Keskustelua talvirenkaista

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1220
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Juha » 24 Marras 2018, 19:44

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.

https://www.bridgestonetire.com/content ... essure.png
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Petsku333 » 24 Marras 2018, 20:05

Juha kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1220
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Juha » 24 Marras 2018, 20:11

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 20:05
Juha kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.
Juuri näin se tekee. Katoppa kiihdytysautojen renkaita. Auto nousee ylöspäin. Ei uskoisi, mutta näin se vaan on.

Kaikki sivut yleensä käskee myös nostamaan talvirenkaiden paineita väh. 0,2 bar ”suosituksista”.

Lue nyt vaikka toi https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mit ... gs.zrw9LFA

”Kun ajetaan kovaa liian alhaisilla paineilla, keskipakovoima työntää kulutuspinnan keskiosaa ulospäin, joten keskiosa kuluu laitoja nopeammin. Tämä pullistuminen ei kuitenkaan auta vesiliirrossa. Kun liian matalilla paineilla ajetaan hitaammin, laita-alueet kuluvat normaalia nopeammin, sillä kuorma ei jakaannu kulutuspinnalle tasaisesti. Eli rengas kuluu vajailla paineilla ajettaessa huomattavasti normaalia nopeammin, vaikka kulutuspinta sattuisikin kulumaan tasaisesti.”
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 326
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 24 Marras 2018, 20:31

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.
Kyllä on muuttanut ja aikansa meni mullakin ennen kun uskoin että alhaiset paineet kuluttaa renkaat keskeltä, ennen oli juuri toisinpäin mutta ei enään.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 25 Marras 2018, 09:50

Sitten taas itsekin valitsen rengaspaineen äänekkyyden ja fiiliksen perusteella, eikä se kuluminen kiinnosta juuri tippaakaan. Varsinkin talvirenkaat eivät juuri edes ehdi kulua sen parin talven aikana, jonka jälkeen paras pito on historiaa ja uudet alle.

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 26 Marras 2018, 21:49

Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 26 Marras 2018, 22:13

Sod-3 kirjoitti:
26 Marras 2018, 21:49
Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt
Tasapainota renkaat uusiksi, mulla juuri tänään korjaantui ainakin hetkeksi täryt tuon jälkeen. Suoraan on auto kulkenut ihan moitteetta koko ajan. Paineet 2.5/2.8 etu/taka .. eli oisko 0,2 bar yli sen mitä auto suosittelee noille 18" talvitassuille, ettei pakkasella tipu liian alas. Nokian Hakka 8 run-flat. En suosittele nokian talvirenkaita enkä run-flatteja.

lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 369
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 320i Touring e46 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lgr122 » 19 Tammi 2019, 08:25

Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
320i e46 Touring -04 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4002
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Tammi 2019, 09:35

lgr122 kirjoitti:
19 Tammi 2019, 08:25
Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
Itselläni oli sellaiset ja en voi sellaisia suositella. Varmaan toimivat ihan OK lumella ja kuivalla asfaltilla, mutta ei kyllä toimi yhtään jäällä. Siis ei yhtään. Toki nekin ovat varmaan parantuneet vuosien saatossa, mutta jos on mahdollista valita pohjoisen renkaat, niin ennemmin sellaiset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 369
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 320i Touring e46 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lgr122 » 19 Tammi 2019, 10:07

salmol kirjoitti:
19 Tammi 2019, 09:35
lgr122 kirjoitti:
19 Tammi 2019, 08:25
Onko noista keskieuroopan kitkoista mihinkään täkäläisissä olosuhteissa? Palvelisiko ns. välikelinrenkaina syksyisin ja keväisin? Vai onko ne sitten huonot sekä asfaltilla, jäällä että lumella?
Itselläni oli sellaiset ja en voi sellaisia suositella. Varmaan toimivat ihan OK lumella ja kuivalla asfaltilla, mutta ei kyllä toimi yhtään jäällä. Siis ei yhtään. Toki nekin ovat varmaan parantuneet vuosien saatossa, mutta jos on mahdollista valita pohjoisen renkaat, niin ennemmin sellaiset.
Ok. En minä sellaisia ihan tarkoituksella hanki, mutta mietin että onko niillä mitään arvoa jos tuleevat vanteiden mukana. Eli siis ei, ja niiden poistaminenkin vanteelta maksaa vähän rahaa..
320i e46 Touring -04 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00

awd-69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 21:39

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja awd-69 » 19 Tammi 2019, 10:38

Itselläni on "kokeilussa" just keskieuroopan kitkat, kun auton mukana tuli. Nämä renkaat eivät todellakaan sovi kaikille autoilijoille.
Ovat liian haastavat ajettavat.

Jos ajo on pelkkään kaupunkia, niin silloin käyttäjäkunta laajenee. Toki on paljon autoilijoita jotka eivät pärjää millään renkailla, talvi kun on niin eriasia kuin kesä, eikä mikään rengas tee kesää.....
BMW F10 530 dA LCI ex: BMW E90 320 dA 2009

maukka386
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Marras 2017, 10:16
Auto: F22 220i
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja maukka386 » 19 Tammi 2019, 10:51

Kuivalla tai märällä asfaltilla ke-kitkat ovat parhaimmillaan, paremmat kuin skandikitkat. Ovat huomattavasti tukevammat ajaa. Myös kovilla pakkasilla lumella ihan kelvolliset. Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 739
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja TJJ » 19 Tammi 2019, 11:13

maukka386 kirjoitti:
19 Tammi 2019, 10:51
Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.
Mutta syksyllä/alkutalvella voi olla mustaa jäätä, joten ovatkohan nuo silloinkaan hyvä valinta? Toki silloin lämpötila voi vielä olla hiukan korkeampi kuin talvella, joten kumiaines on pehmeämpää.

maukka386
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Marras 2017, 10:16
Auto: F22 220i
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja maukka386 » 19 Tammi 2019, 11:45

TJJ kirjoitti:
19 Tammi 2019, 11:13
maukka386 kirjoitti:
19 Tammi 2019, 10:51
Mutta kuten jo todettua, jäällä pito olematon. Kyllä itse voisin ke-kitkoja välikelin renkaina syksyllä pitää, mutta en niillä koko talvea ajaisi.
Mutta syksyllä/alkutalvella voi olla mustaa jäätä, joten ovatkohan nuo silloinkaan hyvä valinta? Toki silloin lämpötila voi vielä olla hiukan korkeampi kuin talvella, joten kumiaines on pehmeämpää.
Aika monesti ensimmäiset liukkaat ajellaan kesärenkailla, joten on ke-kitkat niihin nähden ainakin parannus. Ja usein sen parin talvisemman päivän jälkeen tulee pitkä lauha jakso, kuten lämmin marraskuu osoitti.

lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 369
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 320i Touring e46 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lgr122 » 19 Tammi 2019, 13:08

Mullahan on Icecontact 2:set, mutta kuluminen sitä luokkaa että ehkä vielä seuraavan talven pärjää mutta se oli sitten siinä, tämä niiden toinen talvi. Jos pelaa varman päälle, niin niillähän ajetaan paljon kuivalla asfaltilla syksyisin ja keväisin. Kesärenkaat on leveät ja matalat, eli mielellään välttelisin jäällä ajoa niillä. Eli nyt tuumailen, mitä muita vaihtoehtoja olisi pelata tätä rengasrulettia. Kuitenkaan aivan paskoilla ei olisi syytä ajella, liikaa jos nuukailee niin auto on kaiteessa, ja siitä ei ollu mitään hyötyä.
320i e46 Touring -04 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00

Vastaa Viestiin