Rengaspaineista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Simbe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Huhti 2014, 22:59
Auto: 2016 530d xDrive

Paljonkos olisi järkevää laittaa HKPL 8 FRT 225/55 R17 97T renkaisiin painetta?

Auton omasta painetaulukosta ei suoraan kyseistä rengasta löydy. Ainoastaan 225/55 R17 97H M+S (keski-euroopan kitkarengas?) ja 225/55 R17 97Y: 2,2 eteen, 2,4 taakse. 225/55 R17 97W: 2,4 eteen, 2,6 taakse.

Nokian ohje on vain laittaa 0,2 bar enemmän kuin kesärenkaisiin.

Autossa Laakkosen luovutuksen jäljiltä sekä edessä- että takana 2,5.

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Simbe, 09 Huhti 2017, 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo 2,5 molemmissa päissä lienee hyvä. Jos tuntuu löysältä alla niin voi muutamalla kymmenyksellä kokeilla nostaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ite pitäny noissa 2,5 edessä ja 2,7 takana kun xDrivessa suosituksessaki eroo 0,2 bar. Ei valittamista. Vois kai sitä koittaa lisätäkin.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

2,5/2,7 kyl lelluu tosiaan pitkissä kaarteissa/rampeissa varsinkin jos ajaa vähänki liian lujaa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

phuksi kirjoitti:Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.

-p
Tavikset vai RFT:t alla?
Simbe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Huhti 2014, 22:59
Auto: 2016 530d xDrive

Paljos sulla on oven karmissa suositukset? Onko samat kun mulla tuossa? Itellä xDrive
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mulla on lähes suosituksen mukaisesti 245/45R18 hakka 8 run-flattina eli 2.4 edessä 2.7 takana, mitattuna kylmästä renkaasta vähän alta nollan lämpötilassa.

Valittu näin rengasmelua minimoiden. Ajettavuus omaan makuun ok.

F11 xdrivessä lätkä tämmöinen
F11_xdrive.jpg
F11_xdrive.jpg (348.78 KiB) Katsottu 26455 kertaa
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Onko rengasäänissä tosiaan havaittava ero jos rengaspainetta vaihtelee?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Heguli31 kirjoitti:
phuksi kirjoitti:Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.

-p
Tavikset vai RFT:t alla?
Tavalliset. Tuntuuhan noi vähän kovilta paikoitellen mutta ei taitu niin helposti alle kun kiihdyttää rampista. On tosiaan varmaan eroa noiden välillä paineidenkin osalta miten käyttäytyvät. Ei ole kokemusta RFT talvikumeista.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Simbe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Huhti 2014, 22:59
Auto: 2016 530d xDrive

Jatketaas nyt tätä keskustelua kun aihe kuitenkin liippaa läheltä:

Kävin tuossa paikallisessa Vianorissa vaihdatuttamassa nastarenkaat rengashotellissa olleisiin uusiin kesärenkaisiin (Laakkosella ennen luovutusta vaihtoivat nastat alle ja lähettivät kesärenkaat suoraan Vianorille).

Jostain syystä lukkopultit oli laitettu pikkuiseen pussukkaan takakonttiin sen sijaan että olisivat laittaneet ne myös kesärenkaisiin. Vanteetkin molemmissa renkaissa täysin samat, eli tuskin tästäkään ollut kyse?

Lisäksi heillä taitaa olla tapana heittää kaikkiin renkaisiin autosta riippumatta sama oletuspaine, sillä kaikkiin renkaisiin oli laitettu ja tarkastusraporttiin kirjattu 2.6 bar, vaikka ovipilarin tarrassa 2.2 eteen ja 2.4 taakse (225/55 R17 97Y).
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Eipä ne siellä liikkeessä viitsi autokohtaisia paineita hakemaan, helpompi laittaa kaikkiin sama vaikka joissain autoissa etu ja takarenkailla kuuluisi olla melkoisestikin erilaiset paineet :mus:
Varmaan vetävät rengaspultitkin samaan momenttiin oli sitten pikkukinneri tai iso cittari?
Simbe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Huhti 2014, 22:59
Auto: 2016 530d xDrive

Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Simbe kirjoitti:Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
Lyhyesti, käytännössä kaikki bemarit menee näin
- F-korimalli: 140 Nm
- E-korimalli: 120 Nm (paitsi X3 ja isommat katumaasturit 140 Nm)

ja siihen lukkopulttiin saattaa olla järkevää laittaa hieman vähemmän. Mulla ollut lukkopultissa aina vain 100 nm ja hyvin pysynyt matkassa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Simbe kirjoitti:Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
Yleensä rengasliikkeet ja korjaamot ampuu mutteripysyllä pultit kiinni. Ja ne varmasti pysyy. Vaikka sitten asiakkaan hämäämiseksi käytäisiinkin momenttiavaimella pultit läpi,niin todellinen kireys on enemmin. :thdw: Momenttiavain kuintenkin naksahtaa heti,kun pulttia "kiristetään". Niin asennuksen jälkeen,kuin jälkikiristyksessäkin. Jos käyt pultit jälkikiristyttämässä,niin katsoppa tarkkaan moniko pultti on löystynyt. Ei yksikään.
Simbe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Huhti 2014, 22:59
Auto: 2016 530d xDrive

Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.

Lukkomuttereita eivät ole kesärenkaisiin laittaneet koska kuulemma niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Simbe kirjoitti:Lukkomuttereita eivät ole kesärenkaisiin laittaneet koska kuulemma niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia.
Joo. Vie tietysti enemmän heidän kallista aikaansa, ja sitten kun ampuu tuollaisen puolihuolimattomasti tuhannen momenttiin, niin vaikeuksia seuraa.

Siitä tietysti voi olla montaa mieltä, että onko niiden käytöstä yhtään mitään hyötyä.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Simbe kirjoitti:Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.
Mulla tapana jälkikiristää aina, oli sitten millaiset vanteet hyvänsä. Eihän siinä mene kuin pari vaivaista minuuttia...
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

alpin_sport kirjoitti:
Simbe kirjoitti:Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.
Mulla tapana jälkikiristää aina, oli sitten millaiset vanteet hyvänsä. Eihän siinä mene kuin pari vaivaista minuuttia...
Ero rengasliikkeeseen on varmasti siinä että kukaan tuskin itse kiristää pulttipyssyllä niin tiukalle että pultti uppoaa alumiiniin.

Isäni jaksaa kertoa tarinaa siitä kuinka alumiinivanteet ovat huonoja. Joskus 15v sitten hänen työkaverinsa autosta ei saanut pultteja auki kuulemma mitenkään itse. Luonnollisesti rengasliikkeessä vaihdettu. Samaa ongelmaa ei peltivanteilla ole ollut koskaan... Vähän sellainen "no shit" ja vanteet tuossa on tietysti paskat eikä ne idiootit liikkeessä.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Nuo kaksi viimeistä riviä riittäisi
1 series.
E81 = 120NM
E82 = 120NM
E87 = 120NM
E88 = 120NM
F20 = 140NM
F21 = 140NM

3 Series.
E21 = 100NM
E30 = 120NM
E36 = 120NM
E36/7 & E36/8 = 120NM
E46 = 120NM
E90/91/92/93 = 120NM
F30/31 = 140NM
F34 = 140NM

4 series
F35 = 140NM

5 series.
E12 = 100NM
E28 = 120NM
E34 = 120NM
E39 = 120NM
E60/61 = 120NM
F07 = 140NM
F10/11 = 140NM
F18 = 140NM

6 series.
E24 = 100NM
E63/64 = 120NM
F06 = 140NM
F12/13 =140NM

7 series.
E23 = 100NM
E32 = 120NM
E38 = 120NM
E65/66 = 140NM
F01 = 140NM
F02 = 140NM

8 series.
E31 = 120NM

X1
E84 = 120NM

X3
E83 = 140NM
F25 = 140NM

X5
E53 = 140NM
E70 = 140NM

X6
E71 = 140NM

Z1
E30 = 120NM

Z4
E85/86 = 120NM
E89 = 120NM

Z8
E52 = 120NM

Mini
R50/52/53 = 120NM
R55/56/57/58/59 =140NM

Warning. No responsibility is taken for the accuracy of these settings.
There are further additions to be added, after the accuracy has been checked.

In short, for recent cars.
M12 x 1.25 bolts are 120NM.
M14 x 1.25 bolts are 140NM.
Vastaa Viestiin