F30/31 hifin parannus

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 24 Heinä 2015, 09:26

Aloitanpas tänne uuden ketjun aiheesta, sillä ainakin Alpinen retrofit kitin kohdalla on tapahtunut muutoksia. Asennutin sellaisen pari päivää sitten omaan F31 2014 autooni ja ohjeiden mukaan vahvistin asennetaan nykyään hansikaslokeron alle, eikä peräkonttiin kuten ymmärtääkseni aikaisemmin.

Äänenlaatu parani mutta ei mielestäni dramaattisesti. Suurin ero on puhetta kuunnellessa esim radiosta, jossa puhe selkeytyi todella paljon ja stereokuva huimasti - puhe tulee nyt kuin keskeltä tuulilasia. Bassot eivät ole edelleenkään kummoiset, koska Alpinen kitissähän elementtejä ei vaihdeta. Nyt onkin mielessä Ground Zero / Rainbow elementtien vaihto penkkien alla olevien elementtien tilalle, samoin kuin moni on tehnyt E90/91 kanssa josta on paljon kirjoituksia omassa ketjussaan. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... lpine+hifi" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari kysymystä:

- Onko kukaan asentanut noita F31 malliin ja onko ollut ongelmia?
- Ilman Harman Kardonin settiä soittimessa ei ole ekvalisaattoria ja vain diskantin ja basson säätö. Onko kukaan asentanut ulkoista EQ-boksia tai jopa DSP:tä, jolla säätävät ääntä tarkemmin?
Viimeksi muokannut soundwave, 30 Heinä 2015, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Re: F31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 28 Heinä 2015, 16:38

Pieni update. Asennutin SK Autosoundissa etupenkkien alle Gladenin 8" bassoelementit ja lyhyen kokemuksen mukaan toimii erinomaisesti yhteen Alpinen kitin kanssa. Ääneen tuli heti lisää auktoriteettia ja rytmiin napakkuutta. Kyllä tätä komboa kehtaa suositella. Luulen että tämä riittää nyt itselleni. Pienessä harkinnassa on ehkä ovien ja peräkontin äänenvaimennus ja samalla ehkä takaovien alkup elementtien vaihtaminen Gladenin omiin, joissa on mid + diskantti ja jotka maksaa vain about satasen pari.

Löysin myös Bemarin sivuilta hieman lisää infoa tästä päivitetystä Alpinen kitistä. Vahvistin on nykyään 6-kanavainen neljän sijaan ja ilmoitettu DSP + kaikuaikakorjaus tuntuu uskottavalta, sillä äänimaailmaa piirtyy tosiaan aika nätisti keskelle tuulilasia.

"Uuden kuusikanavaisen DSP-vahvistimen teho on 420W. Class-D chip tuottaa väkevät bassot. Vahvistimen Class-A/B chipit takaavat selvästi erottelevat ja puhtaasti soivat diskantit ja keskiäänet. Kaikuaikakorjaus ja sisätilaan sovitettu taajuuskorjaus tekevät äänestä nautinnollisen. Hifi-järjestelmä Alpine käsittää laadukkaammat keskiäänikauittimet ja kaksi tehokkaampaa diskanttikaiutinta, jotka on asennettu etuovien yläosaan. Kaksi kanavaa syöttää äänen korkealaatuisiin, alumiinipinnoitettuihin keskiääni- ja diskanttikaiuttimiin, toiset kaksi kanavaa tehokkaisiin, etuistuinten alle asennettuihin bassokaiuttimiin ja vielä kaksi kanavaa takakaiuttimiin."

fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

Re: F31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja fransesco » 29 Heinä 2015, 07:44

Oliko nuo helppo asentaa penkkien alle? Vaatiko penkin irrottamisen?

Olen itse miettinyt jotain samanlaista, mutta pelko asennuksen vaikeudesta on toistaiseksi rajoittanut homman toteuttamista. Minulla oli alunperin autossa perusmallin hifit (nyt Focalin autoon suunnittelema erillissarja edessä ja takana Focalin kaksitiet). Mahtaakohan tuossa perusmallissa olla siellä penkin alla mitään ämyriä valmiina vai ainoastaan pelkkä ritilä lattiassa? Oliko sinulla lähtökohtana tuo perusmalli vai jokin tehdasasennettu päivityspaketti?

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Re: F31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 29 Heinä 2015, 14:11

Lähtökohtana mulla ihan perusmalli ja elementit on tuolloin molemmilla puolilla. Asennus kesti ammattilaiselta noin 1,5-2 tuntia. Penkit pitää irroittaa mutta ei tarvi nostaa pois autosta. Nuo Gladenit sopii kuulema suoraan ja paremmin kuin esim Rainbow / Ground Zeron vastaavat elementit.

Mitkä Focalit sulla on takaovissa ja onko auto F-sarjaa?

fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

Re: F31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja fransesco » 29 Heinä 2015, 22:00

soundwave kirjoitti:Lähtökohtana mulla ihan perusmalli ja elementit on tuolloin molemmilla puolilla. Asennus kesti ammattilaiselta noin 1,5-2 tuntia. Penkit pitää irroittaa mutta ei tarvi nostaa pois autosta. Nuo Gladenit sopii kuulema suoraan ja paremmin kuin esim Rainbow / Ground Zeron vastaavat elementit.

Mitkä Focalit sulla on takaovissa ja onko auto F-sarjaa?
Auto on F30 ja takaovissa on Focalin BMW-C (edessä samat mutta erillisellä diskantilla). Asennus onnistui seuraten Youtubessa olevia lähinnä Bavsoundin videoita noin parissa tunnissa kotipihassa.

Aikaisemmin en ole takaoviin vaihtanut kaiuttimia olettaen että sillä ei ole niin väliä, mutta tämä kannatti tehdä. Ihmetyttää että näin laatumerkillä autolla on niin laaduttomat kaiuttimet vakiona.

AP1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Syys 2013, 13:01

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja AP1982 » 30 Heinä 2015, 21:42

soundwave kirjoitti:Pieni update. Asennutin SK Autosoundissa etupenkkien alle Gladenin 8" bassoelementit ja lyhyen kokemuksen mukaan toimii erinomaisesti yhteen Alpinen kitin kanssa. Ääneen tuli heti lisää auktoriteettia ja rytmiin napakkuutta. Kyllä tätä komboa kehtaa suositella.
Onko nuo siis pelkät elementit alkuperäisiin "koteloihin" vai tehtiinkö sulle ihan custom kotelot? Vai onko tuo se Gladenin valmis aktiivipaketti?

Kehtaatko kertoa hintaa/hintaluokkaa?

Itsellä HK setti, mutta miksei sitäkin parantelisi..

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 31 Heinä 2015, 13:36

Jep, uudet elementit alkuperäisiin koteloihin jotka on plug & play asennus. HK:ssa on ymmärtääkseni paremmat subi elementit kuin originalissa, joten en kyllä itse lähtisi noita tällöin vaihtamaan. Jos HK:ta haluaisi parannella, niin tsekkaisin custom subin asentamisen peräkonttiin (SK tekee näitäkin) ja/tai DSP:n lisäämistä systeemiin, jolla voisit säätää ja tunettaa ääntä lähes loputtomiin. SK tarjoaa myös näitäkin Mosconin laitteilla. Tuo subien asennus + elementit maksoi 370€ tosin siinä oli -25% ale elementeistä, jotka sai viime viikonlopun erikoistilaisuuden yhteydessä.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3822
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 01 Elo 2015, 21:13

Yritin etsiä mutten löytänyt. Onko näistä kokemuksia, SK-autosound suositteli näitä mun F30:een:

Gladen BMW201 kaiutinsarja eteen:
http://www.sk-autosound.fi/tuotteet.html?id=22/125" onclick="window.open(this.href);return false;
Sekä näille 4-kanavainen Mosconi 60.4, jossa äänikentän viivesäätö.
http://www.sk-autosound.fi/tuotteet.html?id=23/165" onclick="window.open(this.href);return false;
Taakse vielä Gladen100BMW koaksiaalit
http://www.sk-autosound.fi/tuotteet.html?id=22/126" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi BMW alkuperäiset sound system peilikolmiopanelit
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 02 Elo 2015, 10:29

Maailman foorumeilla noita on asenneltu. Veikkaan että kokonaisuus on oikein hyvä. Itselläni on vain nuo tuon sarjan subit ja hyvin toimii. Jos haluat TOSI isoa bassoa, niin silloin on tosin pakko asentaa järeämpi subi takakonttiin. Jos sinussa on yhtään hifistiä joka tykkää säätää ääntä tarkasti, niin silloin maksaisin pari satkua enemmän ja ottaisin Mosconin vahvistimen jossa on DSP mukana. Kannattaa myös ottaa ovien vaimennus mukaan jos vain lompakko antaa myöten. :)

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3822
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 02 Elo 2015, 10:41

Iso basso ei kiinnosta mutta on minussa vähän hifistin vikaa. Miten tuota Mosconia ohjataan? Tässä mallissa olisi tuo DSP mukana:

http://www.sk-autosound.fi/tuotteet.html?id=23/89" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä muuta etua tuosta DSPstä on kuin säätömahdollisuus?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja soundwave » 09 Elo 2015, 10:10

Mosconia ohjataan PC:llä tai Android appsilla. Piuhalla tai bluetoothin yli. DSP on laaja alue, jolla voidaan digitaalisesti jälkikäsitellä ääntä vaikka miten. Ekvalisaattorin lisäksi DSP:llä voidaan esim säätää viiveitä eri kaiuttimien välillä ja esim 'siirtää' kohtaa mistä ääni kuten esim puhe / laulu kuuluu. Toinen suosittu sovellus on matalilen taajuuksien korjaaminen ja esim huoneresonanssien poistaminen. Sama voitaneen tehdä autoonkin.

risanta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Heinä 2015, 09:51

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja risanta » 28 Elo 2015, 08:06

Hei,

Onko kukaan vaihtanut itse penkinalus subbareita?
Otin itse eilen irti ja olivat liimattuna kiinni kotelossa, en uskaltanut väkisin repipä ettei hajoo kotelot.

Ideoita irrottamiseen?

Avatar
Rade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Syys 2013, 21:07
Auto: BMW 330 E91 Xdrive Da 2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja Rade » 10 Syys 2015, 07:33

risanta kirjoitti:Hei,

Onko kukaan vaihtanut itse penkinalus subbareita?
Otin itse eilen irti ja olivat liimattuna kiinni kotelossa, en uskaltanut väkisin repipä ettei hajoo kotelot.

Ideoita irrottamiseen?
E 91 autossa meni näin http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=6429" onclick="window.open(this.href);return false;

j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja j4nne » 11 Syys 2015, 14:27

onko tuota alpinen retrofit sarjalle kukaan kysynyt hintaa...siis suomesta? saati asennukselle?
e90 kopasta jäi itsellä niin positiivinen kuva, että sen voisi päivittää myös tuohon f30eenkin.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3822
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Syys 2015, 19:21

Tuo sk-autosound tekee myös noita Alpinen paketteja mutta eivät suosittele, vaan noita settejä mitä aikaisemmin listasin.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja j4nne » 11 Syys 2015, 21:58

eikös tuo alpinen setti olis helpoin jos omin näppärin varpain asentaa sen?
tietty jos asennuttaa sen jollain firmalla niin asia on toinen.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3822
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Syys 2015, 22:27

No, ei kai nuo Gladenin vehkeet sen hankalampia ole asentaa kuin Alpine. Tiedän, Alpine kuulostaa merkkinä hienommalta mutta ei Bemarista ihan vielä tuolla tule Alpine BMW:tä... :)
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1094
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg
Paikkakunta: Kaarina

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja Juha » 11 Syys 2015, 22:55

salmol kirjoitti:No, ei kai nuo Gladenin vehkeet sen hankalampia ole asentaa kuin Alpine. Tiedän, Alpine kuulostaa merkkinä hienommalta mutta ei Bemarista ihan vielä tuolla tule Alpine BMW:tä... :)
Mikä on "Alpine BMW"?
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja j4nne » 11 Syys 2015, 23:00

no ei se sen hienommalta kuulosta, lähinnä peilaan tässä nyt asennettavuutta jos sen itse leipoo paikalleen. e90een päivitin nimenomaan tuon alpinen sarjan ja se meni kyllä nätisti paikalleen ilman mitään ylimääräisiä piuhan viritystä mihinkään.

Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: F34 320i xDrive ///M

Re: F30/31 hifin parannus

Viesti Kirjoittaja Merikotka » 11 Syys 2015, 23:01

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:No, ei kai nuo Gladenin vehkeet sen hankalampia ole asentaa kuin Alpine. Tiedän, Alpine kuulostaa merkkinä hienommalta mutta ei Bemarista ihan vielä tuolla tule Alpine BMW:tä... :)
Mikä on "Alpine BMW"?
http://www.alpina-automobiles.com/en/models/" onclick="window.open(this.href);return false;
F34: ex F34, E84, E92

Vastaa Viestiin