Jarrupalojen ja levyjen kestävyys

F30, F31, F32, F33, F34, F36
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Onko joku jo joutunut vaihtamaan levyjä tai paloja F3X:ään? Jos olet, niin laita tänne tietoa kilometreistä, mitä vaihdettiin ja tietoja autosta (kone, vetotapa, jne).

Minulla on takatuuppari 320dA ja nyt ajettu 63 tkm. Ilmoittaa että etupalojen vaihtoon noin 17 tkm ja takapalojen 33 tkm. Erikoista, sillä voisi luulla että takapalat kuluvat enemmän kun talvella hakkaa koko ajan luistonestoa. Onko käsitystä voiko tuo pitää paikkansa vai onko bemarin laskurit aivan kahvilla? Ottaako jarrujen automaattinen kuivaustoiminto vain etujarruihin vai molempiin päihin?

Ajelen päivittäin helppoa siivua duuniin 13 km yht ja sitten motariajoa mökille ja takaisin 200 km viikoittain. Ei pitäisi olla kovin rankkaa jarruille, varsinkin kun joka paikkaan menen moottorijarrulla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
mtk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08

Itsellä auto oli muistaakseni 80tkm kohdalla sitä mieltä että etupalat vaihtoon 13tkm ja takapalat 17tkm. Noin 90tkm kohdalla huollossa totesivat ettei ole vielä edes lähellä --> palojen mittaus ja arvojen syöttö palautti molemmat reilun 30 tkm päähän.
Autoon on tämän jälkeen päivitetty softa ja tällä hetkellä (mittarissa n 110tkm) etu- ja takapalat taitavat olla reilun 40 tkm päässä, takapalat hieman lähempänä. Takapalojen suurempaan kulumaan lienee vakkarilla osuutta, se kaiketi ottaa vain taakse.

Itse sain selitykseksi tuohon että softa ei osaa ottaa huomioon mm. pienempää rasitusta paloille talviolosuhteissa. Uusimpaan softaversioon tähän on kuulema tehty parannuksia ja siltä ainakin nyt näyttää, mutta tässä ei talviajoa ole päivityksen jälkeen ollutkaan. Toisaalta edellisessä autossa (e90) palat meni vaihtoon 240tkm jälkeen ja ajotapani tuskin on kovin paljoa muuttunut --> en usko että tämänkään kanssa asia ihan vielä 150tkm kohdalla tulee akuutiksi.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Mulla näyttää 63tkm ajettuna takajarruille 3800km ja eteen 17tkm, takapaloissa ainakin näyttäis pintaa olevan reilusti eli vois käyttää huollossa koodauttamassa lisää kilsoja
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
tna1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Elo 2013, 08:11

Itse vaihdatin F31:seen 60tkm ajettuna takajarrupalat, kun ajotietokone niistä huomautteli. Eteen näyttää vielä 70tkm ajettuna reilu 20 tkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tna1 kirjoitti:Itse vaihdatin F31:seen 60tkm ajettuna takajarrupalat, kun ajotietokone niistä huomautteli. Eteen näyttää vielä 70tkm ajettuna reilu 20 tkm.
No oliko ne takapalat miten loppu?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tna1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Elo 2013, 08:11

Oli mielessä laittaa, mutta näköjään unohtui. Palat eivät olleet lähelläkään loppua, mutta kun auto oli jo nosturilla ja uudet palat käsissä niin päätettiin vaihtaa :mus:
RTFM
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Touko 2013, 23:39
Auto: F31 320ia business touring

Tsekkasin oman auton tietokoneen näyttämän jarrupalojen vaihtoon. Nyt autolla on ajettu 62tkm ja paloja ei ole vielä vaihdettu. Etupää 60tkm, takapää 70tkm. Eli melkoisen paljon vielä saa ajella... :thup:
Vastaa Viestiin