F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tuossa Autostudion paketissa mukaan tulee Audison Prima AP4.9bit vahvistin. Mitenkähän tuo pitää koodailla autoon mukaan. Jollain tapaahan se BMW radio pitää saada uskomaan ettei lähdesignaali oli esikorjattua karvalakkikaiutinsetille. Siihenhän varmaankin Alpinen setin koodauskin perustuu. Mutta mitä koodaus tarkalleen tekee? Muuttaako se kaiutinlähdöt linjalähdöksi tms.?
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Jatketaan nyt tätä yksin mutinaa tämän asian osalta :)

Tuli mieleeni myös vaihtoehto hommata pelkkä Alpine vahvistin, joka netin mukaan olisi 6-kanavainen. Tämä maksaisin 400-500€.
Siihen sitten päälle joko Etonin, Rainbown tai Focalin kaiutinsetti sekä auton koodaaminen toki Alpine hifille.

Kolmannen osapuolen vahvistimissa kun saattaa tulla ongelmia head unitin ohjauksen kanssa sekä siinä että gongit eivät välttämättä kuulu kaiuttimista.
Ex: F20 118dA
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

aavee kirjoitti:Jatketaan nyt tätä yksin mutinaa tämän asian osalta :)

Tuli mieleeni myös vaihtoehto hommata pelkkä Alpine vahvistin, joka netin mukaan olisi 6-kanavainen. Tämä maksaisin 400-500€.
Siihen sitten päälle joko Etonin, Rainbown tai Focalin kaiutinsetti sekä auton koodaaminen toki Alpine hifille.

Kolmannen osapuolen vahvistimissa kun saattaa tulla ongelmia head unitin ohjauksen kanssa sekä siinä että gongit eivät välttämättä kuulu kaiuttimista.
Miksei suoraan vaan alpinen kittii? 555€
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

antti87 kirjoitti:
Miksei suoraan vaan alpinen kittii? 555€
Alpinen kitissä tulee ymmärtääkseni vain keskinäänikaiuttimet oviin plus tweeterit ovenkarmiin plus tietty vahvistin.
Takaoven kaiuttimia ajetaan ilmeisesti suoraan head unitista. Siinä mielessä vahvistin hoitaa vain auton etupään joten signaalikorjauskin tulee silloin vain etupäähän. Tästä on tosin hieman eriävää tietoa. Joku sanoo että vahvistin vahvistaa myös kaiuttimia, mutta miksi niihin ei sitten tule paketin mukana alpinen versioita?

En ole kyllä päässyt vertailemaan noita Alpinen kaiuttimia mihinkään muuhun vaihtoehtoon joten en tiedä miten laadukkaat ne ovat.

Ehkä tässä pitää lähteä marmorille kyselemään. Jos F31 Alpine kitissä tulisi kaiuttimet myös takaoviin ja vahvistin hoitaisi kaikkien kaiuttimien vahvistamisen, olisi se erittäin kustannustehokas ratkaisu.
Ex: F20 118dA
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

aavee kirjoitti:
antti87 kirjoitti:
Miksei suoraan vaan alpinen kittii? 555€
Alpinen kitissä tulee ymmärtääkseni vain keskinäänikaiuttimet oviin plus tweeterit ovenkarmiin plus tietty vahvistin.
Takaoven kaiuttimia ajetaan ilmeisesti suoraan head unitista. Siinä mielessä vahvistin hoitaa vain auton etupään joten signaalikorjauskin tulee silloin vain etupäähän. Tästä on tosin hieman eriävää tietoa. Joku sanoo että vahvistin vahvistaa myös kaiuttimia, mutta miksi niihin ei sitten tule paketin mukana alpinen versioita?

En ole kyllä päässyt vertailemaan noita Alpinen kaiuttimia mihinkään muuhun vaihtoehtoon joten en tiedä miten laadukkaat ne ovat.

Ehkä tässä pitää lähteä marmorille kyselemään. Jos F31 Alpine kitissä tulisi kaiuttimet myös takaoviin ja vahvistin hoitaisi kaikkien kaiuttimien vahvistamisen, olisi se erittäin kustannustehokas ratkaisu.
99% tietoa vahvistin 6 kanavainen dsp,takapään kaiuttimia/subeja ei setissä tule.

E90 oli toi ns sama kitti,siinä 4 kanavainen vahvistin. Soi mielestäni hyvin,paremmin kuin orkkis hifi paketti(676)

Myös match 8 kanavainen vahvistin voisi olla hyvä,siihen etonin kaiuttimet esim kaveriksi.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Periaatteessa jos tuo uusi Alpinen kitti (65412413270) on kuusikanavainen eli ajelee myös takaovia, silloin ei periaatteessa tarvisi tuon lisäksi päivittää kuin takaovien elementin jotenkin vastaaviksi kuin mitä etupää tarjoaa. Mahdollisesti sitten joskus ehkä subbarien päivittäminen penkin alle.

Toimiiko Match 8 HU:n kanssa siten että gongit sun muut tulevat läpi, vai meneekö linjaulostuloon?
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Autoksekuksen varaosamyynti vastasi että kyseisen partin hinta on 730€. Tämän lisäksi Alpine logot 17,50€ plus 2 * ikkunankehys á 33,28€.
Kokonaisuudessaan siis 803,06€ ilman töitä.

Schmiedmannin hinta paketille on vain 594,18€. Onko muilla kokemusta miten Alpine hifin asennus jonkun muun kuin "virallisen" BMW huollon toimesta vaikuttaa auton takuuseen?
Ex: F20 118dA
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

aavee kirjoitti:Autoksekuksen varaosamyynti vastasi että kyseisen partin hinta on 730€. Tämän lisäksi Alpine logot 17,50€ plus 2 * ikkunankehys á 33,28€.
Kokonaisuudessaan siis 803,06€ ilman töitä.

Schmiedmannin hinta paketille on vain 594,18€. Onko muilla kokemusta miten Alpine hifin asennus jonkun muun kuin "virallisen" BMW huollon toimesta vaikuttaa auton takuuseen?
No ei vaikuta mitenkään. Mulla ollut tuolta puljusta osat ja Auto-Alarm asensi ne. Takuiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Eikä sen muutenkaan pitäis vaikuttaa, alustassa esim. vikaa, niin turha liikkeen sanoa, että sulla muuten Alpinen jälkiasenteinen systeemi eikä edes meillä asennettu, alustavika ei mee siksi takuuseen. Toki mä tämmöistäkin tarinaa oon netistä lukenut, mutta kaikkee jaskaahan ne joskus tiskillä jauhaa, muttei pidä niitä aina uskoa.

Tosin jossa sch... jne. on ollut hinnoissa joskus sitä, että uupuu rahti ja esim. alvit ja vasta ostokorissa tilausvaiheessa paljastuu todellinen hinta.
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

aavee kirjoitti:Autoksekuksen varaosamyynti vastasi että kyseisen partin hinta on 730€. Tämän lisäksi Alpine logot 17,50€ plus 2 * ikkunankehys á 33,28€.
Kokonaisuudessaan siis 803,06€ ilman töitä.

Schmiedmannin hinta paketille on vain 594,18€. Onko muilla kokemusta miten Alpine hifin asennus jonkun muun kuin "virallisen" BMW huollon toimesta vaikuttaa auton takuuseen?
https://www.poistotori.fi/tuote/?id=162406

Mitä eroa tossa mahtaa olla uusinpaan versioon?
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

En osaa sanoa, mutta uusi on ainakin 6-kanavainen ja toisaalta tuossa poistotorin vanhassa ja uudessa paketissa on niin vähän hintaeroa että menen kyllä uudempaan.
Ex: F20 118dA
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

^ ymmärtääkseni uudemmassa Alpinen kitissä on mm DSP
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Tässä tullut F34:seen päivitettyä vähän hifejä. Vakiona siis ei ollut edes peilikolmoissa diskantteja.

DPS: Match PP 62DSP (linkki)
Erkkasarja: Match ms83c-bmw.2 (Linkki)
Subbari: Ground Zero Radioactive GZRB 1200SPL (Linkki)
Vahvari: Sound Digital 1200.1D (Linkki)
Virtakitti: Ground Zero 50mm (Linkki)

Vaimennukseen:
STP Gold Black (Linkki)
STP Pidplast (Linkki)

Takakonttiin tuli lisäksi audio importin 120Ah AGM lisäakku. Tästä ei linkkiä kun ei tainnut kuluttajamarkkinoille päästä tämä.
Akku ja vahvari asennettu "rengaskoteloon", eli nätisti ovat piilossa. Tästä johtien konti pohjalevyä piti korottaa n. 1cm, mutta eipä sitä näy yhtään ellei suurennuslasilla katso. Lisäakkua en koodannut mitenkään, mutta yllättävästi tietokone ei herjannut mitään (ainakaan vielä).

Mikäli osaamista tai mielenkiintoa ei löydy, niin en todellakaan suosittelen tuota F34 takaluukun pahvia irroittamaan ja vaimentamaan.
Aivan sairaan työläs kiinnittää takaisin..tai sitten en osannut.

Penkinalus bassot olivat tässä mallissa ainakin liimalla kiinni eli vähän joutu kuumailmapuhallinta käyttämään, mutta ihan OK oli irroittaa. Matchin "bassot" tuli sitten pulteilla kiinni (piti porata reiät näille) ja hieman pistin sikaliimaa vielä.

HUOM: F-malleissa meni 4 piuhaa kiinni vakio elementtiin. 2 paksua ja 2 ohutta. Muistakaa tehdä samanlaiset kytkennät Matchin elementtiin, tai ovista ei kuulu mitään. Näköjään soittimelta menee ensin penkin alle piuha ja kiertää sieltä oviin.

Vanhat peilikolmiot tuli hyödynnettyä ja niihin reikä ja diskantit kiinni siihen näkyviin. Mielestäni tuli erittäin siisti asennus ja helppo tehdä jos on sopivat työkalut.

DSP oli muuten todella helppo asentaa tähän malliin. Soittimen alapuolella oli runsaasti tilaa adapterille.
Riippuen varusteista tuokin tila taitaa olla varattuna ja silloin adapteri pitää laittaa soittimen taakse todella ahtaaseen tilaan ja siinä menee jonkin verran aikaa kun yrittää miljoona kertaa sitä sinne sovittaa.

Itse vaimensin siis kontin + luukun + etuovet (ja sisäpellit). Mikäli meinaa enemmän vaimentaa kannattaa ottaa lisää tavaraa.

Laittelen huomenna vähän kuvia projektista.
Erkkasarja + subin asentaa kyllä muutamassa tunnissa, mutta vaimennus vie hulluna aikaa. Kannattaa yksi päivä varata vaimennukseen jos aikoo tehdä sen kunnolla oviin ja konttiin.
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Kampele1 kirjoitti:
Itse vaimensin siis kontin + luukun + etuovet (ja sisäpellit). Mikäli meinaa enemmän vaimentaa kannattaa ottaa lisää tavaraa.
Minkä verran vaikutti rengasääniin? Itsellä Harman Kardonit mitkä sinänsä on ihan riittävät, mutta rengasmelua saisi olla vähemmän.
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Puistis kirjoitti:
Kampele1 kirjoitti:
Itse vaimensin siis kontin + luukun + etuovet (ja sisäpellit). Mikäli meinaa enemmän vaimentaa kannattaa ottaa lisää tavaraa.
Minkä verran vaikutti rengasääniin? Itsellä Harman Kardonit mitkä sinänsä on ihan riittävät, mutta rengasmelua saisi olla vähemmän.
No eipä juurikaan. Eniten saa varmsati rengasmelua pois vaihtamalla vakio RF renkaat normaaleihin, jonka ainakin itse teen ensi kesäksi.

Mikäli rengasmelua jne haluaa pois, niin katon vaimentamalla taitaapi saada parhaat tulokset. Työläs homma vaan.

Tänään muuten lakkasi setti toimivasta. Oli lyhyt huvi. :lol:
Aukasin oven niin musat lakkas eikä oo sen jälkeen kuulunu mitään.
Kaikki ääneen viittamaan sulakkeet irroitettu ja tsekattu toimiviksi.

En tiedä onko mahdollista että keskiäänen tai diken plussa olisi osunut runkoon ja vetänyt pienen oikosulun. Ei oikein kyllä muutakaan syytä tule mieleen, jos ajatellaan että se tosiaan meni tuon oven aukaisun takia.

20min lenkin tänään heitin ja sen verran ehdin nauttimaan tästä hommasta. Saapa nähä mistä kiikastaa loppupeleissä.

EDIT:

Iski kyllä melkosen mysteerin. Johdot tarkistettu, akun napa irroitettu, sulakkeet OK, DSP:ssä palaa vihreä valo jne mutta mitään ääntä auto ei päästä. Turvavyön summerikaan ei pelitä ei yhtään mikään.

Tosiaan kun oven avasi niin lakkas kaikki pelittämästä. Ainut mihin se pitäs vaikuttaa mikä tulee mieleen, niin keskiäänen tai diken plussa koskettanut peltiin. Tämän ei pitäisi olla mitenkään mahdollista ja muutenkin kaikki sulakkeet OK jne jne niin mikä ihme voi olla..

Onko näissä perus mankoissa mitään erillistä vahvistinta takakontissa, kuten HiFI ja HK malleissa? Jos on niin voisi tarkistaa onko siitä sitten palanut sulake..
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Ongelma ratkesi.
DSP meni hajalle. Tiedä sitten miksi..sattuuhan näitä uusillekkin laitteille, että päästää heti toimintasavut ulos.

Tässä huonoja kuvia vielä. Projektin aikana kaverille vain muutamat kuvat tuli nopsaa napattua, niin laatu ei häikäise.

Kontti vaimennettu STP Goldilla ja tuohon päälle tuli laitettua vielä motonetin jtn "vaimennusmattia" tms mitä nyt löyty kaapista vielä edellisestä projektista.
Kuva

Akulta piuhat konttiin meni aika näppärästä, kun hieman räpelsi.
Kuva

Oven lähtötilanne
Kuva

STP Goldit päälle
KuvaKuva
Ja pidblast. Huomatkaa peilikolmioon taiteilty dike!
Kuva

Kontissa ei pahemmin johtoja näy. Liinalla tietty subi kiinni. :thuup:
Kuva
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Kampele1 kirjoitti: Kontissa ei pahemmin johtoja näy. Liinalla tietty subi kiinni. :thuup:
Kuva
Siis wtf! :wassat:
Ootko oikeesti varannu subilla kolmasosan kontista eikä penkkejä voi oikeestaan ees kääntää enää :lol:
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Galaxy1223 kirjoitti:
Kampele1 kirjoitti: Kontissa ei pahemmin johtoja näy. Liinalla tietty subi kiinni. :thuup:
Kuva
Siis wtf! :wassat:
Ootko oikeesti varannu subilla kolmasosan kontista eikä penkkejä voi oikeestaan ees kääntää enää :lol:
Mulla takakontis kulkee lähinnä 2 sulkapallomailaa ja 99.5% ajan yksin niitä mitä väliä? :rolle:

Mikäli nyt jostain syystä tarvisi jtn pitempää tavaraa kuljettaa, niin löysää liinan, kääntää penkit ja subbari toiselle sivulle niin mahtuu vaikka 10 paria suksia kyytille.

Mikäli taas aivan koko tila tulee tarpeeseen esim. lähden hakemaan isoa telkkaria, niin eihän se ole kuin ottaa subi pois kontista. Alle minuutti menee siinä.

Itse en tosiaan mikään raksamies ole kenellä takakontti pursuaa kumisaappaita kirveitä ja mitä muuta roinaa kesät talvet. ;)
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Jos on noin nopea irroittaa niin ei taida olla niin ongelmallinen. F34 on vaan profiloitu mielestäni lapsiperheen autoksi niin mietin että miten ne rattaat yms sinne saa tungettua. Mutta jos ei olekaan tarvetta niin eihän siinä mitään.
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Galaxy1223 kirjoitti:Jos on noin nopea irroittaa niin ei taida olla niin ongelmallinen. F34 on vaan profiloitu mielestäni lapsiperheen autoksi niin mietin että miten ne rattaat yms sinne saa tungettua. Mutta jos ei olekaan tarvetta niin eihän siinä mitään.
No joo tietysti sekin.
Itse oikeastaan kaaduin tähän kun sedan oli niin tylsä, pieni ja jokasella naapurin Eskolla on semmonen. Näitä tulee huomattavasti harvemmin vastaan. :)

Mutta tosiaan tuo subbari kyllä irtoaa minuutissa pois tuolta. Ei ole kova homma ollenkaan.
Parin viikon päästä tallinnaan, niin silloin joutuu subbarin ottamaan pois ja akun. Nuo kuiteski painaa varmaan jonkun 100kg niin saa laittaa 10 laatikkoa juomaa enemmän autoon. :cools:
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Alpine kitti on nyt paikallaan ja täytyy sanoa että äänimaisema parani ja ääneen tuli mukavasti voimaa ja tukevuutta lisää. Musiikkia jaksoi kuunnella hieman pidempäänkin hieman kovemmalla voimakkuudella ilma että korvat väsyivät.
Nyt pitäisi varmaan vielä päivitellä takaovien kaiuttimet niin olisi homma valmis.
Jännä homma että etuovien listat joihin diskantit upotetaan, tulivat Harman Kardon logoilla. Olivat sen verran tiukassa ettei niitä viitsinyt repiä poiskaan ja laitta Alpinen tarroja paikalle. Minua tuo ei sinänsä haittaa, Harmanin logot ovat tummemmat joten sopivat paremmin silmään.
Ex: F20 118dA
Vastaa Viestiin