Paljonkos olisi järkevää laittaa HKPL 8 FRT 225/55 R17 97T renkaisiin painetta?
Auton omasta painetaulukosta ei suoraan kyseistä rengasta löydy. Ainoastaan 225/55 R17 97H M+S (keski-euroopan kitkarengas?) ja 225/55 R17 97Y: 2,2 eteen, 2,4 taakse. 225/55 R17 97W: 2,4 eteen, 2,6 taakse.
Nokian ohje on vain laittaa 0,2 bar enemmän kuin kesärenkaisiin.
Autossa Laakkosen luovutuksen jäljiltä sekä edessä- että takana 2,5.
Rengaspaineista
Tuo 2,5 molemmissa päissä lienee hyvä. Jos tuntuu löysältä alla niin voi muutamalla kymmenyksellä kokeilla nostaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Tavikset vai RFT:t alla?phuksi kirjoitti:Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.
-p
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mulla on lähes suosituksen mukaisesti 245/45R18 hakka 8 run-flattina eli 2.4 edessä 2.7 takana, mitattuna kylmästä renkaasta vähän alta nollan lämpötilassa.
Valittu näin rengasmelua minimoiden. Ajettavuus omaan makuun ok.
F11 xdrivessä lätkä tämmöinen
Valittu näin rengasmelua minimoiden. Ajettavuus omaan makuun ok.
F11 xdrivessä lätkä tämmöinen
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Onko rengasäänissä tosiaan havaittava ero jos rengaspainetta vaihtelee?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Tavalliset. Tuntuuhan noi vähän kovilta paikoitellen mutta ei taitu niin helposti alle kun kiihdyttää rampista. On tosiaan varmaan eroa noiden välillä paineidenkin osalta miten käyttäytyvät. Ei ole kokemusta RFT talvikumeista.Heguli31 kirjoitti:Tavikset vai RFT:t alla?phuksi kirjoitti:Mulla on HKPL 8:ssa 245/40R19 koossa edessä 2,9 ja takana 3,0. Toi on kokeilemalla haettu. Oven pielen annetuilla matalammilla paineilla lelluu ikävästi mutkissa. Ohje kait myös on, että mitä matalampi profiili, sitä enemmän painetta että kestää.
-p
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Jatketaas nyt tätä keskustelua kun aihe kuitenkin liippaa läheltä:
Kävin tuossa paikallisessa Vianorissa vaihdatuttamassa nastarenkaat rengashotellissa olleisiin uusiin kesärenkaisiin (Laakkosella ennen luovutusta vaihtoivat nastat alle ja lähettivät kesärenkaat suoraan Vianorille).
Jostain syystä lukkopultit oli laitettu pikkuiseen pussukkaan takakonttiin sen sijaan että olisivat laittaneet ne myös kesärenkaisiin. Vanteetkin molemmissa renkaissa täysin samat, eli tuskin tästäkään ollut kyse?
Lisäksi heillä taitaa olla tapana heittää kaikkiin renkaisiin autosta riippumatta sama oletuspaine, sillä kaikkiin renkaisiin oli laitettu ja tarkastusraporttiin kirjattu 2.6 bar, vaikka ovipilarin tarrassa 2.2 eteen ja 2.4 taakse (225/55 R17 97Y).
Kävin tuossa paikallisessa Vianorissa vaihdatuttamassa nastarenkaat rengashotellissa olleisiin uusiin kesärenkaisiin (Laakkosella ennen luovutusta vaihtoivat nastat alle ja lähettivät kesärenkaat suoraan Vianorille).
Jostain syystä lukkopultit oli laitettu pikkuiseen pussukkaan takakonttiin sen sijaan että olisivat laittaneet ne myös kesärenkaisiin. Vanteetkin molemmissa renkaissa täysin samat, eli tuskin tästäkään ollut kyse?
Lisäksi heillä taitaa olla tapana heittää kaikkiin renkaisiin autosta riippumatta sama oletuspaine, sillä kaikkiin renkaisiin oli laitettu ja tarkastusraporttiin kirjattu 2.6 bar, vaikka ovipilarin tarrassa 2.2 eteen ja 2.4 taakse (225/55 R17 97Y).
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Eipä ne siellä liikkeessä viitsi autokohtaisia paineita hakemaan, helpompi laittaa kaikkiin sama vaikka joissain autoissa etu ja takarenkailla kuuluisi olla melkoisestikin erilaiset paineet
Varmaan vetävät rengaspultitkin samaan momenttiin oli sitten pikkukinneri tai iso cittari?
Varmaan vetävät rengaspultitkin samaan momenttiin oli sitten pikkukinneri tai iso cittari?
Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Lyhyesti, käytännössä kaikki bemarit menee näinSimbe kirjoitti:Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
- F-korimalli: 140 Nm
- E-korimalli: 120 Nm (paitsi X3 ja isommat katumaasturit 140 Nm)
ja siihen lukkopulttiin saattaa olla järkevää laittaa hieman vähemmän. Mulla ollut lukkopultissa aina vain 100 nm ja hyvin pysynyt matkassa.
Yleensä rengasliikkeet ja korjaamot ampuu mutteripysyllä pultit kiinni. Ja ne varmasti pysyy. Vaikka sitten asiakkaan hämäämiseksi käytäisiinkin momenttiavaimella pultit läpi,niin todellinen kireys on enemmin. Momenttiavain kuintenkin naksahtaa heti,kun pulttia "kiristetään". Niin asennuksen jälkeen,kuin jälkikiristyksessäkin. Jos käyt pultit jälkikiristyttämässä,niin katsoppa tarkkaan moniko pultti on löystynyt. Ei yksikään.Simbe kirjoitti:Jep jep, näinhän se varmaan menee koska noh..helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Jossain taisi olla jokin lista mihin momenttiin pitäisi mm. F10 kiristää. Voisi huomenna viedä jälkikiristykseen ja kysäistä mihin ajattelivat laittaa.
Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.
Lukkomuttereita eivät ole kesärenkaisiin laittaneet koska kuulemma niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia.
Lukkomuttereita eivät ole kesärenkaisiin laittaneet koska kuulemma niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo. Vie tietysti enemmän heidän kallista aikaansa, ja sitten kun ampuu tuollaisen puolihuolimattomasti tuhannen momenttiin, niin vaikeuksia seuraa.Simbe kirjoitti:Lukkomuttereita eivät ole kesärenkaisiin laittaneet koska kuulemma niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia.
Siitä tietysti voi olla montaa mieltä, että onko niiden käytöstä yhtään mitään hyötyä.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Mulla tapana jälkikiristää aina, oli sitten millaiset vanteet hyvänsä. Eihän siinä mene kuin pari vaivaista minuuttia...Simbe kirjoitti:Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Ero rengasliikkeeseen on varmasti siinä että kukaan tuskin itse kiristää pulttipyssyllä niin tiukalle että pultti uppoaa alumiiniin.alpin_sport kirjoitti:Mulla tapana jälkikiristää aina, oli sitten millaiset vanteet hyvänsä. Eihän siinä mene kuin pari vaivaista minuuttia...Simbe kirjoitti:Jep! Juuri kävin jälkikiristyksessä ja ukko totesi heti pihalle tullessa että "taas yks turha työ". Eivät kuulemma ole koskaan löystyneet ja jälkikirstys on hänen mielestä täysin turhaa. Näin siis Vianorilla.
Isäni jaksaa kertoa tarinaa siitä kuinka alumiinivanteet ovat huonoja. Joskus 15v sitten hänen työkaverinsa autosta ei saanut pultteja auki kuulemma mitenkään itse. Luonnollisesti rengasliikkeessä vaihdettu. Samaa ongelmaa ei peltivanteilla ole ollut koskaan... Vähän sellainen "no shit" ja vanteet tuossa on tietysti paskat eikä ne idiootit liikkeessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Nuo kaksi viimeistä riviä riittäisi
1 series.
E81 = 120NM
E82 = 120NM
E87 = 120NM
E88 = 120NM
F20 = 140NM
F21 = 140NM
3 Series.
E21 = 100NM
E30 = 120NM
E36 = 120NM
E36/7 & E36/8 = 120NM
E46 = 120NM
E90/91/92/93 = 120NM
F30/31 = 140NM
F34 = 140NM
4 series
F35 = 140NM
5 series.
E12 = 100NM
E28 = 120NM
E34 = 120NM
E39 = 120NM
E60/61 = 120NM
F07 = 140NM
F10/11 = 140NM
F18 = 140NM
6 series.
E24 = 100NM
E63/64 = 120NM
F06 = 140NM
F12/13 =140NM
7 series.
E23 = 100NM
E32 = 120NM
E38 = 120NM
E65/66 = 140NM
F01 = 140NM
F02 = 140NM
8 series.
E31 = 120NM
X1
E84 = 120NM
X3
E83 = 140NM
F25 = 140NM
X5
E53 = 140NM
E70 = 140NM
X6
E71 = 140NM
Z1
E30 = 120NM
Z4
E85/86 = 120NM
E89 = 120NM
Z8
E52 = 120NM
Mini
R50/52/53 = 120NM
R55/56/57/58/59 =140NM
Warning. No responsibility is taken for the accuracy of these settings.
There are further additions to be added, after the accuracy has been checked.
In short, for recent cars.
M12 x 1.25 bolts are 120NM.
M14 x 1.25 bolts are 140NM.
1 series.
E81 = 120NM
E82 = 120NM
E87 = 120NM
E88 = 120NM
F20 = 140NM
F21 = 140NM
3 Series.
E21 = 100NM
E30 = 120NM
E36 = 120NM
E36/7 & E36/8 = 120NM
E46 = 120NM
E90/91/92/93 = 120NM
F30/31 = 140NM
F34 = 140NM
4 series
F35 = 140NM
5 series.
E12 = 100NM
E28 = 120NM
E34 = 120NM
E39 = 120NM
E60/61 = 120NM
F07 = 140NM
F10/11 = 140NM
F18 = 140NM
6 series.
E24 = 100NM
E63/64 = 120NM
F06 = 140NM
F12/13 =140NM
7 series.
E23 = 100NM
E32 = 120NM
E38 = 120NM
E65/66 = 140NM
F01 = 140NM
F02 = 140NM
8 series.
E31 = 120NM
X1
E84 = 120NM
X3
E83 = 140NM
F25 = 140NM
X5
E53 = 140NM
E70 = 140NM
X6
E71 = 140NM
Z1
E30 = 120NM
Z4
E85/86 = 120NM
E89 = 120NM
Z8
E52 = 120NM
Mini
R50/52/53 = 120NM
R55/56/57/58/59 =140NM
Warning. No responsibility is taken for the accuracy of these settings.
There are further additions to be added, after the accuracy has been checked.
In short, for recent cars.
M12 x 1.25 bolts are 120NM.
M14 x 1.25 bolts are 140NM.