Itse olin aikanaan kovinkin tyytyväinen kuin jälleenmyynti ja huolto siirtyi Hartikaiselta Avain Vaunuun, mutta kovin monelta on kuulunut huonoa palautetta Vaunun toiminnasta. Ja yleensä jos sitä huonoa palautetta on kuulunut, niin se ei ole ollut mitään pientä vaan juuri tuollaista yllä mainitun kaltaista, jossa asiakkaalle on jäänyt suoranaisesti kusetettu olo. Todella törkeitäkin tapauksiakin olen kuullut, mutta ei niistä sen enempää koska väitteiden taakse ei minulla ole esittää faktaa.
Yksi tapaus oli kun juuri takuun päätyttyä tuttavan isän auton käynti alkoi pätkimään ja autoa tutkittiin Avaun Vaunussa. Syyllinen oli moottorin johtosarja, joka oli päässyt hankautumaan rikki. Koska auton takuu oli päättynyt niin korjaus yritettiin veloittaa asiakkaalta, vaikka moottorin johtosarja ei missään nimessä ole perinteinen kuluva osa, vaan sen olettaa kestävän hiukan pidempään kuin takuuajan.
Onneksi asiakas oli harrastaja ja muutenkin tilanteen tasalla, joten hän osasi vaatia johtosarjaa maahantuojan piikkiin yllä mainituin perustein. Vaunulta ilmeisesti otettiin (tai ainakin piti ottaa) yhteyttä maahantuojaan ja Vaunun huoltoneuvoja kertoi vastauksen olleen, että ei korvata eli asiakkaan tulee maksaa korjauksesta koituneet kulut Vaunulle. Tämän jälkeen otettiin itse yhteyttä maahantuojaan ja pari päivää myöhemmin sama huoltoneuvoja soittaa ja kertoo maahantuojan maksavan korjauksen. Jokainen voi spekuloida itse tilanteen todellisen kulun maahantuoja/Avain Vaunu -akselilla.
Itsellä ei kauheasti ole Vaunun toiminnasta pahaa sanottavaa, sillä viime talvena oman auton akku oli pitkän seisomisen jälkeen laskenut varaustaan sen verran ettei enää jaksanut startata. Soitto Vaunulle 5min ennen sulkemisaikaa ja auto luvattiin ottaa sisälle kunhan se sinne saapuu. Taisi mennä tunti yli sulkemisajan kun auto vihdoin saapui Vaunulle, mutta huoltoneuvoja oli jäänyt odottamaan autoa. Seuraavana päivänä hakemaan autoa ja kaikki oli kunnossa, eikä maksanut mitään. Akusta kuitenkin mainittiin, että auto olisi hyvä käyttää testerissä ettei mitään ole hajonnut jännitteen laskemisen takia.
Muutama päivä myöhemmin toin autoni testiin ja tottakai ajattelin ettei testi maksa mitään, olihan autolla vielä takuuta ja edellinen huolenpitotoimenpidekin oli ollut ilmainen. Yllätys oli suuri kun tiskin takana ollut eri huoltoneuvoja veloitti toimenpiteestä ~130eur, eikä mitään vikaa löytynyt. Takuu ei kuulemma toimi koska olin itse halunnut testin tehtävän ja testin syy oli oma moka. Periaatteessa ymmärsin veloituksen, mutta käytännössä en kuitenkaan, enkä varsinkaan että testi maksoi 130eur.
Sinänsä harmittavaa, että periaatteessa todella hyvästä palvelusta jäi lopulta kuitenkin paskan maku suuhun. Joka tapauksessa Tervosen Kallelle todella iso kiitos siitä, että jäit odottamaan autoa vielä omalla ajalla. Kallen kanssa on muutenkin palvelu pelannut joka kerta moitteettomasti