F30/31 hifin parannus

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Mietin vain, että jos molemmilta puolin ottaa vaiheen ja nollan, sekä liittää ne yhteen tuleeko siitä häiriö?
Tosiaan Mds T1 vahvistimessa on high input, eli ei tarvitse linjamuunninta.
Joo voin mä kuvan sit laittaa, kunhan keksin minne täällä :)
10" sub ei mahdu sinne koloon mikä siel on ja 2kpl 8" siksi koska moni sanonut ettei 1kpl 8 tuumaista riitä?

Subeiksi tilaan halvat Mds:ät tai katotaan nyt mitkä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Älä liitä niitä yhteen ennen vahvistinta, vaan vedä ne vahvistimen kahteen sisääntulokanavaan sellaisenaan. Vahvistin hoitaa kyllä signaalien summaamisen etuasteessaan tahi siltauksen päätekivillä (teknisesti eri asioita, käytännössä sinulle sama lopputulos - molempien kanavien bassot kuuluvat subbarista).

Tuo MDS on vissiin tämä? https://www.autoviihde.com/t1xtr.html - en tuosta ainakaan äkkiseltään löytänyt automaattiherätystä signaalin perusteella, joten voipi kaivata sen herätevirtakarvan kehittämisen. Muuten kyllä mitoiltaan pienen ja näppärän oloinen. Tekisi kyllä hieman mieli tietää, mitä teknistä eroa HRS-digitaalisella vahvistimella on normaaliin D-luokkalaiseen nähden, kun autoviihde.com kehottaa olemaan sekoittamatta :). MDS:n käyttöohje kuitenkin puhuu ihan rohkeasti D-luokkalaisesta, mikä on hyvä asia.

Elementtejä miettiessä kannattaa miettiä sitä poteron tilavuutta ja kuinka ison kotelon sinne pystyy rakentamaan. Elementit ovat erilaisia ja osa toimii kivasti pienessä kotelossa, osa taas haluaa isompaa, joten käytettävissä oleva tila kannattaa huomioida valinnassa. Kahden elementin konfiguraatiossa kannattaa myös muistaa, että ne vaatii n.tuplasti tilavuutta yhteen elementtiin verrattuna (jätetään tähän vara, että voivat toimia yhteisessä ilmatilassa eri tavalla eikä välttämättä ihan tarkkaa tuplaa vaatia - en ole koskaan tuollaista rakentanut enkä kovin syvään perehtynyt). Yksi elementti optimaalisessa kotelossa voi hyvinkin soida paremmin kuin kaksi huonossa kotelossa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Remote level ja high input siinä on, eikö se riitä? Se ois vaan hinnaltaan edullin vs muiden liikkeiden tuottee, samoin ne 49 maksavat 8 tuumaiset Siihen "varapyörä koloon saa aika tarkalleen noin 20l kotelon, kun tekee lasikuidusta ja kansi mdf. Alpine type r ois varmaan ok, mut en näe järkeä maksaa 3 kertaista hintaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Remote level -palikalla ymmärtääkseni voi säätää vahvistusta piuhan päässä olevalla säätimellä, high input puolestaan ottaa kaiutintasoisen signaalin sisään.

Jollain se vahvistin on kuitenkin herätettävä, eli annettava signaalia, jonka perusteella vahvistin käynnistyy ja sammuu radion myötä. Perinteisesti tämä tehdään radiolta saatavalla herätejännitteellä, joka kytketään vahvistimen virtaliitännän REM -napaan, yleensä (kuten tässäkin vahvistimessa) se keskimmäinen, BATT+:n ja maadoituspiuhan välissä. Ne aiemmin katselemasi vahvistimet, Alpine ja DLS, osaavat herätä myös high level inputiin tulevan signaalin perusteella, jolloin tuota herätevirtaa ei erikseen tarvitse. Voi olla, että tuo MDS:kin osaa, mutta ainakaan minun silmääni ei osunut asiaan viitettä manuaalista eikä spekseistä. Varmuudenhan toki saa, kun kysyy vaikka tuolta Autoviihteeltä. Kyllä myymämies tarvittaessa ottaa selvää ja kertoo, jos sitä kiinnostaa palvella asiakasta.

Tuo MDS:n elementti (meinannet tätä: https://www.autoviihde.com/rtx08d2-be.html ) on tosiaan edullinen, mutta kaipaisi tilaa. Omien laskujeni mukaan se haluaisi n. 100 -litraisen kotelon yhdelle elementille, Alpine tosiaan ehdottelee suoraan n. 8,5-litraista koteloa, joka osuisi kyllä aika hyvin tuohon käytettävissä olevaan tilaasi. Ei ole mitenkään harvinaista, että pienempään koteloon suunnitellut elementit ovat kalliimpia, jostain syystä tuppaavat olemaan haluttavampia.

Tuolta löytyy vinkkiä kotelonsuunnitteluun:
http://autosubbari.fi/miten-bassoaani-s ... unnittelu/

Tuolta löytyy laskuri helpottamaan kotelon mitoitusta, jos elementistä saa irti vain Thiele/Small -parametrit eikä valmiiksi suositeltua kotelokokoa (jos et saa kumpiakaan, unohda ko. elementti):
http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php

Vinkkisivuja surffaillessa löysin myös tälläisen stoorin:
https://www.fanaticaudio.com/posts/help ... s-bmw-f30/

Tuossa mainitaan, että F30 tosiaan antaisi herkästi vikakoodeja jälkiasennusvahvistimista, joten saatan joutua seisomaan korjattuna aiempien epäilyjkeni suhteen. Edelleen se kuulostaa kyllä erikoiselta, kun high inputin sisäänmenoimpedanssin pitäisi tosiaan olla niin korkea, että se ei toimi virtaviemärinä vaan pelkästään jännitereferenssinä, eikä sen näin ollen pitäisi "näkyä" syöttävälle vahvistimelle mitenkään, kun rinnalla oleva elementti hoitaa sen virtaviemäripuolen huomattavasti pienemmällä impedanssillaan. Toki jos liitännät eivät ole kunnollisia, voi siitäkin tapahtua kaikkea jännää. Tai jos lattiabassot siirtää jälkiasennusvahvarin syötettäväksi, tulee jälkkärivahvari orggisvahvarin havaittavaksi ja voi aiheuttaa sille ihmetystä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Tiedätkö riittäiskö 1kpl tuollainen pikku Alpine?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Riippuu vähintään vahvasti toteutuksesta ja mieltymyksistä, mutta en ole moista koskaan kuunnellut, niin en osaa yhtään sanoa mihin se pystyy.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Tilasin Alpine MRV-M 500 ja Alpine Type R 8" Teen sittenkin vanerista kotelon, ku sinne mahtu just kahdelle kotelo, vaikka levystä tekee.
Silti asennan vain yhden, jos ei riitä ni toiselle vain reikä ja ruuvaa kiinni.
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Bmwf31 kirjoitti:Tilasin Alpine MRV-M 500 ja Alpine Type R 8" Teen sittenkin vanerista kotelon, ku sinne mahtu just kahdelle kotelo, vaikka levystä tekee.
Silti asennan vain yhden, jos ei riitä ni toiselle vain reikä ja ruuvaa kiinni.
Minkä kokosta koteloa meinasit tehdä? Saattaapi tulla vaan paskemmin soiva setti, jos rupeat toista subbari samaan koteloon heittämään. Tarvit silloin lisää litroja koteloon eli joutuu tehdä uuden kotelon.
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Kopan sisätilavuus noin 16l, kun tekee 18mm koivuvanerista. Sisäleveys 58cm, syvyys 17cm ja korkeus 16,5cm
Soitin itseasiassa ja pyysin toisenkin subin, eli niitä tulee heti 2kpl. Eli kotelosta tuee just suositusten kokoinen.
Sitä en vielä tiedä laitanko omiin koteloihin vai samaan ilman väliseinää?
Kiitti tuosta vinkistä et tulee paskemmin soiva, ite en kyllä tiedä miksi tulisi, kun jos tekee kotelon kahdelle ja asentaa ensin yhden, niin tieysti siellä olisi väliseinä siten, että molemmat puolet saman kokoisia!
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

8" type R:n asennushalkaisija 176mm. Aavistuksen saat kairata sivuseiniä, että mahtuu.

Kotelosuositus tuolle 8.5litraa netto. Kahdelle siis 17litraa. Elementit vie tilavuutta noin litran kappale, joten sinulle jää 14litraa kotelon nettotilavuudeksi, joka on kieltämättä turhan vähän kahdelle.

Toki kartiopinta-ala tuplaantuu ja tehoakin saa menemään enemmän perille, kun nimellinen kytky muuttuu neljästä kahteen ohmiin kahdella bassolla. Oma korvasi sen lopulta kertoo kumpi parempi. Jos kahteen päädyt niin laittaisin bassot samaan koteloon ilman väliseinää kerran monona ajelet niitä kuitenkin.
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Suljettu kotelo ei niin justiinsa tarkka ja sitä kotelo tilavuutta saa huiattu isommaksi kun täyttää sen vaimennusvanulla. Menkää katsomaan se f31 kolo ni näätte et kyllä se 8" mahtuu, 10" ei
Koska pohjastaan se on 180mm leveä jä ylhäältä 235mm leveä, eli v mallinen, sinne saa sen sisätulevuudeltaan 16l kotelon! Eli riittää niille 2delle type R:lle
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Bmwf31 kirjoitti:Kopan sisätilavuus noin 16l, kun tekee 18mm koivuvanerista. Sisäleveys 58cm, syvyys 17cm ja korkeus 16,5cm
Soitin itseasiassa ja pyysin toisenkin subin, eli niitä tulee heti 2kpl. Eli kotelosta tuee just suositusten kokoinen.
Sitä en vielä tiedä laitanko omiin koteloihin vai samaan ilman väliseinää?
Kiitti tuosta vinkistä et tulee paskemmin soiva, ite en kyllä tiedä miksi tulisi, kun jos tekee kotelon kahdelle ja asentaa ensin yhden, niin tieysti siellä olisi väliseinä siten, että molemmat puolet saman kokoisia!
Juu ei siinä sitten tuli ongelmaa, jos väliseinä on. Sitten tulisi ongelma, jos väliseinää ei laittaisi.

Ajattelin vain että summissa vain rakennat niin ison kotelon, kuin sinne mahtuu. :)
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

20v sitten tein ensimmäiset hifi asennukset autoon, joten pikku kokemusniistä on, vaikka nyt on 7v viimeisestä aikaa. 13 vuotta oli joka autossa ihan ok popit. Sitä vaan en tiedä meneekö autossani valokuituna signaali mideille vai ihan normaali kaiutin johdoilla? Vaikka menisi kaiutinjohdoilla, herääkö Alpine siitä, kun harman on d luokan, eikä analoginen...
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Melko noheva on se kaiutinelementti, joka valokuidusta nappaa paitsi signaalin, myös energian liikkumiseensa. Eli huoli pois, kyllä elementin luota löytyy ihan aito kaiutinsignaali - jos sinne menisi kuitu, pitäisi siellä olla vastassa vähintään DAC ja pääteaste, jolloin signaalin saisi pääteasteen ja elementin väliltä.

Turhaa on pelätä myöskään D-luokan pääteasteen vaikutusta. Vaikka pääteasteen toiminta on digitaalista, filtteröidään ulostulosignaali analogiseksi. Se elementti kun tarvitsee analogisen signaalin toistaakseen analogista ääntä. Käytännössä D-luokan pääteaste tarkoittaa hyvää hyötysuhdetta, eli vähäisempää hukkalämpöä suhteessa käytettyyn energiaan ja tuotettuun signaalitehoon.

Tuossa pari selväntävää dokkaria, jos D-luokan toimintaperiaate kiinnostaa syvemmin:
http://www.electronicdesign.com/analog/ ... ng-classes
https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Bmwf31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 22:34

Totta, tuli vaan maahantuojan kans puhetta ja varoitti, et nykyään on d-päätteet originaaleissa ja valokuidulla, ettei saa vahvistinta välttämättä heräämään. Mut onhan siinä midissä oltava + ja miinus, joista saa ryöstöt tai sit otan ne heti vahvarin jälkeen ni ei tarvi penkkejä irrottaa. Toki en oo ees vielä selvittänyt missä se alkuperäinen vahvistin on, mutta oletan että takaluukun jossain sivussa.
Api
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 18 Loka 2016, 22:01

Moro

Tarkoitus päivittää karvalakkistereot vähän kauniimmin soiviin. SK-autosoundilta saa 1350€ hintaan varmasti pätevän setin mutta mistä muualta kannattaa kysyä asennettua settiä pk-alueelta, esim. Alpine + bassokaiuttimet? Ja onko tuosta Alpinen DSP:stä iloa korville vs. laadukas vahvistin ilman DSP:tä?
TMS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Elo 2017, 10:25

Alpinen paketin tarjous asennettuna oli paikallisesta merkkiliikkeestä 1100e. Vaan mistä saa tilattua bassot ja mitkä kannattaa tilata? Focal ifbmw v2 subia löytyy ebayn kautta. Vaan onko nuo hyvät vai löytyykö parempia kokemuksia muista elementeistä?
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Mulla olisi pari focal ifbmw v2 myynnissä, yv lisää.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Olen aikeissa parannella F31:n hifiä astetta paremmaksi ja ylimääräiseksi on jäämässä Alpinen retrofit hifi setti. Tämä on asennettu noin kaksi vuotta sitten, eli on uudempaa mallia, jossa ääntä korjataan DSP:llä. Jos jotakuta kiinnostaa ostaa tämä käytettynä niin saa laittaa yksityisviestiä. ISO parannus surkeaan perus hifiin!!
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Mulla olis ylimääräisenä hifipaketin diskantit ja etuovien kaiuttimet. Halvalla lähtee.

Onko kellään kokemusta bimmertechin vahvistin/dsp kombosta.

https://www.bimmer-tech.net/audio-amplifier-for-bmw/

Kovasti jenkkifoorumeilla hehkutetaan ja asennuksen helppous houkuttelisi. Hinta vain hirvittää.
Vastaa Viestiin