Runflat-kumit

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 23 Huhti 2018, 05:58

Eilen testailin samalla reitillä useita eri rengaspaineita 18" sekarenkailla, yritin löytää kompromissia vetelyn ja melun suhteen. Matalilla (2.5/2.8) paineilla melu oli siedettävä mutta ei meinannut kaistalla pysyä kun muutta urista suuntaa, myös rengas alkoi sortamaan vauhdikkaassa mutkassa ja takapää karkaa yllättäen alta. Lopulta ajettavuus meni kaiken edelle ja nyt on 3.2/3.4 ja urissa vetely loppui lähes kokonaan eikä tule ylläreitä vaikka tuuppaa mutkaan vauhdikkaammin, rengasmelu on mitä on ja sen kanssa on vaan tultava toimeen. Valmistajan suosittelemilla 2.7/3.2 paineilla ei toiminut ja poukkoili urissa minne milloinkin.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 23 Huhti 2018, 12:18

2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.

ToPa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
Auto: 320i Touring A xDrive

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja ToPa » 28 Huhti 2018, 10:39

Sama kokemus täällä rengaspaineiden vaikutuksesta urissa vetelyyn. Alla on Bridgestone Potenza runflat 225/50R17 renkaat joiden suosituspaineet on 2.0 edessä ja takan 2.3. Vetely poistui melkein koknaan kun nosti paineet 2.5 eteen ja 2.7 taakse.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 28 Huhti 2018, 17:27

Kuulostaa vieläkin alhaisilta paineilta, kokeile 2.8/3.0. Nykyiset renkaat tuntuu pitävän kovemmista paineista kuin ennen muinnoin 155-13 renkaat ja keskikohdan kuluminen nykyisillä renkailla kielii liian alhaisista paineista. Näin se maailma muuttuu :)

ToPa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
Auto: 320i Touring A xDrive

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja ToPa » 28 Huhti 2018, 20:40

Täytyypä kokeille. Tuo eturenkaiden paine menee kaksi kymmenystä yli autonvalmistajan suosituksen maksimikuormalla.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Huhti 2018, 08:36

Mulla on etupaineet 0.5/0.2 yli suositusten ja sillä sain urissa vetelyn vähän rauhoittumaan.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 29 Huhti 2018, 08:49

masaf1 kirjoitti:
23 Huhti 2018, 12:18
2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.
Kyllähän toi meteli asettu, oli vaan talvivarastoinnin jälkeen / kylmällä kelillä tjsp. Nyt kyllä ihan ok. Edessä 2,5 bar ja takana 2,7 bar (kylmällä pistetty), nouseehan noi ajossa ja kelistä riippuen 0,1-0,2.

PZKW520
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Loka 2015, 18:45
Auto: BMW 520 dA E61
Paikkakunta: Vuosaari

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja PZKW520 » 14 Kesä 2018, 18:16

Vaihdoin juuri Continentalin 245/35 r19 runflat kumit normaaleihin Falkenin Azenis 500:iin ja näin lyhyen kokemuksen perusteella voin väittää että että runflatit on ajettavuudeltaan paljesoittimesta.
Ei enään vetelyä, uraherkkyyttä ja pienemmät äänet. Auto menne just sinne minne sen ohjastaa, eikä pyri vatkaamaan urissa.
Bonuksena Falkeneissa vielä noin puolta halvempi hinta.
Miksi pitäisi pilata ajo-ominaisuudet huonoilla rekailla?
Vakuutuksesta saan hinauksen jos kumi sattuu tussahtamaan. Itselläni niin ei ole käynyt kuin kerran 30 vuoden aikana...

Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja Niksu » 17 Kesä 2018, 09:13

Mulla nyt 1000km takana uudella 1-sarjasella normirenkailla vs. edellinen 1-sarjanen rf:llä. Nyt on vetely ja uraherkkyys loppunut, rengasmelu vähentynyt, auto on rauhallinen ja miellyttävä myös motarinopeuksissa. Todella merkittävä ero edelliseen. Rf:ien kanssa mulla jonkin verran vetelyyn jeesasi paineiden laskeminen että sain kumien hieman pehmeämmäksi. Kovilla paineilla oli ihan p*ska, minimipaineilla pysty ajamaan mutta nyt kun on vertailukohtaa niin nykyauto on todella kiva. Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).

Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja aavee » 17 Kesä 2018, 22:01

Niksu kirjoitti:
17 Kesä 2018, 09:13
Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
Sport moden saa ainakin itsellä konfiguroitua siten että se koskee vaihteistoa ja ohjausta tai vain jompaakumpaa.
Siitä kun pudottaa transmissionin pois, niin kierrokset pysyvät samassa kuin Comfort tilassa, mutta ohjaus jämäköityy mukavasti matka-ajoon.
Ex: F20 118dA

Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 193
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: F34 320i xDrive ///M

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja Merikotka » 18 Kesä 2018, 05:42

aavee kirjoitti:
17 Kesä 2018, 22:01
Niksu kirjoitti:
17 Kesä 2018, 09:13
Edellisellä en olisi ruvennut matka-ajoa harrastamaan isoissa määrin mutta eilinen motaritesti nykysellä oli todella mukavaa menoa vielä se 130 mittarissakin (siinä tosin huomaan että ohjaus on mukavampi sport-asetuksella, ei vaikuta kierroksiin enää siinä nopeudessa joten kulutus pysyy samoissa vaikka olisikin sport päällä).
Sport moden saa ainakin itsellä konfiguroitua siten että se koskee vaihteistoa ja ohjausta tai vain jompaakumpaa.
Siitä kun pudottaa transmissionin pois, niin kierrokset pysyvät samassa kuin Comfort tilassa, mutta ohjaus jämäköityy mukavasti matka-ajoon.
Tätä asetusyhdistelmää tulee käytettyä erityisesti tuulisella säällä.
F34: ex F34, E84, E92