Yleinen kesärengaskeskustelu

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

-T- kirjoitti:
Juha kirjoitti:Ja nelivetoon sitten 275/30-20 eikä 285...
Onko tuo 275 oikeasti parempi vaihtoehto? Kehän pituudessa 245/35 vs 275/30 on 1% ero, kun 285/30 renkaaseen eroa on vain 0,1%. Tiedän, että BMW toimittaa autot tuolla 245 - 275 rengastuksella, mutta onko tuolle yhdistelmälle muuta selitystä "paremmuudesta"?
Onhan se paljon parempi vaihtoehto jo senkin takia, että yleisyytensä puolesta sitä saa mistä vaan. Tuo 285 on semmoinen koko, ettei sitä kukaan muukaan käytä... Kait sillä muuta väliä, kuin että tehdas on tuon koon suunnitellut nelivetoon.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
3vo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 17:32

TJJ kirjoitti:
Squamish kirjoitti:Kenelläkään täällä kokemuksia Hankook Ventus S1 Evo2 K117:sta 18" koossa?
Minulla on tuollaiset, 245/40R18. Pysyy niillä tiellä ja aika pyöreätkin ne ovat. Ei vetele urissa lainkaan. Melusta en osaa sanoa, kun vertailukohdat ovat olleet kuluneita Hankookeja tai Nexeneitä. Kai ne hiljaisemmatkin voisi olla, mutta ei ne nyt mitkään äänekkäät ole. Autona on tuo maailman paras E39, joten tiedä sitten onko näillä kokemuksilla mitään merkitystä nykyautoissa...
Pitäisi itsekin tässä päättää ottaako 18" Hankook K117 vai Nexen SU1. Jälkimmäiset tulee 150€ halvemmaksi mutta onko noilla ajoltaan loppupeleissä miten paljon eroa?

Autona F20 116i. Ykkösissäkin on tuo orkkis 18" rengastus eri kokoisella kehällä, kun eteen tulee 225/40/18 ja taakse 245/35/18. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että 225 on liiän pullean näköinen 7.5 vanteelle ja meinasinkin ottaa eteen 215:set jotka on sitten kehältäänkin lähes identtiset tuon 245 kanssa.

Onko tässä alkuperäisessä "eripari" rengastuksessa muuta ideaa kuin, että käyttävät yleisempiä saatavia kokoja?
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Miten mahtaa käydä ajettavuudelle kun edessä noinkin paljon kapoisemmat renkaat kuin takana?
En muutenkaan ymmärrä miksi edessä kannattaisi käyttää kapeampia renkaita... eri asia ehkä jossain tehomallissa, mutta näissä perus business/hinnat alk malleissa ei kannata pilata ajo-ominaisuuksia "sekarengastuksella"
3vo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Tammi 2015, 17:32

alpin_sport kirjoitti:Miten mahtaa käydä ajettavuudelle kun edessä noinkin paljon kapoisemmat renkaat kuin takana?
En muutenkaan ymmärrä miksi edessä kannattaisi käyttää kapeampia renkaita... eri asia ehkä jossain tehomallissa, mutta näissä perus business/hinnat alk malleissa ei kannata pilata ajo-ominaisuuksia "sekarengastuksella"
Edessä vanne 7.5 ja takana 8.5. siksi eri koot.
benfin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 20:39

E39 heittelehti uraisella tiellä kesärenkaiden vaihdon jälkeen (235+255). Prkl. Pitäisikö tässä vaihtaa kapeampiin renkaisiin?
Jaagi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 01:23
Auto: 530D Xdrive

Juha kirjoitti:
-T- kirjoitti:
Juha kirjoitti:Ja nelivetoon sitten 275/30-20 eikä 285...
Onko tuo 275 oikeasti parempi vaihtoehto? Kehän pituudessa 245/35 vs 275/30 on 1% ero, kun 285/30 renkaaseen eroa on vain 0,1%. Tiedän, että BMW toimittaa autot tuolla 245 - 275 rengastuksella, mutta onko tuolle yhdistelmälle muuta selitystä "paremmuudesta"?
Onhan se paljon parempi vaihtoehto jo senkin takia, että yleisyytensä puolesta sitä saa mistä vaan. Tuo 285 on semmoinen koko, ettei sitä kukaan muukaan käytä... Kait sillä muuta väliä, kuin että tehdas on tuon koon suunnitellut nelivetoon.
Kai sitä nelivetoa on kuitenkin suunniteltu niin että toimii parhaiten samankokoisella kehällä? Jos olisi suunniteltu toimimaan 245 - 275 sekarengastuksella niin sitten se ei olisi sunniteltu vakio 245 - 245 rengastukselle. Luultavasti tässä on juuri kysymys siitä että 275 renkaita löytyy paremmin ja se 1% ero kehässä ei ole niin suuri että siitä olisi ongelma. Kyllähän renkaat kuluu myöskin eri nopeudella joten toi kehämitta muttuu jo siitä.

Aika paljon yritin tätä asiaa selvittä ennen kuin tilasin 285 renkaat taakse, mutta mistään ei löytynyt mitään tarkaa tietoa asiasta. Jossain oli mainintaa että jos on nelipyörä ohjaus niin pitää olla 275 renkaat, mutta vanteen ET vaikuttaa myös tohon. Mielestäni 285 oli "varmempi" valinta, mutta kyllä sinne varmasti käy noi molemmat leveydet ihan hyvin.
munkke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 09:26

Morjesta!

Auttakaahan kokematonta :blush: Olen hankkimassa -06 320d e91 vanteita, ja tiedustelisin mitkä mahtuvat alle ongelmitta.

Ajatuksissa on ollut esim. 8-8.5x18" 225/40 kumeilla. Mahtuuko kyseinen setti alle ET20, vai tuleeko etupäässä ongelmia?
Jos ei mahdu, niin mitä voisitte suositella? Haluaisin mieluusti joka kulmaan samankokoisen vanteen ja tavoitteena olisi että renkaat tulisivat lähes kaarien tasalle, eivätkä jäisi niin sisään kuin "vakiovanteilla".

Kiitos jo etukäteen
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

http://vannelaskuri.bmwforum.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Syötä tuonne alkuperäiset ja uudet ja se kertoo toimiiko
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Laittaisin joko 235/40-18 tai sitten 235/35-19. Sopiva et 30-35 eteen ja taakse pienempi.
nähmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Touko 2015, 22:09

Pahoittelen jo valmiiksi jos tulee väärään paikkaan ja kiitänkin jo etukäteen. Olen hyvin tyytyväinen uusi BMW F11:n omistaja ja nyt pitäisi uudet vanteet hommata kesärenkaita varten, kun ei oikein tuo auton mukana tullut 17" koko lämmitä. Tarjolla olisi tutunkauppana 7-sarjan vanteet (http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=1490" onclick="window.open(this.href);return false;), mutta en ole varma sopivuudesta. Vannelaskuri ja Felgenkatalog tulivatkin jo tutuksi ja selvitin, että sisäreuna pysyisi lähes samassa paikkaa, mutta edessä tulisi 15mm ja takana 33mm ulommaksi tuo ulkoreuna jos vertaa juuri F11 tarkoitettuun BMW:n vanteeseen. Tämä varmasti kertoo jollekulle teistä, että tuleeko tuosta ongelmia vai ei, eli sopiiko vanne?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

On aika uusia E70 kesärenkaat. Koko on 18/255/55. Näköjään sama ongelma taas , kuin kolmisen vuotta sitten. Mistään kivijalkakaupasta ei kokoa näytä löytyvän , vaikka esim Vianor mainostaa mm Goodyearia tässä koossa. Viimeksi jouduin ottamaan mitä sain , eli kivikovat ja meluisat ( vaikka ei RFT ) Continentalit Y nopeusluokassa. Nykyään ohiajomelu on merkitty renkaan tietoihin ja hiljaisin näyttäisi olevan Goodyear , jonka meluksi on merkitty 67-68 Db. Ero esimerkiksi Continentaliin (72-73 Db ) verrattuna näyttää ainakin ilmoitettujen lukujen valossa erittäin huomattavalta. Goodyearia näyttäisi olevan varastossa tarjolla rengasonlinesta. Minkälaisia kokemuksia porukalla on tuosta Rengasonlinesta , toimiiko käytännössä kuten luvataan , eli tilaus sisään , toimitus suoraan asennuslikkeeseen ja sitten alle ?
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Muutamia omia tuntemuksiani kesärenkaista.

Keväästä lähtien olen siis ajanut Goodyear Efficien Grip -runflateilla. Aiemmat kesärenkaat olivat Michelin Primacy -runflatit.

Goodyearin hyviä puolia: Micheliniin verrattuna hiljaisemmat ja kaupunkinopeuksissa suuntavakaammat.

Michelin taas tuntui sitä vakaammalta, mitä suurempi nopeus. Sanoisin omana arvionani, että moottoritienopeuksissa (puhumattakaan Autobahnista) Michelin on ehkä vakaampi. Johtuneeko siitä, että Goodyearin sivustat ovat pehmeämmät?

Goodyearin suorituskykyyn tuntuisi lämpötilalla olevan suurempi vaikutus: mitä lämpimämpää, sitä paremmin toimii.

Arvosteluissa Goodyearin pitoa ja sadekelin ominaisuuksia on kehuttu. Micheliniä taas ainakin jonkin verran on arvosteltu sadekelin ominaisuuksista. Minulla ei kuitenkaan ollut moitteen sijaa: Michelinit toimivat sadekelillä hyvin vielä siinäkin vaiheessa, kun setti oli melkein loppuun ajettu.

Goodyearin vierintävastuksen pitäisi olla paljon alhaisempi. Kulutuksessa se ei kuitenkaan ole näkynyt.

Goodyear on paljon edullisempi.

Jos nyt pitäisi päättää, niin saatan ehkä palata uudelleen Micheliniin, hinnasta huolimatta.
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Olen vaihtamassa F91 320d:n runflatteja normaaleihin. Hieman askarruttaa tuo 225x50x17 koko - mahtaako se olla runflattien syytä, sillä eikös ns 'vakiokoko' tuossa 17 tuuman luokassa ole 225x45? Esim testivoittajia ContiPremiumContact 5:ia ei kuulema saa ollenkaan tuossa 50 koossa, mutta 45 koossa saisi...
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

soundwave kirjoitti:Olen vaihtamassa F91 320d:n runflatteja normaaleihin. Hieman askarruttaa tuo 225x50x17 koko - mahtaako se olla runflattien syytä, sillä eikös ns 'vakiokoko' tuossa 17 tuuman luokassa ole 225x45? Esim testivoittajia ContiPremiumContact 5:ia ei kuulema saa ollenkaan tuossa 50 koossa, mutta 45 koossa saisi...
Kyseessä lienee F31 malli? BMW korotti rengasprofiilia mallinvaihdoksessa E9x -> F3x joka vannekoossa. Kenties tuolla profiilin suurentamisella on haettu lisää pehmeyttä ja mukavuutta. GT-mallissa on vieläkin korkeampi profiili (225/55-17)!
225/50-17 löytyy kuitenkin esim. Michelin Pilot Sport 3.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Goodyearin Runflat otti ja poksahti niin tilasin tilalle ensimmäiset kiinarenkaani. Aina ennen ollut Continentalia/Micheliniä/Nokialaista merkkirengasta alla. Nyt alle puolet ostohinnaltaan näistä merkkirenkaista koossa 245/40/19 pyörsi pääni ja valinnaksi tuli kohtuu hyvin TM rengasvertailussa 2015 pärjännyt Landsail LS588 UHP. Saas nähdä kuinka ne toimii, kellään ei liene kokemusta? Vaihtaa sitten vaikka vuosittain uusiin :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuolla oli jossain toisessa ketjussa juttua kiinarenkaista. Varaudu liukkauteen, kohonneisiin polttoainekuluihin isomman vierintävastuksen vuoksi, äänekkyyteen, huonoihin ajo-ominaisuuksiin ja nopeasti kuluviin renkaisiin.

Huomaat että säästösi menee savuna ilmaan. Näin omien kokemuksien perusteella, ei välttämättä kuitenkaan päde ihan jokaiseen rengasmerkkiin joka kiinasta tulee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
sipimarket
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2015, 22:20

Hömsön pömpsön salmol, taitaa pestä ominaisuudessa monia eurooppalaisia renkaita ja otti tekniikan maailman testissä huippupisteet.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Nää on näitä mistä kaikilla on omat mielipiteet :) Mielenkiinnolla kyllä odotan millaset renkaat sieltä tulee.

Tosiaan ko. rengas on esimerkiksi päihittänyt Michelin Primacy 3:sen, niin luulisin ettei ihan paska voi olla:
http://www.rengasvertailu.fi/rengastest ... testi-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Aika uskaliasta porukkaa kun heittää arpanoppaa auton tärkeimmän turvavarustuksen kanssa. Varsinkin kun oikeita testejä näyttäisi olevan vasta yksi netissä (TM). Itse en ihan vielä luottaisi mutta eipä se ole minulta pois, testatkaa vaan niin totuus tulee nopeammin esille. Ehkä kiinanpojat ja tytöt ovat keksineet paremman ja halvemman renkaan kuin evrooppalaiset, se on ihan jees ja tulen niitä jatkossa sitten ostamaan jos osoittautuvat hyviksi.
sipimarket
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2015, 22:20

Itse ostin silti Typhoonit enkä kiinalaisia. :)
Vastaa Viestiin