Yleinen kesärengaskeskustelu

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

rxa kirjoitti:No mulla heittää aina Saksan kehiin vaikka kuinka valitsen Suomen. Edes näppiksen kovempi painaminen ei auta ;)
Mitä ne postikulut rengassatsille näyttää?
No, esim. Hankookin 225/40/18 Deutschland hinta 408,50 ja Finnland postikuluineen 458,53 eur 4 kpl

vrt. Camskill sama gummi 473,68 eur postikuluineen.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Fipio vaihtaa tilausmaan mukaan tota renkaiden hintaa eli loppurechnungissa ei näy toimituskulujen osuutta mutta olikohan kolmisenkymppiä koko sarjalle.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Mä muistelen fipion toimituskulujen olleen noin 12-13e per rengas eli koko setti noin 50e:n luokkaa kuten tuossa on mainittu. Näkyi tosiaan suoraan hinnassa kun vaihtoi toimitusmaan.

ebay.de:stä sai kanssa hyvän käsityksen eri rengasliikkeistä, mutta moni liike ei ebay:n kautta toimittanut Suomeen, mutta suoraan heidän verkkosivuiltaa löytyi vaihtoehto & toimituksen hinta Suomeen.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Mikä kuljetusliike tuo Camskillin renkaat perillle pk-seudulla?
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

samulis kirjoitti: Kulutuksen olisin odottanut putoavan havaittavisti, mutta ainakaan ajotietokoneen lukemat ei ole juuri muuttuneet suuntaan tai toiseen. Pitää tarkistaa vielä tankkauksista myöhemmin sen tarkkuus uudestaan..
Sen verran pitää ottaa sanoja takaisin, että nyt vkl:n reissun alussa tarkistin rengaspaineet, jotka olikin asennuksen jälkeen hieman alhaiset ja ekaa kertaa koskaan pääsin 530xd:llä maantiellä 5:lla alkaviin lukemiin eli useampi kymmenys lähti kulutuksesta poies eli kyllä noilla renkailla jotain vaikutusta on.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Kaarus808
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Elo 2013, 16:45

Onko teillä suositella jotain edullisempia - mutta silti laaturenkaita? Oon lukenut paljon pahaa noista halvemman luokan renkaista, mutta olis kiva kuulla ihan ookoo kokemuksiakin. Niitä varmaan kuitenkin on? Halvat renkaat olis kuitenkin ihan ookoo kakkosautoon kesäkeleille. Mitä mieltä?
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Kaarus808 kirjoitti:Onko teillä suositella jotain edullisempia - mutta silti laaturenkaita? Oon lukenut paljon pahaa noista halvemman luokan renkaista, mutta olis kiva kuulla ihan ookoo kokemuksiakin. Niitä varmaan kuitenkin on? Halvat renkaat olis kuitenkin ihan ookoo kakkosautoon kesäkeleille. Mitä mieltä?
Esim. Hankook Ventus Prime on testien ja useiden käyttäjäraporttien mukaan hyvä rengas ja selvästi halvempi kuin Contit jne.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Sain vihdoin tänään ajetuksi täysin ylimeluisat Pirellin Cinturato 7 RF:t sen verran loppuun, että pääsin vaihdattamaan alle uudet kesärenkaat. Paikallinen rengasliike tarjosi Saksasta toimitettuna Nokian zlinet alle laitettuna hintaan 695,- (koko 225-55/17). Goodyearien toimitus olisi venähtänyt helmikuuhun(!) ja Conteista olisi pitänyt pulittaa 850,-, joten päätin ottaa riskin. Kerron lisää zline-ensivaikutelmia pikapuoliin, koska rengas on kiinnostanut monia eikä selkeitä käyttäjäarvioita näytä netistä löytyvän. Ainakin aiempi G2-malli pärjäsi Saksassa testeissä erinomaisesti, mutta tiethän ovat siellä varsin erilaisia kuin meidän nykyisin reikäiset kivipeltomme, joita maanteiksi kutsutaan.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Lupasin palata kokemuksiin Nokian Zline -renkaista ja viikonlopun aikana niitä ehti kertyä n. 400 km niin tavallisilla kuin moottoriteilläkin. Vaikka renkaiden valmistusmaa on Made in Russia(!), niin mitään valittamisen aihetta eivät ensikokemukset antaneet; renkaat ovat huomattavasti Pirellin rf-Cinturato seiskoja hiljaisemmat eikä ajo-ominaisuuksissakaan tuntuisi olevan mainittavaa eroa, renkaat menevät eleettömästi sinne minne pitääkin ilman turhia venkoiluja. Verratuna rf:ien kovuuden mukaan tuomaan tärinään tuli kulkuun nyt myös miellyttävää pehmeyttä, mikä sai tiet tuntumaan paljon aikaisempaa tasaisemmilta. Mainittakoon, että rengaspaineet ovat edessä 2,8 kg ja takana kymmenyksen enemmän tarkkuusmittarilla mitattuna. Kaiken kaikkiaan olen tällä hetkellä hankintaani varsin tyytyväinen, mutta katsotaan jatkossa, miten renkaiden ominaisuudet muuttuvat ja millainen niiden kulutuskestävyys mahtaa olla. :thuup:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

heimarkku kirjoitti:Lupasin palata kokemuksiin Nokian Zline -renkaista ja viikonlopun aikana niitä ehti kertyä n. 400 km niin tavallisilla kuin moottoriteilläkin. Vaikka renkaiden valmistusmaa on Made in Russia(!), niin mitään valittamisen aihetta eivät ensikokemukset antaneet; renkaat ovat huomattavasti Pirellin rf-Cinturato seiskoja hiljaisemmat eikä ajo-ominaisuuksissakaan tuntuisi olevan mainittavaa eroa, renkaat menevät eleettömästi sinne minne pitääkin ilman turhia venkoiluja.
Eli nuo Nokian gummit ovat tavalliset eivätkä mallia runflat? Itselläni nuo Pirellit RF Cinturatot ja eivät mitkää erikoiset kyllä ole.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tuli taas todettua, että 3 kesää ei takarenkailla aja eli joutui kitkat laittamaan jo näin syyskuussa alle. Eli nyt toivotaan nopeasti lunta maahan.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

heimarkku kirjoitti:Lupasin palata kokemuksiin Nokian Zline -renkaista ja viikonlopun aikana niitä ehti kertyä n. 400 km niin tavallisilla kuin moottoriteilläkin. Vaikka renkaiden valmistusmaa on Made in Russia(!), niin mitään valittamisen aihetta eivät ensikokemukset antaneet; renkaat ovat huomattavasti Pirellin rf-Cinturato seiskoja hiljaisemmat eikä ajo-ominaisuuksissakaan tuntuisi olevan mainittavaa eroa, renkaat menevät eleettömästi sinne minne pitääkin ilman turhia venkoiluja. Verratuna rf:ien kovuuden mukaan tuomaan tärinään tuli kulkuun nyt myös miellyttävää pehmeyttä, mikä sai tiet tuntumaan paljon aikaisempaa tasaisemmilta. Mainittakoon, että rengaspaineet ovat edessä 2,8 kg ja takana kymmenyksen enemmän tarkkuusmittarilla mitattuna. Kaiken kaikkiaan olen tällä hetkellä hankintaani varsin tyytyväinen, mutta katsotaan jatkossa, miten renkaiden ominaisuudet muuttuvat ja millainen niiden kulutuskestävyys mahtaa olla. :thuup:
Mä olen noin kuukauden Nokialaisilla kanssa ajanut ja nyt muutamien kunnon sade kokemusten jälkeen on todettava, että erittäin hyvin toimivat märällä kelillä, kun tiellä jo alkaa vettä olemaan jonkun verran. Tämä alunperin itselleni olikin yksi tärkeä ominaisuus rengasta valittaessa.
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

salmol kirjoitti:
heimarkku kirjoitti:Lupasin palata kokemuksiin Nokian Zline -renkaista ja viikonlopun aikana niitä ehti kertyä n. 400 km niin tavallisilla kuin moottoriteilläkin. Vaikka renkaiden valmistusmaa on Made in Russia(!), niin mitään valittamisen aihetta eivät ensikokemukset antaneet; renkaat ovat huomattavasti Pirellin rf-Cinturato seiskoja hiljaisemmat eikä ajo-ominaisuuksissakaan tuntuisi olevan mainittavaa eroa, renkaat menevät eleettömästi sinne minne pitääkin ilman turhia venkoiluja.
Eli nuo Nokian gummit ovat tavalliset eivätkä mallia runflat? Itselläni nuo Pirellit RF Cinturatot ja eivät mitkää erikoiset kyllä ole.
Nimen omaan eivät ole rf:t, joita kehotan kaikkia viimeiseen asti välttämään. Ne eivät kerta kaikkiaan sovi meidän kiviteillemme. Nokian Zline-sarjan myötä autosta tuli kuin uusi, kuten viime viikolla kerroin. Nyt kun kilometrejä on tullut lisää ja renkaiden alkukarheus kadonnut, ne vaikuttavat yhä paremmilta niin melun kuin ohjautuvuuden suhteen. Olen siis edelleen hyvin tyytyväinen ostokseeni.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Nyt on vihdoin vanhat Continentalin slicksit vaihdettu pois, ja pyöränkulmat säädetty ja uudet Hankook Ventus S1 EVO:t alla. Ensituntumalla ihan hyvät kumit, ei pahaa sanottavaa.
Pitäisi taas pysyä ladulla sadekelilläkin. :)

Nuohan siis perustuu samaan renkaaseen kuin Ventus Prime, mutta ominaisuuksia optimoitu sporttisempaan suuntaan hivenen polttoaineenkulutuksen kustannuksella.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
jtke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Loka 2013, 16:03

Tänään piti laittaa uuteen autoon vielä loppusyksyksi isot vanteet ja Zlinet alle, mutta niinpähän oli joku Nokianin työnsankari lätkäissyt renkaaseen väärän tarran ja 18" kumi olikin oikeasti 17". Nyt pitää kai viikko ajella kolmella renkaalla ja odotella reklamaatiokumin saapumista saksasta. Ei näin.
Switch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Marras 2011, 13:48

Nyt takana reilut pari tuhatta kilometriä Michelin Pilot Sport 3:lla ja kokemukset ovat kaikin puolin positiiviset. Edelliset renkaat olivat saman mallin vanhemmat versiot, jotka tuli ajettua melko loppuun, eli auton mittarissa oli 115tkm kun vaihdoin kesärenkaat uusiin ensimmäistä kertaa. Itse asiassa edessä olisi ollut kulutuspintaa vielä jonkin verran, mutta koska takarenkaat ovat leveämmät, ei renkaiden paikkojen vaihto onnistunut edestä taakse ja syyssateille halusin muutenkin hieman sakkorajaa enemmän kulutuspintaa.

Melutaso oli positiivinen yllätys. Varmaan jollain pehmeämmällä kumilla olisi päässyt vielä parempaan, mutta vanhoihin nähden huima parannus. Myös varsinaiset ajo-ominaisuudet ovat täyttäneet kaikki odotukset, kuten etukäteen saattoi arvatakin. Yllättävän hankalaa oli löytää enää elokuussa tuon koon renkaita (225/40/18 ja 255/35/18) Suomesta, vaikka useammasta paikasta kysyin. Auto on E90 330 xda.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Nyt ymmärrän, miksi Hankookien kulutuskestävyyttä on moitittu. Tai osittain ymmärrän. Mersun alla ehti olla Ventus Prime 2:t (K115) alle 5tkm tälle kesää ja takarenkaista on sulanut tuossa ajassa yli 3mm pinnasta pois. Toki kevyt perä + 500Nm vääntö ja raskas kaasujalka tekee tehtävänsä, mutta silti aika heikko esitys renkailta. Eturenkaista oli sulanut 1-1,5mm.

Sen sijaan E90:n alla 4 kesän jälkeen Hankookin K110 V12:t ja noissa on vieläkin pintaa yli 4mm. Ensi kesä näyttänee, että hidastuuko noiden Ventus Prime:n kuluvuus, mutta jos tuota tahtia mennään, niin renkaat on vaihtokunnossa 10tkm ajon jälkeen. :sneak: E90:n alla olevilla renkailla on menty varmasti yli 40tkm ja vielä aion ne ensi keväänä alle pultata.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
AjoKoira
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Loka 2013, 14:35
Auto: BMW 318d E91 2009

Moro,

Olen foorumilla uusi käyttäjä ja vastikään ostanut ensimmäisen BMW:ni ! Tollanen 318d E91, vm2009 (facelift) tuli pihaan ja siihen tarvis nyt ostaa vanteet ja renkaat. Yhden paketin tuosta löysin näillä spekseillä sopuhintaan:5x120 225/55/17, ET 37. Mahtuuko tuo rullaamaan hyvin tuohon autoon?

Yritin lueskella näitä keskusteluketjuja mutta ainakaan ihan suoraan en vastausta löytänyt.

Kiitos tiedoista jo etukäteen !
Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Renkaan halkaisija kasvaa vakioon nähden 4,5cm, saattaa sopia, mutta voi olla aika hölmön näköinen
Toni.S
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2011, 13:28
Auto: - F11 520xda LCI
- Supra mk4 LHD 6mt Single
Paikkakunta: Helsinki

Kesärenkaat pitäs tilaa ja vaihtoehdot ovat: Uniroyal RainSport 3, Nankang NS-2, FALKEN AZENIS FK-453 vai Kumho ECSTA LE SPORT KU39. Onko kokemuksia kyseisistä renkaista?

Setti vaihtoehdot olis Camsskillistä tai fipio-reifen.comista

- Uniroyal E: 265/35-19 & T: 305/30-19 808€/srj
- Nankang E: 265/30-19 & T: 285/30-19 542€/srj
- FALKEN E: 265/30-19 & T: 305/30-19 750€/srj
- Kumho E: 265/30-19 & T: 295/30-19 628€/srj

Entisen E91:n alla ollu Nankangit NS-2 19" sarja(235/35 & 265/30) ja olivat yllättävän asialliset, huomioiden hinnan. Kumhot oli joskus nelikko audin alla 235/35-19 koossa ja nekin erittäin toimivat. Tällähetkälle kallistumassa ton Kumhon puoleen. Sarja tulossa Supra mkIV alle.
Toi fipio-reifen.com on itsella ennestään tuntematon lafka. Camsskillistä tullu useemmat pallot tilattua..
Kuva
Vastaa Viestiin