F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Cid
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 21 Syys 2017, 21:58
Auto: A6 50TFSi e quattro -20

Kampele1 kirjoitti: Hmm okei. Mitä tavaraa nyt siis autoon on tulossa kaiken kaikkiaan?

Tipahdin varmaan itse kärryiltä tuon suhteen. En vain ymmärrä miten "kontti asennus" on siistempi, kun puhutaan dsp:n asennuksesta esim. hanskalokeroon ja siitä rca piuha konttiin subille.

Edit.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?p=99996#p99996

Tässä vielä kuvat omasta asennuksesta.
Dsp:stä ei kuvaa jne kun eipä siinä ole mitään kuvattavaan. Se joka autoon istuu ei tiedä paremmista vehkeistä ennen kuin soitin lähtee päälle ja alkaa mölisemään.
Seuraavat laitteet odottamassa autoa:
-Match PP 86DSP + BMW adapterikaapeli
-Ground Zero GZCS 100BMW-A
-Match MW 8BMW-D
-DLS CC-500
-Alpine Type-R SWR-10D2

Henkilökohtaisesti suosin asennusta, jossa esim hanskalokeroa ei täytetä millään muulla, kuin huoltokirjalla. Eli kaikki asennetaan konttiin joka tapauksessa, ei mitään kojelaudan sisälle. Ehkä se ei muille näy, mutta itse tietää kumminkin miten tehty.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

Perustason kokoonpano (ei hifi/HK) on näissä kyllä edelleen ihan käsittämättömän huono ja osin erikoisellakin tavalla pilattu. Vaikka elementit varmasti ovatkin kohtuu vaatimattomat, isoin ongelma mielestäni tulee siitä, että keskiääni ja midbasso on kytketty samaan kanavaan ilman mitään jakosuotimia - ainakaan itse en keksi miten tuollaisesta voisi saada edes siedettävän lopputuloksen. Soittimen EQ:lla on jotenkin yritetty ongelmaa paikata, mutta silti penkin alta kuuluu epämääräistä mölinää ja erottelu ja stereokuva ovat surkeat.

Itse laitoin oviin Rainbow:n mallikohtaisen erkkasarjan, jonka keskiäänessä on bandpass-tyyppinen (alipäästö + ylipäästö) jakosuodin (ylipäästön saa kyllä poiskin), ja diskantissa vastaavasti matchattu ylipäästö, jossa on myös pari eri vaimennustasoa. Tilanne parani huomattavasti, mutta nyt ehkä entistä enemmän korostuu se, että midbasso yrittää epätoivoisesti toistaa koko taajuuskaistaa, joka tekee kuuntelusta helposti rasittavaa.

Varmasti parhaaseen lopputulokseen pääsisi laittamalla 5/6-kanavaisen vahvistimen (ts. midbassoille oma kanava ja siitä ylätaajuudet pois), mutta jopa pelkkä sopiva alipäästösuodin voisi tehdä jotain. Pitää pohtia vaihtoehtoja...
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

^^ Mulla asennettiin Audison hansikaslokeron alle, kojelaudan sisään. Eli siis täysin piilossa. Tuonne asennetaan myös Alpinen vahvistin. Nyt hieman isompi Gladen asennettiin matkustajan jalkotilan kattoon, jossa se on myös käytännössä täysin näkymättömissä. Hyvä puoli tuossa asennuksessa on pääsy laitteeseen, jos esim haluaa kytkeä uusia sisääntuloja, kaukosäätimen tai haluaa muuttaa kiinteitä asetuksia. Miinus on että se peittää jalkatilan valon, joka ei tosin ole valtavan iso miinus. :)

Kontti olisi tietty ihan siisti paikka, mutta johdotustyö onkin sitten jo kertaluokkaa isompi.
TMS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Elo 2017, 10:25

Hansikaslokeron takana on hyvä paikka Alpinen vahvistimelle. Lyhyimmät johtovedot, asennus ei näy päältä ja tila ei ole mistään muusta pois. Rengasmelu on syvältä. Mutta sille ei voi mitään, jos ei vaihda autoa.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

Nyt on Alpinen vahvistin ostettu (tämän ketjun kautta). Uskoisin että saa tuon Rainbow:n ovikajarisarjan kanssa soimaan hyvin, tarvittaessa suotimia/vaimennuksia säätämällä.

Asennuksen kanssa tulee jonkun sortin haaste, kun ei ole johtosarjaa eikä kytkentäkaavioita tunnu löytyvän ihan helpolla. Vaikuttaisi siltä että valmista johtosarjaa ei saa edes rahalla ellei osta koko pakettia. Ajattelin rakentaa johtosarjan esim. Matchin merkki/mallikohtaisesta adapterista, mutta pitäisi ensin jostain keksiä Alpinen pinnijärjestys tai johtojen värit.
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

dumo kirjoitti:Nyt on Alpinen vahvistin ostettu (tämän ketjun kautta). Uskoisin että saa tuon Rainbow:n ovikajarisarjan kanssa soimaan hyvin, tarvittaessa suotimia/vaimennuksia säätämällä.

Asennuksen kanssa tulee jonkun sortin haaste, kun ei ole johtosarjaa eikä kytkentäkaavioita tunnu löytyvän ihan helpolla. Vaikuttaisi siltä että valmista johtosarjaa ei saa edes rahalla ellei osta koko pakettia. Ajattelin rakentaa johtosarjan esim. Matchin merkki/mallikohtaisesta adapterista, mutta pitäisi ensin jostain keksiä Alpinen pinnijärjestys tai johtojen värit.
Löytyykö bluetooth? Löytyykö match johtosarjasta most kaapeli?

https://www.bimmerfest.com/forums/attac ... 1425296361
Viimeksi muokannut antti87, 20 Marras 2017, 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

aavee kirjoitti:Mitenkäs muuten Alpine upgraden kanssa, Onko muilla ollut ongelmaa että start/stop käynnistyksessä liikennevaloissa musiikki katkeaa tai vaimenee merkittävästi siksi aikaa kun startti pyörähtää?
Minä asennutin myös Alpinen paketit ja sama ongelma ilmeni. Saitko tähän mitään ratkaisua?

Itse päädyin koodaamaan start & stopin pois päältä oletusarvoisesti jotta ominaisuus ei vaivaa.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

antti87 kirjoitti:
dumo kirjoitti:Nyt on Alpinen vahvistin ostettu (tämän ketjun kautta). Uskoisin että saa tuon Rainbow:n ovikajarisarjan kanssa soimaan hyvin, tarvittaessa suotimia/vaimennuksia säätämällä.

Asennuksen kanssa tulee jonkun sortin haaste, kun ei ole johtosarjaa eikä kytkentäkaavioita tunnu löytyvän ihan helpolla. Vaikuttaisi siltä että valmista johtosarjaa ei saa edes rahalla ellei osta koko pakettia. Ajattelin rakentaa johtosarjan esim. Matchin merkki/mallikohtaisesta adapterista, mutta pitäisi ensin jostain keksiä Alpinen pinnijärjestys tai johtojen värit.
Löytyykö bluetooth? Löytyykö match johtosarjasta most kaapeli?

https://www.bimmerfest.com/forums/attac ... 1425296361
On laajennettu bluetooth (6NS), ja sen lisäksi muitakin most-väylän vaativia varusteita. Noissa retrofit-johtosarjoissa (esim. tuo Match) on käsittääkseni yleensä kolo niille most-piuhoille siinä head unitiin tulevassa liittimessä. En tiedä miksi Alpinen sarjassa on erikseen adapteri.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

fransesco kirjoitti:
aavee kirjoitti:Mitenkäs muuten Alpine upgraden kanssa, Onko muilla ollut ongelmaa että start/stop käynnistyksessä liikennevaloissa musiikki katkeaa tai vaimenee merkittävästi siksi aikaa kun startti pyörähtää?
Minä asennutin myös Alpinen paketit ja sama ongelma ilmeni. Saitko tähän mitään ratkaisua?

Itse päädyin koodaamaan start & stopin pois päältä oletusarvoisesti jotta ominaisuus ei vaivaa.
Kyselin tuota vaihteeksi Schmiedmannilta jolla oli Tanskan konttorilta kysely päällä ja sanoivat että ei oli mitään tietoa mikä tuon voisi aiheuttaa. Asennus tehty BMW:n asennusohjeen mukaisesti ja siihen ei ole tullut päivitystä.

Erinäisiltä foorumeilta tiedonmuruset kertovat että siinä ohjeessa saattaisi olla jotain feilua mallivuosien välillä, eli riippuu vuodesta mistä se virta vahvistimelle pitäisi ottaa ja ohje tarjoaa vain yhden väärän vaihtoehdon.

Ajattelin seuraavaksi lähestyä BMW Suomea josko heillä olisi asiaan joku kanta. En haluaisi start/stop:ia koodata poiskaan, se on kuitenkin ihan mukava ominaisuus välillä. Oletuksena sen voisi tietty kääntää off tilaan niin että se pitää aktivoida erikseen, mutta mielestäni tuon vahvistimen ei pitäisi pätkiä startin pyörähtäessä, jos pätkii, niin se on silloin virhekytkentä.
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

aavee kirjoitti:
fransesco kirjoitti:
aavee kirjoitti:Mitenkäs muuten Alpine upgraden kanssa, Onko muilla ollut ongelmaa että start/stop käynnistyksessä liikennevaloissa musiikki katkeaa tai vaimenee merkittävästi siksi aikaa kun startti pyörähtää?
Minä asennutin myös Alpinen paketit ja sama ongelma ilmeni. Saitko tähän mitään ratkaisua?

Itse päädyin koodaamaan start & stopin pois päältä oletusarvoisesti jotta ominaisuus ei vaivaa.
Kyselin tuota vaihteeksi Schmiedmannilta jolla oli Tanskan konttorilta kysely päällä ja sanoivat että ei oli mitään tietoa mikä tuon voisi aiheuttaa. Asennus tehty BMW:n asennusohjeen mukaisesti ja siihen ei ole tullut päivitystä.

Erinäisiltä foorumeilta tiedonmuruset kertovat että siinä ohjeessa saattaisi olla jotain feilua mallivuosien välillä, eli riippuu vuodesta mistä se virta vahvistimelle pitäisi ottaa ja ohje tarjoaa vain yhden väärän vaihtoehdon.

Ajattelin seuraavaksi lähestyä BMW Suomea josko heillä olisi asiaan joku kanta. En haluaisi start/stop:ia koodata poiskaan, se on kuitenkin ihan mukava ominaisuus välillä. Oletuksena sen voisi tietty kääntää off tilaan niin että se pitää aktivoida erikseen, mutta mielestäni tuon vahvistimen ei pitäisi pätkiä startin pyörähtäessä, jos pätkii, niin se on silloin virhekytkentä.
Vertailin 2013, 2014 ja 2016 asennusohjeita (muita en löytänyt). Vanhoissa ohjeissa kytketään plusjohto terminaaliin Z4, joka siis on lähellä sitä apuvirtaliitintä (jump start terminal tjsp), mutta ilmeisesti kuitenkin eri piirissä. 2016 ohjeessa virta otetaan suoraan siitä apuvirtaliittimestä. Foorumeiden mukaan ongelma tulee siitä, jos kytketään starttimoottorin kanssa samaan piiriin, ja siinä jännite kyykkää liikaa, ja BMW on se saanut pyytäessä korjattua. Jotenkin tulin siihen ymmärrykseen että se uudempi ohje on ”väärin” ja virta pitäisi hakea muualta, mutta tuon varmasti joku näkisi Rheingoldista.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Ok. Eli pitäisi siis mennä vanhemman ohjeen mukaan? Lähetin kyselyn juuri myös BMW:lle, mutta heidän vasteaikansa on tällaisissa tapauksissa yleensä melkoisen pitkä. Saa nähdä mitä vastaavat.
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

^ Noin minä asian tulkitsin, mutta voi olla toisinkin päin.

Alpineen ei löydy kytkentäkaaviota ja johtosarjan saatavuuden suhteen alkaa loppua usko. Olisikohan jollain sattumalta johtosarja irtonaisena tai mahdollisuus katsoa head unitin liittimien pinnijärjestys...?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mene johonkin audioliikkeeseen, SK-Autosound, Fanaticaudio, Hifitalo tai vastaava.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

salmol kirjoitti:Mene johonkin audioliikkeeseen, SK-Autosound, Fanaticaudio, Hifitalo tai vastaava.
Ei niilläkään sitä BMW Alpine retrofit vahvarin pinnijärjestystä tai johtosarjaa ole (tuossahan ei ole mitään RCA-liittimiä tai vast.). Jos ainoa vaihtoehto on selvittää asia kokeilemalla ja tehdä sen pohjalta custom-johtosarja, löytyy siihen kyllä tekijä. Mutta kiitos vaan vinkistä.
fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

dumo kirjoitti:
salmol kirjoitti:Mene johonkin audioliikkeeseen, SK-Autosound, Fanaticaudio, Hifitalo tai vastaava.
Ei niilläkään sitä BMW Alpine retrofit vahvarin pinnijärjestystä tai johtosarjaa ole (tuossahan ei ole mitään RCA-liittimiä tai vast.). Jos ainoa vaihtoehto on selvittää asia kokeilemalla ja tehdä sen pohjalta custom-johtosarja, löytyy siihen kyllä tekijä. Mutta kiitos vaan vinkistä.
Minun osallani joutuivat päivittämään koko auton ohjelmistot tehtaalta jotta Alpinen vehkeet lähtivät toimimaan. Tuota vasten parempi olisi mennä merkkiliikkeeseen asentamaan kyseinen paketti.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

Eivätkä saaneet silti start-stopin kanssa toimimaan? Äkkiseltään sanoisin että joko sinua on vedätetty, liike ei ole osannut, tai autosi on ollut jotenkin sekaisin. Ihan BMW:n ohjeen (ja lukuisien foorumeiden) mukaisesti tuo on simppeli koodaus, johon kuluu rauhassa tehden max vartti. Käytännössä voi lisätä varusteen 676 tai koodata HU:n ”ho-wort” hifi. Käytännössä tuolla muutetaan HU:n ulostulot (minulla NBT) ekvalisoidusta/muokatusta korkeatasosignaalista flatiksi balansoiduksi linjasignaaliksi. Alpine siis syö samaa signaalia kuin orkkis hifi (=SA676). Mitään idrive-päivitystä ei tarvita, koska varustetta 676 on saanut alusta asti. Alpinen vahvistin toimii jos saa sähköä (ja herätteen) - joka sekin tulee ns. suoraa reittiä. Itse asiassa kytkentä on sähköisesti sama kuin millä tahansa aftermarket-vahvarilla, ja 676-koodauksen voi sellaisellekin tehdä jos vahvari syö balansoitua signaalia (muuten tarvitaan korkeataso-input ja säädettävä dsp korjaamaan mm. diskanttipään ylikorostus).

Kuten jo vihjasin, eiköhän siis clousata tämä keskustelu minun osaltani, kiitos :) . Kerron kun olen saanut valmiiksi, johon varmaan menee jonkun aikaa kun johtosarja vaatii osien lisäksi salapoliisityötä, eikä tässä ole mikään kiire.

Geneerisesti: Toki auton voi aina ajaa Laakkosen tai hifipuljun pihaan ja lyödä tonnin tiskiin, eikä siinä mitään väärää ole, mutta harrastaminenkin voi olla ihan hauskaa jos on välineet ja osaamista (ja tämä on aika lailla helpoimmasta päästä). Jos oikeasti joku iDrive-päivitys tarvitaan, sen saa rahaa vastaan riippumatta kenen toimesta lisävaruste on asennettu.
fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

dumo kirjoitti:Eivätkä saaneet silti start-stopin kanssa toimimaan? Äkkiseltään sanoisin että joko sinua on vedätetty, liike ei ole osannut, tai autosi on ollut jotenkin sekaisin. Ihan BMW:n ohjeen (ja lukuisien foorumeiden) mukaisesti tuo on simppeli koodaus, johon kuluu rauhassa tehden max vartti.
En oikein usko että vedätettiin, koska eivät veloittaneet päivityksestä lisähintaa. Tuossahan olisi voinut kokeilla rahastaa asiakasta lisää. Itse asiassa sanoivat avaimia luovuttaessa että oli huono diili heille koska autoon meni paljon enemmän aikaa kuin mitä olivat laskeneet tarjoukseen (onneksi kysyin kirjallisena etukäteen). En sen tarkemmin tiedä mutta selittivät jotain että auton i-level, mikä lie sitten onkaan, oli liian vanha uudelle Alpinelle ja siksi ei riittänyt pelkkä se koodaus että vahvistimen olemassaolo kerrottiin radiolle vaan koko auto piti päivittää tehtaalta (sanoivat 4h työksi). Jostain ulkomaalaiselta foorumilta olin lukevinani samanlaista tarinaa, joten ehkä noin voi käydä jos huono tuuri käy.

Mutta joo, vahvistin reagoi start/stopiin ja se on pieni miinus jota on vaikea ymmärtää premium-merkin ollessa kyseessä.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

fransesco kirjoitti: En sen tarkemmin tiedä mutta selittivät jotain että auton i-level, mikä lie sitten onkaan, oli liian vanha uudelle Alpinelle ja siksi ei riittänyt pelkkä se koodaus että vahvistimen olemassaolo kerrottiin radiolle vaan koko auto piti päivittää tehtaalta (sanoivat 4h työksi). Jostain ulkomaalaiselta foorumilta olin lukevinani samanlaista tarinaa, joten ehkä noin voi käydä jos huono tuuri käy.

Mutta joo, vahvistin reagoi start/stopiin ja se on pieni miinus jota on vaikea ymmärtää premium-merkin ollessa kyseessä.
Sittenhän se on vain plussaa, jos tuli ilmainen update.

Mielenkiintoista kyllä silti :). En heti keksi sitä syy-seuraussuhdetta, koska Alpine ei ole kytketty väylään (CAN tai MOST). Vahvari ottaa sisään +12V ja ground, heräte ja analogiset audiosignaalit. Eli vahvari toimii (ei ehkä optimaalisesti, mutta synnyttää ääntä), vaikka kytkisi väärän merkkiseen autoon tai jättäisi HU:n koodaamatta.

Ehkä jonkun i-levelin HU:ssa on joku bugi, eikä saa sitä HO-Wort hifi koodattua tai se ei toimi oikein. Tai sitten uudemmassa osanumerossa Alpine onkin kytketty väylään tai vaatii erilaista audiosignaalia, ja vanhempi HU ei osaa. Tiedä häntä.

Vaatisin sinuna huoltoa korjaamaan sen start-stopin, koska ainakin ulkomaisten foorumeiden mukaan BMW on niitä korjannut.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

dumo kirjoitti:Vaatisin sinuna huoltoa korjaamaan sen start-stopin, koska ainakin ulkomaisten foorumeiden mukaan BMW on niitä korjannut.
Mitä tarkoitat "korjaamaan start-stopin"? Jos tarkoitat että ääni ei saisi pätkiä, niin varmaan korjaus pitäisi saada. Jos taas tarkoitat että BMW:n pitäisi koodata tuo start-stop pois, niin sitä eivät tule tekemään. Auto on tyyppihyväksytty start-stop päällä, joten päästöt, verot ja jälleenmyyntihinta muuttuisi jos start-stop koodattaisiin maahantuojan (tai jälleenmyyjän) toimesta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

salmol kirjoitti:
dumo kirjoitti:Vaatisin sinuna huoltoa korjaamaan sen start-stopin, koska ainakin ulkomaisten foorumeiden mukaan BMW on niitä korjannut.
Mitä tarkoitat "korjaamaan start-stopin"? Jos tarkoitat että ääni ei saisi pätkiä, niin varmaan korjaus pitäisi saada. Jos taas tarkoitat että BMW:n pitäisi koodata tuo start-stop pois, niin sitä eivät tule tekemään. Auto on tyyppihyväksytty start-stop päällä, joten päästöt, verot ja jälleenmyyntihinta muuttuisi jos start-stop koodattaisiin maahantuojan (tai jälleenmyyjän) toimesta.
Kirjoitin huonosti, tarkoitin toki sitä Alpinen kytkentää. Kyllä myyjän tulee vastata että asenettu varuste toimii kunnolla, ja siihen löytyy melko varma korjaus - hyvin tod. näk. se virtapisteen vaihto auttaisi, ellei koko akun jännite kyykkää. Itse tosin saattaisin kokeilla itse, kun helpommalla avaa sen yhden ruuvin kuin ajaa liikkeeseen odottamaan palvelua.
Vastaa Viestiin