F13 ja meluisat renkaat

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Niku650
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2017, 12:07

Tervehdys foorumilaiset

Uuden kuutosen omistaminen muuttui lieväksi pettymykseksi kesärenkaiden meluisuuden takia tai ehkä jyrinä olisi oikeampi sana. Jyrinä alkaa jo noin 40km nopeudesta ja muuttuu korvia huumaavaksi 80km/h jälkeen.

Alla pitäisi olla varsin laadukas GY Eagle 1:nen 24540R19 / 275/35R19 paistettu 6/2014 mutta auton vähäisen käytön takia voi olla että renkaat ovat jonkin verran kovettuneet. Vaihdoin kokeeksi alle Nokian Hakkapeliitta 7 245/40R19 nastat (joka kulmassa) ja meteli laski varsin siedettäväksi.

Olen miettinyt muutamaa eri ratkaisua ja olisin asiantuvista kommenteista kovasti kiitollinen. Rengasliikkeet tarjoavat toki edustamiaan merkkejä joista jokainen on paras ja hiljaisin. Tämän kokoluokan renkaista on vaikea löytää testituloksia.

1. Hiljaiset renkaat alkuperäisille kesävanteille mutta merkki ja malli ?

2. Hiljaiset renkaat alkuperäisille etuvanteille ja vaihtaa taakse kapeampi rengas (onko suurta merkitystä jos takarengas kapenee 275->245 ?

3. Kallein ja huonoin vaihtoehto siirtyä 18" vanteeseen ja korkeamman profiilin renkaaseen. Edellisessä vanhassa kutosessa oli muistaakseni 245/45R18 enkä muista sen pitäneen juuri mitään meteliä

4. jotain muita parempia ehdotuksia ?
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Moi,

Itselläni vitosessa samantyylinen ongelma, joten vastaan sinulle. Alla juuri vastaava rengaskoko kuin sinulla merkkinä Michelin Primacy RFT. 18 tuumaisista Continentalin nastarenkaista (ei RFT) siirtyessäni noihin em. kesärenkaisiin hieman järkytyin melusta ja pienestä vetelystä urissa.

Yksi syy jyrinään on juuri Run Flat renkaat, jotka siis itsellänikin on nyt alla. Olen vaihtanut neljästä edellisestä bemaristani RFT renkaat tavallisiin ja aina vaikutus on ollut rengasmelun suhteen parempi. Jyrinä on siis pienentynyt /hävinnyt. Mietin siis itsekin vaihtoa tavallisiin.. on tietenkin suhteellisen kallista/turhauttavaa puuhaa vaihtaa kulutuspinnaltaan hyvät renkaat. Ehkä nämä Michelinit eivät ole kuitenkaan kaikkein huonoimmat RFT renkaat mitä minulla on ollut.

Onko sinulla alla Run Flat renkaat ? Yksi ratkaisu on siirtyä tavallisiin.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Niku650
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2017, 12:07

Moi

pahoittelut unohtui kokonaan mainita asiasta eli kävin renkaan merkinnät tarkkaan läpi ja en löytänyt mitään merkintää että rengas olisi RunFlat. Siksi olen tässä itsekin ihan puulla päähän lyöty. Vielä oudommaksi asian tekee se että kun olen selannut maailman kuutos foorumeita en ole löytänyt yhtään valitusta rengasmelusta.

Ja kyllä kismittää ostaa uusi sarja kun vanhoissa on 6-7 mm pintaa.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Niku onko noi sun renkaat F1 Asymmetric 3? Mikäli näin niin kaiketi niiden pitäs olla kohtuu hiljaiset luokassaan? Liekkö tuossa koossa Dunlopin SP Sport Maxx Rt 2 hiljaisin? Tahi Misukan Sport Pilot 4 jos sitä saa edes tuossa koossa.

Itsekin pohdin, että vaihtaisin g30:n orkkis takaset "275/40/18" samanlaiseksi kuin etuset eli 245/45/18. Takavanne on 9" ja etunen 8". Kysymys kuuluu voiko 245 sarjan nakit laittaa 9 " vanteille? Onkohan vanne liian leveä noin kapealle renkaalle?

Jos 6-sarjan alla mekkala kova niin mitähän se on sit 5 alla :(
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

STRO -normin mukaan 245/45R18 -renkaalle sallitut vanneleveydet: 8" - 9" eli 9" käy hyvin.

Halvin ja helpoin tapa rengasmelun pienentämiseen on odotella ensimmäisiä hellepäiviä, jolloin talven raiskaama asfaltti on jo tasoittunut. Siihen asti voi sitten kääntää poppia kovemmalle tai pitää vaikka korvatulppia, jos ei muuten kestä ajaa. ;) Jokakeväinen ongelma täällä Pohjolassa vähänkin sporttisemmalla rengaskoolla.
Niku650
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2017, 12:07

Rengas on Asymmetric 2:nen en tiedä miten se eroaa kolmosesta ? Minulla on siis 19" kiekot alla joten jos 18" niin koko pakka menee vaihtoon.

Toki tiet tasoittuu kesää kohden, mutta ostin auton pitkälti B&O:n hifien takia ja normaalinopeuksissa niiden käytöstä hifistelyyn voi enää unelmoida. Kesä ei autoa kuitenkaan hiljennä riittävästi.

Kalliiksi tämä vaihto joka tapauksessa tulee. Alkuperäinen kysymys oli kannattaako taakse laittaa myös kapeampi 245/40 profiili ja millä renkaalla kannattaisi edetä. Dunlop oli minulle uusi tuttavuus. Misukkaa on muutamakin kauppias kehunut. Edellisessä seiskassa Bridgestone oli kuluneenakin 20" koossa erittäin hiljainen kuluneenakin ja uusi Nexen huomattavasti äänekkäämpi. Kumpikin valovuoden päässä nykyisestä tilanteesta hiljaisuudessa.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Mulla on juuri saman merkkiset ja kokoiset renkaat alla F10:ssä ja olen ollut tyytyväinen tähän rengastukseen kaikin puolin ja ovat mielestäni hiljaiset, ainakin näin on f10 alla. Renkaat non rft. Ostin nämä aikanaan juuri siksi kun olivat kehuttu hiljaisiksi. Jos vertaan oman autoni nastallisiin Continental 17 tuumasiin 225/55 talvirenkaisiin, niin nämä asymmetric kakkoset ei eroa juurikaan melun osalta. Tosin Contin nastatkin on kehuttu hiljaisiksi ja jos vertaa esim. hakkapeelitoihin, niin ero on huomattava. Noksuistakin on kokemusta, negatiivista.

Mutta takas aiheeseen. Kaikki ko. kokoluokan renkaat pitää enemmän ääntä verrattuna pieniin ja kapeisiin rengasvanne-paketteihin, se mitä kukin pitää häiritsevänä on asia erikseen. Ja huomautan myös, että keväiset tiet jälkeen talven ovat todella karkeat. Joka keväinen ilmiö joka poistuu kesällä. Teiden karkeutta ja rengasääniä on helppo kokeilla ajamalla omalla kaistalla keskiviivan tuntumassa ts. pois kaistan ajourista. Näin keväisin ero metelissä on huomattava.
Voihan olla, että kuutosessa on vitosta hieman huonompi äänieristys? 6-sarja kun on urheilullinen malli. Seiskassa nyt kaikki ja kaiken kokoset renkaat on todella hiljaset, kiitos älyttömän hyvän eristyksen.

Neuvoni alottajalle: koska GY asymmetric 2 on varmasti yksi hiljaisimmista markkinoilla olevista renkaista juuri tässä koossa, merkkiä vaihtamalla tuskin saavutat mitään eli pienempää vannetta ja paljon kapeampaa rengasta vaan alle. Kalliiksihan se eri renkaiden kokeilukin tulee...
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mulla vitosessa 245/45R18 joka kulmassa samojen GY asymmetric 2 kumien kanssa. Ei mitään valittamista äänimaailman osalta. Arvelisin että keskiverrosta hiljaisempaan päin eikä sinne toiseen suuntaan, mutta hiljaisempiakin varmasti löytää.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Joko Niku650 sait rengasongelman ratkaistuksi?

Hiljaiseksi vetää... meinasin ehdottaa 19" vannetta mutta sullahan onkin jo sellainen. Mulla on 640i avossa 20" vanteet ja edessä vielä runflat kumitkin. Eturenkaista lähtee ääntä ja nyt iän myötä ovat alkaneet vedellä urissa. Merkintöjä noille tyhjänä ajettaville kaiketi on useampia riippuen valmistajasta: FRT, RFT, RSC.

Itse laittaisin 6-sarjalaiseen juurikin 19" mitkä sinulla on alla. Olisi pykälää pehmeämpää kulku kuin 20". Mutta tuskin suurta iloa saat vaihtamalla samaan kokoon ja eri merkkiin kun nuo nykyisetkään eivät ole mitkään kiinalaiset viritelmät.

Ei ollut tästä kirjoituksesta kyllä sulle mitään hyötyä, mutta tulipahan kirjoitettua :dumb:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Niku650
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2017, 12:07

Ongelma on vielä avoinna. Alkuperäinen kysymys lähti hieman väärille raiteille jossa vahva mielipide oli että tämän tyyppisessä autossa on tämän verran rengasmeteliä ja se tulisi hyväksyä. Kuten alkuperäisessä viestissä kirjoitit mietin vaihtoehdoksi vaihtaa kaposemmat takarenkaat ja samalla toisen merkkiseen renkaaseen jolloin lopputulos voisi olla jo tyydyttävä. Ilmeisesti nykyiset renkaani on jossain määrin kovettuneet mikä nostaa melua.

20" en ole edes harkinnut koska loppu tuloksen tietää etenkin run flateilla. En tiedä istuisiko vanha korisen 18" sellaisenaan alle jos tulisi jossain mahdollisuus lyhyeen kokeiluun niin siinähän se selviäisi :) Muistissa kummittelee joka tapauksessa vanha 2004 vuoden 645 CiA joka 18" kumeilla oli todella hiljainen, siksi tämä tilanne erityisesti kismittää..
mikkod
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Syys 2012, 10:35
Auto: Porsche Cayenne e-hybrid
BMW G30 530e ///M-Sport
Paikkakunta: Helsinki

Mulla on E63 Hankookit Ventus alla koossa 245/40R19 ja 275/35R19 = ja ovat hiljaiset.
Daily BMW 530e ///M-sport Alpinweiß mit 19"
Daily BMW 535i ///Non-sport Havanna mit 21"
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Olen jo vuosia sitten luopunut Premium renkaista, lähinnä sen takia, että jos ei oo tyytyväinen, niin halvat renkaat voi vaihtaa
ilman suurempaa rahan menetystä.
Nyt alla kolmannet Lansail kiinarenkaat, eikä pahaa sanottavaa ja hiljaiset ovat.
Bemarin, Audin ja nyt mersun alla ovat minulla olleet.
Mersulla ajoin Veholta oston jälkeen Keravan rengasliikkeeseen ja Lansailit alle laitettuna hinta oli 326,- eli ei paljon
menetä vaikka vain kokeillakseen laittais. Yhden renkaan kohdalla sanoivat, että on niin tasapainossa,
että ei mitään painoja tarvitse laittaa, no laittoivat sitten keveimmän johonkin kohtaa.
Mitään pystyheittoja ei ole ollut kertaakaan.
Kertoivat vielä, että taksit ovat laittaneet paljon Lansail renkaita alle.
Mersun alla olleet suht hyvät renkaat möin netissä satasella eli nettona hintaa tuli 226,-

Ja vaikka tässä ei olekaan kyseessä F13, niin kerroin vain omat kokemukset hiljaisista renkaista.
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Mulle vaihtui G30:iin GY Asymmetric 3 rft:t. Entiset oli Pirellin cincurato p7 rft. Renkaat saman levyiset mut tuumaa pienempänä kuin sulla. Luulin, että noi GY:t ois ollut hiljaisemmat kuin p7. Yllätyin miten kova ääniset noi onkin. Näistä tosiaan alkaa kuulua ihmeellistä jyrinää 30-40 km/h jälkeen. Kilometrit on hiukan hiljentäneen näitä, nyt ajettu n. 1850 km mutta edelleenkin tosi äänekkäät vrt P7. Kaiken lisäksi nämä GY:t ovat tosi tarkkoja rengaspaineen vaikutukselle. Suositus on 2.2 ympäriinsä. Mikäli paineet nostaa vaikka 2.4 niin tuntuu et melu nousee jyrkästi. Ajoltaan nämä ovat loistavat.
Vastaa Viestiin