Alumiinivanteiden paino

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Katselin tuossa BMW: alkuperäisiä alumiinivanteita ja suurin osa E90/E91 mallien alumiinivanteista painaa 10-12kg/kpl. Monesti sanotaan että painavat vanteet on huonoja ja merkki siitä että ne eivät ole laadukkaita tai muuten hyviä. Onko asia näin? Vai takavedon takiako ne painaa noin paljon vaiko sen takia että niille voi laittaa RFT renkaat?


Mitä haittaa painavuudesta on? Usein olen kuullut että raskas vanne huonontaa ajettavuutta tai tekee ajettavuudesta raskaamman sekä lisää polttoaineenkulutusta. Onko nuo aivan jonninjoutavaa puhetta? Ainoa siedettävän näköinen ja kevyempi 16-tuumainen alkuperäisvanne on streamline 306 joka painaa noin 9kg/kpl. Ne ovat jotkut ns. eko-alumiinivanteet kun ovat kerta 320d Efffient dynamics Editionissa vakiona (niitä voi ostaa kyllä erikseenkin) ja niissä on ilmeisesti tietty kuvio tai pyörimissuunta koska vasemman puolen vanteet ostetaan eri nroilla kuin oikean puolen vanteet eikä niitä saa sotkea keskenään.

Tässä kuvia ko. vanteesta:

http://www.broombroom.com/car-finance-a ... aloon/1721" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut J1978, 09 Helmi 2011, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Mistä alkuperäisvanteiden painoja katselit?

Jos vaihtaa vanteet 5kg/kpl kevyempään, eron kyllä huomaa ihan ajaessa mm liikkeellelähdön herkkyytenä. Tosin viikossa siihenkin tottuu... Mutta sen jälkeen vaihdon toiseenkin suuntaan huomaa. Monenlaista vannetta olen autoissa vuosien varrella kokeillut, mutta pääasiassa ulkonäön perusteella nykyisin mennään. Se on tärkein kriteeri.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

-V- kirjoitti:Mistä alkuperäisvanteiden painoja katselit?

Jos vaihtaa vanteet 5kg/kpl kevyempään, eron kyllä huomaa ihan ajaessa mm liikkeellelähdön herkkyytenä. Tosin viikossa siihenkin tottuu... Mutta sen jälkeen vaihdon toiseenkin suuntaan huomaa. Monenlaista vannetta olen autoissa vuosien varrella kokeillut, mutta pääasiassa ulkonäön perusteella nykyisin mennään. Se on tärkein kriteeri.
Real.oemista (BMW:n varaosahakuohjelma netissä) otin tiettyjen alumiinivanteiden varaosanrot ja kopion ne osanrot Schieldmannin tuotehakuun ja lisäsin ostoskoriin ja kaikilla hakemilla nroilla tuli eri painot eri vanteille.

Painavimmasta päästä 16-tuumaisista olivat autoni kesäpyörissä nyt olevat pölykapseleita muistuttavat monipuolaiset Multispoke 282:t sekä viisipuolainen Spider spoke 155. Myös Double spoke 156 on painava ja muistaakseni vielä painavampi kuin kumpikaan noista kahdesta. Sellaiset minulla on nyt talvipyörissä.

Dual Spoke 268 (mm. TKU:lla autossaan kesäpyörissä) oli noita keveyempi. Kevyimmät olivat Streamline 306 ja V spoke 360.

Double spoke 156 (suosittu talvivanne jota menee edelleen uusiinkin E90/E91 malleihin talvirenkaille>entinen E90/E91 Business mallin vanne ajalta ennen ko. automallien faceliftiä>tämä painaa eniten näistä vaihtoehdoista)

Spider spoke 155 (painava, vähän tylsä, yksi yleisimpiä E90/E91:n alla pyöriviä aluja>näyttää raskaalta ja ehkä taas vähän liian upinainen ja nämäkin näyttää alla aikalailla pölykapseleilta)

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;

http://image.nettiauto.com/extra/carimg ... 626740.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Dual spoke 268 (kevyehkö ja melko "avara" vanne)

http://www.autotrade-it.co.uk/used-cars ... 0/54811962" onclick="window.open(this.href);return false;

Multispoke 282 (painava, pölykapselin näköinen>oli aiemmin Business Comfortin vakiovanne LCI E90/E91 malleissa)

http://www.auto1.fi/bmw/318d/381270" onclick="window.open(this.href);return false;

V Spoke 360 (toiseksi kevyin malli, viimeisin Business Comfort paketin aluvanne, ohuet puolat ja aukinainen ilme)

http://img.vcars.co.uk/1/grgbmw/origimages/191555_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Niin, siis tosiasiahan on että Pempen originaalit alut painaa aivan HELEVETISTI! Nämähän originaalialuilla rullaakin ties vaikka hamaan maailman tappiin vaikka liikkeellelähtö onkin "raskas".

Rehellisesti sanoen, ei tuosta painosta siviiliajossa siviiliautolla ole mitään ongelmaa, ongelma on vain renkaiden vaihdon yhteydessä painavaa kolossia kantaessa. Painon huomaa nimenomaan tuossa rullaamisessa ja luulen, että saksalainen viisas insinööri on laskenut tuossakin optimaalisen pientä kulutusta. Siviililiikenteessä ajettavuuskaan ei tuosta kärsi.

Kyllä tuossa minunkin bisnesmopossa jo kuitenkin huomaa, kuinka paljon "herkempi" auto on talvirengassirkkeleillä (16") kuin kesäbisnesvannerengaspaketilla (17")
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Eikö yksi pyrkimys kevyisiin vanteisiin tule siitä, että pyritään minimoimaan jousittamaton massa autossa? Se taas käsittääkseni vaikuttaa positiivisesti ajettavuuteen. Eipä se kuitenkaan kai mikään ongelma ole, muutoinhan näitä massiivisia originaalivanteita ei tehtäisi.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Voi olla, että bemarin vakiovanteet painaa paljon, mutta kun nyt tuli ostettua nuo alfan vanteet niin ne vasta painaakin. Ei ole tullut käytyä vaa'alla, mutta ainakin muistikuva samankokoisista (itseasiassa vähän leveämmistä) Style 5 vanteista on paljon kevyempi.
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

"Urheilulliset, esteettiset ja korkealaatuiset alkuperäiset BMW-kevytmetallivanteet korostavat BMW:si dynaamista luonnetta ja tyylikästä kokonaisilmettä. Vanteet on valettu alumiinista, ja siten ne ovat äärimmäisen kevyet, mikä vähentää jousittamatonta massaa selvästi."

Tällaisen löysin BMW.fi sivulta. Ei tämän keskustelun perusteella taida puheet äärimmäisen kevyistä vanteista pitää paikkaansa :D
You can't get ahead while you're getting even
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

kivi kirjoitti:"Urheilulliset, esteettiset ja korkealaatuiset alkuperäiset BMW-kevytmetallivanteet korostavat BMW:si dynaamista luonnetta ja tyylikästä kokonaisilmettä. Vanteet on valettu alumiinista, ja siten ne ovat äärimmäisen kevyet, mikä vähentää jousittamatonta massaa selvästi."

Tällaisen löysin BMW.fi sivulta. Ei tämän keskustelun perusteella taida puheet äärimmäisen kevyistä vanteista pitää paikkaansa :D
Mitä minä olen niitä omia original BMW kesä- ja talvivanteita kanniskellut niin painavia ovat ja monien nettimyymälöiden sivujen selailujen perusteella melkein kaikki 3-sarjan 16-tuumaiset vanteet tosiaan painavat 10-12kg per kpl ja useiden "asiantuntijoiden" mielipiteiden mukaan se on yhtäkuin painava. Eipä siellä ollut kuin kaksi mallia jotka painoivat alle 10kg kpl (16"-koossa).
charni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 01:18
Paikkakunta: Helsinki

Vastaanpa omalta osaltani, kun on noita kevyitä vanteita tullut aikoinaan hankittua...

10-12kg on tosiaan aika paljon vanteelle painoa. "Huippuvanteet" painavat 6-7kg:n luokkaa. OZ Ultraleggerat hieman päälle 8kg.

Joku on joskus sanonut, että jousittamaton massa on kuin 4x painonsa verran tavaraa auton kyydissä. Tämän kun kertoo vielä neljällä (pyörällä) niin parilla kilollakin on jo merkitystä.
Karvesak
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 16:26
Auto: BMW-528 Sport A F10
Paikkakunta: Vantaa

Yksi etu mikä saavutetaan Vanteen suuremmalla painolla on se ,että se ei ole niin herkkä pienelle "epatasapainolle" kuin kevyempi.Painavampi Vanne sietää hieman suurenpaa epäbalanssia ennen kuin välittyy epätasapaino tuntemukset Rattiin.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Nyt pitää tyhmänä kysyä, että mikä noista kevyemmistä vanteista tekee niin erinomaisia? Joku sanoi, että auto on herkempi. Mitähän sekin tarkoittaa?
Olen oikeasti asiasta kiinnostunut, joten as.tuntiat infoa peliin, please.
charni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 01:18
Paikkakunta: Helsinki

No ihan ensimmäiseksi tulee parempi renkaan pito, koska pyörä kykenee herkemmin seuraamaan tien epätasaisuutta.
Samoin jousitus ja iskunvaimennus pääsee helpommalla.

Sitten tietysti tuo pyörän liikkeellesaamiseen/pyörimiseen tarvittava voima ei tarvitse olla niin suuri. Ja tietysti jarruttamiseen pätee sama asia.
Janza182
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 03:03
Auto: BMW 116iA 09/12
Paikkakunta: Joensuu

Omia kokemuksia:
Ensin alla oli 2-osaiset lippavanteet n. 14kg/kpl. Montuissa kolahti ikävästi ja auto tuntuu raskaalta ajossa.
Vanteet vaihtu 11kg/kpl ja sama kumin leveys pysy ja merkki. Montut ylitettiin paljon sivistyneemmin ja niihin uskalsi ajaa kovemmin. Myös perstuntumalla tuntui että ohjausta totteli herkemmin. Itse ainakin aloin suosia kevyitä vanteita..

nim. kesäautossa 4,5kg/kpl :)
Keep It Simple
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Minulle on tulossa vanteet, jotka painaa: 8,5x19 ~10,6kg ja 9,5x19 ~ 11,7kg. Takakumi painoi 13kg 265/30/19 ja etukumi 11,4kg 235/35/19 Kumho Ecsta KU31. Yhteispainot takana 24,7kg ja edessä 22kg per kulma. Onko nuo nyt sitten kokonaisuudessa kevyet vai raskaat tuossa kokoluokassa?


Edittiä...
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Herätellään vanhaa aihetta...
Tämän olis varmaan voinut lisätä johonkin toiseenkin topicciin?

Punnitsin omat kesärengas/vannesarjat kun tuntuivat niin kovin raskailta.
Double spoke 598M painoivat nyt kun 1 kesä on niillä ajettu (n 7000km)
Eturengas/vanne 225/45 19" kokoisena painoi 25.2kg
Takarengas/vanne 255/40 19" painoi 26,2kg. Odotin näissä vielä isompaa painoeroa?
Mutta on ne kyllä painavat :-\

Non RFT;t hommattava jossain vaiheessa. Paljonkohan tippuis paino?
Liitteet
image.jpg
image.jpg (326 KiB) Katsottu 16261 kertaa
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Painoa hämmästelin itsekin kun vaihdoin kumeja. Vanteet M303 mallia, takavanne 20" + 275/35 runflatkumi painoi aika tasan 30kg. Etuvanne 20" + runflatkumilla 245/40 parisataa grammaa vähemän. Aika paljon, sano.

Jää nähtäväksi mikä on painoero kun aikanaan runflatit vaihtuu hopefullynotflateiksi.

Kuva

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Tuo paino onkin yksi hyvä syy miksen ole ahnehtinut alitehoiseen malliin ylisuuria pyöriä. Ei ole tarvetta tehdä siitä yhtään hitaampaa.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Eikös täällä ollut jossain laskelmia vanteiden painon vaikutuksesta kiihtyvyyteen. Oliko niin että se oli jotain kymmenys per 10 kg vai muistanko ihan väärin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin