Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketju

Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 778
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: E93 335i 2007
Paikkakunta: Joensuu

Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketju

Viesti Kirjoittaja Hiace » 05 Elo 2012, 14:32

Tähän ketjuun voisi laitella yleistä autoliikkeestä riippumatonta asiaa kaupanteosta. Välillä hämmästyttää, kun liikkeet eivät halua ilmeisesti tehdä kauppaa. Itse olen lähes vakavissani tiedustellut eri autoliikkeiden E46 M3:a, antaisivatko minkälaisia tarjouksia omastani vaihdossa. Ajattelin kokeilla laittaa liikkeisiin sähköpostia, sillä tiedustelin tarkempia teknisiä ja historiatietoja autoista, joita myyjät eivät kuitenkaan tiedä heti soittamalla. Sähköpostilla heillä olisi aikaa etsiä tiedot vastaukseen. Ja muutenkin hoidan lähes kaikki asiat sähköpostilla, joten voisi olettaa että se on joka yrityksessä arkipäivää.

Laitoin noin 4-5 autosta sähköpostia, ja yksi liike vastasi asiallisesti, että auto on asiakkaalla koeajossa ja ilmoitamme jos auto menee kaupaksi. Oletettavasti auto meni, koska liike ei enää laittanut sähköpostia.

Muut liikkeet, eli mm. MT-auto & Laakkonen eivät vastanneet sähköpostiin. Laitoin sähköpostin kaikille myyjille, jotka ilmoituksessa mainittiin tai liikkeen kotisivuilla olleeseen osoitteeseen. Jos myyjät olivat lomilla, olisihan siellä voinut olla joku edelleenohjaus, jolloin paikalla ollut myyjä olisi voinut vastata. Eli onko niin, että liikkeiden politiikka on se, että sähköposteihin ei vastailla? Jos asiallinen vastaus olisi tullut, olisinhan voinut tulla kauppaa tekemään...

Olisinhan voinut toki soittaa liikkeeseen, mutta se ei ehkä ole pointti tässä. Jos itse omistaisin autoliikkeen, pitäisin kyllä jokaista kyselyä ja tiedustelua yhtä arvokkaana, joihin jokaiseen napattaisiin kiinni. Tällästä.
HiaceVideos@Youtube |
E93 335i | ex: E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d

Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Bemisti » 05 Elo 2012, 17:48

Kokenut automyyjä pystyy varsin erehtymättömästi jo sähköpostin ensimmäisestä lauseesta päättelemään onko kysymyksessä tosiostaja vai renkaanpotkija. Renkaanpotkijoille vastaaminen ei palvele kenenkään etua, joten heille jätetään vastaamatta. Turhan työn tekeminen turhauttaa automyyjää siinä missä muunkin ammatin harjoittajaa.

Sama pätee puhelimella tehtyihin kyselyihin ja liikkeessä aikaansa tappaviin turhankyselijöihin. Heihin ei kannata panostaa.
Tyypillisen renkaanpotkijan vastaus automyyjän kysymykseen "minkälaista autoa etsit?" on "se pitää olla joku isolla bensamoottorilla"... "voi se olla pienellä dieselilläkii"... "sen pitää olla saksalainen, no voi se olla japanilainenkii"... "ehottomasti nelivetoinen, no voi se olla takavetoinenkii... "etuvetoinenkii käy"...

Joskus automyyjä jaksaa katsoa "asiakaan" pelleilyä koeajoon saakka ja antaa jonkun "asiakkaan" kriteerit täyttävän auton "koeajoon", jolla asiakas käy elvistelemässä kawerilleen tai hoitamassa mummon muuttokuorman. Tyypillinen turhankysyjä palauttaa auton tankki tyhjänä, p*skaisena ja 300 km mittariin lisää ajaneena. Turhankyselijä vastaa automyyjän -no miltäs se auto vaikutti?-kysymykseen: "no olihan se ihan jees, mutta pittää vielä miettii... ja pittää se vielä käyvä vaimolta kysymässä, ett mitä mieltä se vaimo on... pittäähä se hallituksenkii mielipide olla... ei sitä voi ostaa iliman vaimon luppaa... mutt ihan jees sen on muuten, mutta tuo väri ei oo oikeen miun makkuun... jos se ois ollu musta ni mie oisin voinu vakavasti harkita...

Vaimon mielipidettä kysymään lähteneistä ei ole ainutkaan palannut kaupan tekoon.

Värilläkään ei ennen "koeajoa" ollut mitään merkitystä, niin kuin ei oikein millään muullakaan. Mutta yllätys yllätys väri ei "koeajon" jälkeen ollut sinne päinkään kuin mitä se oli ennen "koeajoa". Tätä teatteria kun katselee vuodesta toiseen niin ei ihme että välillä vähän turhauttaa.

Jos taas automyyjä kieltäytyy antamasta renkaanpotkijalle autoa "koeajoon", menee renkaanpotkijanetsi alahuuli rullalla kotiin ja kirjoittaa suomi24:jään ettei kannata mennä kyseiseen autoliikkeeseen, koska siellä on yks p*ska myyjä joka ei palvele tosiostajaa eikä siellä anneta autoja koeajoon, ja muutenkin tyyppi on ihan p*rseestä. Feispuukikaweritkaan ei tykkää :curse:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15

Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Squamish » 05 Elo 2012, 18:30

Bemisti kirjoitti:Kokenut automyyjä pystyy varsin erehtymättömästi jo sähköpostin ensimmäisestä lauseesta päättelemään onko kysymyksessä tosiostaja vai renkaanpotkija.
Kerro ihmeessä meillekin mistä sen voi päätellä. :lol:

Tilityksistäsi päätellen on varmasti kaikkien etu, että et ole enää (?) alalla...

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1710
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: 530dA GT xDrive F07 lci

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja ///Marko » 05 Elo 2012, 19:27

Minä asioin mieluiten sellaisessa paikassa jossa huomaan myyjän olevan vähintään yhtä kiinnostunut myymistään tuotteista kuin itse asiakaskin. Toki hinta/laatu se on mikä lopulta ratkaisee.

Tuo sähköpostilla tiedusteluihin vastaaminen on monessa paikkaa vielä sillä tasolla että hoidan asiat mieluiten puhelimitse tai käyn suoraan paikan päällä. Osa myyjistä kun ei vastaa maileihin ollenkaan.

Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Bemisti » 05 Elo 2012, 19:32

Squamish kirjoitti:
Bemisti kirjoitti:Kokenut automyyjä pystyy varsin erehtymättömästi jo sähköpostin ensimmäisestä lauseesta päättelemään onko kysymyksessä tosiostaja vai renkaanpotkija.
Kerro ihmeessä meillekin mistä sen voi päätellä. :lol:

Tilityksistäsi päätellen on varmasti kaikkien etu, että et ole enää (?) alalla...

Tuossa ylempänä asiaa jo valoitinkin. Kun paljon lukee asiakkaiden sähköposteja niin kyllä siinä silmä harjaantuu väkisin.

Esim. jos viesti alkaa tyyliin "olisin tosi kiinnostunut autostanne..." ei viestiä kannata lukea enempää. Toinen varma merkki renkaanpotkijasta on sp-osoiteet. Jos viesti tulee jostain epämääräisestä anonyymiosoitteesta kuten "pate69ätXXX", ei viestiä kannata edes avata.

On ainoastaan renkaanpotkijoiden etu ettei kaltaisiani automyyjiä juurikaan ole. Oikeiden asiakkaiden ja palveluun keskittyvän autoliikkeen edusta en ole ihan niin varma.
Itseään nokkelana pitävät, kuten sinä, ovat asiakkaana oma lukunsa. Heidän kanssaan saattaa päästä jopa kauppoihin, jos muistaa näytellä "hyvää tyyppiä" ja ymmärtää tarjota paljon kaupantekijäisiä, kuten jääraappaa, parkkikiekkoa, t-paitaa ja lumiharjaa... Jos kauppaan lupaa pullon punaviiniä, ei kaupantekoon tarvita enää edes vaimon lupaa. :lol:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15

Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Squamish » 05 Elo 2012, 19:54

Bemisti kirjoitti: Itseään nokkelana pitävät, kuten sinä, ovat asiakkaana oma lukunsa. Heidän kanssaan saattaa päästä jopa kauppoihin, jos muistaa näytellä "hyvää tyyppiä" ja ymmärtää tarjota paljon kaupantekijäisiä, kuten jääraappaa, parkkikiekkoa, t-paitaa ja lumiharjaa... Jos kauppaan lupaa pullon punaviiniä, ei kaupantekoon tarvita enää edes vaimon lupaa. :lol:
Myönnettäköön, että olen viimeisen 10 vuoden aikana vaivannut automyyjiä neljällä koeajolla, ja näistä ainoastaan kolme on päättynyt kauppoihin. Kaikki kerrat eri automyyjien kanssa, joista yhden kirjoissa olen siis renkaanpotkija. Kolme muuta ei tarjonnut mitään kaupantekijäisiä, mikä on hyvä, sillä ne kiinnostavat yhtä paljon kuin kaveeraminen automyyjien ja herbalife -edustajien kanssa. Teen mielummin kauppaa yksityisten myyjien kanssa, he yleensä tietävät mitä ovat myymässä.

Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 778
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: E93 335i 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Hiace » 05 Elo 2012, 19:59

Bemistille suodaan avautuminen, ilmeisesti liikaa vuosia takana savolaisessa autoliikkeessä, jossa suattaapi olla että tehtiin kauppoo tai suattaapi olla että ei :D en epäile yhtään, etteikö automyyjän työ joskus (aina) olisi tuollaista. Mutta siitähän siulle maksetaan.

Mutta kun minä laitoin asiallisen tiedustelun tietystä autosta ja sen tarkemmasta huoltohistoriasta, enkä saanut vastausta. Ilmeisesti automyyjän mega-renkaanpotkija-tutka oli koneella hälyyttänyt ja kieltänyt vastaamasta. Mutta pieleen meni. Hyvällä tarjouksella olisin oikeasti saattanut vaihtaa M3:n pihaan. Ja ps. en potki renkaita, en kysy vaimolta lupaa, en valita auton väristä, en näytä sitä kavereille koeajolla jne...haluaisin vaan OSTAA jonkun auton :) en kyllä nöyrry enkä soita noihin liikkeisiin. Pitäkööt autonsa...

Jännä homma, kun yksityisiltä olen sähköpostilla kysellyt autoa, niin vastaus tulee yleensä samana iltana. Ja he eivät ole töissä, vaan vastaavat jopa vapaa-aikanaan. Ehkä heillä ei ole koneelle asennettu renkaanpotkijatutkaa.
HiaceVideos@Youtube |
E93 335i | ex: E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d

Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 879
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Vice » 05 Elo 2012, 21:16

Bemisti kirjoitti:"no olihan se ihan jees, mutta pittää vielä miettii... ja pittää se vielä käyvä vaimolta kysymässä, ett mitä mieltä se vaimo on... pittäähä se hallituksenkii mielipide olla... ei sitä voi ostaa iliman vaimon luppaa... mutt ihan jees sen on muuten, mutta tuo väri ei oo oikeen miun makkuun... jos se ois ollu musta ni mie oisin voinu vakavasti harkita...

Vaimon mielipidettä kysymään lähteneistä ei ole ainutkaan palannut kaupan tekoon.
:lol:

Mun vastaus juuri tämä autoni myyneelle myyjälle koeajettuani 5-sarjalaista noin 1v sitten. En nyt sanasta sanaan muista, mutta just tyyliin: "oli hyvä, jne, jne.. Täytyy asiaa miettiä ja kysellä vaimonkin mielipidettä (koska kyseessä olisi perheeseen eka takatuuppari ja muutenkin A6 oli vain kokoajan puhuttu ennen tätä koeajoa)".

Itse palasin vielä liikkeeseen näiden kommenttien jälkeen ja ajossa nyt siis 5-sarjalainen...

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 05 Elo 2012, 21:30

Bemisti kirjoitti:Kokenut automyyjä pystyy varsin erehtymättömästi jo sähköpostin ensimmäisestä lauseesta päättelemään onko kysymyksessä tosiostaja vai renkaanpotkija.
Tuo nyt on ihan skeidaa. Venebisneksessä missä minä olen tiiviisti mukana on nimenomaan painotettu iät ajat sitä, että asiakkaasta ei päältä päin voi nähdä yhtään mitään. Tiedän tapauksen, missä Pekka Herlin muinoin käännytettiin purkkarin esittelyjonosta "nyt ei ehdi" -perustein kun oli menossa tutustumaan nuhjuisissa vaatteissa. Venepuolella myytävien artikkeleiden hinnat ovat joskus 20-30x kalliimpia kuin kalleimpien bemarien ja silti tajuavat sen mitä ex-automyyjä ei ole ymmärtänyt. Kohinaa tosiaan on, mutta jos meinaa sen kaupan saada, silloin on tehtävä töitä. Ylimielisessä ja mukamas varmalla asenteella ei mitään aikaiseksi, ei ainakaan kauppoja. Totta kai jos se kaupan tekeminen ei huvita, työtä säästyy kun notkuu pöydän takana ja odottaa, että joku suo setelinipun pöytään ja vie auton pihasta. Mutta ne jotka oikeasti myyvät autoja, eivät jaa mielipidettäsi kyllä pätkääkään.

Hiace on tuossa lähettänyt vinon pinon maileja ja saanut yhden vastauksen. Kuitenkin vaihtoauto on ihan ok ja kyseessä ei ole edes mikään mahdottoman kallis auto, mitä mies on ostamassa. Nytkö pitäisi uskoa, että nuo 10 automyyjää ovat tehdään kaikki virhearvion, että mies ei ole ostamassa autoa ja jättävät vastaamatta? Yksi ressukka luulee Hiacea tosiostajaksi ja erehtyi vastaamaan. Näinkö se menee? Vai olisiko kyseessä vain laiskuus tai muu saamattomuus "I just work here" -tyyliin. Mutta tyhmyydestä sakotetaan. Eräänkin kerran on itsekin tullut ostettua jotain kohtuullisen hintaista muuta kuin suunniteltua lähinnä sen vuoksi, että myyjä on onnistunut perustelemaan ostoksen oman liikkeensä tuotteisiin ja kääntämään alkuperäisen ajatuksen. En ole ollut pettynyt ostoksiin ja kaikki mennyt ok, mutta kun näissä asioissa ei ole yhtä totuutta eikä aina absolutista tavoitetta. Jos E46 M3:n ostaja saa nyt hyvän vastauksen ja kiitettävää palvelua vaikka kauppoja ei ehkä syntyisi, saattaa seuraavan auton hankinnan kohdalla juttu suuntautua hyvinkin samalle automyyjälle, joka palvelee ja huomioi. Tai liikkeestä voi löytyä RS4 jota kokeilemalla huomaa, että kärry käykin paremmin omaan käyttöön ja siitä tulee kaupat. Tämä siis 10 min työllä, maili + puhelu josta sitten tulee jotain jos tulee. Mutta ehkä se joillekin on liikaa, ainakin niille, jotka eivät osaa myymiensä autojen speksejä ulkoa...

Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 778
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: E93 335i 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Hiace » 05 Elo 2012, 22:03

Pitkikseltä minun mielestä asiaa. Onhan sitä jo tieteellisestikin tutkittu, että mitä isompi ostos, sitä useammin päätös tehdään puhtaasti tunteen perusteella. Ja tietenkin perusteellaan järkisyillä. Ei toki aina näin, mutta luulen että tuossa on ihan perää.

Tähän rakoon kun joku myyjä olisi vastannut asiallisesti vaikka näin: "Auto löytyy, tiedot nämä ja nämä...tervetuloa koeajolle. Millos pääset tulemaan, että voidaan laittaa auto valmiiksi?". Tuossa olisi jo kaupanteko aika hyvässä alussa. Ja jos kauppoja ei tulisi, taitava myyjä tarjoaisi jotakin muuta autoa liikkeestä. Esim. siihen juuri RS4 tai vaikka E39 M5 olisi hyvä veto. Se hyvä tunne kun tulisi, saattaisi liikkeestä ajaa ihan toisella autolla pois kuin oli alunperin suunnitellut. No, jos saan oman auton myytyä niin ehkä rahatukko kiinnostaa myyjiä enemmän. Tai sitten ostan yksityiseltä...
HiaceVideos@Youtube |
E93 335i | ex: E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 05 Elo 2012, 23:04

Hiace kirjoitti:Ja jos kauppoja ei tulisi, taitava myyjä tarjoaisi jotakin muuta autoa liikkeestä. Esim. siihen juuri RS4 tai vaikka E39 M5 olisi hyvä veto. Se hyvä tunne kun tulisi, saattaisi liikkeestä ajaa ihan toisella autolla pois kuin oli alunperin suunnitellut. No, jos saan oman auton myytyä niin ehkä rahatukko kiinnostaa myyjiä enemmän. Tai sitten ostan yksityiseltä...
Näinpä juuri. Bemistin viestit lienevät trollia, ei kai noin kukaan ajattele, automyyjä oikeasti. Kunhan mustaa automyyjien mainetta. Mailit ovat siis merkki ei-ostajasta, samoin puhelut, myymälässäkään ei voi renkaita käydä potkimassa, koeajon pyytäjäkin on vain myyjän vihollinen jos kauppa ei ole selvä sitä ennen. Pitäisikö se auto tilata jostain postimyynnistä voi miten se sitten pitäisi hankkia? Niin ja olihan vielä se ryhmä joka ostaa auton mutta ovat muutoin vain idiootteja. Varma me täällä olevat ollaan niitä.

Mitkä ne tosiostajan merkit siten ovat? Heti tiskille ja nimi alle, sen jälkeen kysellään varusteet myöhemmin, ehkä koeajo?? Kiinnostaisi tietää, kun kerta se on niin selvää.

Tiedän kyllä erään henkilön,joka osti uuden Skodan. Kun lähti liikkeestä ja paperit oli tehty, käveli siinä myyjän kanssa käytävällä ja kysyi, mikäs se tuo noin hyvän näköinen auto on. Myyjä valahti valkoiseksi ja sanoi "Se on Skoda Octavia, juuri se sama auto minkälaisen tilasit...". Paljastui, että kaveri vain tilasi auton näkemättä sitä puhumattakaan koeajosta. Kunhan oli kuullut ja lukenut lehdestä, että hyvä auto. Kävivät sitten puoli tuntia läpi kärryä ja todettiin, että hyvä vehje, olkoon tilauksessa kuten sovittu. Mutta myyjä ollut varmaan "hieman" rinki ympärillä kun tajusi mikä tilanne.

Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 778
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: E93 335i 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Hiace » 05 Elo 2012, 23:35

Sitäkin tässä mietin, että kyllähän vähänajetun Octavian tai Avensiksen myy vaikka vajaalla käyvä harjoittelija, sillä kysyntää hyvämaineisilla käyttöautoilla riittää. Mutta luulen että M3:n tapaiset erikoisautot seisoo liikkeessä varsinkin tässä taloustilanteessa vähän liian pitkään. Kyselijöitä tuskin liiaksi on, varsinkin kun hinnat tuntuvat olevan aika yläkanttiin laitettuja noilla liikkeen autoilla. Eli sitä meinaan, jos joku noita erikoislaatuisempia autoja kyselee, kannattaisi liikkeen napata kärppänä asiakkaasta kiinni. Tuskin M3:a liikkeessä kahta vuotta kannattaa seisottaa arvoa alenemassa.
HiaceVideos@Youtube |
E93 335i | ex: E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja J1978 » 06 Elo 2012, 10:10

Squamish kirjoitti:
Bemisti kirjoitti:Kokenut automyyjä pystyy varsin erehtymättömästi jo sähköpostin ensimmäisestä lauseesta päättelemään onko kysymyksessä tosiostaja vai renkaanpotkija.
Kerro ihmeessä meillekin mistä sen voi päätellä. :lol:

Tilityksistäsi päätellen on varmasti kaikkien etu, että et ole enää (?) alalla...
Tod.näköisesti kyseessä on kaveri joka ei kovin hirveen hyvin pärjänny ko. hommissa eikä kyl pärjääkään jos ei ole sillä asenteella hommis et asiakas se mun palkan maksaa ja et asiakas on kuningas. Automyyjän työ vaatii mm. pelisilmää, suplikkuutta, luonnetta, oikeaa asennetta ja tiettyä paloa ja nöyryyttä.


Paljon on vielä liikkeitä joissa automyyjät haluavat mieluiten, että autoista, välirahoista ja koeajoista sovitaan soittamalla myyjälle. Mitä vanhempi tai vanhakantaisempi myyjä, niin sitä luultavimmin jättää vastaamatta sähköposteihin ja ottaa mieluummin puhelut. Alkaa tapahtua vasta kun soittaa samasta asiasta.

Monesti ei varmaan vastata siksikään jos osoite ei ole joku selkeä, eli esim. tyyliä pertti.mikkonen@gmail.com yms....

Jos osoite on vaikka rokkifani76@hotmail.com ja vaikka se olisi kuinka olemassa ja fiksun ihmisen käytössä, niin myyjä varmaan ajattelee että mikähän se tämäkin on, onko roskapostia jne. ja jättää vastaamatta.

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1571
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57
Auto: Tesla Model 3 ennakkovarattu

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Turbo » 06 Elo 2012, 14:19

Kun olen tosi mielessä liikkeellä, niin vasta silloin menen liikkeeseen ja tarjouksen olen aina saanut. Se johtaako se sitten lopulliseen kauppaan, riippuu tietenkin myyjästä: jos ei päästä samalle aaltopituudelle jää kauppa syntymättä. Tämä pätee tietenkin myös harrastevehkeiden kaupassa. Niistä kaupoista joissa myyjä on innokas ja aktiivinen ja onnistuu luomaan win-win kaupan, jää aina hyvä mieli. Näihin liikkeeisiin tottakai palaan uudelleen kun seuraava vaihtoajankohta tulee. Nihkeästi palvelleisiin liikkeisiiin en toista kertaa palaa.

Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 778
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: E93 335i 2007
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Hiace » 06 Elo 2012, 16:13

Täältä idästä kun lähtee autoa ostamaan, melkein täytyy jollain tavalla tiedustella autoa ennakkoon - joko puhelimella tai s-postilla. Ei kehtaisi lähteä ajamaan 900km katsomaan autoa, joka osoittautuukin ihan ritsaksi :)
HiaceVideos@Youtube |
E93 335i | ex: E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d

Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Bemisti » 06 Elo 2012, 17:47

Jottei menisi kokonaan vääristelyksi ja tahallaan väärinymmärtämiseksi, niin tässä ketjussa on tarkoitus pohtia kaupanteon vaikeuksia ja autoliikkeiden toimintaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Omalta osaltani olen tässä ketjussa käsitellyt VAIN ongelma-asiakkaita ja heidän käyttäytymistään, joita esim. renkaanpotkijat kiistatta usein ovat.

En ole missään väittänyt että tosiostajat ovat niitä, jotka tekevät joka ikinen kerta autokaupan autoliikkeessä asioidessaan. Tosiostajakin jättää joskus kaupan tekemättä, aina ei voi onnistua. Tosiostajan ja turhankyselijän kyllä erottaa toisistaan, sanoipa arvon foorumilaiset siihen mitä tahansa.
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15

Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja CLiK » 06 Elo 2012, 20:27

Onhan se uskomatonta, ettei sähköposteihin jakseta vastata. Tuskin niitä niin valtavaa määrää per myyjä päivittäin tulee, etteikö lyhyttä asiallista vastausta ehtisi kyselyihin laittaa. Positiivista kyllä, niin vaihtotarjoukset (tai suuntaa-antavan tarjouksen) olen saanut lähes aina sähköpostikyselyihin. Tosin omat pyyntöni olen laittanut aina pk-seudun ulkopuolelle, kun kaupankohteita ei viitsi lähteä katsomaan, ellei kaupanteolle ole hinnan puolesta edellytyksiä. Kyselyihin laitan aina koko nimeni ja puhelinnumeroni. Koeajot teen aina vasta, jos auto on todettu ulkoisesti ja muilta tiedoiltaan hyväksi ja kauppahinnasta ollaan riittävän lähellä yhteisymmärrystä.
ex. E63 650i, E88 125i

Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1059
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X1 25i -15
i8 -14
720S -18
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Pitkis » 06 Elo 2012, 21:06

Bemisti kirjoitti:Jottei menisi kokonaan vääristelyksi ja tahallaan väärinymmärtämiseksi, niin tässä ketjussa on tarkoitus pohtia kaupanteon vaikeuksia ja autoliikkeiden toimintaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Omalta osaltani olen tässä ketjussa käsitellyt VAIN ongelma-asiakkaita ja heidän käyttäytymistään, joita esim. renkaanpotkijat kiistatta usein ovat.

En ole missään väittänyt että tosiostajat ovat niitä, jotka tekevät joka ikinen kerta autokaupan autoliikkeessä asioidessaan. Tosiostajakin jättää joskus kaupan tekemättä, aina ei voi onnistua. Tosiostajan ja turhankyselijän kyllä erottaa toisistaan, sanoipa arvon foorumilaiset siihen mitä tahansa.
Mitään perustelua en ole kuullut siitä, miten sinä ne ostajat ja huijarit erotat. En epäile yhtään, ettäkö molempien ryhmien ääripäät varmasti erottuvat. Sinun mukaasi soittajat ja mailien lähettäjät ovat idiootteja, samoin vaikka kuinka monet muut ryhmät. Kerro jo, miten ne tosiostajat erotetaan, kun jäljelle ei jää luettelosta juuri ketään. Tosin, vastausta tuskin tulee ja se ok.

Tämän ketjun opetus ei liene se, mitä automyyjä ajattelee vaan lähinnä se, minkälaiset tyypit eivät pärjää automyyjänä.

Piksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 02:50

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Piksu » 06 Elo 2012, 21:36

Itse ostin juuri auton ja myyjälle kerroin speksejä autosta mitä haluan, jotenkin näin.. Se voisi olla BMW, mutta jos jotain muuta vastaavaa autoa löytyy niin olen avoin ehdotuksille.. Ei väliä onko takaveto, etuveto vaiko neliveto.. Se voi olla sedani tai farmari.. 3-sarjaa tai 5-sarjaa (jos BMW).. Bensa tai diesel. :lol:
En oikeasti tiennyt mitä halusin, mutta autokuume oli kova ja halusin vaihtaa Audin pois.. Lapset on jo sen verran kasvanut ettei tarvitseisi välttämättä olla farkku, mutta jos se on sedan niin vetokoukku on oltava jne.

Myyjä laittoi korvan taakse ajatuksiani ja nyt ajelen e61 525 xi m-sportilla, jonka ostin näkemättä sekä koe-ajamatta!! :thup:

Tosin täytynee kuitenkin sen verran valottaa asiaa, että myyjän kanssa on jonkinlainen "sukulaissuhde" ja luotto toimii puolin jos toisinkin, eli hän tiesi, että olen autoa oikeasti ostamassa ja minä tiesin, että jos se sanoo, että auto on hyvä niin se sitten on sitä. jne.

Tämä kirjoitus vain siksi, että ostjia voi olla sellaisiakin jotka ei OIKEASTI tiedä mitä hakee, mutta polte on silti kova ja kun "se oikea" löytyy niin kaupat syntyy. :)

Markku K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2012, 21:53

Re: Kaupanteon vaikeus ja autoliikkeiden toiminta -yleisketj

Viesti Kirjoittaja Markku K » 07 Elo 2012, 13:05

Bemisti kirjoitti:Jottei menisi kokonaan vääristelyksi ja tahallaan väärinymmärtämiseksi, niin tässä ketjussa on tarkoitus pohtia kaupanteon vaikeuksia ja autoliikkeiden toimintaa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Omalta osaltani olen tässä ketjussa käsitellyt VAIN ongelma-asiakkaita ja heidän käyttäytymistään, joita esim. renkaanpotkijat kiistatta usein ovat.

En ole missään väittänyt että tosiostajat ovat niitä, jotka tekevät joka ikinen kerta autokaupan autoliikkeessä asioidessaan. Tosiostajakin jättää joskus kaupan tekemättä, aina ei voi onnistua. Tosiostajan ja turhankyselijän kyllä erottaa toisistaan, sanoipa arvon foorumilaiset siihen mitä tahansa.
Oletko Bemisti kenties töissä Autokeskus Airportissa?

Teimme alkukesästä vaimon kanssa sellaisen havainnon, että mehän emme enää tarvitsekkaan kahta autoa. Heti perään huomasin, että entä jos laitetaankin molemmat vm 2009 kärryt (MB E 4-Matic + BMW 1) myyntiin ja ostetaankin tilalle mahdollisimman tuore F10 xDrive. Olisi neljäs BMW perheessä.

No, tuumasta toimeen.... Ensin meni kaupaksi ykkönen ja siinä vaiheessa aloin jo katsella vaihtoehtoja mm. Premium Selectioneista. Autokeskus on suoltanut kotiin jo vuosia suoramainontaa eikä Hesarin etusivukaan näytä olevan heille liian kallista. Koska edelliset Bemarimme oli ostettu Laakkoselta ja Autokeskuksen uusi BMW-talo sattuu sopivasti reitille, niin sinne siis.

Myymälään tullessa tiskiin nojaili kolme automyyjän prototyypin näköistä nuorta miestä. Kukaan ei osannut sanoa minulle sanaakaan, kun oli näemmä jutut kesken. Ehkä tekivät Bemistin kuvaamaa arviointiprosessia... Paikalla näytti olevan yksi toinen asiakas, jota palveltiin myyjän työpisteessä. Sain pyöriä heidän BPS-autojensa kimpussa ja useassa sisälläkin istuen parikymmentä minuuttia, mutta kun pojilla vain jutut jatkui ja jatkui, lähdin vihdoin pois; ei tupata jos ei tykätä. Poistuin myymälästä näiden "myyjien" editse ilman että kukaan vieläkään sai sanaa suustaan! Tosin yksi puhui nyt jo puhelimessa toiset kaksi keskenään. Istuin ikkunan taakse parkkeerattuun Meseeni ja ajoin pois... Ei ole aikeita mennä takaisin.

Meni muutama päivä ja yks kaks meni MB:kin kaupaksi pyydettyyn hintaan. Tuli kiire löytää uusi auto alle. Istuin samana iltana läppärin ääreen ja kävin läpi Saksan BMW:n sivustolta löytyvän BPS-autojen tarjonnan. Yksi sopiva löytyi ja laitoin samantien jo yöllä mailin myyjälle. Hän otti kohteliaasti yhteyttä seuraavana aamuna heti, kun työaika siellä alkoi. Muutaman puhelinsoiton jälkeen iltapäivällä faksailtiin tilauspaperit. Neljän työpäivän jälkeen oli auton koeajo ja luovutus Frankfurtin kupeessa ison BMW dealerin tiloissa.

Vastaanotto liikkeessä oli todella lämmin. Muistui mieleen käyntini Airportissa... Nyt pihassa on vm 2012 ja 20 tkm ajettu 530d xDrive saksalaiseen tapaan kaikilla herkuilla. Hinta tulee veroineenkin jäämään runsaasti alle heidän köyhästi varusteltujen "SuomiAutojen" + kontti täynnä Rheingaun viinejä. Kivaa oli myös ajella samantien Munchenin kautta BMW-Weltin, -museon ja -tehdaskierroksen kautta kotiin.

Säälittää niiden tahojen puolesta, jotka investoivat Suomessa hienoihin autotaloihin ja markkinointiin, kun tällaiset Bemistin kaltaiset "ammattilaiset" pilaavat ne vähätkin kaupankäynnin mahdollisuudet. Vai onko niin, että kun pärjätään yritysmyynnissä, tullaan niin ylpeiksi, että satunnainen yhden auton käteisostaja ei kiinnosta edes päivää sanomisen vertaa. Tosiostaja/turhankyselijä arviohan on jo tehty 100 % varmuudella.

Miksi kukaan haluasi ehdoin tahdoin anella herroilta automyyjiltä täällä Suomessa palvelua, kun muutaman tunnin lennon päässä sitä on oikeasti saatavilla + vielä parempia autoja halvemmalla? Saksalaisdealeri kertoi myyvänsä 8000 uutta BMW:tä vuodessa. Montako luulisitte menevän kaupaksi Suomi-tyylillä?