F30 webasto ja CAN-väyläboxi

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Aulis kirjoitti:Nordic business- kampanjan webastot siis asennettu Hangossa, luulisi että asia/ongelma olisi jo tiedostettu merkkiliikkeissä ja takaisinkutsuista informoitu. Kuitenkin puhutaan kampanjasta eli useita ko. malleja myyty viime talvena niin että autot valmistettu tehtaalta 03/14 jälkeen. Autoa päivitetty silloin ja webastoa ei.
Mun auto on myös Nordic business -kamppismalli, valmistettu 4/2014, toimitettu 5/2014. Toimituksen yhteydessä Laakkonen Olari totesi, että valitettavasti Webaa ei pystytä vielä asentamaan sähköjärjestelmän muutosten tms. vuoksi, palataan syssymmällä asiaan. Nyt on syksy ja asennuspäivä varattu.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Bjork
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Heinä 2010, 00:25
Auto: 520 D (F10 2016)

Tiivistetysti autoni historia:

Valmistettu 3/2014, luovutus venyy sovitusta juuri tämän webastosähläyksen takia, auto käyttöön 5/2014. Kahden viikon ajon jälkeen letkulämmitinviritys vuotaa jäähdytysnesteet pihalle. Korjataan pikahuollossa. Keskustelen BMW Suomen jälkimarkkinointijohtajan kanssa vaihtoehdosta jättää Webasto asentamatta ja sen sijaan sisäpistoke sähköpuhaltimelle. Häneltä kuulen uutena tietona, että autooni on jo asennettu webasto (tehtaalla tai Hangossa, varmaa tietoa tästä ei minulla ole tänäkään päivänä) ja systeemi odottaa vain ohjainlaitteen päivitystä - ei siis kannata purkaa jo tehtyä asennusta. Näin tehdään ja ohjainlaite päivitetään 7/2014. Tämän jälkeen sitten totean, että jäähdytystoimintoa ei ole (myyjän mukaan hyvä ominaisuus kesällä). Ja nyt sitten sen, että ei lämmitystäkään...

Kaiken kaikkiaan onnetonta säätämistä sekä myyjien että BMW Suomen osalta. Myyjät monikossa siksi, että kauppa oli poikkeuksellinen järjestely (kaupat Joensuu, luovutus ja kaikki huoltoveivaukset Herttoniemessä). Kun olin keväällä kohtalaisen kypsä koko soppaan, jälkimarkkinointijohtaja ihmetteli, enkö ole saanut asiakastiedotetta asennusten viivästymisestä. No, en ole saanut mitään informaatiota muuten kuin itse kyselemällä ja silloinkin ristiriitaista tietoa. Sain tästä infotta jäämisestä hyvityksenä 200 € lahjakortteja Laakkoselle, ovat vuoden voimassa, joten ensimmäiseen km-huoltoon en ehdi näitä käyttää. Voinhan käydä ostamassa vaikka jonkun tyylikkään BMW-lippiksen! Elokuussa saan soiton Joensuun huollosta: autooni tulisi asentaa webaston ohjainlaitteen päivitys. Naurattaa ihan aidosti ja kerron kaverille, että on jo asennettu Herttoniemessä, toivottelemme hyvät kesän jatkot toisillemme.

P.S.
BMW ja Laakkonen hehkuttavat nettisivuillaan asiakastyytyväisyyden tärkeyttä ja sen jatkuvaa mittausta. Minullekin tuli kysely, kahteen kertaan. En vastannut heti, koska halusin saada keskeneräiset asiat päätökseen ensin. No, ei selvinnyt ajallaan, joten vastasin ja laitoin myös ruksin kohtaan, jossa pyydetään yhteydenottoa. Ei ole tähän päivään mennessä tullut. Nettisivuilla raportoidut ko. kyselyjen tulokset päättyvät 4/2014. Olisikohan tulokset vielä ihmeteltävänä vai ovatko luopumassa tällaisesta turhasta puuhastelusta?
Aulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:00
Auto: F30 320da xdrive -14
Z3 2.2i -03
Paikkakunta: Espoo

Tänään kokeiliin webastoa kolmannen kerran käynnistää, hörähti yllättäen käyntiin normaalisti ja puhaltaa lämmintä kabiiniin. Alkukankeutta varmaankin. Joka tapauksessa nyt pelittää.
Myyjä sanoi että oli viimeisiä autoja mihin ovat vanhan mallin webaston saaneet asennettua. Auto siis 03/14 valmistettu.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Oma luovutettu huhtikuussa ja sanottiin jo suoriltaan, että Webasto on asennettu, mutta ei toimi. Auto kävi joku aika sitten Laakkosella saamassa päivitystä Webastohommaan ja kajuuttaan saa kyllä nyt lämmintä. Hienoista informaatiokatkoa tämän ohjauslaitteen päivityspuolen kanssa oli havaittavissa, mutta loppujen lopuksi homma meni sujuvammin kuin mitä pelkäsin.

Arvottavana vielä mihin se 200e lahjukset... huoltoonkaan kun ei tarvitse.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Böntti kirjoitti:Kävi ilmi että BMW on muuttanut 3-sarjan läppien ohjausta 3/2014 alkaen, uudemmissa toimii ainoastaan tehdaswebaston puhallussekvenssi, ei siis puhalla tuulilasille
Böntti kirjoitti:Nyt on FanControl U2 autossa. Kävi ilmi että BMW on muuttanut 3-sarjan läppien ohjausta 3/2014 alkaen, uudemmissa toimii ainoastaan tehdaswebaston puhallussekvenssi, ei siis puhalla tuulilasille :curse:. Tätä vanhemmissa tuon kustomoidun läppien & puhaltimen ohjauksen pitäis toimia. Moduuli on tietokoneella päivitettävä, TEC:ltä lupailivat tehdä softapäivityksen uudempia autoja varten kunhan saavat jostain riittävän uuden auton.
. Tätä vanhemmissa tuon kustomoidun läppien & puhaltimen ohjauksen pitäis toimia. Moduuli on tietokoneella päivitettävä, TEC:ltä lupailivat tehdä softapäivityksen uudempia autoja varten kunhan saavat jostain riittävän uuden auton.
Nyt tuli TEC:ltä ohjelmistopäivitys. Kustomoidun läppäohjauksen pitäisi toimia uusimmissa F2x- ja F3x-malleissa, kokeilen toiminnan kun ehdin. Reaktioaika varsin nopea, kaksi viikkoa meni kun ilmoitin ongelmasta :thuup:
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Mitenkäs teillä joilla on tehdas asenteinen webasto niin mitenkäs se on teillä toiminut. Itselläni on F32 BMW ja hieman epäilyttää se mitenkä webasto on kytketty meikäläisen autoon. Ilmastointilaitteeseen syttyy pelkästään puhaltimen symboli, on sitten kaukosäätimestä valittu tuuletus tai lämmitys. Ei ainakaan ensi alkuun tuntunut mitään lämmitystä tapahtuvan. Huomasin myös että vasemmalla olevat ajovalovalitsimen merkkivalot jäivät palamaan kun webasto sammui ja lähdin autosta pois, jäi siis kuluttamaan akkua. Ajovalonvalitsimen ja start nappulan merkkivalothan syttyvät palamaan kun webaston käynnistää kaukosäätimestä, kyseessä T91 malli.
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Tällä toimii webasto nyt. Olivat asentaneet huolimattomasti, oli jäänyt ilmakupla letkuun ja webasto mennyt vikatilaan.
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Mulla on omassa F30:ssä (Nordic) ollut samat ongelmat, eli auto valmistunut 4/2014 ja Webasto asennettu myyjän mukaan Hangossa, koska tehtaan varustelu muuttui 3/2014 alkaen.

Kaksi kierrosta auto otti huollossa elo-/syyskuussa, mutta saivat viimein toisella kierroksella päivitettyä ja lämmittimen pelaamaan.

Siihen asti vain inisi ja suhisi noin minuutin ja sitten sammui.

Jäähdytys mulla onnistuu vain iDriven kautta ohjelmoituna asettamalla ajastuksen päälle. Webaston kaukosäätimellä ei vaikutusta jäähdyttelyyn, eli sillä vain lämmitetään...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Nyt oli vihdoinkin aikaa päivittä tuo FanControl, ohjaus toimii nyt niinku kuuluukin uudessa F30:ssä. Koko ilmastointi siirtyy ennalta itse määrättyyn asentoon eli manuaalille, lämpötila täysille, puhallin sopivalle sekä puhallus mun tapauksessa joka paikaan. Täytyy vielä testailla että mikä läppien asento on optimaalinen. Autoa startatessa kaikki palaa takaisin siihen missä oli kun auton edellisen kerran sammutti. Ei kait sitä enempää voi tämmöseltä pyytää? Konfigurointikin on todella helppo, laitetaan ilmastointi haluttuun asentoon ja pidetään kuskin penkinlämmitysnappia kaks sekuntia pohjassa, näin moduuli tallentaa halutun moodin.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Aulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:00
Auto: F30 320da xdrive -14
Z3 2.2i -03
Paikkakunta: Espoo

Softabugi oli syynä oman webaston temppuiluun. Helsingin Laakkoselle propsit vian löytymiselle. Nyt ainakin toistaiseksi pelittää,sopivasti, kun etelässäkin ollut vilpoisia kelejä.
repo76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 09:51
Auto: F20 120d XDrive -16
Paikkakunta: Järjenpää

Itsellä löytyy 328iA ja ongelmana, kun autoa käynnistää niin se sammuu. Kierrokset todella alhaalla, melkeenpä täytyy antaa vähän kierroksia että pysyy käynnissä. Kyseessä jälkiasennettu website evo5+. Täytyykö käydä koodaamassa, että toimii?

Täytyy vielä selvitellä mikä läppäohjain siellä on. Valtuutetulla pajalla asennettu, luulis siis olevan kahan maahantuomaa, eli onko FanControl?
Ex: BMW F30 328iA -12, Audi A4 1.8TFSI -12, BMW E91 320d XDrive -09, BMW E46 320i -04, VW Passat 2.8 4motion -05, BMW E46 320i -01, Volvo V40 2.0t, Audi S4 4.2 -94, Ford Focus ST170 -03, Volvo S80 T6 -99, Volvo S40 1.8 -98, Volvo 240DL -85
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Luultavasti Fancontrol U2 jos on Kahan jällenmyyjällä laitettu. Läppäohjaus ei nyt kuitenkaan luultavasti vaikuta tähän sun ongelmaan.

Onko ongelma siis se että ei lähde käyntiin lämmityksen jälkeen? Kuinka pitkä lämmitysaika?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
repo76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Joulu 2011, 09:51
Auto: F20 120d XDrive -16
Paikkakunta: Järjenpää

Käyntiin lähtee mutta auto meinaa sammua, kierrokset ehkä 500rpm ja kun vähän antaa kaasua niin pysyy käynnissä. Ennen webasto asennusta ei ongelmaa. Sekottaako jotenkin moottorinohjausta? Lämmitysaikana pidän noin 20min.

Toi Fancontrol juttu oli vaan pohdintaa mikä siel on? Ennen auton sammuttamista täytyy mulla säätää manuaalisesti läppien asennot ja lämmöt.
Ex: BMW F30 328iA -12, Audi A4 1.8TFSI -12, BMW E91 320d XDrive -09, BMW E46 320i -04, VW Passat 2.8 4motion -05, BMW E46 320i -01, Volvo V40 2.0t, Audi S4 4.2 -94, Ford Focus ST170 -03, Volvo S80 T6 -99, Volvo S40 1.8 -98, Volvo 240DL -85
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kokeileppa lämmittää vaikka 30 tai 40 min ja katso häviääkö ongelma. Veikkaisin että joku anturi siellä lämpenee ja moottorinohjain luulee että kone on lämpimämpi kuin oikeasti on. Tähän voi auttaa pidempi lämmitysaika, 20 min on pakkasella kuitenkin suhteellisen lyhyt aika.

Jos on Fancontrol U2 niin läppiä ei tarvitse kääntää käsin.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Mulla oli sama ongelma 328i:ssä. Ilmeni vain 10-15 min. Webaston käytöllä. Kaasua kun antaa niin pysyy käynnissä, käynti paranee minuutin ajon jälkeen. Webasto kai sotki auton käsityksen moottorin lämpötilasta...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Nyt meni Eberin SHAM moduli jumiin. Auton oma puhallin ei pyörinyt ja ilmeisesti raitisilmaläppä(?) jumissa. Edes eberin sulakkeiden irroitus ei riittänyt, vaan SHAM modulin liitin piti irrottaa. Senjälkeen puhallus taas toimi. (SHAM saa käyttöjännitteensä eberin oman sulakepesän kautta)

Vian voi päätellä olevan SHAM:ssa kun lämmitin käytetään lämpöiseksi eikä senjälkeen ilmastoinnin paneelin näyttöön ei mitään elämää. Jos olisi tullut, niin vika olisi itse puhaltimessa tai sen säätimessä(siili).
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Böntti kirjoitti:Nyt oli vihdoinkin aikaa päivittä tuo FanControl, ohjaus toimii nyt niinku kuuluukin uudessa F30:ssä. Koko ilmastointi siirtyy ennalta itse määrättyyn asentoon eli manuaalille, lämpötila täysille, puhallin sopivalle sekä puhallus mun tapauksessa joka paikaan. Täytyy vielä testailla että mikä läppien asento on optimaalinen. Autoa startatessa kaikki palaa takaisin siihen missä oli kun auton edellisen kerran sammutti. Ei kait sitä enempää voi tämmöseltä pyytää? Konfigurointikin on todella helppo, laitetaan ilmastointi haluttuun asentoon ja pidetään kuskin penkinlämmitysnappia kaks sekuntia pohjassa, näin moduuli tallentaa halutun moodin.
Oletko ehtinyt testailla, mikä on toimivin puhallinnopeus- ja läppäkombinaatio? Mulla oli viime talven puhallinnopeus nelosella ja läpät tuulilasille, mutta silloin auto ei vähänkään kovemmalla pakkasella puolessa tunnissa kovin kummoisesti lämmennyt. Eikä ne lasitkaan ihan sulat olleet. Nyt asetin puhallinnopeudeksi vitosen ja puhalluksen myös sisätiloihin, tuulilasi- ja sivusuutinpainotteisesti. Saas nähdä miten toimii, kun pakkaset alkaa. Kuinkahan kovalle tuon puhallinnopuden uskaltaa laittaa ilman että tarvitsee huolestua akun varauksen liiallisesta laskemisesta?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Puhallus on jalkoihin ja tuulilasille, puhallusnopeus ehkä puolivälin tienoilla tai vähän yli. Lämpötila tietty niin isolla kuin saa. Puhallusta ei pidä laittaa liian kovalle, varsinkin alussa puhaltaa vain kylmää ilmaa ja kuluttaa reilusti sähköä. Lämpö nousee ylöspäin, siksi puhallusta pitää olla myös alas. Reiluilla pakkasilla 30 min ei ihan riitä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Vaikka omassa pihassa onkin F20, niin tarpeeksi lähellä... Kyseessä ensimmäinen webastolla varustettu auto taloudessa ja nyt kaipaisin vähän vinkkejä sen käyttöön. Kyseessä Uudenmaan autovarustelussa asennettu Thermo top C, 5,2kw.

Ongelmana on tämä tunnettu ilman saaminen kabiiniin. Eli edes pikkupakkasilla ja 30min käytöllä etulasit eivät aukea lähes lainkaan ja autossa on sisällä korkeintaan hailakkaa. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia kombinaatiota ja tulos aina about sama. Tänään aamulla (-25) kokeilin auto-tilassa ja tuntui, että oli ehkä hieman lämpimämpää. Puhallinnopeuksina olen kokeillut lähes kaikkia, lämpötila täysillä.

Eniten ihmetyttää autossa se, että vaikka puhallinnopeus on suht suurella (esim. manuaalitilassa 4/7), tuntuu ettei mistään räppänästä oikein tule ilmaa sisälle kunnolla. Auton käydessä painamalla huurteenpoiston päälle kojelaudan kulmaventtiileistä saa kyllä hyvän pöhinän, mutta vastaavaa ilmavirtaa ei normalisti saa edes laittamalla ilmastoinnin puhalluksen täysille.

Voivatko sammutettaessa nuo kaikki ilmastoinnin läpät jäädä jotenkin kiinni, eli vaikka puhallin käy, niin ilma fyysisesti ei pääse autoon sisälle? Vai pitääkö puhallin todella asettaa lähes täysille, jotta ilmavirtaa tulee edes vähän?

Vai pitääkö Webaa käyttää siis aina yli 30min, jotta saa mitään aikaiseksi? Olen ajatellut jopa sisätilanlämmitintä tuon rinnalle, sillä ei nyt hirveästi vakuuta toiminta.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Päivitin autoon nyt syksyllä uudet softat ja sen jälkeen on tuntunut että sisälle ei tule kunnolla lämmintä vaikka tec:n moduuli kyllä käskee ilmastointipaneelin oikeaan asentoon. Puhallus ei myöskään käänny lasille kuten se ennen teki. Täytyy downgradeta ohjelmisto kunhan ehtii.

Edit. Tuntuu sittenkin toimivan, on vaan ollut pätkäajosta johtuen turhan lyhyet lämmitysajat. Tänään -17c, 30 min lämmityksellä kabiini oli lämmin ja ikkunat sulat.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Vastaa Viestiin