Tutkiskelin tuota juuri äsken, eikä autostani löydy tuota "vanhaa" kytkentäpaikkaa. Pitänee sitten vaan tyytyä pätkimiseen. En jaksa uutta vetoakaan tuoda suoraan akulta.dumo kirjoitti: ↑29 Marras 2017, 22:24"Softapäivitystä" ei ole listattu minkään Alpine-version asennusohjeessa (ainakaan -13, -14, -16), eikä se selkeästi apuja start-stop -ongelmaan tuo, joka voitaneen esim. nimimerkki fransescon kokemuksesta havaita. Oikeasti ongelma johtunee siitä, että Alpinen käyttöjännite tippuu startin pyörähtäessä enemmän kuin vahvistin sietää. Softapäivityksillä ei sitä oikein korjata.aavee kirjoitti:Tähän olisi kyllä kiva saada jokin virallinen vahvistus joltain tasolta.fransesco kirjoitti: En sen tarkemmin tiedä mutta selittivät jotain että auton i-level, mikä lie sitten onkaan, oli liian vanha uudelle Alpinelle ja siksi ei riittänyt pelkkä se koodaus että vahvistimen olemassaolo kerrottiin radiolle vaan koko auto piti päivittää tehtaalta (sanoivat 4h työksi).
Selkeästi tuota i-leveliä tms. ei ole kuvattu vaatimuksena uuden Alpine kitin asennusohjeessa josta sitten kai johtuu se että vahvistin ei toimi oikein start/stop:in yhteydessä.
Oli pakko yhteiseksi hyväksi ja omien asennusten tueksi hieman tutkia omaa autoa. Kytkin Fluken (yleismittari) noihin eri asennusohjeissa oleviin vaihtoehtoisiin +12V-pisteisiin ja mittasin minimijännitteen startin yhteydessä.
Minimijännitteet (Fluken mittausfrekvenssin rajoissa huom.) olivat seuraavat:
"Uuden ohjeen" mukainen: n. 9,2V
"Vanhan ohjeen" mukainen: n. 10,5V
Uuden ohjeen mukainen +12V piste on apukäynnistysliitin, joka on suoraan startissa kiinni, ts. saman jännitepiirin takana. Vanhan ohjeen mukainen piste taas näyttää lähinnä turhalta, koska siitä ei lähde kaapeleita muuhun kuin akun suuntaan, jos en väärin havainnut. Olen liitteiden kuvissa nämä näyttänyt, niin voitte vilkaista omia autojanne (ja kenties mitata miten jännite kyykkää startissa). Ohje lienee muutettu, koska LCI:ssä ei tietääkseni tuota "turhaa" virtapistettä ole.
F30/31 hifin parannus
- aavee
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 291
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
- Auto: F31 320iA xDrive '14
- Paikkakunta: Espoo
Ex: F20 118dA
- joni_t
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Huhti 2013, 14:40
- Auto: F30 320iA xDrive M-sport
Audison Prima mallisto on myös hyvä vaihtoehto, joka osaa toimia bemarin EQ:n kera. Autostudio kauppasi näitä ainakin. Audison ja Match toimii hyvin vaikka jännite tipahtaa startissa alas.pedro78 kirjoitti: ↑08 Maalis 2018, 19:13 Ja saa myös antaa hyviä hinta/laatu vahvistin suosituksia!
ps. Jos soittimen perään orggis johtosarjaan liitetään esim. Matchin PP sarjan vahvistin niin jääkö siinä etukaiuttimet ja bassot samalle vahvistinkanavalle kun ovat samoissa piuhoissa? Tällöin vahvarin jakosuotimien käyttö olisi rajatumpaa.
Oletuksena etukanavissa on bassot samassa, johtuen kaapeloinnista. Ainakin Match pp-62 malliin pystyy Subwoofer liitäntään kytkeä ne omilla kaapeleilla, jos haluaa paremmin säätää vahvistimen asetuksia. Mietin tätä, mutta soi tarpeeksi hyvin omaan korvaan muutenkin.
ISTA+,E-Sys,Carly
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset
- joni_t
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Huhti 2013, 14:40
- Auto: F30 320iA xDrive M-sport
Riippuu hieman mikä niitä soittaa.
Perussetin ollessa kyseessä, eli ei erillistä vahvistinta, ottaisin toiset näistä:
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... s8b-bmw-2/
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... bm-200-xf/
Blamista olen kuullut hyvää palautetta ja Matchia osaan suositella kun olen ne kahteen autoon jo asentanut. Soivat erittäin hyvin ilman erillistä vahvistintakin.
Sitten jos on parempi setti, eli ihan vahvistin antamassa tehoa, niin laittaisin nämä:
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... 200bmw-sw/
Kunhan saan nykyisen auton muut puutteet hoidettua pois alta, niin laitan ehdottomasti noi Ground Zerot tilaukseen
ISTA+,E-Sys,Carly
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset
ENET,K+DCAN,Carly BT
Exx + Fxx sarjalaiset
joni_t kirjoitti: ↑10 Huhti 2018, 22:32Riippuu hieman mikä niitä soittaa.
Perussetin ollessa kyseessä, eli ei erillistä vahvistinta, ottaisin toiset näistä:
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... s8b-bmw-2/
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... bm-200-xf/
Blamista olen kuullut hyvää palautetta ja Matchia osaan suositella kun olen ne kahteen autoon jo asentanut. Soivat erittäin hyvin ilman erillistä vahvistintakin.
Sitten jos on parempi setti, eli ihan vahvistin antamassa tehoa, niin laittaisin nämä:
https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... 200bmw-sw/
Kunhan saan nykyisen auton muut puutteet hoidettua pois alta, niin laitan ehdottomasti noi Ground Zerot tilaukseen
Joo täytyy kyllä ostaa noi Ground zerot ja laittaa vahvistimeen kiinni ilmeisesti tällä onnistuu helposti kytkeminen mitä olen lueskellut,
https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvi ... ampc-bmw1/
Mimmosetkohan nuo Etonin bassot olisivat? Meneeköhän hinta käsikädessä laadun kanssa?
https://www.autostudio.fi/eton-b-195-ne ... oofer.html
https://www.autostudio.fi/eton-b-195-ne ... oofer.html
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
- Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015 - Paikkakunta: Loviisa
Laitoin F20 LCI2 Etonin koaxiaalikaiuttimet eteen (3) ja sointi muuttui radikaalisti. Eton on harvoja valnistajia jotka tekevät myös kaiuttimet Saksassa. Mitä olen lukenut niin kukaan ei ole moittinut, päinvastoin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
- Auto: F31 & F20
- Paikkakunta: Kauniainen
Juuri noista uudemmista ei ole kokemusta, mutta B150:set oli hintansa arvoisetskuzeri kirjoitti: ↑11 Huhti 2018, 06:46 Mimmosetkohan nuo Etonin bassot olisivat? Meneeköhän hinta käsikädessä laadun kanssa?
https://www.autostudio.fi/eton-b-195-ne ... oofer.html
Audison Primaa en itse suosittele. Minulla oli itsellä sellainen, mutta vaihdoin sen Gladenin D2 80.6 ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Priman iso ongelma on DSP jota ei voi säätää juuri mitenkään -> kökkö graafinen taajuusvaste, jossa on vain muutamia pisteitä taajuusvasteen muuttamiseen. Gladenissa pystyy säätämään huomattavasti tarkemmin ja paremmin. Priman äänenlaatua en saanut ikinä kohdalleen ja Gladen pelitti ja soi heti boxista PALJON paremmin. Kalibroinnin jälkeen vielä paremmin.
Onko kellään kokemusta
https://www.autostudio.fi/audison-prima ... sarja.html
Soittivat audostudiolta että Etonien saatavuus todella heikko ja suosittelivat audison primaa tilalle.
https://www.autostudio.fi/audison-prima ... sarja.html
Soittivat audostudiolta että Etonien saatavuus todella heikko ja suosittelivat audison primaa tilalle.
No eikös tuossa juuri yksi kokonainen viesti alempana sanota, että tuota Audison Primaa ei suositella?skuzeri kirjoitti: ↑16 Huhti 2018, 11:57 Onko kellään kokemusta
https://www.autostudio.fi/audison-prima ... sarja.html
Soittivat audostudiolta että Etonien saatavuus todella heikko ja suosittelivat audison primaa tilalle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Niin eikös tuossa ylempänä puhuta vahvarista/DSP:stä? Kaiuttimista ei mitään mainintaa.salmol kirjoitti: ↑16 Huhti 2018, 16:24No eikös tuossa juuri yksi kokonainen viesti alempana sanota, että tuota Audison Primaa ei suositella?skuzeri kirjoitti: ↑16 Huhti 2018, 11:57 Onko kellään kokemusta
https://www.autostudio.fi/audison-prima ... sarja.html
Soittivat audostudiolta että Etonien saatavuus todella heikko ja suosittelivat audison primaa tilalle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09 Syys 2014, 20:11
- Auto: F31 & F20
- Paikkakunta: Kauniainen
Itsellä ei ole kokemusta tuosta Audisonin sarjasta, mutta Eton on niitä harvoja ellei jopa ainoa mikä sopii suoraan alkuperäisiin liittimiin. Itsellä on niistä hyvät kokemukset, enkä omaani ostaisi muita. Toistaiseksi mennään Harman Kardoneilla...
Laitoin Audisonin erillissarjan eteen ja äänenlaatu muuttui paljon paremmaksi ja kirkkaammaksi mutta joku alkaa särkemään aika nopeasti kun laittaa volumea lisää. Ihan kuin penkinalus bassot soivat nyt paljon lujempaa verrattuna ovien kaiuttimiin ja sen takia alkaa särkemään ennen kuin saa paljon ääntä tulemaan ovista, voiko olla mahdollista? Bassot siis vakiot. Kun eihän erillissarjan kauittimiakaan väärin voi kytkeä? Vaatiin ilmeisesti vahvistimen asennusta?
Itse asensin F36 Match Up 7BMW vahvarin ja muuttuipa tuo HIFI paketti hurjasti parempaan suuntaan jo pelkästään sillä. Täysin plug and play asennus konttiin vakiovahvarin tilalle. Läppäri kiinni dsp esiasetellut asetukset valmistajan sivuilta automallin mukaisesti ja homma lähti pelaamaan helposti. Vielä mittanauhalla tarkastukset etäisyyksille kaiuttimista ja äänenlaatu, tarkkuus, äänikuvan siirtyminen keskelle tuulilasia yms tekivät äänimaailman kerta heitolla hurjasti paremmaksi.
Nyt vielä Audisonin penkialus subit ja erkkasatsi audisonilta etuoviin niin sitten pääsee kuuntelemaan minkälainen parannus lopullisesti on Pelkkä DSP vahvarikin teki jo ihmeitä. Tuo up 7BMW on täällä mainitun Match PP 86DSP parempi versio. Antaa isompaa tehoa kaikille kanaville ja varsinkin penkinalus subien kanavat on selkeesti tehokkaammat.
Nyt vielä Audisonin penkialus subit ja erkkasatsi audisonilta etuoviin niin sitten pääsee kuuntelemaan minkälainen parannus lopullisesti on Pelkkä DSP vahvarikin teki jo ihmeitä. Tuo up 7BMW on täällä mainitun Match PP 86DSP parempi versio. Antaa isompaa tehoa kaikille kanaville ja varsinkin penkinalus subien kanavat on selkeesti tehokkaammat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Tämän ongelma on vaan pelkäänjänpaikka jossa ääni tulee vain omasta ovesta. Näin siis omassakin autossa ja usein säädänkin auton omaa balassia vähän sivuun kun joku tulee kyytiin. Keskikajari on tähän ongelmaan tietysti se ratkaisu... Paitsi että siinä on sitten omat ongelmat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
- Auto: BMW F11 535xd -12
Honda CR-Z -10 - Paikkakunta: Tampere
Tuolta löytyy pieni testi Match UP 7BMW:stä: https://www.audiokit.fi/kirjoitus/testi ... -vahvistin
Laitteessahan on 2 muistipaikkaa, eli toiseen tallentaa stereokuvasäädöt kuskin paikalle ja toiseen molemmille. URC.3 kaukosäädin tuohon vaan 40e lisänä niin napista voi vaihtaa ja ruuvata vielä penkinalusbassojen tasoa.
Laitteessahan on 2 muistipaikkaa, eli toiseen tallentaa stereokuvasäädöt kuskin paikalle ja toiseen molemmille. URC.3 kaukosäädin tuohon vaan 40e lisänä niin napista voi vaihtaa ja ruuvata vielä penkinalusbassojen tasoa.