F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

munkki kirjoitti:En eristänyt ulkopeltiä, alkuun suunnitelmissa kyllä oli. Luovuin ajatuksesta kun olin irroittanut alkuperäisen kaiuttimen etuovesta, oven ulkopelti oli kosteudesta märkä. Edellisen päivän iltana kävin pesemässä auton ja ajoin pakkasten (-18) vallitessa kotiin talliin (+16), kun seuraavana aamuna purin oven, oli oven sisällä edelleen kosteutta. Koska meillä Suomessa lämpötilavaihtelut ovat aika suuria, ja välillä tulee pidettyä autoa tallissakin, ajattelin että oven sisäpuolen eristäminen voi aiheuttaa ongelmia kondensoituvan veden kanssa.
Hyvinkin mahdollista, jos vaimennusmaton asentaa märkään oveen tai tukkii sillä vedenpoistoaukon oven alareunasta. Kuivaan ja puhtaaseen pintaan asentaessa tilanne on helpompi, kunhan varmistaa että jatkossakin oven sisään pääsevä vesi pääsee myös sieltä ulos. Sama pätee muihinkin kotelotiloihin - on käytännössä mahdotonta varmistaa ettei kosteus pääsisi sisään, joten pitää pitää huoli siitä, että se pääsee ulos.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

munkki kirjoitti:Tuli muuten hankittua myös uudet subbari-elementit penkkien alle, valinta kohdistui BMW:n tarkoitettuun Eton B 195 Neo 8" elementteihin. Pitäisi mennä "heittämällä" paikoilleen, kirjoittelen tästä kun saan asennukset tehtyksi...
Ihan sama on harkinnassa täälläkin. Mielenkiinnolla jään odottelemaan kokemuksia :)
Puistis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
Auto: F31 & F20
Paikkakunta: Kauniainen

Kalliithan noi Etonin subit on, mutta mikäli ääni on yhtä hyvä kuin vanhemman mallisissa niin et tule pettymään :thuup:
munkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Syys 2015, 17:20
Auto: F31 320iA Touring
Paikkakunta: Hollola

Jep, kalliinpuoleiset olivat. Kuultuani hinnan oli ilmeeni ilmeisesti sen verran järkyttynyt, että myyjä antoi heti pyytämättä 10% alennusta, silti hintaa parille jäi reilu 400€
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Osaako kukaan sanoa, että saako kojelaudan keskikaiutin paikalle (eli siinä kojelautanäytön takana) asennettua keskikaiutinta niihin autoihin missä sitä ei tehtaalla ole ollut. Siinä kohdallahan (missä tehdas asennus keskikaiutin olisi) on selkeä painautuma mihin kaiuttimen sujaritilä tulisi, eli onko siellä kiinnikkeet ja johdoitus valmiina, mutta oikean muotoinen aukko pitäisi tietysti onnistua leikkaamaan ja sitten suojaritilä hommattua.

Vai onko ihan tuhoon tuomittu ajatus kokonaisuudessa?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Fyysisestä toteutuksesta en sano mitään, mutta mitä aikoisit siitä toistaa? 2-kanavaisen materiaalin (jota käytännössä suurin osa autossa soivista jutuista yhä lie) kanssa saa nimittäin harrastaa varsin kehittynyttä signaalitaiteilua, että keskikaiutin tekee muutakin kuin sotkee stereokuvaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Aero kirjoitti:Fyysisestä toteutuksesta en sano mitään, mutta mitä aikoisit siitä toistaa? 2-kanavaisen materiaalin (jota käytännössä suurin osa autossa soivista jutuista yhä lie) kanssa saa nimittäin harrastaa varsin kehittynyttä signaalitaiteilua, että keskikaiutin tekee muutakin kuin sotkee stereokuvaa.
Mitä siinä keskikanavassa toistetaan niissä autoissa joissa tuo keskikanava on tehdastoimituksena?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Minun kohtaamissani tapauksissa keskiääniä, eli basson ja diskantin välissä olevaa kaistaa, sekaisin muiden kaiuttimien kanssa. Yleensä se sotkee äänikuvaa melko tehokkaasti niin, että diskantit ja bassot kuuluvat oven puolelta ja keskiäänet edestä tai jopa auton keskilinjan suunnalta, puhumattakaan stereokuvasta eli siitä, mitä toistetaan oikealta, mitä vasemmalta ja mihin aikaan se osuu korvalle asti,. Väittävät että keskikaiuttimen voisi saada soimaan ok hillittömällä viivekikkailulla ja tasonsäädöllä, mutta en ole moista kohdannut (mainittakoon, että en ole BMW:n tehdastoteutusta kuunnellut).

Minä olen tupannut nyppäämään keskikaiuttimelta piuhan irti niistä autoistani, joista se on löytynyt ja muutos äänentoistossa on aina ollut parempaan suuntaan. Lähinnä sen olemassaolo on tuntunut siltä, että kun niitä käytetään kotiteattereissa (missä niille on ihan oma äänikanavansa jo materiaalissa), on pitänyt markkinointisyistä saada upotettua myös autoon.

Edit: niin joo, minä pääosin ajan yksin ja stereoni on kohdistettu kuljettajan paikalle. Saattaa tuolla saada tasoitettua äänivallia molemmille etupenkeille niin, että molemmille kuuluu suurinpiirtein samaan tapaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
santtu1975
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 17:21
Auto: BMW 320i GT xDrive

Tänäin sitten tuli päivitys oman F34:n musiikkipuoleen. Sovitun Match:n setin sijaan tulikin autoon (yllättäen) Gladenin 80.4 vahvistin ja Gladenin merkkikohtainen kaiutin sarja eteen (penkin alusbassot sekä keskiäänet oviin ja diskantit peilikolmioon), takaoviin jäi alkuperäiset kaiuttimet.
Ero alkuperäiseen vakiosysteemiin on todella huima, nyt oikeasti pystyy musiikkia kuuntelemaankin ilman että ääni lähtee heti puuroutumaan kun volumia koittaa lisätä :w00t: :thup:
troh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2013, 11:16
Auto: BMW 320d F31
Paikkakunta: Tampere

Ostin 2013 vuoden F31:n, jossa on ilmeisesti se edullisimman lisähinnan hifi-setti - ainakin diskantit peilikolmioissa. Kovin hifiltä se ei kuulosta, mutta radiota kuunnellessa ihan siedettävä. Ongelmaksi muodostuu Spotifyn käyttö. Bluetooth toimii handsfreena, mutta musiikkia se ei soita. AUX in kaapelilla musiikki kuulostaa, kuin se tulisi tynnyristä. Ongelma saattaa olla puhelimen päässää, mutta ongelma se on. USB-johto sanoo not supported OnePlus 3t:lle. Lumia 950:n se tunnistaa, mutta ei suostu soittamaan Spotifya, vaan pelkästään lokaalia musiikkia.

Mikä ratkaisuksi? Tilasin eBaysta jo USB-bluetooth donglen, mutta sen toiminta autossa on vähintäänkin epävarmaa. eBay:sta löytyy Combox:eja reilulla satasella. Mitähän johdotuksia ja koodauksia tarvitsee tehdä, jos semmoisen asentaa? (kurkkasin peräluukun sulakeboksin viereen ja tyhjää löytyi; ei Comboxia. Pari vapaana olevaa valkoista moninapaliitintä on lattiassa - lieneekö niistä mitään apua tässä ytheydessä. Jos Combox on se ratkaisu, mistä löytyisi selkein DIY-ohje?
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

troh kirjoitti:Mikä ratkaisuksi? Tilasin eBaysta jo USB-bluetooth donglen, mutta sen toiminta autossa on vähintäänkin epävarmaa.
Mikäs sen donglen toiminnasta epävarman tekee? Etäisyys on kuitenkin aina riittävän lyhyt ja mulla on pelkästään positiivisia kokemuksia. Ostin Verkkokauppa.comista receiverin ja lykkäsin sen kyynärnojan sisään. Vekotin ottaa virtansa usb:n kautta joka löytyy aux-in -liitännän kaverina kyynärnojan alta. Mötikkä on siis aina päällä kun sytytysvirta kytketään eikä tarvitse kikkailla mitään bt-toiston suhteen.
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Ei taida olla ongelmana se AUX liitäntä. Ainakin minulla se AUX toimii Spotifyn kanssa iPodilla hyvin.
Wanha iPod on liitettynä 30pin / 3,5mm Jack piuhalla AUX liitäntään ja Spotifyssä on vielä se oma EQ jolla äänensävyä voi vielä lisää säätää.
Paljon paremman äänen sillä tyylillä saa kun vertaa radion äänenlaatuun.
Minulla oli myös harman/kardonin BT10 bt pulikka tuossa streamaus käytössä keskikyynärnojan sisällä,
eli siitä 3,5mm jack ja usb liitäntä jolla annettin sille virrat mutta ei se toistanut niin hyvin kuin pelkkä fyysinen kaapeli AUX;iin
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Ymmärtääkseni tuon pelkän handsfree audion saa koodaamalla streamaamaan. Tilasin itse 20€ E-NET kaapelin jostain ja hankin softat netistä. Tuota ei tosin tarvinnut koodata kun omasta löytyi jo valmiiksi mutta saa samalla muutkin tehtaalla väärin laitetut asetukset kuntoon.
terhog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Helmi 2017, 20:51

Galaxy1223 kirjoitti:Ymmärtääkseni tuon pelkän handsfree audion saa koodaamalla streamaamaan. Tilasin itse 20€ E-NET kaapelin jostain ja hankin softat netistä. Tuota ei tosin tarvinnut koodata kun omasta löytyi jo valmiiksi mutta saa samalla muutkin tehtaalla väärin laitetut asetukset kuntoon.

Moro, mullekin tuli jo kaapeli mutta en ole ehtinyt vielä kokeilemaan koodauksia, onko sulla kokemuksia ja neuvoja ?

t:Terho
troh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Kesä 2013, 11:16
Auto: BMW 320d F31
Paikkakunta: Tampere

Bluetooth dongle, joka kytketään AUX in:iin on toimintavarma ratkaisu. Tilasin semmoisenkin. Alunperin tilasin donglen, jonka pitäisi vastaanottaa A2DP-profiilin Bluetoothia ja syöttää se USB-portista sisään. Jos se onnistuu esittämään lokaalia musiikkitiedostoa, niin saattaa jopa toimia. Tällöin äänenlaatu riippuisi streamin ja BMW:n toteutuksen tasosta.

AUX in tapauksessa äänenlaatuun vaikuttaa donglen toteutus BMW:n toteutuksen lisäksi. Kai silläkin pärjää - vielä en ole päässyt kuulemaan. Sen verran kokeilin, että Xiaomi Mi5 soi AUX in:stä paremmin, kuin omassa käytössä olevan OnePlus 3T. Ei se nyt HiFiä vielä ollut kuitenkaan.

Edelleen kiinnostaisi DIY-asennusohjeet Comboxin asentamiseen. Google tuntuu löytävän tällaisia samanlaisia keskusteluja, mutta ei ohjeita. Lähinnä pitäisi selvittää, mitä johtosarjoja tarvitaan ja mitä koodauksia pitää tehdä. (E-net kaapeli on tulossa, Esys softaa ei vielä ole)
munkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Syys 2015, 17:20
Auto: F31 320iA Touring
Paikkakunta: Hollola

Antore kirjoitti:
munkki kirjoitti:Tuli muuten hankittua myös uudet subbari-elementit penkkien alle, valinta kohdistui BMW:n tarkoitettuun Eton B 195 Neo 8" elementteihin. Pitäisi mennä "heittämällä" paikoilleen, kirjoittelen tästä kun saan asennukset tehtyksi...
Sain vihdoin Etonin subbarit asennettua, hommahan on helppo eli etuistuimien kiskojen pultit (4 kpl / istuin) irti, sitten istuimen voi kallistaa taaksepäin eikä istuimen johtosarjoja tarvitse irroittaa. Johtoliitin subbarirista irti, samoin vierestä kulkevan johtosarjan irroitus subbarikotelosta (2 klipsiä) ja itse kotelo on kiinni 2:lla 10mm pultilla auton pohjapellissa. Tämän jälkeen lattiamattoja hiukan syrjään ja kotelo pois paikoiltaan.

Ainoa haastava homma oli alkuperäisen elementin irroitus, on ...kele liimattu koteloon kiinni. Forumilta lukemani mukaisesti irroitus onnistuu kuumailmapuhaltimella, on silti ärsyttävä ja aikaa vievin osa koko hommassa. Elementin irroituksen jälkeen pyyhkäisin hiomapaperilla liiman jäänteet pois ja uusi elementti paikoilleen. Etonin elementit ovat selkeästi laadukkaamman oloiset, ja mututuntumalla noin 3-4 kertaa painavammat kuin alkuperäiset "tuokkoset". Käytin elementtien kiinnitykseen ruuveja ja niille vastakappaleiksi metalliklipsit. Lopuksi kotelot takaisin autoon ja johtosarja kiinni.

Lopputulokseen olen tyytyväinen, basso nyt huomattavasti parempi ja syvempi, eli juuri sitä mitä hain. (Ei näistä mihinkään älyttömään jumputukseen ole, mutta en sitä ollut hakemassakaan).
Liitteet
Alpine.10.jpg
Alpine.10.jpg (263.14 KiB) Katsottu 12676 kertaa
Alpine.09.jpg
Alpine.09.jpg (230.78 KiB) Katsottu 12676 kertaa
Alpine.08.jpg
Alpine.08.jpg (264.44 KiB) Katsottu 12676 kertaa
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

munkki kirjoitti:Lopputulokseen olen tyytyväinen, basso nyt huomattavasti parempi ja syvempi, eli juuri sitä mitä hain. (Ei näistä mihinkään älyttömään jumputukseen ole, mutta en sitä ollut hakemassakaan).
Kiitos infosta, hyvältä näyttää! Täällä edelleen pohdinnassa tuon saman setin hankinta mutta onhan nuo aika hyvän hintaiset. Ebaystä saisi melkein yhden Etonin elementin hinnalla käytetyt harman kardonit mutta tiedä sitten miten ne laadullisesti Etoneihin suhtautuu - luulisi niidenkin paremmin toimivan kuin vakio subbarit?
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Ei nyt varsinaisesti hifin parannusta mutta ainakin omaa käyttöä parantavan ja helpotavan laitteen hommasin https://youtu.be/PK5T2XyfnKs. Tämä siis niille kohtalotovereille vinkkinä joilla on se karvahattu bt-varustus ja A2DP toimii vaan erillisellä receiverillä.

Ainakin androidissa play-nappi käynnistää spotifyn (tai jonkun muun oletussoittimen) joten puhelinta ei tavitsee taskusta kaivaa ja mikä tärkeintä, kappaleiden vaihto onnistuu nyt näppärästi ilman puhelimen räpläämistä. Laitoin kiinni ajomoodin valintakytkimen viereen jossa sitä on helppo sokkonakin käyttää, kiinnitys mukana tulleella 2-puoleisella teipillä. Ebaystä kympillä, teknik magasinetistä parilla kympillä: https://www.teknikmagasinet.fi/tuoteval ... tton-bt005
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tämä audiopuolen rikastaminen tuli ensimmäisenä mieleen kun F31 napsahti viikko sitten alle.
Suunnitelmana olisi Alpine setin tilaaminen tuolta: https://www.leebmann24.de/bmw-nachruest ... 0-f31.html kokonaishinta 569.83€ + posti ei kuulosta pahalta jos siinä tulee mukana koko setti vahvistimineen, suojamuovineen ja logotarroineen.
Penkkien alle sitten erikseen varmaan Eton B 195 Neo 8" parit joiden yhteishinta olisi 459,80€ jolloin koko projektin hinnaksi tulisi 1.029,63 + posti.

Siitä pääseekin sitten jo tähän settiin jonka saisi karvan vajaa tonnilla: http://www.autostudio.fi/bmw-hifipaketti-24170.html eli hintaan 999,00€. Jonka päälle luonnollisesti framet ja tarrat hintaan 69,85€. Tällöin koko paketin hinnaksi tulisi se 1068,85 + posti.

Mietinkin tässä sitten onko kellään kokemuksia noista Alpine vs. Eton ovi ja diskanttielementeistä? Hintaeroa kun tulee se 39,22€?

Onko koodailun suhteen jotain eroavaisuuksia? Tuleeko Alpine vahvistimen mukana koodattuna autoon esim. equ säädöt idriveen joita ei tulisi Etonin setillä? Tämä varsinkin kiinnostaa. Professional radion säädöt kun eivät kovin kaksiset ole.
Ex: F20 118dA
munkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Syys 2015, 17:20
Auto: F31 320iA Touring
Paikkakunta: Hollola

Onko koodailun suhteen jotain eroavaisuuksia? Tuleeko Alpine vahvistimen mukana koodattuna autoon esim. equ säädöt idriveen joita ei tulisi Etonin setillä? Tämä varsinkin kiinnostaa.
Ainakin Alpinen vahvistin pitää koodata toimintaan asennuksen jälkeen, mutta lisäsäätöjä idriveen ei silti tule. Koska subbarit ei kuulu Alpinen pakettiin, pitää niillekin tehdä jotain. Etonin subbarit laitoin omaan autoon Alpinen lisäksi, yhdistelmään olen ollut hyvin tyytyväinen.
Vastaa Viestiin