F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

fransesco kirjoitti: En sen tarkemmin tiedä mutta selittivät jotain että auton i-level, mikä lie sitten onkaan, oli liian vanha uudelle Alpinelle ja siksi ei riittänyt pelkkä se koodaus että vahvistimen olemassaolo kerrottiin radiolle vaan koko auto piti päivittää tehtaalta (sanoivat 4h työksi).
Tähän olisi kyllä kiva saada jokin virallinen vahvistus joltain tasolta.
Selkeästi tuota i-leveliä tms. ei ole kuvattu vaatimuksena uuden Alpine kitin asennusohjeessa josta sitten kai johtuu se että vahvistin ei toimi oikein start/stop:in yhteydessä.
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

aavee kirjoitti:
fransesco kirjoitti: En sen tarkemmin tiedä mutta selittivät jotain että auton i-level, mikä lie sitten onkaan, oli liian vanha uudelle Alpinelle ja siksi ei riittänyt pelkkä se koodaus että vahvistimen olemassaolo kerrottiin radiolle vaan koko auto piti päivittää tehtaalta (sanoivat 4h työksi).
Tähän olisi kyllä kiva saada jokin virallinen vahvistus joltain tasolta.
Selkeästi tuota i-leveliä tms. ei ole kuvattu vaatimuksena uuden Alpine kitin asennusohjeessa josta sitten kai johtuu se että vahvistin ei toimi oikein start/stop:in yhteydessä.
"Softapäivitystä" ei ole listattu minkään Alpine-version asennusohjeessa (ainakaan -13, -14, -16), eikä se selkeästi apuja start-stop -ongelmaan tuo, joka voitaneen esim. nimimerkki fransescon kokemuksesta havaita. Oikeasti ongelma johtunee siitä, että Alpinen käyttöjännite tippuu startin pyörähtäessä enemmän kuin vahvistin sietää. Softapäivityksillä ei sitä oikein korjata.

Oli pakko yhteiseksi hyväksi ja omien asennusten tueksi hieman tutkia omaa autoa. Kytkin Fluken (yleismittari) noihin eri asennusohjeissa oleviin vaihtoehtoisiin +12V-pisteisiin ja mittasin minimijännitteen startin yhteydessä.

Minimijännitteet (Fluken mittausfrekvenssin rajoissa huom.) olivat seuraavat:
"Uuden ohjeen" mukainen: n. 9,2V
"Vanhan ohjeen" mukainen: n. 10,5V

Uuden ohjeen mukainen +12V piste on apukäynnistysliitin, joka on suoraan startissa kiinni, ts. saman jännitepiirin takana. Vanhan ohjeen mukainen piste taas näyttää lähinnä turhalta, koska siitä ei lähde kaapeleita muuhun kuin akun suuntaan, jos en väärin havainnut. Olen liitteiden kuvissa nämä näyttänyt, niin voitte vilkaista omia autojanne (ja kenties mitata miten jännite kyykkää startissa). Ohje lienee muutettu, koska LCI:ssä ei tietääkseni tuota "turhaa" virtapistettä ole.
Liitteet
Startin johto (Medium).jpg
Startin johto (Medium).jpg (176.39 KiB) Katsottu 18950 kertaa
Alpine kytkennat (Medium).jpg
Alpine kytkennat (Medium).jpg (161.95 KiB) Katsottu 18950 kertaa
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Ok, eli yhteenvetona voisi olettaa että uuden ohjeen mukaan vahvistin kytketään samaan piiriin startin kanssa, jolloin huojuntaa tapahtuu, vanhan ohjeen mukaan suoraan akulle, jolloin huojunta on paljon pienempää. Eli voisi olettaa että autossani kytkentä on tehty uuden ohjeen mukaisesti joka aiheuttaa kyseisen virhetilanteen ja ratkaisu olisi vaihtaa kytkentä vanhan ohjeen mukaiseen paikkaan?
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

aavee kirjoitti:Ok, eli yhteenvetona voisi olettaa että uuden ohjeen mukaan vahvistin kytketään samaan piiriin startin kanssa, jolloin huojuntaa tapahtuu, vanhan ohjeen mukaan suoraan akulle, jolloin huojunta on paljon pienempää. Eli voisi olettaa että autossani kytkentä on tehty uuden ohjeen mukaisesti joka aiheuttaa kyseisen virhetilanteen ja ratkaisu olisi vaihtaa kytkentä vanhan ohjeen mukaiseen paikkaan?
Hyvin mahdollista, kannattaa ainakin tarkistaa. Tuo luukku aukeaa noin 10 sekunnissa, työkalukin löytyy takakontista siitä akun päältä jos ei räikkäsarja ole käsillä. Ulkomaisilta foorumeilta tuon asian bongasin ja omat mittaukset osoittavat samaa, mutta eihän se takaa että johtuisi kaikissa tapauksissa siitä ja/tai olisi korjattavissa.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

dumo kirjoitti:
aavee kirjoitti:Ok, eli yhteenvetona voisi olettaa että uuden ohjeen mukaan vahvistin kytketään samaan piiriin startin kanssa, jolloin huojuntaa tapahtuu, vanhan ohjeen mukaan suoraan akulle, jolloin huojunta on paljon pienempää. Eli voisi olettaa että autossani kytkentä on tehty uuden ohjeen mukaisesti joka aiheuttaa kyseisen virhetilanteen ja ratkaisu olisi vaihtaa kytkentä vanhan ohjeen mukaiseen paikkaan?
Hyvin mahdollista, kannattaa ainakin tarkistaa. Tuo luukku aukeaa noin 10 sekunnissa, työkalukin löytyy takakontista siitä akun päältä jos ei räikkäsarja ole käsillä. Ulkomaisilta foorumeilta tuon asian bongasin ja omat mittaukset osoittavat samaa, mutta eihän se takaa että johtuisi kaikissa tapauksissa siitä ja/tai olisi korjattavissa.
Minulla näyttäisi olevat ihan vaan klipsillä olevan muovilevyn alla se ruuvi jonka alle vahvistimen virtajohto on ruuvattuna.
Apuvirtapiste on perinteisellä paikallaan hyvin saavutettavissa paljaana konehuoneen seinässä.
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

aavee kirjoitti:
dumo kirjoitti:
aavee kirjoitti:Ok, eli yhteenvetona voisi olettaa että uuden ohjeen mukaan vahvistin kytketään samaan piiriin startin kanssa, jolloin huojuntaa tapahtuu, vanhan ohjeen mukaan suoraan akulle, jolloin huojunta on paljon pienempää. Eli voisi olettaa että autossani kytkentä on tehty uuden ohjeen mukaisesti joka aiheuttaa kyseisen virhetilanteen ja ratkaisu olisi vaihtaa kytkentä vanhan ohjeen mukaiseen paikkaan?
Hyvin mahdollista, kannattaa ainakin tarkistaa. Tuo luukku aukeaa noin 10 sekunnissa, työkalukin löytyy takakontista siitä akun päältä jos ei räikkäsarja ole käsillä. Ulkomaisilta foorumeilta tuon asian bongasin ja omat mittaukset osoittavat samaa, mutta eihän se takaa että johtuisi kaikissa tapauksissa siitä ja/tai olisi korjattavissa.
Minulla näyttäisi olevat ihan vaan klipsillä olevan muovilevyn alla se ruuvi jonka alle vahvistimen virtajohto on ruuvattuna.
Apuvirtapiste on perinteisellä paikallaan hyvin saavutettavissa paljaana konehuoneen seinässä.
Siis sen punaisen käsin auki käännettävän luukku alla? Se on juuri se apuvirtapiste (Fremdstartstütz-punkt) johon viittasin. Tuo "vanhan" ohjeen mukainen paikka vaatii sen mustan muovikannen irrottamisen.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

Tulipahan asennettua tuo Alpinen vahvari. Ainakin omaan korvaani toimii erinomaisesti yhteen Rainbow IL-C4.2 2-tie -sarjan kanssa.

Start-stop ei aiheuta pätkimistä. Kytkin virransyötön aiemmin kuvaamallani tavalla siihen ylimääräiseen terminaaliin, joka on kuvattu vanhemmissa asennusohjeissa.

Asennuksesta täytyy sanoa sen verran, että aikamoinen fakiiri saa olla joka tuon asentaa BMW:n ohjeiden mukaisessa 2,25 tunnissa, varsinkin jos haluaa siinä määrin rauhassa tehdä ettei tule naarmuja sisustaan esim. HU:ta irrottaessa. Ehkä se johonkin 3-4h voi mennä jos tietää ihan tarkkaan mitä tekee ja miten mikäkin osa kuuluu irrottaa oikeaoppisesti. Koodauksessakin meni hetki, kun piti opiskella miten HO-Wort -muutos tehdään.

Johtosarjan rakentamisessa oli aika hitosti puuhaa, kun kaikki kytkennät/pinnijärjestyksetkin piti ensin iteroida, löytää/ostaa oikeat liittimet, ja piuhoja on se reilu 30 kytkettäväksi. Lopputulos on hyvä, mutta aivan hitosti helpommalla olisi päässyt ostamalla suoraan valmiin sarjan. No, kävi se näinkin :) ...
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Brittifoorumeilla oli juttua, että jos perusaudion kaiuttimet on vaihdettu parempiin niin kannattaisi koodata autoon 676 Hifi järjestelmä. Tämän pitäisi mm. poistaa alkuperäiseen soittimeen tehty kiinteä EQ, jolla on "parannettu" perus kaiuttimien sointia. Kenelläkään tietoa tai kokemusta tästä?
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Itse joskus testasin e90 perusaudion tilalle 676 koodaus,siitä ainakin tuli kamala kaikinpuolin,kokeilin myös siihen kylkeen hifi/hk kaiuttimia mitkä eivät tilannetta parantaneet. Koodauksen myötä ”häviää bassot” sekä jotain kuullakseen täytyy soittaa todella kovaa. En siis suosittele.

Eton yms sarjoissa on/saa jakosuotimet mitkä varmasti toimii tuon perusaudion kanssa hyvin.esim
https://www.hifitalo.fi/eton-b100xhp-jakosuodin-pari
https://www.hifitalo.fi/eton_4_bmw_erillissarja_w
Itsellä nyt f30 perusaudiot,tekisi mieli koittaa budjettiratkaisua ^^ ja laittaa pelkkä erillis sarja eteen..en jaksa uskoa vaan että se ilman vahvistinta nimeksikään muuttuu. Kokemuksia?

Sikseen ~300€ lisää niin saa alpinen kitin,onko se sitten niin paljon parempi kuin pelkkä erillis sarja..turussa jollain paikallaan kyseisiä settejä?

Myös perusaudio kaiuttimet soi mielestäni huomattavasti paremmin proffanavin(vs ”radio”) perässä,nimeksikään eroa s676.
fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

antti87 kirjoitti: Itsellä nyt f30 perusaudiot,tekisi mieli koittaa budjettiratkaisua ^^ ja laittaa pelkkä erillis sarja eteen..en jaksa uskoa vaan että se ilman vahvistinta nimeksikään muuttuu. Kokemuksia?
Mulla oli entisessä f30:ssä (vm 2012) perusradio ja siihen kytketty Focalin IFBMW-S erillissarja. Se oli aikalailla riittävä muutos ja ehdottomasti hintansa arvoinen. Tuosta innostuneena asensin takaoviin IFBMW-C:t (joissa se diskatti on kajarin keskellä) ja äänet eivät olleet korvakuulolla yhtään huonommat kuin Mersussa johon auton myöhemmin vaihdoin ja jossa oli Harman Kardonit tehdaslisävarusteena.
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Mulla on juuri tuo Etonin sarja etuovissa ja kyllä se kivasti soi vakioon verrattuna kaikinpuolin. On mielestäni ehdottomasti 199e hintansa arvoinen. Nyt puutteena on bassot. Tämä varmaan korostuu kun muuten äänet on kunnossa. Alabassoa ei juurikaan ole ja muutenkin basso on löysä. Ajattelin seutaavaksi vaihtaa ne penkin alus 6,5" bassot johonkin kunnollisiin 8 tuumaisiin. Saa nähdä miten ne soi ilman vahvistinta, onko tästä kenelläkään kokemuksia? Kannattaa varmaan etsiä mahdollisimman herkät elementit jos aikoo ilman vahvistinta soitella.
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

pedro78 kirjoitti:Brittifoorumeilla oli juttua, että jos perusaudion kaiuttimet on vaihdettu parempiin niin kannattaisi koodata autoon 676 Hifi järjestelmä. Tämän pitäisi mm. poistaa alkuperäiseen soittimeen tehty kiinteä EQ, jolla on "parannettu" perus kaiuttimien sointia. Kenelläkään tietoa tai kokemusta tästä?
Tuo "676-koodaus" tekee lopputuloksena saman kuin mikä Alpine-sarjan kanssa tehtävä "HO-Wort HiFi", eli EQ flatiksi ja takaoviin ns. normaali taajuuskaista. Erillisen vahvistimen kanssa siis ehdottomasti järkevä (tai pakollinen). Olen kokeillut myös ilman vahvistinta, ja tekee juuri sen mitä voi olettaa kun EQ vedetään flatiksi, eli bassot katoavat melko lailla kokonaan. Ainakin tuon Rainbow:n 2-tiesarjan kanssa keskiääni/diskanttialue tuli tasapainoisemmaksi, mutta alakerta puuttui kokonaan. Itse laitoin vahvarin niin ei tarvinnut miettiä kumpi on parempi, mutta helppohan se on testata mikä EQ-moodi tuntuu parhaalta omaan korvaan.
antti87 kirjoitti:Itsellä nyt f30 perusaudiot,tekisi mieli koittaa budjettiratkaisua ^^ ja laittaa pelkkä erillis sarja eteen..en jaksa uskoa vaan että se ilman vahvistinta nimeksikään muuttuu. Kokemuksia?
Paraneehan se sointi yleensä kun vaihtaa laadukkaammat elementit ja toistaa diskantit diskanttielementin kautta, mutta ei se kaikkia ongelmia korjaa. Itse olin alkuun tyytyväinen kun vaihdoin 2-tiesarjan oviin (ja niissä oli jakosuotimet luonnollisesti, ja myös vaimennus diskanteille, joka on tarpeen jossei koodaa 676), mutta aika pian alkoi häiritä se penkinalusbasson tunkkaisuus. Kuten aiemmin kirjoitin, perusaudiossa penkinalusbassot ja etuovet on kytketty rinnan samaan kanavaan. Jos laitat ne ovet kuntoon, niin saattaa siis alkaa häiritä se honotus penkin alta - tai sitten ei.

Lisäksi sellainen on hyvä mainita, että etukanavissa saattaa impendanssi mennä vähän turhan alas, kun on 3 elementtiä per kanava rinnan, mutta en ole kuullut että soittimia olisi kärähtänytkään, eikä itselläkään niin käynyt...
antti87 kirjoitti: Sikseen ~300€ lisää niin saa alpinen kitin,onko se sitten niin paljon parempi kuin pelkkä erillis sarja..turussa jollain paikallaan kyseisiä settejä?
Molempia vaihtoehtoja testanneena, ostaisin suoraan sen Alpinen.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

dumo kirjoitti: Tuo "676-koodaus" tekee lopputuloksena saman kuin mikä Alpine-sarjan kanssa tehtävä "HO-Wort HiFi", eli EQ flatiksi ja takaoviin ns. normaali taajuuskaista. Erillisen vahvistimen kanssa siis ehdottomasti järkevä (tai pakollinen). Olen kokeillut myös ilman vahvistinta, ja tekee juuri sen mitä voi olettaa kun EQ vedetään flatiksi, eli bassot katoavat melko lailla kokonaan. Ainakin tuon Rainbow:n 2-tiesarjan kanssa keskiääni/diskanttialue tuli tasapainoisemmaksi, mutta alakerta puuttui kokonaan. Itse laitoin vahvarin niin ei tarvinnut miettiä kumpi on parempi, mutta helppohan se on testata mikä EQ-moodi tuntuu parhaalta omaan korvaan.

Molempia vaihtoehtoja testanneena, ostaisin suoraan sen Alpinen.
Ainakin F31 '14 takaovissa on mielestäni componettielementit, eikä tuon EQ nollauksen pohjalta olisi järkevää vaihtaa takaoviin coaxial elementit mikäli autoon asennetaan Alpine HiFi kitti?

Muksut ainakin valittelevat takapenkillä ettei musa kuulu ellei käännä faderia melkein pelkästään taakse (mikä nyt toisaalta ei ole paha asia viidettäkymmenettä kertaa samaa lastenlaululevyä soittaessa).
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

dumo kirjoitti: "Softapäivitystä" ei ole listattu minkään Alpine-version asennusohjeessa (ainakaan -13, -14, -16), eikä se selkeästi apuja start-stop -ongelmaan tuo, joka voitaneen esim. nimimerkki fransescon kokemuksesta havaita. Oikeasti ongelma johtunee siitä, että Alpinen käyttöjännite tippuu startin pyörähtäessä enemmän kuin vahvistin sietää. Softapäivityksillä ei sitä oikein korjata.
Ehdottelin Schmiedmanille jotta maksavatko Laakkosen laskun jos vien auton heille korjattavaksi Alpine kitin jälkeisen vahvisimen kyykähtelyn suhteen startissa johon eivät luonnollisesti suostuneet.

Ehdottivat että voivat ajaa autoon viimeisimmät päivitykset sisään koska auton softataso on ilmeisesti hieman jäljessä. En tosin ole varma kannattaako tuohon lähteä. Välillä kuulee huonoja huhuja softapäivityksen onnistumisesta ja se tuskin kuitenkaan korjaa varsinaista ongelmaa. Samoin omat pikku mukavuuskoodailut häviäisivät varmaankin tuon auton softapäivityksen myötä.

Liike ei innostunut tuosta plussan ottamisesta vahvistimelle muualta kuin ohjeen mukaisesta paikasta johtuen siitä että vahvistin kytkeytyy MOST väylään eikä ole takeita voiko uudelleenkytkentä aiheuttaa ongelmia.

Paras vaihtoehto olisi varmaankin itse suorittaa operaatio: plussanapa irti akusta, vahvistimen virtajohdon siirtäminen "vanhaan paikkaan", plussanapa kiinni ja testiajo korjaantuiko ongelma.
Ex: F20 118dA
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

aavee kirjoitti: Ainakin F31 '14 takaovissa on mielestäni componettielementit, eikä tuon EQ nollauksen pohjalta olisi järkevää vaihtaa takaoviin coaxial elementit mikäli autoon asennetaan Alpine HiFi kitti?

Muksut ainakin valittelevat takapenkillä ettei musa kuulu ellei käännä faderia melkein pelkästään taakse (mikä nyt toisaalta ei ole paha asia viidettäkymmenettä kertaa samaa lastenlaululevyä soittaessa).
Takana on samanlaiset elementit kuin etuovissa vakiona, eli 1 per ovi. Kuskin/pelkääjän näkökulmasta en näe että takaovien kajareiden vaihdolla paljon saavutetaan, mutta joku automallikohtainen coaxial-elementti varmaan olisi järkevin jos haluaa vaihtaa. Riskinä toki on että diskantit ylikorostuvat ja sotkee stereokuvan edessä.

Onko sulla nyt varmasti onnistuneesti koodattu se optio 676 tai HO-Wort HiFi? Takaovien hiljaisuus vähän vihjaisi että koodausta ei ole tehty tai se ei ole onnistunut. Oikein koodattuna ja asennettuna ääntä pitäisi tulla takaa ns. riittävästi (tai jopa liikaa).
aavee kirjoitti: Liike ei innostunut tuosta plussan ottamisesta vahvistimelle muualta kuin ohjeen mukaisesta paikasta johtuen siitä että vahvistin kytkeytyy MOST väylään eikä ole takeita voiko uudelleenkytkentä aiheuttaa ongelmia.

Paras vaihtoehto olisi varmaankin itse suorittaa operaatio: plussanapa irti akusta, vahvistimen virtajohdon siirtäminen "vanhaan paikkaan", plussanapa kiinni ja testiajo korjaantuiko ongelma.
Niin, he vetoavat uusimpaan ohjeeseen, joka on päivitetty sen takia, että LCI:ssä ei ole sitä alkuperäisen ohjeen mukaista virtapistettä. Aika pihalla ovat kyllä kaverit siellä, jos väylästä höpisevät - tai sitten sinulla on joku ihan toinen vahvistin siinä. Alpine-vahvistinta ei ole kytketty MOST-väylään, eikä muuhunkaan väylään. Se MOST-adapteri sarjan mukana tulee siksi, että on helpompi asentaa kun sen johtosarjan saa työnnettyä pois tieltä asennusvaiheesta eikä MOST-piuha joudu liian mutkalle. Vahvistin ei sekoa mitenkään jos siitä vaikka nyppäsee sen johdossa olevan sulakkeen pois, menee vaan pois päältä. Ainoa "tieto" minkä vahvistin saa autolta (linjasignaalin lisäksi) on +12V eli ns. heräte.

Jos teet itse, niin miinusnapa akusta irti (no, se siinä onneksi on tyrkylläkin), ja jos välttämättä haluaa niin sen jälkeen plus. Ja tosiaan akku irti, koska virtapisteet ovat sen verran lähellä runkoa/miinusta, että voi käydä hassusti. Toisaalta jos homma alkaa ottaa liikaa päähän, niin aja joskus meidän talliin niin katsotaan virransyöttö ja koodaus...
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Autooni, F31 vm 2013, asennettiin hiljattain Alpine hifi merkkiliikkeen toimesta. Äänenlaatu on melkein ok, paitsi seuraavat ongelmat vaivaavat:

1. start/stopin käynnistyksessä oleva äänen pätkiminen
2. radiosta tuleva rätinä
3. fader on keskiasennossa hyvin etupainotteinen, eli "bändi soittaa" kojelaudalta. Faderia pitää laittaa lähes tappiinsa taakse, jotta kuski pääsee "bändin keskelle".

Valitin näistä merkkiliikkeeseen, jossa asennus tehtiin. Auto oli siellä tutkittavana, mutta niihin ei löytynyt ratkaisua. Eniten häiritsee radion häiriöt / rätinä, jota aikaisemmin ei ollut. Pyysivät kokeilemaan CD:llä, ja soihan se sillä loistavasti ilman häiriöitä.

Olisiko arvon foorumilaisilla jotain vinkkiä mistä suunnasta radion häiriöongelmia voisi lähteä selvittämään?

Entä onko tuossa Alpine vahvistimessa jotain säätömahdollisuuksia faderin ja takakaiuttimelle menevän kanavan tai muutenkin kanavien välillä?

Merkkiliike pesee kätensä ja ohjaa minut jatkamaan selvitystä autohifiin erikoistuneiden liikkeiden kanssa. Tuskin suostuvat maksamaan, jos lähetän autohifiliikkeen viimeistelytyöstä laskun heille.
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

-Vahvistimen säätöpotikka asennossa 5?
-radion takana antennin liitin kunnolla kiinni? Kenties liitin hajotettu..
-koodaus onnistunut merkkiliikkeessä?tehty edes?
-vika 1, ei kaiketi kukaan ole saanut vastausta mitä tehtävissä?
dumo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2015, 19:52

antti87 kirjoitti:-Vahvistimen säätöpotikka asennossa 5?
-radion takana antennin liitin kunnolla kiinni? Kenties liitin hajotettu..
-koodaus onnistunut merkkiliikkeessä?tehty edes?
-vika 1, ei kaiketi kukaan ole saanut vastausta mitä tehtävissä?
Komppaan. Radiolla ja Alpinella ei ole mitään yhteyttä, ei edes johtosarjan osalta. Vika on jossain head-unitin ja antennin välillä. Luultavasti liitin löysällä tai irti.

Start-stopin lääkkeen olen ketjussa kuvannut, mutta turha odottaa että merkkarilla sitä tehtäisiin, tuijotetaan vaan sitä uusinta asennusohjetta joka on päivitetty LCI:tä varten. 5min homma itse tehden, ja näkee heti auttoiko.

Naurettavaa ohjata hifiliikkeeseen, kyllä merkkihuollon pitää osata korjata rikkomansa radio ja muut myymänsä OEM kitin ongelmat.
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Yritän edelleen jatkaa merkkiliikkeen kanssa keskustelua ongelman selvittämiseksi. Olen konsultoinut pariakin autohifiliikettä. Toisesta tuli suoraan vastaus, että vahvistin aiheuttaa häiriötä. Säteilee kuulemma sen verran ulospäin. Suosittelivat käärimään folioon, jolloin säteily vaimenee.

Katselin BMWEBA:sta kyseisen retrofit sarjan asennusohjetta. Ohje on pienin eroin sama sekä F20:een että F30/31:een. Tuo pieni merkittävä ero saattaa olla se, että F20:een vahvistin asennetaan takakonttiin ja F31:een kojalaudan alle.

Tuo folioon käärimiskokeilu vaatisi hieman kojelaudan purkamista, muuten kyllä houkuttelisi kokeilla.

Nuo liittimet ja niiden paikoillaan olo on tutkittu merkkiliikkeen toimesta, kun vein auton takaisin viikko alkuperäisen asennuksen jälkeen tutkittavaksi. Täytyy nyt vielä todeta, radiosta soitettuna saattaa ääni tulla parikin minuuttia ilman häiriöitä ja sitten taas tulee rätinää puolikin minuuttia tunnelman tuhoksi.
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Hieman päivitystä omaan Alpine hifin asennuksen jälkeiseen radion rätinään. Satuin tänään aamulla ajamaan asiakkaan pihaan 20min etuajassa ja päätin jäädä autoon odottelemaan hetkeksi ennen sisälle menoa. Huomasin, että tuon noin 10 minuuttisen paikallaan olon aikana radio ei rätissyt yhtään. Tästä innostuneena tein kokeen nyt illalla uudestaan omassa pihassa. Ja totta tosiaan, radio ei rätise ollenkaan paikallaan ollessa, mutta ajossa rätisee. Voisikohan johtua jostain liitosongelmasta, joka jäänyt asentajalta huomaamatta?
Vastaa Viestiin