Autokeskus - Hämeenlinna

Keskustelua jälleenmyyjien ja maahantuojan palveluista
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

No ei BMW-myyjät tai automyyjät yleensäkään oo mitään tekniikan guruja, kun asiakas lukee esitteen ja netin tekniset tiedot läpi niin tuntuu vievän perusmyyjää 6-0 mallitietoudessa.

Sit jos kysyy jotain speciaalia niin vastaus on todennäköisesti väärin tai ns. arvelua ja itse saa faktat selvittää. Myös monella huoltoneuvojalla sama vaiva, vaikka ois autoalan mikä koulutus.

Tosin mussa on se vika, että oon insinööri niin en tyydy mihinkään "emt. kaisse saattaa niin olla" -juttuihin jos oon ostamassa autoa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

masaf1 kirjoitti:No ei BMW-myyjät tai automyyjät yleensäkään oo mitään tekniikan guruja, kun asiakas lukee esitteen ja netin tekniset tiedot läpi niin tuntuu vievän perusmyyjää 6-0 mallitietoudessa.

Sit jos kysyy jotain speciaalia niin vastaus on todennäköisesti väärin tai ns. arvelua ja itse saa faktat selvittää. Myös monella huoltoneuvojalla sama vaiva, vaikka ois autoalan mikä koulutus.

Tosin mussa on se vika, että oon insinööri niin en tyydy mihinkään "emt. kaisse saattaa niin olla" -juttuihin jos oon ostamassa autoa.
Menee pahasti offariksi, mutta huoltoneuvojilla on kuitenkin useimmiten autoinssin koulutus tai automekaanikon koulutus ja jopa työkemusta mekaanikon hommista, joten itse ainakin enempi luota niihin kuin automyyjiin ja pidän tuota ammatiryhmää ihan pätevänä. Automyyjiksi tunnutaan valitsevan harvoin sellaisia, joilla on paljon tietämystä autoista tai alan koulutusta. Monilla automyyjillä on vain merkonomin ja osalla ehkä joskus tradenomin tutkinto ja sitten osalla on vain pelkkä lukio-, amis- tai peruskoulupohja. Monet myyjät ovat todella nuoria naisia tai poikasia. Ehkä se on se provikkapalkka tai mikä lie miksei myyntiin tule tai se kiehdo paremmin koulutettua väkeä ja ehkä jotain ikärasismiakin on, koska nuoria paljon palkataan eikä aina haluta kokeneempaa henkilöä. Myynnin puolella on myös autotaloissa usein se kovin vaihtuvuus, ehkä just sen takia, kun on ilta- ja viikonloppuhommia tai ilmeisen kehno pohjapalkka ja jos kauppa ei käy, niin saat monoa tai lähdet itse, jos ja kun huomaat ettei tuu tulosta. Sitten osaa myyjistä vaivaa se, ettei ne edes halua ottaa asioista selvää itse, ei halua opiskella tuotteistaan itse lisää, käydä koulutuksissa/kursseilla (paitsi silloin kun on aivan pakko) tai kehittää itseään. Myydään vaan sokkona ja katotaan, jos kauppa kävisi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Joku isompi autoliike joskus haki automyyjiä, vaatimuksena oli ettei edes saa olla "automies", vaan pitää olla vahva myyntiosaaminen. Bemarin varusteiden osaaminen on vähän monimutkaisempi juttu, mutta joku Corolla ei ole juuri paistinpannuja monimutkaidempi myytävä. Isommissa Bemarin liikkeissä on onneksi nykyään myyjien ja asiakkaiden tukena teknisen tiedon asiantuntijat tietämässä.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Wonderi kirjoitti:Joku isompi autoliike joskus haki automyyjiä, vaatimuksena oli ettei edes saa olla "automies", vaan pitää olla vahva myyntiosaaminen. Bemarin varusteiden osaaminen on vähän monimutkaisempi juttu, mutta joku Corolla ei ole juuri paistinpannuja monimutkaidempi myytävä. Isommissa Bemarin liikkeissä on onneksi nykyään myyjien ja asiakkaiden tukena teknisen tiedon asiantuntijat tietämässä.
Ainoa missä tuollainen automyynnin tukihenkilö on, niin se on Autokeskus Airport, muista en ole kuullut. Tuo henkilö vaan kartoittaa, että millaista mallia ovesta sisäänastuva olisi mahdollisesti hakemassa ja ohjaa sopivan/vapaan myyjän luo. Siltä saa jotain yleistietoja ko. automerkistä, sen malleista ja sen semmoista. Kauppaa hän ei tee. Tavallaan tuo on henkilö, joka johdattelee asiakkaan BMW-maailmaan ja on joskus hänen eka kontaktinsa. Oiva apu tuo voi sellaiselle asiakkaalle olla, joka on ostamassa elämänsä ekaa bemua tai on autojutuissa aivan kuutamolla. Tuohon tehtävään ei tarvinnut olla autoalan koulutusta eikä ilmeisesti kokemustakaan. Eli jonkinverran pidemmälle viety konsempi tuo toki on, kuin joku myynnin houst, jossa nätit tytöt antaa autoja koeajoon, ohjaa myyjien luo ja toivottaa asiakkaat tervetulleiksi jne. Noitahan on ollu Audi-liikkeissä.

Kyllähän varusteet pitäisi pystyä myyjien tietämään ja mitä voi mihinkäkin ruksia jne. Enempi automyyjillä on aukkoja moottoripaletin, moottoritekniikan, vaihteistotyyppien, kilpailjan tuotteiden ja vaikkapa huoltovälien/huoltoihin liittyvissä asioissa. Tai vaikka siinä, että mitä kaikkia uudistuksia tuli facelift-malliin tai onko jossain moottorissa jakopää hihnalla vaiko ketjulla.

Jep jossain liikkeissä ei ole väliä onko haettava uusi myyjä myynyt aiemmin autoja tai onko autoalan koulutusta kertynyt. Se on vähän huono lähtökohta, jos kelpaa ihan kuka vaan. Toki tuohon hommaan voi oppia ihan pystymetsäläinenkin. Samoin joihinkin firmoihin on palkattu päälle parikympisiä, ei niillä ole sitä vahvaa myyntiosaamista vielä mitenkään paljoa takana, joten sekään vaatimus ei aina päde.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

On tuolla näköjään huollonkin puolella väkeä vaihtunut. Suorannan Toni ei ole enää ruodussa´. Onkohan sattumaa vai jokin ns. "joukkopako"?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

VolvostaBemariin kirjoitti:On tuolla näköjään huollonkin puolella väkeä vaihtunut. Suorannan Toni ei ole enää ruodussa´. Onkohan sattumaa vai jokin ns. "joukkopako"?
Jaa-a. Myös Kerkolan Mikko on lähtenyt.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Suorannan Toni (BMW) ja Ruotsalaisen Sami (Nissan) saivat lähteä ja tilalle tuli - lasteni termejä käyttäen - joku random tyyppi. Hänen kanssaan ensimmäinen kohtaaminen mäännä viikolla sekava. Eikä enää yhteystiedoissakaan nimeä / s-postia, johon ottaa yhteyttä. Halvennusta ja huononnusta?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nyt sitten kokemuksia uusista henkilöistä ja ihan hyvää on palvelu edelleenkin!
GuessWho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Syys 2019, 15:09

Mutta nyt on Lotta Turunen palannut Bemarille, tosin yritysautopuolelle stadiin.
Tietää taas, kenen kanssa asioi.
Vastaa Viestiin