Löytyykö palstalaisilta käytännön kokemusta F30:n eri rengasmerkeistä? Oman xDriven rengasmelu talvikumeilla (225/17/50)
on melkoinen pettymys. Rengasmelu on selvästi kovempi kuin takavetoisessa. Näinköhän on äänieristystä taas vähennetty?
Vähän jännittää kun kesäksi pitäisi hommata renkaat 18" (225/18/45) kiekoille, mahtaako rengasmelu lisääntyä entisestään...
Minkä rengasvalmistajan tuotteita suosittelette, kun ainoa kriteeri on mahdollisimman alhainen rengasmelu. Tiedän, äänettömiä 18" renkaita ei ole olemassakaan, mutta mistä ääntä lähtisi vähiten
xDriven rengasmelu
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Jos haluat vähän melua niin osta kesäksi kitkat, keskieuroopan nin avot. Rouvan F31 320xrdivessa on 16" Nokian R2 ja on hiljaiset, tosin aikamoisen paksut kummit ulkonäöllisesti.
Varmista ensin, että sinulla on non-RF renkaat. RF renkaat ovat meluisat ja epämukavat. Toiseksi normaaliprofiiliset renkaat ovat hiljaisemmat ja mukavammat kuin matalaprofiiliset.
Minä olen ollut tyytyväinen Continentalin renkaisiin.
Minä olen ollut tyytyväinen Continentalin renkaisiin.
Tuota äänieristyksen vähentämistä itse epäilen myös f10/f11 malleihin tehdyn v. 2015 malleissa. Yllättävän äänekäs muuten.
Kumma kun tältä foorumilta ei löydy keltään oikeaa faktaa asiasta. Itse vaan arvailen:)
Bemisti sulla siis kokemusta v. 2012 f30 mallista myös? Eli sekö oli hiljasempi? Miten kävi kun laitoit kesänakit?
Kumma kun tältä foorumilta ei löydy keltään oikeaa faktaa asiasta. Itse vaan arvailen:)
Bemisti sulla siis kokemusta v. 2012 f30 mallista myös? Eli sekö oli hiljasempi? Miten kävi kun laitoit kesänakit?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Samaa olen epäillyt itsekin... Oma autoni vm15 ja rengas melu ihmeen kova. Toki ei ole kokemusta vanhemmista f10/f11 malleista. Mutta kun monet sanovat et f10/11 on hiljainen auto niin en voi kyllä omastani niin sanoa. Ja ei ole runflat renkaat alla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 26 Helmi 2013, 20:10
- Auto: f30 320d xdrive
- Paikkakunta: Pohjois-Suomi
Itellä tuo f30 xdrive vm 2013 ja olen tuosta rengasmelusta kanssasi täysin samaa mieltä. Auto on kyllä muuten kaikin puolin miellyttävä kapistus, mutta rengasmelu laskee tuntuvasti fiilistä. Asia oli tiedossa jo kun auton hankin ja tilasin sen valmiiksi normirenkailla runflattien sijaan. Mukautuvan alustankin otin autoon ihan siinä toivossa että jotain pientä helpotusta olisin rengasmeluun saanut.
Joka tapauksessa meteli on tietyllä tasolla häirinnyt koko ajan. Tänä keväänä tuli tehdaskumien uusinta ajankohtaiseksi ja otin liikkeessä asian puheeksi. Pyysin rengasliikettä asentamaan alle mielestään kaikkein hiljaisimmat kesärenkaat. Nakkasivat alle Good Yearit (mallia en tähän nyt muista, mutta voin tarvittaessa tarkistaa). Joka tapauksessa muutos rengasmelussa oli renkaiden vaihdon jälkeen jokseenkin selkeä. Eihän tuo ääni "suuressa kuvassa" millään renkaalla tämän auton kohdalla sieltä mihinkään häviä. Uskaltaisin kuitenkin väittää että sen mitä voi renkaan valinnalla aikaan saada, onnistui ainakin omasta mielestäni noilla Good Yeareilla. Karkealla asfaltilla toki kuuluu läpi, mutta vähänkin uudemmalla pinnalla on nyt melkeinpä jo miellyttävä. Varmaan noita "hiljaisia" renkaita löytyy muiltakin merkeiltä, mutta ainakin täältä vahva suositus Good Yeareille. Renkaat omassa kulkineessa ihan vakiokokoa 16 tuumaa ihan sitä hiljaisuutta tavoitellen.
Joka tapauksessa meteli on tietyllä tasolla häirinnyt koko ajan. Tänä keväänä tuli tehdaskumien uusinta ajankohtaiseksi ja otin liikkeessä asian puheeksi. Pyysin rengasliikettä asentamaan alle mielestään kaikkein hiljaisimmat kesärenkaat. Nakkasivat alle Good Yearit (mallia en tähän nyt muista, mutta voin tarvittaessa tarkistaa). Joka tapauksessa muutos rengasmelussa oli renkaiden vaihdon jälkeen jokseenkin selkeä. Eihän tuo ääni "suuressa kuvassa" millään renkaalla tämän auton kohdalla sieltä mihinkään häviä. Uskaltaisin kuitenkin väittää että sen mitä voi renkaan valinnalla aikaan saada, onnistui ainakin omasta mielestäni noilla Good Yeareilla. Karkealla asfaltilla toki kuuluu läpi, mutta vähänkin uudemmalla pinnalla on nyt melkeinpä jo miellyttävä. Varmaan noita "hiljaisia" renkaita löytyy muiltakin merkeiltä, mutta ainakin täältä vahva suositus Good Yeareille. Renkaat omassa kulkineessa ihan vakiokokoa 16 tuumaa ihan sitä hiljaisuutta tavoitellen.
Omassa 320i xDrive M-Sport vm.2013 autossa talvirenkailla rengasmelu oli melkoinen. Renkaat ovat 235/45 x 18" Hakkapeliitta 8. Melu ei johtunut pelkästään nastoista. Tein rengaspainetestin. Lähdin liikkeelle 3 bar:sta ja siitä sitten vähitellen alaspän.
Selvästi äänettömin lopputulos tuli, kun eturenkaissa oli painetta 2.1 bar ja takarenkaissa 2.2 bar. Tämän alhaisempia
paineita ei oikein kannata käyttää. Näillä paineilla ajelin koko viime talven.
Tänä keväänä ostin lähinnä vanteiden takia käytetyt 18"-vanteet, jossa oli Pirellin Sotto ZeroII RFT Keski-Euroopan kitkarenkaat ja nämä olivat tosi äänettömät!
Selvästi äänettömin lopputulos tuli, kun eturenkaissa oli painetta 2.1 bar ja takarenkaissa 2.2 bar. Tämän alhaisempia
paineita ei oikein kannata käyttää. Näillä paineilla ajelin koko viime talven.
Tänä keväänä ostin lähinnä vanteiden takia käytetyt 18"-vanteet, jossa oli Pirellin Sotto ZeroII RFT Keski-Euroopan kitkarenkaat ja nämä olivat tosi äänettömät!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Katsoitko keväällä renkaiden kuluneisuutta? Nykyisillä talvirenkailla on niin löysä runko, että noin alhaiset paineet aiheuttaa keskeltä kulumista.mpitkala kirjoitti:Omassa 320i xDrive M-Sport vm.2013 autossa talvirenkailla rengasmelu oli melkoinen. Renkaat ovat 235/45 x 18" Hakkapeliitta 8. Melu ei johtunut pelkästään nastoista. Tein rengaspainetestin. Lähdin liikkeelle 3 bar:sta ja siitä sitten vähitellen alaspän.
Selvästi äänettömin lopputulos tuli, kun eturenkaissa oli painetta 2.1 bar ja takarenkaissa 2.2 bar. Tämän alhaisempia
paineita ei oikein kannata käyttää. Näillä paineilla ajelin koko viime talven.
Tänä keväänä ostin lähinnä vanteiden takia käytetyt 18"-vanteet, jossa oli Pirellin Sotto ZeroII RFT Keski-Euroopan kitkarenkaat ja nämä olivat tosi äänettömät!
En huomannut keskeltä kulumista, päinvastoin renkaat näyttivät tosi tasaisesti kuluneilta, kun vaihdoin ne alta pois. Tosin kilometrejä tulee aika vähän. Eihän nuo rengaspaineet nyt niin kauhean alhaiset olleet, tosin tänäpäivänä suositellaan korkeita paineita lähinnä polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi! Eikö renkaat silloin kulu keskeltä, jos
on liikaa painetta?
on liikaa painetta?
Kyselin joskus noista paineista rengasliikkeistä ja sanoivat että nykyrenkaat ovat niin tukevarunkoisia että kulutuspinta pysyy tasaisena vaikka painetta olisi vain 2 bar ja samaten vaikka painetta olisi yli 3 bar. Eli kulutuspinta kuluu tasaisesti ainakin 2.0 - 3.5 bar paineilla vielä.mpitkala kirjoitti:En huomannut keskeltä kulumista, päinvastoin renkaat näyttivät tosi tasaisesti kuluneilta, kun vaihdoin ne alta pois. Tosin kilometrejä tulee aika vähän. Eihän nuo rengaspaineet nyt niin kauhean alhaiset olleet, tosin tänäpäivänä suositellaan korkeita paineita lähinnä polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi! Eikö renkaat silloin kulu keskeltä, jos on liikaa painetta?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Luultavasti et aja talvella paljoa pitkää motari/maantieajoa? Talvirenkaan runko on aina löysä, ei se muuten pidä liukkaalla(rengas reagoi hitaasti). Löysän rungon takia keskipakoisvoima nostaa renkaan keskiosan ylös, joka osuu ensin tiehen aiheuttaen kulumisen keskeltä.mpitkala kirjoitti:En huomannut keskeltä kulumista, päinvastoin renkaat näyttivät tosi tasaisesti kuluneilta, kun vaihdoin ne alta pois. Tosin kilometrejä tulee aika vähän. Eihän nuo rengaspaineet nyt niin kauhean alhaiset olleet, tosin tänäpäivänä suositellaan korkeita paineita lähinnä polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi! Eikö renkaat silloin kulu keskeltä, jos
on liikaa painetta?
Tästä olen varovaisesti eri mieltä. Run Flat -renkaan runko ei ole koskaan "löysä" oli kyseessä talvi- tai kesärengas sillä sen täytyy tyhjänäkin kantaa auton paino. Eli runko on jäykkä, myös talvirenkaan. Kulutuspinta on pehmeä talvirenkaalla ja lamellit suunniteltu niin että avautuvat tarjoten maksimaalisen pidon.Kartsa kirjoitti:Talvirenkaan runko on aina löysä, ei se muuten pidä liukkaalla(rengas reagoi hitaasti). Löysän rungon takia keskipakoisvoima nostaa renkaan keskiosan ylös, joka osuu ensin tiehen aiheuttaen kulumisen keskeltä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Täällä sama havainto. Syksyllä ostetut Pirellin kitkat ja ääntä löytyy. Edelliseen F10 530 Xdriveen verrattuna ero on huima. Tuota ääntä kuunnellessa olen huomannut että se ei muutu kovin paljoa vaikka tienpinta vaihtelee eli taitaa tulla voimansiirrosta tai jostain muualta (ääni on ennemminkin kovaa kohinaa kuin rengasääntä). Kyseessä siis F30 320i xdrive 2012 67000kmBemisti kirjoitti:Löytyykö palstalaisilta käytännön kokemusta F30:n eri rengasmerkeistä? Oman xDriven rengasmelu talvikumeilla (225/17/50)
on melkoinen pettymys. Rengasmelu on selvästi kovempi kuin takavetoisessa. Näinköhän on äänieristystä taas vähennetty?
Vähän jännittää kun kesäksi pitäisi hommata renkaat 18" (225/18/45) kiekoille, mahtaako rengasmelu lisääntyä entisestään...
Minkä rengasvalmistajan tuotteita suosittelette, kun ainoa kriteeri on mahdollisimman alhainen rengasmelu. Tiedän, äänettömiä 18" renkaita ei ole olemassakaan, mutta mistä ääntä lähtisi vähiten
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 104
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
- Auto: F30 320iA xDrive 2015
Vastaus tulee vähän myöhässä, ehdin jo unohtaa koko ketjun...Bemmisti kirjoitti:Tuota äänieristyksen vähentämistä itse epäilen myös f10/f11 malleihin tehdyn v. 2015 malleissa. Yllättävän äänekäs muuten.
Kumma kun tältä foorumilta ei löydy keltään oikeaa faktaa asiasta. Itse vaan arvailen:)
Bemisti sulla siis kokemusta v. 2012 f30 mallista myös? Eli sekö oli hiljasempi? Miten kävi kun laitoit kesänakit?
Juu, kokemusta on vajaavetoisesta F30 2012-mallista, jossa rengasmelu oli mielestäni 2015 xDrivea selvästi pienempi. xDriven 18" kesä rf:a en käyttänyt alla, vaan vaihdoin ne heti uutuuttaan normikumeihin, eli 18" kesä rf:t jäi testaamatta.
Rengasliike suositteli Nokian Hakka Blackia (joista nyt yhden kesän kokemus), mutta rengasmelu on lähes sietämätön myös noilla mustilla nokialaisilla, varsinkin kuluneella asfaltilla.
Tiedustelin paikallisesta autosuojaamosta lisä-äänieristyksen hintaa, mutta olisi ollut liian tyyris investointi, varsinkin kun lopputuloksesta eivät osannet sanoa mitään varmaa.
Suojaamon mukaan jälkeenpäin lisätyillä äänieristeillä ei usein ole muuta kuin psykologinen vaikutus, jos aina sitäkään.
Bemarin rengasmelulle näyttäisi olevan vähän tehtävissä, ehkä täytyy vain opetella elämään asian kanssa
Bemisti jo vuodesta 1989
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
On tehtävissä, pitäisi vaan vaihtaa kolmosesta vitoseen ja vitosesta seiskaan niin melu vähenee. Sitä rahaa odotellessa...Bemisti kirjoitti:Bemarin rengasmelulle näyttäisi olevan vähän tehtävissä, ehkä täytyy vain opetella elämään asian kanssa