Moi, tietämätön tarvitsee vastauksia.
Ajatellaan tilanne missä kesärenkaat (koko/merkki ei tiedossa - 5 -sarjan auto kyseessä), joissa 2 parin renkaassa kulutuspintaa 4-5mm ja 2 muuta paria (oletettavasti takarenkaat) käytännössä finaalissa. Kertooko revittelystä vai onko ihan normaalia että takarenkaat kuluvat noinkin paljon huomattavasti enemmän mitä eturenkaat?
Renkaiden kulutuksesta mielipidettä
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Ihan tuttua vaikka ajan 90% ajosta matkaa.micqo kirjoitti:Moi, tietämätön tarvitsee vastauksia.
Ajatellaan tilanne missä kesärenkaat (koko/merkki ei tiedossa - 5 -sarjan auto kyseessä), joissa 2 parin renkaassa kulutuspintaa 4-5mm ja 2 muuta paria (oletettavasti takarenkaat) käytännössä finaalissa. Kertooko revittelystä vai onko ihan normaalia että takarenkaat kuluvat noinkin paljon huomattavasti enemmän mitä eturenkaat?
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Olettaen että esimerkin 5-sarjalainen on takavetoinen, niin minusta tuo on normaalia. Omien kokemusten mukaan riippuu hieman renkaasta kuinka suureksi etu- ja takakumien kulutusero muodostuu, mutta aina on takarenkaat kuluneet takavetoisissa selvästi nopeammin kuin eturenkaat. Toki ajotavallakin oma merkityksensä tässä asiassa on.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 147
- Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
- Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18
Mitä pehmeämmän renkaat = treadwear arvo pieni, niin sitä nopeammin vetävät renkaat kuluvat ja sitä suurempi ero on vetämättömiin. Vajaavetoisissa ihan sama juttu niin etu- kuin takavetoisissakin omien kokemusten mukaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Noin 2mm enemmän olivat kuluneet takarenkaat viimekaudella verrattuna eturenkaisiin. Nyt kun vaihdoin paikat niin pitäisi kai syksyllä olla taas kaikki tasan, jos ajot osapuilleen saman verran. Tietysti jos ne olisi erikokoiset niin, ettei paikkoja voi vaihtaa, niin sitten takarenkaat vaan kuluu nopeammin ja sillä selvä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Kyllä takaset kuluu vauhdikkaammin. Ero on niin selvä että vaihtelen sekä kitkat että kesärenkaat uusiin pareittain. Koko setin vaihtamalla jäis aina 2 turhan hyväkuntoista käsiin.pmj kirjoitti: Xdrivessa varmaan kuluu tasaisesti.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Renkaiden ikä (DOT-luku) voi paljastaa jotain tuohon liittyvää.Ei tietenkään mikään varma kikka.Mutta jos rengasparien ikäero on vuosi tai enemminkin,niin voisi jotain päätellä.masaf1 kirjoitti:Mistäs noista tietää, onko edes samaan aikaan laitettu alle, vai onko esim. puolet renkaista jo vaihdettu aiemmin...
PS.Ämmäläisellä meni setti tai parikin takarengas settiä kesässä.
Viimeksi muokannut Heguli31, 02 Huhti 2016, 19:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kyllä noin voi näköjään käydä - ainakin revittelemällä. Emännän Juke Nismossa (anteeksi väärän merkin off topic) oli kesärenkaat saatu eturenkaiden osalta täysin sileiksi yhdessä kesässä ja takarenkaat olivat vielä ihan hyvät.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Pitkästä aikaa kun ollut takavetoinen niin näyttää siltä että joka kolmas vaihtokerta on 4 rengasta ja siinä välissä pari kertaa pelkät takarenkaat.
Nelikossa syö ihan tasaisesti akseleiden välillä.
Molemmissa autoissa tosin renkaan sisäreunalla kuluminen tuplavauhdilla ulkoreunaan verrattuna.
-p
Nelikossa syö ihan tasaisesti akseleiden välillä.
Molemmissa autoissa tosin renkaan sisäreunalla kuluminen tuplavauhdilla ulkoreunaan verrattuna.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Meidän nelikoissa säädettiin camper 30min pystympään tehtaan ohjearvojen minimistä,niin loppui tuokin ongelma. Nyt kuluu renkaat kauttaaltaan tasaisesti.phuksi kirjoitti:Molemmissa autoissa tosin renkaan sisäreunalla kuluminen tuplavauhdilla ulkoreunaan verrattuna.
-p
Vaikuttiko mitenkään ajettavuuteen?Heguli31 kirjoitti:Meidän nelikoissa säädettiin camper 30min pystympään tehtaan ohjearvojen minimistä,niin loppui tuokin ongelma. Nyt kuluu renkaat kauttaaltaan tasaisesti.phuksi kirjoitti:Molemmissa autoissa tosin renkaan sisäreunalla kuluminen tuplavauhdilla ulkoreunaan verrattuna.
-p
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei normaalissa maantie/kaupunkiajossa huomaa mitään poikkeavaa. Ja radallehan nämä nelikot ei ole tarkoitettukkaan. Siellä voisi ehkä eroja huomata mm. kovemmissa kaarrenopeuksissa.
Eli mitä matalamman profiilin (jäykkärunkoisilla) renkailla ajetaan sitä vähemmin renkaan rungon joustoa tapahtuu. Tästä hyvä esimerkki nykyiset RFT renkaat. Rungon joustamisella kuitenkin voidaan hieman kompensoida suuren negatiivisen camperin vaikutusta rengaskulumaan.
Eli jos heitetään karrikoituna esimerkkinä 245/35R20 tai 245/65R20 renkaat ja camperit siellä -2.0ast,niin tuo löysä 65-sarjalainen joustaa rungoltaan jo niin paljon,että se antaa camperia reilusti anteeksi. Ja tuo kumi kuluu suht tasaisesti.
Kun taas tuo 35-sarjalainen kulkee täysin sisäkantillaan ja syö kulutuspinnan nopeasti sileäksi. Ja jos yrittää rengaspaineilla tuota "korjata",niin paineen pienentäminen hajoittaa renkaan rungon.
Eli mitä matalamman profiilin (jäykkärunkoisilla) renkailla ajetaan sitä vähemmin renkaan rungon joustoa tapahtuu. Tästä hyvä esimerkki nykyiset RFT renkaat. Rungon joustamisella kuitenkin voidaan hieman kompensoida suuren negatiivisen camperin vaikutusta rengaskulumaan.
Eli jos heitetään karrikoituna esimerkkinä 245/35R20 tai 245/65R20 renkaat ja camperit siellä -2.0ast,niin tuo löysä 65-sarjalainen joustaa rungoltaan jo niin paljon,että se antaa camperia reilusti anteeksi. Ja tuo kumi kuluu suht tasaisesti.
Kun taas tuo 35-sarjalainen kulkee täysin sisäkantillaan ja syö kulutuspinnan nopeasti sileäksi. Ja jos yrittää rengaspaineilla tuota "korjata",niin paineen pienentäminen hajoittaa renkaan rungon.