F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

jepjep... ja takaisin asiaan... :P
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Alpina on kyllä tuttu, mutta "Alpine BMW" ei. Rellulta oli joskus Alpine-malli,
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

noniin... päivitelläänpä tätäkin aihetta. marmoritiskin hinta alpinen setille oli noin 700e.

itse nyt päädyin Rainbown settiin, etuovet ja penkin alus subit päivitetään. pitänee askarrallepaskarrella ne joku ehtoo paikalleen. ja kun itsensä jotenkin jo tällä iällä tuntee niin nälkähän kasvaa syödessä ja mieli alkaa tehdä laittaan vahvistinta kaveriksi... ja se kun kasvaa niin jotain pientä subia konttiin.

noh, sitten se pähkinöimisen aihe... mistä signaalin vahvistimelle saa f3x.ssä?
Lienee vaatii esim Helixin linjamuuntimen?
j4nne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:48
Auto: f31 320da
Paikkakunta: Pirkanmaa

jaahas... pientä updatea.
urakka puoliksi valmis. helppo homma osoittautuikin haasteelliseksi.
kaikki meni suunnitelmien mukaan siihen asti kun penkinalus subit piti ottaa irti ja vaihtaa elementit.

kappas... ko.auton elementit ei lähde irti siitä muovikotelostaan. ei sitten kirveelläkään. missään keskustelufoorumien tai tuubi-videoiden seasta ei tullut vastaan moista ongelmaa, että olisi pitänyt olla varautunut varaosakuoriin.

... EDIT... noh homma ratkesi kuumailmapuhaltimella.
eipähän tarvi seuraavalla omistajalle jättää vakioelementtejä :/

auto nipussa ja soi nätimmin nyt.
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Uudessa AutoSound lehdessä on SK-Autosoundin haastattelu ja oheiset kommentit osuvat kyllä niin maaliin kuin vain mahdollista! :)
bmw.jpg
bmw.jpg (460.13 KiB) Katsottu 15352 kertaa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

soundwave kirjoitti:Uudessa AutoSound lehdessä on SK-Autosoundin haastattelu ja oheiset kommentit osuvat kyllä niin maaliin kuin vain mahdollista! :)
:lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
m3iss3li
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2014, 14:00
Auto: BMW
Paikkakunta: Espoo

Aika nopeasti korva tottuu noihin "paskoihin". Kotona kuuntelen musiikkia studiolaitteilla ja F30:ssä on perusämyrit. Aluksi kuulosti hirveeltä, nyt 3 viikon jälkeen kuulostaa jo ihan hyvältä. Bassoasetus reilusti miinuksella ja treble reilusti plussalla, niin ei kumise niin hirveästi.
Täysii ja takaa, BMW.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mutta on nämä kyllä ihan saatanan paskat. Kolme ja puoli vuotta kuunneltu perusmankkaa ja kyllä se vaan on huono.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Jos olisi tullut hankittua se ALPINEn Retrofit-sarja, niin olisi kuunneltu sitä vuosi. Kotona musiikin kuuntelussa on melkein yhtä kalliit kuulokkeet. Erona se, että kuulokkeet ovat todennäköisesti käytössä vielä 20v kuluttua, auto vaihtunut pariinkin kertaan. Aika monta kertaa tullut vietettyä autossa pitkiä iltoja siivua ajaen, parempi äänentoisto olisi ollut varmasti kivaa.

On tämä silti parempaa kuin vielä 80-luvulla, kun autoista raksittiin aivan perusradioita ja jopa kaiuttimia pois seuraavilta. Totta kai kyse on laadukkaista komponenteistakin, mutta ehkä HiFi-puolella pitää tapahtua sama, mitä tehdasasenteisten ilmastointilaitteiden kanssa kävi 90-luvun lopulla, kun hintojen alentuessa ne yleistyivät.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos vakioäänentoisto olisi edes "melko hyvä", entistä harvempi ruksisi tehtaalle tuottoisaan lisähintaan parempaa hifiä. Ihan sama kuin kolmoseen pitää ruksia lukuvalotkin lisähintaan, samalla tulee pakkosyöttönä nippu turhia valoja kovaan hintaan. Ihan kauppapoliittista taktikointia Bemarilta.
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Edes melko hyvää.. akustiikka...
jne jne

Nyt pitänee esittää muutama tyhmä kyssäri. Onko autot edes pimmeri sillä tasolla
että siellä voi nauttia hyvästä äänentoistosta eli hifistä??

no itsellä on vain x1 ja normaalilla reteoilla (tuo varmaan oikea kommentti)
Autossa ei koskaan päästä riittävään dynamiikkaan.. akustiikka voidaan yrittää hieroa kohtuulliseksi
mutta ei hyväksi... kun melua on liikaa.. siis tausta melua.

Kuinkahan minen autossa voidaan puhua HIFI:stä. Eli pystytäänesim erottamaan nauhkoituksen mokat??
kek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Loka 2011, 22:45
Auto: G30 530e M-sport

Oliko tässä siis lähtötilanne se että autossa oli BMW HiFi kajarisarja (eli se lisävarustesetti), vai oliko peruskajarit mitkä vaihtuivat Alpine settiin?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

My.Ai.Hu kirjoitti: Onko autot edes pimmeri sillä tasolla
että siellä voi nauttia hyvästä äänentoistosta eli hifistä??
Kuinkahan minen autossa voidaan puhua HIFI:stä. Eli pystytäänesim erottamaan nauhkoituksen mokat??
Hifi:stä voidaan kyllä ehkä puhua, mutta esim. akustiikkaa ei ikinä saada riittävälle tasolle mm. isojen lasipintojen takia. Ja siis myös taustamelu on ongelma.

Itsellä on himassa Penaudion Serenadet, Sonneteerin vahvari ja CD-pyöritin, Aqwox:n DA-muunnin, Monsterin virtalähde ja Vincentin piuhat. Vaikka autoon tekisi minkälaisia taikoja ei pääse edes murto-osaan samasta. Mutta silti perushifit saa aika vähällä vaivalla / rahalla siedettävälle tasolle ja työmatka-ajossa on ihan kelpoa kuullostella radiota / musaa.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Tuoreena F30:n omistajana päätin kokeilla pientä parannusta orkkispoppeihin. Ostin ja asensiin Autostudion Eton-erillissarjan ja kyllä kannatti. Suunnitelmissa oli ruuvata huomenna jakkarat irti ja vaihtaa vielä subbarit mutta parannus oli jo tällä setillä niin huomattava, että taidan olla hetken tyytyväinen! Mulla ei etuovien kehyksissä ollut diskatteja laisinkaan, joten hommasin uudet kehykset airportin autokeskuksesta josta ne löytyivät hyllystä (32,-/kpl). Ei varmasti ihan harman kardon tasoa, vaikka hk-badge noissa kehyksissä valmiina olikin :w00t:
Kyseessä siis tämä paketti: http://www.autostudio.fi/eton-4-bmw-eri ... 22634.html
Vaihto on helppo homma ja omasta mielestäni todellakin hintansa väärti!

Kuva
Kuva
Kuva
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Antore kirjoitti:Tuoreena F30:n omistajana päätin kokeilla pientä parannusta orkkispoppeihin. Ostin ja asensiin Autostudion Eton-erillissarjan ja kyllä kannatti. Suunnitelmissa oli ruuvata huomenna jakkarat irti ja vaihtaa vielä subbarit mutta parannus oli jo tällä setillä niin huomattava, että taidan olla hetken tyytyväinen! Mulla ei etuovien kehyksissä ollut diskatteja laisinkaan, joten hommasin uudet kehykset airportin autokeskuksesta josta ne löytyivät hyllystä (32,-/kpl). Ei varmasti ihan harman kardon tasoa, vaikka hk-badge noissa kehyksissä valmiina olikin :w00t:
Kyseessä siis tämä paketti: http://www.autostudio.fi/eton-4-bmw-eri ... 22634.html
Vaihto on helppo homma ja omasta mielestäni todellakin hintansa väärti!

Kuva
Kuva
Kuva
Käsitin varmaankin oikein, jos jäin siihen käsitykseen, että vaihdoit uudet kaiuttimet vain ja ainoastaan etuoviin, etkä koskenut muuten äänentoistojärjestelmään? Tuo voisi olla se "budjettiviritys" mikä saattaisi riittää itsellenikin.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Kyllä juuri näin. Ainoastaan etuovien kaiuttimet vaihtui ja settiin kuuluville diskanteille hommasin siis tuon ikkunan ympäri menevän "harman kardon" -kehyksen. Jälleenmyyntiarvo nousi ainakin tonnilla :tong:
Tuo on ainakin hyvä eka steppi josta voi sitten jatkaa jos siltä tuntuu.
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Antore kirjoitti:Kyllä juuri näin. Ainoastaan etuovien kaiuttimet vaihtui ja settiin kuuluville diskanteille hommasin siis tuon ikkunan ympäri menevän "harman kardon" -kehyksen. Jälleenmyyntiarvo nousi ainakin tonnilla :tong:
Tuo on ainakin hyvä eka steppi josta voi sitten jatkaa jos siltä tuntuu.
Miten muuten johdotusten kanssa menee, kun tuo yksi ovikaiutin muuttuu kahdeksi kaiuttimeksi (keski- ja ylä-ääni omanaan)?
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

santtu1975 kirjoitti:
Antore kirjoitti:Kyllä juuri näin. Ainoastaan etuovien kaiuttimet vaihtui ja settiin kuuluville diskanteille hommasin siis tuon ikkunan ympäri menevän "harman kardon" -kehyksen. Jälleenmyyntiarvo nousi ainakin tonnilla :tong:
Tuo on ainakin hyvä eka steppi josta voi sitten jatkaa jos siltä tuntuu.
Miten muuten johdotusten kanssa menee, kun tuo yksi ovikaiutin muuttuu kahdeksi kaiuttimeksi (keski- ja ylä-ääni omanaan)?
Se alkuperäinen johtopari vedetään kaiutinsarjan mukana tulevan jakosuotimen "IN" liitäntään ja sitten jakosuotimen "OUT" liitännöistä keskiäänelle ja diskantille omat piuhat . Tosin on olemassa myös noita halpisversioita joissa alkup piuhat vedetään sille korvaavalle keskiäänelle suoraan ja sieltä sitten edelleen toinen johtopari diskantille . Siellä diskantin lähellä on sitten jakosuotimen virkaa ( huonosti ) hoitava konkka
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Kai_Von_Veivi kirjoitti:
santtu1975 kirjoitti:
Antore kirjoitti:Kyllä juuri näin. Ainoastaan etuovien kaiuttimet vaihtui ja settiin kuuluville diskanteille hommasin siis tuon ikkunan ympäri menevän "harman kardon" -kehyksen. Jälleenmyyntiarvo nousi ainakin tonnilla :tong:
Tuo on ainakin hyvä eka steppi josta voi sitten jatkaa jos siltä tuntuu.
Miten muuten johdotusten kanssa menee, kun tuo yksi ovikaiutin muuttuu kahdeksi kaiuttimeksi (keski- ja ylä-ääni omanaan)?
Se alkuperäinen johtopari vedetään kaiutinsarjan mukana tulevan jakosuotimen "IN" liitäntään ja sitten jakosuotimen "OUT" liitännöistä keskiäänelle ja diskantille omat piuhat . Tosin on olemassa myös noita halpisversioita joissa alkup piuhat vedetään sille korvaavalle keskiäänelle suoraan ja sieltä sitten edelleen toinen johtopari diskantille . Siellä diskantin lähellä on sitten jakosuotimen virkaa ( huonosti ) hoitava konkka
Nopeasti katsottuna, sarjat jotka ovat tarkoitettu suoraan olemassa oleville asennuspaikoille, ovat ilman noita jakosuotimia, koska käsittääkseni ovissa ei ole "tehdaspaikkoja" niille olemassa. Vai käsitinkö jotain väärin?
Ainakaan Bavsound:in esittelyvideossa missä asentavat omat kaiuttimensa F34:een ei jakosuotimia asennettu, eikä niitä näytä löytyvän noista yläpuolella olevista Etoneistakaan. Itse tosiaan etsin vaihtoehtoa missä joudutaan "rakentelemaan" mahdollisimman vähän (=ei ollenkaan) ja kaikki pysyy mahdollisimman tahdasmaisena.
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

santtu1975 kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:
santtu1975 kirjoitti:


Nopeasti katsottuna, sarjat jotka ovat tarkoitettu suoraan olemassa oleville asennuspaikoille, ovat ilman noita jakosuotimia, koska käsittääkseni ovissa ei ole "tehdaspaikkoja" niille olemassa. Vai käsitinkö jotain väärin?
Ainakaan Bavsound:in esittelyvideossa missä asentavat omat kaiuttimensa F34:een ei jakosuotimia asennettu, eikä niitä näytä löytyvän noista yläpuolella olevista Etoneistakaan. Itse tosiaan etsin vaihtoehtoa missä joudutaan "rakentelemaan" mahdollisimman vähän (=ei ollenkaan) ja kaikki pysyy mahdollisimman tahdasmaisena.

Silloin valitaan sarja jossa piuhat vaan vedetään keskiääneltä diskantille ja siinä se , helppoa . Kaikki johdot ja liittimet on noissa sarjoissa yleensä valmiina
Vastaa Viestiin