdytettäessä verrattuna tällä hetkellä ajossa olevaan Audin 2 litraiseen dieseliin. Bensakoneen äänet eivät pahemmin kantautuneet kabiiniin, joten osaksi tämän takia päädyin bensaversioon.
Toivottavasti katsoit että kone oli lämmin kun ääniä arvioit, nimittäin moottorin ääni ei kyllä raksuta ollenkaan kabiiniin kun kone on lämmin. Sport-asetuksella ilmeisesti nostaa railipainetta ja pientä raksutusta silloin kuuluu, mutta Comfort-asetuksella ei kyllä kuulu.
Ennätin ajella sekä kylmällä, että lämpimällä moottorilla. Kuten mainitsin, niin Audin dieseliin (Q5) verrattuna moottoriäänet kuuluivat selkeämmin ohjaamoon ja äänet olivat karkeammat erityisesti reippaissa kiihdytyksissä. Eron huomasi samantien, kun lähti BMW-liikkeen pihasta rinkulaskoodalla.
En nyt huonoksi lähtisi missään nimessä 20d äänimaailmaa moittimaan, mutta bensaversio miellytti enemmän omaa korvaa ja tehoakin oli normiajeluun riittävästi.

Ylipäätään 420 ja 428 versioiden hintaero on aika järkyttävä ottaen huomioon, että moottorien perusrakenne on liki sama. Toki tämähän on näitä köyhien ongelmia :tong:

Voihan noita kärryjä piristää softalla, jos tuntuu jäävän jalkoihin, mutta omiin tarpeisiin perus 420i riittää vallan hyvin.
Itse olen ainakin tuota AC performance softan hommaamista miettinyt. Maksais noin 2500€ ja sen jälkeen tuo auto olisi periaatteessa 428i, mutta huomattavasti pienemmällä hinnalla verrattuna "aitoon" 428i.
kinneri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2015, 10:08

Millaisia toimitusaikoja Gran Coupen tilanneilla on ollut? Itse tilasin pirssin huhtikuun puolivälissä ja pari viikkoa sitten varmistui tuotantoviikoksi 29 ja luovutus elokuun puoliväliin (vko 33). Eli toimitusaika olisi n. 4kk. Eipähän tuolla, niin paljoa väliä, mutta kauppoja tehdessä autoa lupailtiin jopa heinäkuun alkupuolelle.

Luin jostain, että heinäkuun tuotannosta lähtien proffaNavi päivittyisi tehokkaampaan malliin. Jos tämä pitää paikkansa, niin ei lainkaan huono juttu, jos kasaavat auton vasta heinäkuussa..
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Varmaan päivittyy NBT evoon eli tulee netin ylitse päivitykset, hätäpuhelut yms.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Oman GC sain pari viikkoa sitten ja tilattu 15.3. Toimitusaika siis 3kk. Auto individual sisustalla joka ei ainakaan nopeuttanut toimitusta.
säkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Touko 2010, 07:06

Itse tilasin viikolla 18 ja toimitus on tällä viikolla, eli aika tarkalleen 3kk.
Vastaa Viestiin