Moi!
Erikoinen ongelma: 328i sai tällä viikolla Bilstein B14 -coiloverit alleen ja työn jälkeen pyöränkulmat säädettiin kohdilleen, kaikki meni käsittääkseni OK paitsi etupäässä jäi pieni heitto camberiin eri puolien välillä (ei ole säädettävissä erikseen).
Kaikki tuntuu muuten hyvältä mutta töiden jälkeen autoon ilmaantui jännä "nypytys" tai "tärinä", miten sitä nyt kuvaisikaan, ongelma on pahin n. 70-90km/h välissä ja häviää suuremmilla nopeuksilla. Perstuntumalla sanoisin että tulee takapyöristä, ei tunnu kovinkaan paljoa ratin läpi. Outoa tuossa on, että tärinä tulee aaltomaisesti eli tasaisella syklillä täristää - ei täristä - täristää jne.. eli ikään kuin jonkinlainen itseään voimistava resonanssi.
Omat arvaukset:
- 18" runflat renkaat ovat yksinkertaisesti paskat ja tämä on jostain sieltä peräisin
- pyöränkulmissa on jotain outoa tai ainakin eri tavalla kuin aiemmin, ja renkaat ovat osin kuluneet jo aiempien kulmien mukaan (autolla ajettu 20tkm josta puolet talvirenkailla)
- enpä tiedä voisiko asennuksessa mennä mitään varsinaisesti pieleen..
Kulmat ovat (ulkomuistista) nyt
camber edessä vasen -0,5 oikea -1 (ohjearvojen sisällä, kai..)
caster edessä 6,5 kumpikin puoli (ohjearvojen sisällä)
auraus edessä sisään 0,06 kumpikin puoli, 0,12 yhteensä (ohjearvojen sisällä)
camber takana -1,4 kumpikin puoli (ohjearvojen sisällä)
auraus takana sisään 0,11 kumpikin puoli, 0,22 yhteensä (ohjearvojen sisällä joskin yläpäässä)
En kokeillut vielä kikkailla rengaspaineilla, tarkistin ja ne ovat 2,3 bar edessä + takana (eli vähän alle ohjearvon takana).
Bilsteinit ovat melko jämäkät ja tien epätasaisuuden tuntee. Tämä efekti iskee kuitenkin ihan tasaisellakin tiellä ja tuntuu olevan ennen kaikkea nopeudesta kiinni. Vaihteella ei ole vaikutusta. Kaasun nostamisella ei myöskään tunnut olevan vaikutusta.
Sarjalla pitäisi saada 30-50mm pudotus ja se on nyt säädetty edestä alas, takana olisi hieman pelivaraa. Ei siis kuitenkaan mikään överimadallus. Kuva ohessa kiinnostuneille.
Kiitos jo etukäteen jos on veikkauksia mistä kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan!
F31: coiloverit asennettu, nyt "täristää" ?
- pokkus
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 190
- Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
- Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Camberia itse säädin halvoilla camber pulteilla (camber bolts) kun en viitsinyt satsata parempaan ratkaisuun eli ostaa camberin säätölevyjä iskareiden yläpäähän (camber plates).
Omaan silmään tuo kyllä näyttää aika matalalta enkä yhtään ihmettelisi tärinää. Toki asennuksessa on voinut mennä joku pieleen tai mahdollisesti olet saanut viallisen tuotteen.
Omaan silmään tuo kyllä näyttää aika matalalta enkä yhtään ihmettelisi tärinää. Toki asennuksessa on voinut mennä joku pieleen tai mahdollisesti olet saanut viallisen tuotteen.
Laita rengaspaineiksi eteen 3,0 ja taakse 3,3. Matalaprofiiliset runflat-renkaat toimivat yleensä paremmin, jos niissä on isommat paineet kuin paksuissa normirenkaissa. Myös adaptiivinen iskunvaimennus on monen mielestä F30:ssa välttämätön, jos haluaa ulkonäköä muutella sporttisemmaksi.
OK, kiitos nopeista kommenteista! Kokeilen ensimmäisenä rengaspaineita. Oma ajatusmallini lähtee siitä, että pelkkä viallinen iskari ei omillaan oikein hyvin aiheuta vielä värinää vaan sen vibran pitäisi olla jostain muualta lähtöjään (jonka jälkeen toki huono iskari voi kyllä vahvistaa efektiä kun ei hillitse liikettä oikein). Tältä pohjalta funtsin myös sitä takapyörien aurausta, jos sieltä sitten lähtisi jostain syystä vipajamaan...
Jos olen kartalla niin F3x etupäähän ei ole saatavilla perinteisiä camber plateja, iskaritolpan yläpään kiinnitys oli sen mallinen että sitä ei voi liikutella (eikä reikää tehdä isommaksi). Mahdollinen camberin säätö pitäisi siis tehdä alatukivarsien kautta jollain sopivalla osalla. Voin kyllä olla väärässä tässä.
Jos olen kartalla niin F3x etupäähän ei ole saatavilla perinteisiä camber plateja, iskaritolpan yläpään kiinnitys oli sen mallinen että sitä ei voi liikutella (eikä reikää tehdä isommaksi). Mahdollinen camberin säätö pitäisi siis tehdä alatukivarsien kautta jollain sopivalla osalla. Voin kyllä olla väärässä tässä.
2013 F31 328i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Minulla oli vastaava ongelma kun asensin 20 tuumainen alle ja m sportti alustalla.
Syytä en löytänyt, vanteet suorat ja tasapainossa. Joskus kaikki ok ja eikä aikaakaan kun 60kmh alkaen juputus ohjauspyörässä alkaa.
Me kaikki tiedetään että BMW on älyttömän herkkä isommilla vanteilla ja tai madallus sarjalla, ravistelee. Sinun tapauksessa katsoisin renkaan tasapainot.
Syytä en löytänyt, vanteet suorat ja tasapainossa. Joskus kaikki ok ja eikä aikaakaan kun 60kmh alkaen juputus ohjauspyörässä alkaa.
Me kaikki tiedetään että BMW on älyttömän herkkä isommilla vanteilla ja tai madallus sarjalla, ravistelee. Sinun tapauksessa katsoisin renkaan tasapainot.
Eikös joku sanonut että tuollainen nypytys voisi johtua renkaan "pystyheitosta" jota ei pysty havaitsemaan tavallisella renkaan tasapainoituslaitteella? Soita johonkin hyvään rengasliikkeeseen että onko heillä laitteet tunnistaa pystyheitto ja vie sitten tasapainoitukseen, ehkä rengasta joudutaan vähän kiertämään vanteella tai vaihtamaan rengas.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kokeilin 3,0 / 3,3 bar rengaspaineita ja nypytys ei juuri muuttunut, mutta omaan makuuni rengas alkoi tuntumaan turhan kovalta, pientä uraherkkyyttä nousi esiin ja lisäksi rengasmelu kasvoi. Tiputin takaisin 2,3 eteen / 2,6 taakse ja tämä tuntuu omaan preferenssiin sopivammalta.
Seuraava steppi olisi tuo tasapainotus ja/tai pystyheiton metsästys mutta hyppään sen yli nyt kun päädyin tilaamaan eri vanteet ja ei-runflat -kesärenkaat. Loppukuusta tarkoitus laittaa alle ja ihmetellä sitten jatkoa, jos ei korjaa ongelmaa.
Seuraava steppi olisi tuo tasapainotus ja/tai pystyheiton metsästys mutta hyppään sen yli nyt kun päädyin tilaamaan eri vanteet ja ei-runflat -kesärenkaat. Loppukuusta tarkoitus laittaa alle ja ihmetellä sitten jatkoa, jos ei korjaa ongelmaa.
2013 F31 328i
Yksi asia mikä tuli mieleen tuosta etupään camberista (-0.5 toisella puolella ja -1.0 toisella puolella)
- jos kyseessä ei ole mittavirhe, mikä pitää toki ennen muita toimenpiteitä tarkistaa, niin onko kellään kokemusta näistä?
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=834525" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli onko nuo nyt suomeksi olka-akselit vai mitkä, mutta kuitenkin siis OEM palikat joilla voi korjata etupään camberia +0.5 tai -0.5 astetta.. äkkiseltään vaikuttaisi hyvältä tavalta päätyä madalletun auton kanssa tasalukuihin kummankin etunurkan kanssa.
- jos kyseessä ei ole mittavirhe, mikä pitää toki ennen muita toimenpiteitä tarkistaa, niin onko kellään kokemusta näistä?
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=834525" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli onko nuo nyt suomeksi olka-akselit vai mitkä, mutta kuitenkin siis OEM palikat joilla voi korjata etupään camberia +0.5 tai -0.5 astetta.. äkkiseltään vaikuttaisi hyvältä tavalta päätyä madalletun auton kanssa tasalukuihin kummankin etunurkan kanssa.
2013 F31 328i
Täysin sama dilemma F10:ssä 20" vanteet ja Eibachin matalemmat jouset. Ei varsinaisesti täristä, mutta alusta on tavallaan levoton vähän kokoajan. Uudellakn asfaltilla tietyssä nopeudessa tuntuu helposti sellanen nypytys välillä.
Mun diagnoosi omaani on että kyseinen jousi ei vaan pelaa bemarin iskarien kanssa yhteen. 20" renkaat ei varmaan ainakaan auta asiaa.
Mietin tossa uuden auton kanssa että ottaako siihen matalempaa jousta, kun pelkään että tapahtuu sama. Näköjään ei epäilys ollut kaukaa haettu. Ois kiva kuulla jos joku ois löytänyt kombinaation jossa perus jousitusmukavuus, mutta matalampi, ilman nypytystä.
Mun diagnoosi omaani on että kyseinen jousi ei vaan pelaa bemarin iskarien kanssa yhteen. 20" renkaat ei varmaan ainakaan auta asiaa.
Mietin tossa uuden auton kanssa että ottaako siihen matalempaa jousta, kun pelkään että tapahtuu sama. Näköjään ei epäilys ollut kaukaa haettu. Ois kiva kuulla jos joku ois löytänyt kombinaation jossa perus jousitusmukavuus, mutta matalampi, ilman nypytystä.
Mun mielestä olisi ihme jos orkkis iskari toimisi erinomaisesti monta senttiä lyhemmän jousen kanssa. Eikös noihin kannattaisi vaihtaa iskarit kanssa jotka olisi suunniteltu lyhyemmille jousille?amattila kirjoitti:Mun diagnoosi omaani on että kyseinen jousi ei vaan pelaa bemarin iskarien kanssa yhteen. 20" renkaat ei varmaan ainakaan auta asiaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Elättelin toiveita että olisin jo päässyt toteamaan tilanteen normaalien renkaiden kanssa, mutta vaikeaa tuntuu olevan toimituksen kanssa.
Perstuntumalla vaikuttaisi siltä että nämä runflatitkin ovat nyt hieman "asettuneet", voi olla kaukaa haettua mutta epäilen että muuttuneet pyöränkulmat voisivat hyvinkin aiheuttaa jotain efektiä (rengas päässyt ensin yhden kesän kulumaan aiempien kulmien mukaan, ja nyt pyörii hieman eri asennossa).
Perstuntumalla vaikuttaisi siltä että nämä runflatitkin ovat nyt hieman "asettuneet", voi olla kaukaa haettua mutta epäilen että muuttuneet pyöränkulmat voisivat hyvinkin aiheuttaa jotain efektiä (rengas päässyt ensin yhden kesän kulumaan aiempien kulmien mukaan, ja nyt pyörii hieman eri asennossa).
2013 F31 328i
Saksanreissu heitetty runflateilla ja eipä niissä enää ollut mitään tärinää jäljellä. Baanalla 200km/h asti meni todella tasaista kyytiä, siitä yli vähän tällaiselle vauhtiin tottumattomalle alkoi hirvittää (gps:llä katsottuna huippuja tuli 239km/h, sitten ei uskaltanut enempiä..). Erityinen kehu coilovereille tällaisessa käytössä, tukevaa matkantekoa kun ei tarvinnut vakiojousituksen huojumisesta kärsiä. Nyt on runflatit heivattu pois ja oikeat renkaat alla, eikä näilläkään nypytä. Luotan edellisen viestin veikkaukseeni vian syystä.
2013 F31 328i
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Voi teitä. Laatu osilla ja -työllä ei tuollaisia ongelmia esiinny vaikka auto olisi kuinka matala ja leveillä renkailla.
Tosin tällasissä tapauksissa ei voi suositella RFT-renkaita, koska ovat liian kovia ja siten uraherkkiä Suomen uraisilla teillä.
Useinmiten täristäminen johtuu jostain halvoista vanteista ja/tai renkaista (kun niitä ei saa kunnolla tasapainotettua) ja silloin se esiintyy juuri n. 80 - 90 km/h nopeuksilla pahimmillaan.
Sitten vielä kun vanteet eivät ole orkkis spekseissä eli OEM BMW pulttijaolla ja ET:illä, niin ei tarvitse ihmetellä ongelmia.
Caster tai camber ongelmat eivät autoa tärisytä. Mutta silloin auto ei kulje suoraan ja renkaat kuluvat alta aikayksikön.
Ja sitten kun nämä kaikki yhdistää, niin "moido"!
Tosin tällasissä tapauksissa ei voi suositella RFT-renkaita, koska ovat liian kovia ja siten uraherkkiä Suomen uraisilla teillä.
Useinmiten täristäminen johtuu jostain halvoista vanteista ja/tai renkaista (kun niitä ei saa kunnolla tasapainotettua) ja silloin se esiintyy juuri n. 80 - 90 km/h nopeuksilla pahimmillaan.
Sitten vielä kun vanteet eivät ole orkkis spekseissä eli OEM BMW pulttijaolla ja ET:illä, niin ei tarvitse ihmetellä ongelmia.
Caster tai camber ongelmat eivät autoa tärisytä. Mutta silloin auto ei kulje suoraan ja renkaat kuluvat alta aikayksikön.
Ja sitten kun nämä kaikki yhdistää, niin "moido"!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.