Alkuperäiset vanteet ja lukkopultit

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
janie79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Loka 2016, 19:55

Moi,

Se aika vuodesta.. auton mukana tullut lukkopulttiadapteri korkkasi, kun yritin availla niitä rengasliikkeen jäljiltä. Yhdestä threadista täältä luin, kun hain aiheella, että adapterin saisi tilattua johonkin hintaan. Onko kokemuksia, paljonko maksaa ja mikä on toimitusaika?

Auto on F31 2013, M-sportin vanteet. Lukkopultin adapteri (ja koko sarja) oletettavasti alkuperäinen, kun palikalle on oma hahlo takakontissa.

Luulisi, että VINin perusteella onnistuu? Kyselen, koska kelit taitaa olla melko lähellä :sneak:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Samalla kun ostat sen lukkopulttiin sopivan avaimen, osta 4kpl tavallisia pultteja ja vaihda lukkopultit tavallisiin. Inhottavampaa kuin lukkopulttiavaimen korkkaaminen on lukkopultin kannan korkkaaminen.
janie79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Loka 2016, 19:55

Wonderi kirjoitti:Samalla kun ostat sen lukkopulttiin sopivan avaimen, osta 4kpl tavallisia pultteja ja vaihda lukkopultit tavallisiin. Inhottavampaa kuin lukkopulttiavaimen korkkaaminen on lukkopultin kannan korkkaaminen.
Juuri näin, jälkimmäistä odotellessa. Eniten kyllästyttää se, että luottaa ammattimiehen työhön ja odottaisi että nämä on momenttiin laitettu, kyllähän tuokin kesti varmaan 200Nm ennenkuin korkkasi..
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Pelkäsin vähän tuota bmw:n lukkopulttia, mutta se on mielestäni toteutettu niin ettei se pääse korkkaamaan jos sen vaan laittaa kunnolla paikoilleen ennen kuin sitä vääntää. Onkohan noita erilaisia olemassa? Vaihdan aina itse renkaat käsipelillä niin ei ole riskitekijöitä mukana, kuten ulkopuolinen asentaja ja pulttipyssy.
Kuva
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Patomursu kirjoitti:Pelkäsin vähän tuota bmw:n lukkopulttia, mutta se on mielestäni toteutettu niin ettei se pääse korkkaamaan jos sen vaan laittaa kunnolla paikoilleen ennen kuin sitä vääntää. Onkohan noita erilaisia olemassa? Vaihdan aina itse renkaat käsipelillä niin ei ole riskitekijöitä mukana, kuten ulkopuolinen asentaja ja pulttipyssy.
Näillä lukkopulteilla ei ole oikein mitään virkaa. Ne ketkä haluaa BMW:n vanteita varastaa, ovat ostaneet jo tuollaisen sopivan lukkopultin avaajan ja vievät kyllä vanteet. Eli melkein parempi on että haet ajat vaikka BMW liikkeeseen, ostat 4 tavallista pulttia ja pyydät heiltä lukkoavainta lainaan ja vaihdat pultit.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

salmol kirjoitti:
Patomursu kirjoitti:Pelkäsin vähän tuota bmw:n lukkopulttia, mutta se on mielestäni toteutettu niin ettei se pääse korkkaamaan jos sen vaan laittaa kunnolla paikoilleen ennen kuin sitä vääntää. Onkohan noita erilaisia olemassa? Vaihdan aina itse renkaat käsipelillä niin ei ole riskitekijöitä mukana, kuten ulkopuolinen asentaja ja pulttipyssy.
Näillä lukkopulteilla ei ole oikein mitään virkaa. Ne ketkä haluaa BMW:n vanteita varastaa, ovat ostaneet jo tuollaisen sopivan lukkopultin avaajan ja vievät kyllä vanteet. Eli melkein parempi on että haet ajat vaikka BMW liikkeeseen, ostat 4 tavallista pulttia ja pyydät heiltä lukkoavainta lainaan ja vaihdat pultit.
Miksi hakisin kun se lukkopultti toimii hyvin kun vaihtaa renkaat itse eikä mene liikkeeseen? Säästyypähän aikaa ja vaivaa kun ei tarvi uusia pultteja hakea :lol:
Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tuota... teetkö myös muut jumpat itse? Kun Joku Muu(tm) vaihtaa sinne pyöränlaakerin/tukivarren/jarrupalat/raidepään/tähän_valitsemasi_osa_joka_vaatii_renkaan_irroituksen, niin onko se lukkopultti kiinni vai Kiinni?

Sinällään nuo bemarin lukkopultit kestää parhaimmillaan kyllä melkoista taikaa. Mulla oli avain hivenen ottanut osumaa jossain vaiheessa, mutta kun sen vasaran ja hylsyn avulla löi pohjaan asti ja tuki pukilla niin, ettei se pääse vääntymään alaspäin, aukesi Jonkun Muun(tm) kiinni laittamat lukkopultit 1,7m varrella jo alle 80kg voimalla (en itse noussut ilmaan). Kieltämättä hieman jo mietitytti että kuinkahan tässä käy.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Jos lukkopultit on vedetty niin lujaa kiinni, että ne eivät suosiolla vääntämällä irti lähde, suosittelisin pulttipyssyn käyttöä irrotukseen. Mun autosta oli kerran _huollossa_ vedetty lukkopultit ilmeisesti pulttipyssyllä kiinni ja kun itse yritin myöhemmin kausirenkaanvaihdon tehdä, ei puhettakaan, että pultit olisi itse saanut väännettyä irti. Yhden pultin kannan tosin sain korkattua :mad: Sen jälkeen ajelin huollon tehneeseen likkeeseen ja kiittelin kovasti tehdystä työstä... Pulttipyssyllä ne kolme ehjää pulttia kuitenkin saatiin irti, kun väännön mukana on myös tärinä, mutta se korkannut teetti aika lailla ylimääräistä työtä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, hyvä pyssy (ja riittävä kompura kaverina, jos ilmapyssy) on aina parempi vaihtoehto, valitettavasti ei ollut tarjolla tuossa vaiheessa. Tuo tukeminen auttaa kanssa paljon, kun avain ei pääse muljahtamaan vaan avausvoima tulee pelkkänä kiertävänä vääntönä. Molemmat pätee toki lukkopulttien lisäksi tavallisiinkin pultteihin.

Nykyään onneksi on käytettävissä hyvä pyssy ja iso kompura, ongelmapultit on huomattavasti harvemmassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Aero kirjoitti:Tuota... teetkö myös muut jumpat itse? Kun Joku Muu(tm) vaihtaa sinne pyöränlaakerin/tukivarren/jarrupalat/raidepään/tähän_valitsemasi_osa_joka_vaatii_renkaan_irroituksen, niin onko se lukkopultti kiinni vai Kiinni?

Sinällään nuo bemarin lukkopultit kestää parhaimmillaan kyllä melkoista taikaa. Mulla oli avain hivenen ottanut osumaa jossain vaiheessa, mutta kun sen vasaran ja hylsyn avulla löi pohjaan asti ja tuki pukilla niin, ettei se pääse vääntymään alaspäin, aukesi Jonkun Muun(tm) kiinni laittamat lukkopultit 1,7m varrella jo alle 80kg voimalla (en itse noussut ilmaan). Kieltämättä hieman jo mietitytti että kuinkahan tässä käy.
Liike sitten avaa ne jos en niitä saa auki, tai sitten mainitsen asiasta etukäteen ja kun haen auton huollosta niin voin pyytää heitä avaamaan ne pultit ja kierrän ne sitten itse käsin kiinni. Varsi ja hylsy kulkee välipohjassa takakontissa aina mukana.
Kuva
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Uudessa autossani ei ole lukkopultteja. Ajan kuitenkin paljon manner-Euroopassa, ja jotenkin lukkopulttien kera olo tuntuisi turvallisemmalta. Toki vakuutus korvaisi varastetut renkaat, mutta olisi kuitenkin ikävää, jos reissuun tulisi stoppi sen takia, että autosta katoavat renkaat.

Lukkopulttisarja ei näytä maksavan paljoakaan, mutta liittyykö jälkiasennukseen muita töitä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ne ruuvataan paikalleen samoin kuin normipultitkin, pitää vaan olla lukkopulttiavain apuna.

Minä heitin lukkopultit suoraan roskikseen samantien kun vaihdoin ne normipultteihin, ettei vaan kukaan keksi niitä ruuvata autoonsa ja ns. astua paskaan.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Wonderi kirjoitti: 17 Loka 2021, 19:35 Ne ruuvataan paikalleen samoin kuin normipultitkin, pitää vaan olla lukkopulttiavain apuna.

Minä heitin lukkopultit suoraan roskikseen samantien kun vaihdoin ne normipultteihin, ettei vaan kukaan keksi niitä ruuvata autoonsa ja ns. astua paskaan.
+1
Vastaa Viestiin