Yleinen kesärengaskeskustelu

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

E81 kirjoitti:Onko kellään vielä kokemuksia misukan uudesta pilot sport 4:stä? Nykyisesen auton ps3 alkaa olemaan loppuun ajetut.

No, uusi ja uusi. Oli mulla viime kesän Ocu RS.n alla jo moinen setti . Ihan hiton hyvä rengas ja jopa suht hiljainen uutena . Ainoa vaan että suli ihan omituisesti alle, ihan niinkuin kitka . Kului 10tkm matkalla siihen 4-5mm syvyyteen , sitten rengasmelu nousi järkyttäväksi ja rengas lopetti kulumisen. 23tkm mä niillä ajelin ja 3-4mm oli pintaa kesän jälkeen.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Antore kirjoitti:Run flätit saa nyt lähteä ja ajattelin hommata normirenkaat kesäksi jo ennen sesongin alkua. Tilasin 1001renkaat nettipuljusta http://www.1001renkaat.com Continentalin uudet premiumcontact kutoset koossa 225/50-17 ja mielestäni varsin hyvään hintaan, 126,-/kpl. Toimitus suoraan sivulta löytyvälle kivijalkaparterille joka tekee asennuksen ja tasapainotuksen 65,- hintaan. Kun muutamasta liikkeestä PK-seudulta kyselin tarjouksia kyseisistä renkaista, niin säästöä syntyy 200-300 euroa. Jos renkaat maksaa omasta pussista niin kannattaa ainakin vertailla hintoja varsinkin kun noita partneriliikkeitä on varsin tiuhaan.
Continentalin uusi sport contact 6 on jatkossa joku über sporttinen rengas ja koot alkaa 19 tuumaisesta.
Sattuipa sopivasti, Saksan autobild testaa 2017 kesärenkaat 225/50-17 -koossa ja autona 3-sarjalainen :) Kaikkiaan 52 eri rengasta ja jarrutustestillä tehdyn alkukarsinnan perusteella varsinaiseen testiin selvisi 20 parasta ja karsinnan voitti premium contact 6. http://www.autobild.de/artikel/sommerre ... 29291.html Mielenkiinnolla odottelen lopullisen testin valmistumista.
Meinasin jo Motonetista napata 59,- maksavan kompura & paikka-aine -setin mutta saksan ebaystä löytyi orkkis tire mobility setti toimituksineen 45 euron hintaan.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Onkos kellään ollut F10 alla seuraavanlaista kokoonpanoa: Takana 275/40/18 ja edessä 245/45/18 ? Äkkiseltään katottuna ainoastaan hankookilta sais Ventus S1 EVO2 K117 molempina kokoina. Continentalista turha edes kuvitella, kun ei tolla takarenkaitten koolla tahdo löytyä mitään.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Ei ole kokemusta mutta eihän tuo nyt niin kovin harvinainen koko ole? Tosin contilta ei nyt ihan viimeisimpiä malleja taida tuossa koossa löytyä: https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... %5B2%5D=on

Minkälaisen F10:n alle nuo on tulossa?
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Antore kirjoitti:Ei ole kokemusta mutta eihän tuo nyt niin kovin harvinainen koko ole? Tosin contilta ei nyt ihan viimeisimpiä malleja taida tuossa koossa löytyä: https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... %5B2%5D=on

Minkälaisen F10:n alle nuo on tulossa?
530d ilman nelivetoa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jaleo kirjoitti:Onkos kellään ollut F10 alla seuraavanlaista kokoonpanoa: Takana 275/40/18 ja edessä 245/45/18 ? Äkkiseltään katottuna ainoastaan hankookilta sais Ventus S1 EVO2 K117 molempina kokoina. Continentalista turha edes kuvitella, kun ei tolla takarenkaitten koolla tahdo löytyä mitään.
Nuo koothan on M-sportin mukana tulevin renkaat.
Joo, on kokemusta F10:n alla. Tosin run flatteina.
Eipä noissa nyt mitään kummosta valittamista ollut. Tietenkin melua nyt jonkin verran etenkin sateella ja huonolla pinnalla, mutta tosiaan run flatithan nuo minulla olivat, älä niitä osta. Niin, ja olivat yhden kesän jälkeen yllättävän paljon kuluneet, Britgestonet merkiltään.

Nykyisessä sama koko ja Michelinit ovat, run flatit...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

gestapo kirjoitti:
Jaleo kirjoitti:Onkos kellään ollut F10 alla seuraavanlaista kokoonpanoa: Takana 275/40/18 ja edessä 245/45/18 ? Äkkiseltään katottuna ainoastaan hankookilta sais Ventus S1 EVO2 K117 molempina kokoina. Continentalista turha edes kuvitella, kun ei tolla takarenkaitten koolla tahdo löytyä mitään.
Nuo koothan on M-sportin mukana tulevin renkaat.
Joo, on kokemusta F10:n alla. Tosin run flatteina.
Eipä noissa nyt mitään kummosta valittamista ollut. Tietenkin melua nyt jonkin verran etenkin sateella ja huonolla pinnalla, mutta tosiaan run flatithan nuo minulla olivat, älä niitä osta. Niin, ja olivat yhden kesän jälkeen yllättävän paljon kuluneet, Britgestonet merkiltään.

Nykyisessä sama koko ja Michelinit ovat, run flatit...
Tää auto ei kyllä M-sportti ole, mutta nelipyöräohjaus löytyy, jos sillä mitään merkitystä asiaan on :conf: Tällä hetkellä kesärenkaat ovat Falkenin ja kaiken ymmärryksen mukaan myöskin run flatit. Jatkossa run flatit jää suosiolla kauppaan.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Tänään julkaistiin Saksan Autobildin kesärengastestin tulokset ja tosiaan testiautona 3-sarjalainen ja kokona 225/50-17. Jos testin haluaa lukea kokonaisuudessaan, sen voi ostaa yhdellä eurolla autobildin sivulta: http://www.autobild.de/heftarchiv/hefta ... 89585.html

Alla lopputulokset ja niiden jälkeen aika mielenkiintoisia tuloksia kulutuskestävyydestä. Renkaita pyöritettiin testissä 4 000 km sellaisessa kulutuslaitteessa ja siitä simuloitiin renkaan kesto sakkorajalla. Aika järkyttävän suuria eroja ja yllättävää, että testivoittaja on myös kulutuskestävyydessä selvä ykkönen. Yleensä kai hyvät ominaisuudet ja kulutuskestävyys on aika vaikea kombinaatio saada samaan renkaaseen. En sitten tiedä miten paljon tuollaiseen 'kulutuskoneeseen' on luottaminen :) Voi kun tulisi kesä, tuollaiset contit odottaa tallissa jo valmiina vanteilla.

1. Continental
PremiumContact 6
94Y

2. Dunlop
Sport Maxx RT 2
98Y

2. Falken
Azenis FK510
98Y

2. Pirelli
Cinturato P7 Blue
98W

5. Hankook
Ventus Prime 3
98W

6. Fulda
SportControl 2
98Y

7. Bridgestone
Turanza T001 Evo
98W

8. Goodyear
Eagle F1 Asymmetric 3
94Y

9. Michelin
Primacy 3
94W

10. Uniroyal
RainSport 3
94Y

11. Vredestein
Ultrac Satin
98 Y

12. Sava
lntensa UHP 2
98 Y

12. Toyo
Proxes Sport
98Y

14. Maxxis
Premitra HP5
98W

15. Avon
ZV7
98W

15. Nokian
zLine
98Y

17. Cooper
Zeon CS8
98W

17. Leao
Nova Force
98W

19. Yokohama
Advan Fleva V701
98W

20. Kumho
Ecsta HS51
98W



Continental 39 996 km
Dunlop 36 592 km
Michelin 33 221 km
Maxxis 29 713 km
.
.
.
Nokian 24 666 km
Toyo 24 660 km
Leao 23 794
Kumho 23 646
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jos testi tehtäisiin autoilla Suomen karkeilla ja uraisilla teillä,niin testitulokset olisi varmaan ihan jotain muuta.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Heguli31 kirjoitti:Jos testi tehtäisiin autoilla Suomen karkeilla ja uraisilla teillä,niin testitulokset olisi varmaan ihan jotain muuta.
Ihan varmasti ja tulokset poikkeaa epäilemättä myös Saksalaisten testien välillä riippuen siitä kuka testin tekee. Jostain syystä luotan kuitenkin enemmän sakemannien testeihin kuin esim TM:n vastaaviin, joissa testataan aina rengaskokoa 'pelastusrengas' eikä edes vaivauduta hankkimaan uusimpia renkaita valmistajilta. Ilmeisesti sulla pyörii alla joku kehnon tuloksen ko. testissä saanut kumi :)

Suomessa tehtyjä testäjä ei myöskään minun mielestä tehdä meidän karkeilla ja uraisilla teillä vaan testiympäristössä. Kyseisen saksalaistestin tulokset muodostuivat seuraavista osa-alueista:

Jarrutusmatka märällä/kuivalla
Vesiliirto suoralla / vesiliirto kaarreajossa
Käsittelykoe märällä/kuivalla radalla
Ohiajomelu
Ajettavuus (radalla)
Kulutuskestävyy suhteessa hintaan
Vieräntävastus
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hankkivathan suomalaisetkin testaajat uusimpia rengasmalleja suoraan valmistajilta, ja valmistajat toimittivat testiin erityisen sopivaksi viritettyjä versioita. Hyviä perusteita ottaa renkaita testiin vain kaupasta ostettuna.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Antore kirjoitti:Suomessa tehtyjä testäjä ei myöskään minun mielestä tehdä meidän karkeilla ja uraisilla teillä vaan testiympäristössä.
Näin. Eikä niitä tehdä missään muuallakaan. Sen takia edellisessä postauksessani kirjoitinkin,että "jos..".

Tässä syy jos/kun jollekkin tulee yllätyksenä jos joku testi menestyjä saattaa olla äänekäs uraimuri. Tai sitten kulahtaa (karkean tiepohjan ansiosta) yllättävänkin nopeasti. Eli niitä todellisia testituloksia on lähes mahdoton saada. Testit on vain suuntaa antavia mitä tuleman pitää,kun jonkun "tietyn" rengassetin ostaa. Tai ainakaan ne testit ei kerro koko totuutta Suomen käyttöolosuhteisiin hankituista kumeista. No tämähän on vain minun mielipide.

PS. Itse ajan aina (minulle) parhailla hinta/laatusuhteiltaan olevilla renkailla. Eli ne on jonkinlainen kompromissi-valinta,mutta omaan tarkoitukseen parhaimmat. Yleensä en viitsi maksaa jotain "tesivoittaja lisää" renkaiden hinnassa. Ja kun vielä nelikoilla ajelee,niin voi painottaa rengasostoksissa hieman eri asioita,kuin kaksivetoisella ajellessa. :thuup:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Antore kirjoitti: Continental 39 996 km
Dunlop 36 592 km
Michelin 33 221 km
Maxxis 29 713 km
.
.
.
Nokian 24 666 km
Toyo 24 660 km
Leao 23 794
Kumho 23 646
Yllättävän vähän nuo kestävät. Itselläni 17" rft kesäkumit kestivät noin 50tkm ja minulla on vieläkin ensiasennustalvirenkaaat alla (vuodelta 2012), eli niillä ajettu vajaat 45tkm.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Heguli31 kirjoitti:
Antore kirjoitti:Suomessa tehtyjä testäjä ei myöskään minun mielestä tehdä meidän karkeilla ja uraisilla teillä vaan testiympäristössä.
Näin. Eikä niitä tehdä missään muuallakaan. Sen takia edellisessä postauksessani kirjoitinkin,että "jos..".

Tässä syy jos/kun jollekkin tulee yllätyksenä jos joku testi menestyjä saattaa olla äänekäs uraimuri. Tai sitten kulahtaa (karkean tiepohjan ansiosta) yllättävänkin nopeasti. Eli niitä todellisia testituloksia on lähes mahdoton saada. Testit on vain suuntaa antavia mitä tuleman pitää,kun jonkun "tietyn" rengassetin ostaa. Tai ainakaan ne testit ei kerro koko totuutta Suomen käyttöolosuhteisiin hankituista kumeista. No tämähän on vain minun mielipide.

PS. Itse ajan aina (minulle) parhailla hinta/laatusuhteiltaan olevilla renkailla. Eli ne on jonkinlainen kompromissi-valinta,mutta omaan tarkoitukseen parhaimmat. Yleensä en viitsi maksaa jotain "tesivoittaja lisää" renkaiden hinnassa. Ja kun vielä nelikoilla ajelee,niin voi painottaa rengasostoksissa hieman eri asioita,kuin kaksivetoisella ajellessa. :thuup:
Ymmärsin siis kirjoituksesi väärin, pahoittelut :) Testit toki antaa vain suuntaa ja siitä ollaan ihan samaa mieltä mutta minä en kuitenkaan keksi parempaakaan suunnannäyttäjää? Mitä tulee renkaiden valintaan niin minä tosiaan luotan aika pitkälle testien tuloksiin ja pyrin välttämään kompromisseja viimeiseen saakka. Muutaman kympin tai satasen säästö on minusta aika huono peruste renkaiden valinnassa. Enkä kyllä oikein ymmärrä mitä asioita nelikkokuski painottaisi eri tavalla jos nyt edelleen kesärenkaista puhutaan? Mulla riittää normaaliajossa sitä vetopitoa kyllä ihan riittävästi vaikka takaa tuuppaakin ja tärkeintä kai on miten auto pysähtyy sitten kun se yllättävä tilanne eteen tulee? Jarrutustestit on noiden vertailuitten osa-alueista ehkä yksi uskottavimmista. Tuossa mun linkkaamassa testissä oli tosiaan se karsintakierros joka tehtiin märän ja kuivankelin jarrutusmatkojen perusteella 52 eri renkaalle. Huonoimpien ja parhaiden renkaiden jarrutusmatkoissa oli märällä jopa 15 m ero 80km/h vauhdista (35m/50,7m).
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Antore kirjoitti: Enkä kyllä oikein ymmärrä mitä asioita nelikkokuski painottaisi eri tavalla jos nyt edelleen kesärenkaista puhutaan? Mulla riittää normaaliajossa sitä vetopitoa kyllä ihan riittävästi vaikka takaa tuuppaakin ja tärkeintä kai on miten auto pysähtyy sitten kun se yllättävä tilanne eteen tulee?
Olet oikeassa. Tämä kirjoitukseni kohta "lipsahti" jo talvirenkaiden puolelle,kun innostuin paasaamaan. Vaikka kesäkumi asioista tässä oli tarkoitus keskustella. Sorry :blush:
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Yllättävän vähän nuo kestävät. Itselläni 17" rft kesäkumit kestivät noin 50tkm ja minulla on vieläkin ensiasennustalvirenkaaat alla (vuodelta 2012), eli niillä ajettu vajaat 45tkm.
Tiedä sitten vaikuttaako tuo run flat kulutuskestävyyteen mutta ehkä sulla on jo pari kesää ollut kumi vähän kovettunutta :) Toisaalta ei tuo kulutuksen simulointi keinotekoisesti 4000 km matkalla voi olla kovin luotettava tapa mutta ehkä sekin sitä suuntaa antaa ja ainakin vertailtavuutta eri renkaiden kesken.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti:Yllättävän vähän nuo kestävät. Itselläni 17" rft kesäkumit kestivät noin 50tkm ja minulla on vieläkin ensiasennustalvirenkaaat alla (vuodelta 2012), eli niillä ajettu vajaat 45tkm.
Kovettuminen hidastaa kulumista paljon renkaan vanhetessa. Toisaalta saksalainen rengastesti saattaa olla tehty 200km/h nopeuksia ja hellepäiviä simuloiden, ja kovasti moottoritielle kiihdyttäen. Suomen viileässä vähälumisessa kesässä hissutellen rengas pääsee paljon vähemmällä. Eikä ne tiet aina kovin sileitä ole Saksassakaan.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Tänään ruuvasin contin premiumcontact kutoset alle ja kyllä tykkään! Vertailukohta vanhoihin kesärenkaisiin on tietysti jo muutaman kuukauden takaa, vaihtoon meni varsin kuluneet bridgestonen frt:t jotka oli paistettu jo viisi vuotta sitten. Kuitenkin syksyllä kun vaihdoin hkpl 8:t niin rengasmelu yllättäen pieneni ja auto meni suoraan eikä venkuillut jokaisen paikkauksen, uran ja epätasaisuuden mukana. Nyt auto on luonnollisesti uuden kumin takia hiljainen mutta mikä tärkeintä se kulkee todella nätisti myös pahoin uraantuneella tiellä. Pihi olisi vanhoilla renkailla ehkä kesän vielä ilman sakkoja selvinnyt mutta ero on niin suuri, että onneksi en pihistellyt :)
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Juu, Contin pc6 ajattelin itsekin laittaa f10 ensiasennus rft tilalle. Onko muita vahvoja vaihtoehtoja, esim Hakka Black ? Koko siis 225/55/17
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

bemul13 kirjoitti:Juu, Contin pc6 ajattelin itsekin laittaa f10 ensiasennus rft tilalle. Onko muita vahvoja vaihtoehtoja, esim Hakka Black ? Koko siis 225/55/17
Tuossa aikaisemmin kerroinkin Saksan Autobildin testistä jossa oli 225/50/17 koon suvikumit. Siinä oli mukana mukana Nokian zLine jota toiset väittää täysin samaksi renkaaksi kuin Hakka Black, enkä nyt ota kantaa mikä tuossa on totuus :) Saman renkaan muunnelma kuitenkin ainakin, ellei sitten täysin sama rengas. Testissä tuo zLine ei saanut kovin mairittelevia arvioita (jaettu 15 sija). Testit on tietysti testejä enkä halua niiden tuloksistakaan käydä kinastelemaan.

<edit> jostain syystä continental ei ilmoita tuota 225/55 kokoa pc6:lle 17" koossa: http://www.continental-tires.com/car/ti ... umcontact6 vaan tarjoaa vain pc5:sta.
Vastaa Viestiin