Uuden auton ostaminen nettikaupasta

Keskustelua jälleenmyyjien ja maahantuojan palveluista
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

i3 topicissa tästä oli juttua, voi jatkaa täällä.

Itse ostaisin mielellään uuden auton suoraan tehtaalta. Voi itse rauhassa pyöritellä varustevaihtoehdot ym netissa kohdilleen ja laittaa tilaukseen. Säästää kuljetus, varastointi, jälleenmyyjä ym. kuluissa ja saa hakea auton suoraan tehtaalta heti kun valmistunut. Maahantuojat tässä kyllä jää näppejä nuolemaan mutta markkinataloudessahan tässä eletään. Kommenttia kehiin..
- Vähempi parempi -
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

Olishan se mukavaa hakea auto suoraan tehtaalta.Voipi olla ,että maahantuojat pistävät hanttiin kun on rakennettu kallis organisaartio sitä varten.Suomihan tilaa autot Ruotsin kautta eli jälleen yksi porras lisää.Kun tilasin autoni niin olisin sen hakenut itse Munchenistä mutta se ei käynyt päinsä jostain syystä.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Bemuawd kirjoitti:Olishan se mukavaa hakea auto suoraan tehtaalta.Voipi olla ,että maahantuojat pistävät hanttiin kun on rakennettu kallis organisaartio sitä varten.Suomihan tilaa autot Ruotsin kautta eli jälleen yksi porras lisää.Kun tilasin autoni niin olisin sen hakenut itse Munchenistä mutta se ei käynyt päinsä jostain syystä.
Se ei vain ole minulle oikeasti selvinnyt, miksi tuo ei Suomessa onnistu?! Jotain epämääräistä selitelty aina. Jos joku tietää, kertokaa vaan vapaasti. Porschella sama onnistuu ok, joten mikä tässä nyt mättää?
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Auto haku tehtaalta Munchenistä onnistuu joistakin maista ja toisista taas se ei onnistu.
Suomi kuuluu maihin, joista autoa ei voi suoraan tehtaalta noutaa.
En ole kuullut mikä siihen on syynä, mutta ymmärsin niin, että se on Munchen joka on näin päättänyt.
Jos jollakin on tietoa, niin kertokaa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Anyway kirjoitti:En ole kuullut mikä siihen on syynä, mutta ymmärsin niin, että se on Munchen joka on näin päättänyt.
Jos jollakin on tietoa, niin kertokaa.
Suomalainen voisi vahingossa nähdä, että se hänen Aito Suomi-auto tuleekin samalta linjalta kuin ne kaikki muutkin... :)
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Mulle sanottiin että johtuu verotus syistä miksi suomesta ei saa hakea autoa suoraan tehtaalta Munchenistä. En sitten kysellyt tarkemmin tota verotus hommaa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

BMW e90 kirjoitti:Mulle sanottiin että johtuu verotus syistä miksi suomesta ei saa hakea autoa suoraan tehtaalta Munchenistä. En sitten kysellyt tarkemmin tota verotus hommaa.
Voisin muutoin uskoa, mutta miksi Porschella se onnistuu sitten?? Tai ainakin on onnistunut. En nyt löydä kirjallista vahvistusta tosin.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

jaa-a vaikia sanoa..
Bemuawd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 15:37
Auto: BMW 320i AxDrive Business-13

En saanut minäkään vastausta miksi se ei onnistu.Samaa asiaa olen jo monet kerrat kysellyt.Ei saanut miniäkään hakea X1:sen tehtaalta vaikka hän osti sen verottomana vietäväksi Geneveen.Piti tulla Suomesta hakemaan ja ajamalla sitten Geneveen.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Kävin yhtenä kesänä Wolfsburgissa volkkarin tehtaassa (mulla oli silloin golf).
Siellä autojen luovutukset tehdään erillisellä volkkarin näyttelyalueella.
On kaksi korkeaa pyöreää parkkitornia, joihin automattihissit laittavat uudet toimitettavat autot.
Sitten hienossa luovutushallissa isolle näytölle tulevat tiedot luovutettavista autoista.
Esim. Herr und Frau Beckenbauer, auton luovutus 10 min kuluttua ja pariskunta voi siirtyä
vastaanottamaan uutta autoaan ja haluttaessa myyjä ottaa vielä kuvan omistajista uuden auton kanssa.
Niin saksalaista että. Kysyin sitten siellä hallissa voiko Suomesta tulla tänne hakemaan auton.
Myyjä vastasi, että Suomesta se ei onnisu. En sitten sitä tarkemmin kysellyt eli voi olla, että
on jokin verotus tai muu suomalainen juttu esteenä.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Myyjä tämän verotus jutun mulle kertoi kun tein kaupat nykyisestä autostani ja kysyin että onko mahdollista että auto luovutetaan suoraan tehtaalta.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Tästä BMW Welt -toimituksesta on ollut aiemminkin puhetta foorumilla.

Joitakin vuosia sitten Bemarin suomalaisissa esitteissä oli maininta että uuden auton voi tulevaisuudessa hakea suoraan Weltista. Mahtoi kaatua koko hanke tähän ainutlaatuiseen autoverotukseen kotimaassamme ja hanke peruutettiin vähin äänin ilman sen kummempia perusteluja.

Ehkäpä sentään ruotsalaiset voivat autonsa hakea suoraan tehtaalta, heillä kun ei autoveroa ole.
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Miksei sitä autoa voisi hakea niinkuin käytettyjäkin. Tullissa tekee sitten veroilmoituksen. Ideanahan olisi vain säästää jälleenmyyjän kulut ja saada auto nopeammin alle (ettei seiso paria viikkoa Hangossa).
- Vähempi parempi -
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Ei se nyt oikeasti johdu mistään autoverosta, mitääntietämättömät geelitukat keksivät helpoimman selityksen. Sinne tehtaalle voi mennä suomalaiset kilvet kainalossa kun maahantuoja on tehnyt ennakkoilmoitukset autosta ja kaikki on maksettu, ruuvata kilvet kiinni ja ajaa kotiin.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

kimmop kirjoitti:Ei se nyt oikeasti johdu mistään autoverosta, mitääntietämättömät geelitukat keksivät helpoimman selityksen. Sinne tehtaalle voi mennä suomalaiset kilvet kainalossa kun maahantuoja on tehnyt ennakkoilmoitukset autosta ja kaikki on maksettu, ruuvata kilvet kiinni ja ajaa kotiin.
Näin minäkin olen järkeillyt. Mikä ongelma se verotus olisi mukamas?? Paitsi jos tulli väkisin haluaa jonkin leiman paperiin autosta, joka tulee maahan ja se onnistuu vain satamassa laivasta. Muuta en keksi. Kilvet saa sinne pistettyä DHL:lla milloin vain jo etukäteen ja sitten haet kärryn vaan. Niin ainakin järkeilisin.

Pitäisi oikein piruuttaan ottaa omat kilvet mukaan ja hakea kärry Weltistä. Hirveästi kuvia joka foorumille ja sitten saisi diilerit selitellä, että ei onnistu. Eipä varmaan ei. No, pitää selvittää asiaa tarkkaan ensin mikä on homman fakta. Eihän sen luovutuksen Saksassa ilmaista tarvitse olla, saa siitä vaikka tonnin laskuttaa. Sillä luulisi aikaa irtoavan muutamiin järjestelyihin.
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Veikkaisin että yksi syy kotimaisen kauppiaan Welt luovutus haluttomuuteen löytyy myös menetystä myyntikatteesta: Kaikki paikallisesti asennettavat, hyväkatteiset lisävarusteet jäisivät myymättä ja asentamatta (defat, maalipinnan käsittelyt jne.).

t e v e
[OO=[][]=OO]
Isukki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 10:52
Auto: F10 520DA
F20 116i SportLine
X1 xDrive18d
Paikkakunta: Espoo

Ymmärtääkseni tuo auton noutaminen ei onnistu BMW nordic järjestelmien takia. Auton paperit kun tulevat sähköisesti Suomeen sen jälkeen kun auto on fyysisesti saapunut Suomeen. Tätä ei pysty manuaalisesti ohittamaan. Samoin autoon ei saa rekisterikilpiä ennen kuin auto on fyysisesti maassa.

Porsche vuorostaan on niin pieni merkki voluumiltaan, että kaikkien uusien autojen paperisota tehdään manuaalisesti. Tällöin kilvet saa vasta kun auto on fyysisesti kotimaassa.

Veholla vuorostaan autoa on mahdollista mennä noutamaan itse suoraan tehtaalta muutaman kerran vuodessa. Tällöin mukana on Vehon edustaja, joka on hoitanut autoon Saksan vientikilvet ja tekee siten Saksassa saatujen papereiden mukaisesti tullauksen Suomeen. Tästä palvelusta Veho perii eri korvauksen sekä palvelusta että matkoista. Itse ei voi tuota hoitaa ilman Vehon edustajaa.

Mitä tuohon alkuperäiseen viestiin maahantuojan, nordicin yms ohittamisesta tulee en pidä sitä kovinkaan todennäköisenä sillä BMW AG omistaa kaikki 100%. Täten emoyhtiö kyllä ottaa omansa aina. Kyse on siis käytännössä AG:n sisäisiä siirtohintoja jälleenmyyjäportaaseen saakka ja Euroopassa suuri osa niistäkin on tehtaan hallussa, toisin kun meillä täällä Suomessa. Täten kyse on veroteknisestä syistä voittojen kotiuttamisesta eri organisaation väleillä. Ei ole kannattavaa kotiuttaa kaikkea voittoa yhteen kohdemaahan. Täten kun esim BMW Nordic tekee kauppaa kruunuissa voidaan Nordiciin siirtää varoja ajoissa ja täten turvata esimerkiksi Euron heikkenemistä muihin suuriin valuuttoihin verrattuna.

Veikkaisin ettei BMW AG olisi halukas myymään halvemmalla nettikaupassa kun kaikki väliportaat ovat omassa omistuksessa ja söisi siten omaa kannattavuuttaan.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Tuota oman tuloksen syömistä en kyllä osta. Ei ole yksi tai kaksi tapausta kun tiedän, että netistä valmistajalta ostettaessa saa halvemmalla kuin paikalliselta jämyltä, vaikka maahantuonti olisikin tehtaan.

Tohan olisi vain palvelunkonseptin laajentamista. BMW tietenkin käärisi vähintään samat hillot nettimyynnissä, eli kate vain siirtyisi eri paikkaan. Jos sitten nordic organisaatiota pitäisi pienentää, kun väki tilaa netistä, sehän olisi vain hyvä asia.

Odotan kyllä, että 10 vuoden sisään saamme asioida suoraan tehtaan kanssa netissä ja hakea auton Weltistä.
herr Quandt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
Auto: F11 520d

Ei tuossa mistään autoverotuksesta ole kyse. Autoveroa maksetaan sentilleen saman verran riippumatta siitä, kuka ja kuinka uuden auton Suomeen kuljettaa.

Kyse ei ole myöskään rekisteröinnin ongelmista, koska autoon saa Saksasta punapäiset siirtokilvet. Ne ovat vain siirtokilvet, eikä auton ensirekisteröinti tapahdu niitä käytettäessä. Ensirekisteröinti tapahtuu vasta Suomessa, kun auto kilvitetään suomalaisilla kilvillä. Näin tehtaalta asiakkaan toimesta haettu auto on asiapapereiden mukaan aivan yhtä aito Suomi-auto kuin suomalaiselta dealeriltäkin luovutettu.

Jäljelle jää siis vain suomalaisen maahantuojan ja jälleenmyyjien etujen valvonta ja kähmintä.

Itse olen ollut hakemassa useampaakin uutta autoa (mm. MB Vitoja, Vw Passat) Saksasta suoraan tehtaiden "automaailmoista" ja siellä ne ovat sovitusti odottaneet hakijaansa punapäisissä siirtokilvissä. Kaupat oli toki tehty halvimman tarjouksen tehneen kauppiaan kanssa ja ne tarjoukset tulivat Saksasta ja Hollannista.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

herr Quandt kirjoitti:Ei tuossa mistään autoverotuksesta ole kyse. Autoveroa maksetaan sentilleen saman verran riippumatta siitä, kuka ja kuinka uuden auton Suomeen kuljettaa.

Kyse ei ole myöskään rekisteröinnin ongelmista, koska autoon saa Saksasta punapäiset siirtokilvet. Ne ovat vain siirtokilvet, eikä auton ensirekisteröinti tapahdu niitä käytettäessä. Ensirekisteröinti tapahtuu vasta Suomessa, kun auto kilvitetään suomalaisilla kilvillä. Näin tehtaalta asiakkaan toimesta haettu auto on asiapapereiden mukaan aivan yhtä aito Suomi-auto kuin suomalaiselta dealeriltäkin luovutettu.

Jäljelle jää siis vain suomalaisen maahantuojan ja jälleenmyyjien etujen valvonta ja kähmintä.
Tulihan lopulta se oikea vastaus. Paitsi, että, jos haluaa oikein pihistellä, ottaa siihen keltapääkilvet, niin säästää vielä n 50 euroa :)
Valtaosahan ostaa autonsa uutena Suomesta koska:
- vanha menee vaihdossa takatukalle
- auto tulee yrityksen liisariksi, jolloin osto ulkomailta olisi aika hankalaa

jos joskus olisin niin rikas, että uuden auton voisin ostaa, ostaisin 100% joko Saksasta tai Hollannista. Nouto olisi kyllä aika huikea suoraan Weltistä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin