Kesärenkaan kuviointi

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 08 Huhti 2018, 08:44

Uuden F30:n alle tuli kesärenkaina Bridgestonen 18" Potenzat runflateina ja vielä eri levyisinä eteen ja taakse. Kitkat edelleen alla, joten tulin katselleeksi kesäpyöriä rinnakkain. Potenzassa on merkitty renkaan ulkopuoli ja kaikki on siltä osin OK. Niissä on myös jonkinmoinen rasteroitu kuvio, jonka kärjen voisi olettaa kuvaavan pyörimissuuntaa.

Kun vertaa saman akselin pyöriä rinnakkain, niin renkaiden sivujen vinot vesiurat osoittavat toisen puolen renkaissa ulkopuolella "myötäkarvaan" ja toisella puolella "vastakarvaan". Ja tietty sisäpuolella on sama toisinpäin.

Onko siis insinööri suunnitellut epäsymmetrisen kuvion erilaiseksi auton eri puolille? Ihmettelen vaan.

En ole aikaisemmin kiinnittänyt moiseen huomiota, mutta nyt kun renkaan "pyörii" autotallin lattialla, niin kuvioiden erilaisuus näkyy selvästi.

Avatar
MAk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Maalis 2017, 23:41
Auto: 520d xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja MAk » 08 Huhti 2018, 09:14

Toistakymmentä vuotta sitten hommasin uudet Continentalit, ja niissä oli vastaava kuviointi. Laitoin Continentalille kyselyn mutta sieltä ei koskaan tullut vastausta. Ehkä siksi että vastaussähköpostini domain oli nokia.com....

Mutta vastaus ylläolevaan: en tiedä mutta ei ennenkuulumatonta.
----
Autohistoria: Sunny -82, Corolla -89, 405 -96, 850 -95, Passat -03, Touran -14, 520 -14

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 08 Huhti 2018, 12:00

Ajossa ei tainnut mitään erikoista huomata, mutta kuluivatko samalla vauhdilla?

Avatar
MAk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Maalis 2017, 23:41
Auto: 520d xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja MAk » 08 Huhti 2018, 14:27

Ei ajossa eikä kulumisessa ollut mitään ihmeellistä. Mutta myönnetään että kyllä se kuvioinnin suunta vaivasi mieltä jonkin aikaa. Itse mietin mm. sitä miten vedenohjaus renkaan alta toimii mutta tiellä pysyttiin...
----
Autohistoria: Sunny -82, Corolla -89, 405 -96, 850 -95, Passat -03, Touran -14, 520 -14

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 766
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 08 Huhti 2018, 14:39

Sama havainto oli itsellä myös joissakin jo edesmenneissä renkaissa. Muistan, että meinasin mennä takaisin rengasliikkeeseen sanomaan että ovat asentaneet väärin kumin mutta kun katsoin sitten pyörimissuuntaa ja "Outside" tekstiä niin oikein se oli asennettu.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 08 Huhti 2018, 15:31

Jos bridgestonen kyljessä oleva rasteroidun kuvion kärki osoittaa pyörimissuuntaa, niin juurikin toisen puolen renkaissa se on väärä. Outside-merkintä on kyllä ulkopuolella.

Pekumie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Maalis 2014, 15:59
Auto: F30LCI 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja Pekumie » 08 Huhti 2018, 16:02

LeHabi kirjoitti:
08 Huhti 2018, 15:31
Jos bridgestonen kyljessä oleva rasteroidun kuvion kärki osoittaa pyörimissuuntaa, niin juurikin toisen puolen renkaissa se on väärä. Outside-merkintä on kyllä ulkopuolella.
Eiköhän ne insinöörit hommansa osaa, mm. Continental käyttää talvirenkaissaan tuon tyyppisiä renkaita, joissa vain Outside-merkintä, mutta kulutuspinnasta päätellen olisivat pyörimissuunnallisia(osittain).

Molempia noissa renkaissa ei kuitenkaan ole, pyörimissuuntaa ja Outside/Inside merkintää. Mikäli renkaasta löytyy selvästi Outside ja Inside merkinnät, niin niiden mukaan mennään.

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 08 Huhti 2018, 21:09

"Eiköhän ne insinöörit hommansa osaa, mm. Continental käyttää talvirenkaissaan tuon tyyppisiä renkaita, joissa vain Outside-merkintä, mutta kulutuspinnasta päätellen olisivat pyörimissuunnallisia(osittain)".

Siis on outside-merkintä ja kulutuspinnasta päätellen toisen puolen renkaat pyörivät väärään suuntaan!

Toivottavasti ei vaikuta inttämiseltä...

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3902
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja salmol » 08 Huhti 2018, 21:29

LeHabi kirjoitti:
08 Huhti 2018, 21:09
Siis on outside-merkintä ja kulutuspinnasta päätellen toisen puolen renkaat pyörivät väärään suuntaan!
On olemassa useita eri tyyppisiä renkaita:

1. Renkaita jotka voi laittaa miten päin vaan
2. Renkaita joissa vain sisä- ja ulkoreuna merkitsee, muulla ei väliä
3. Renkaita joissa ei ole väliä sisä- ja ulkoreunalla, mutta pyörimissuunta merkitsee
4. Renkaita joissa on väliä sisä- ja ulkoreunalla ja pyörimissuunnalla myös

Eli olisiko sinulla kuitenkin nuo 2. tyypin renkaat, eli ei ole väliä pyörimissuunnalla mutta sillä on väliä, että sisä- ja ulkoreuna on asennettu oikein. Jos renkaassa on pyörimissuunta määrätty, niin se on kyllä merkitty selkeästi sanalla "rotation" ja siinä on nuoli lisäksi. Tyyliin näin:

https://www.bobjane.com.au/media/51933/ ... ings_3.jpg
Viimeksi muokannut salmol, 08 Huhti 2018, 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 813
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja Aero » 08 Huhti 2018, 21:30

Joo, jotkut renkaat tosiaan näyttää siltä, että toisen puolen renkaat rullaa väärtepäin, mutta ne pirulaiset toimii silti. Rengaskuvion fysiikka ei ilmeisesti ole ihan niin yksinkertaista kuin välillä markkinoinnissakin annetaan ymmärtää - verrokiksi mainittakoon MP-puolelta Michelinin Pilot Road -renkaat, joissa V-kuvio on eri suuntaan kuin monissa muissa renkaissa, eli vaikuttaisi keräävän veden renkaan keskilinjalle - mutta silti ne vaan toimii.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 09 Huhti 2018, 07:25

Tiedä häntä sitten; ehkä vain tuo ulkoreunamerkintä ratkaisee. Jos renkaat ovat Salmolin listan 4-kohdan, niin sehän vaatii erilaiset renkaat vasemmalle/oikealle puolelle. Ja se ei kovin kaupalliselta vaikuta. Kun nämä ovat "potenssi"-renkaat, niin rupesin epäilemään, josko epäsymmetrisyys tarkoittaisi juuri 4-kohdan renkaita.

Mutta Aerolla on hyvä pointti MP-renkaiden osalta; vesi saattaa kulkea kummallisesti ihan omia reittejään.

Pekumie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Maalis 2014, 15:59
Auto: F30LCI 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja Pekumie » 09 Huhti 2018, 08:16

LeHabi kirjoitti:
09 Huhti 2018, 07:25
Tiedä häntä sitten; ehkä vain tuo ulkoreunamerkintä ratkaisee. Jos renkaat ovat Salmolin listan 4-kohdan, niin sehän vaatii erilaiset renkaat vasemmalle/oikealle puolelle. Ja se ei kovin kaupalliselta vaikuta. Kun nämä ovat "potenssi"-renkaat, niin rupesin epäilemään, josko epäsymmetrisyys tarkoittaisi juuri 4-kohdan renkaita.

Mutta Aerolla on hyvä pointti MP-renkaiden osalta; vesi saattaa kulkea kummallisesti ihan omia reittejään.
Älä nyt tee asiasta ongelmaa, kun sitä ei ole. Tuollaisia 4. kohdan renkaita yli 99,9% yleisistä henkilöauton renkaista ei ole, eivätkä ole sinunkaan. Kuten salmol totesi, renkaissa kyllä selvästi lukee rotation sekä nuoli, mikäli renkaat ovat pyörimissuunnalliset.

Mikäli renkaat on aivan uudet, voit ne laittaa minne/miten tahansa, ellei ole erilevyiset vanteet ja renkaat. Tällöin kapeammat eteen ja leveämmät taakse. Mikäli jo ajetut, suosittelen laittamaan samalle puolen kuin olivatkin, kuskinpuoleiset kuskinpuolelle jne. Tällöin eivät kulu epätasaisesti.

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 09 Huhti 2018, 09:39

Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi Pekumie; tunnut tietävän asian ja minun renkaani perinjuurin! Mulla tosiaan on erilevyiset renkaat ja vanteet, joten paljoa arpomista ei ole; ensimmäisen kerran jälkeen aina sama pyörä samaan nurkkaan...

No problem!

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 09 Huhti 2018, 16:48

Aero kirjoitti:
08 Huhti 2018, 21:30
Rengaskuvion fysiikka ei ilmeisesti ole ihan niin yksinkertaista kuin välillä markkinoinnissakin annetaan ymmärtää - verrokiksi mainittakoon MP-puolelta Michelinin Pilot Road -renkaat, joissa V-kuvio on eri suuntaan kuin monissa muissa renkaissa, eli vaikuttaisi keräävän veden renkaan keskilinjalle - mutta silti ne vaan toimii.
Moottoripyörissä aika usein eturankaan nuolikuvio on "väärinpäin", tällä haetaan maksimaalista jarrutuspitoa koska nuolikuvio toimii jarrutuksissa aurana eikä renkaan alle keräännyt irtolika/hiekka tms patsasta. Varsinkin "kurapyörissä" tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus koska niillä ajetaan paljon pikiteiden ulkopuolella.

Renkaiden kyljessä on hyvin usein raflaava nuolikuvio jolla ei ole mitään tekemistä pyörimissuunnan kanssa. Pyörimissuunta on merkitty omalla nuolella ja kerrottu nuolen yhteydessä teksitllä. Vaikk renkaassa olisi nuolikuvio sekä teksti niin ei voi olettaa että maallikko osaisi laittaa se oikein alle, näitä on nähty ja keskustelua käyty ja niissä törmätty mitä erilaisimpiin logiikkoihin sekä päätelmiin, joskus on naurattanut, useimmiten ei...

Asymetrinen rengas on hyvin yleinen ja asymetrialla on haettu tiettyjä ominaisuuksia renkaalle joita on vaikeampi saada symmetriselle kuvioinnille. Asymmetrisen renkaan ulkoreuna on se jolla tehdään ajamisen tarkkuus sekä suuntavakaus, sisäreunalla haetaan märkäpitoa ja pehmeyttä ja nämä saattaa olla kuvioinnin lisäksi myö eri seosta, noin niinkun pääpiirteittäin ilman sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä. Jos tällainen rengas asennetaan väärinpäin vanteelle niin toimivuus ei ole suunnitellulla tasolla ja ylläreitä voi tulla ajettavuudessa ja pidossa.

Asymetrinen rengaskuvio monesti näyttää siltä että puolikas nuolikuvio pyörii väärinpäin toisella puolella mutta sitä voisi sanoa optiseksi harhaksi. Onhan se toki sen näköinen että kuvio on väärinpäin mutta todellisuudessa renkaan kuviointi on kokonaisuus ja tämän kun huomioi niin ei ole mitään ongelmia, ei edes käytännössä eli oikeassa ajossa. Eipä ole vielä tullut kertaakaan huomattua että auton toinen puoli olisi herkempi vesiliirtoon tai talvella toinen puoli tuntuisi liukkaammalta, samalla tavalla ajetaan lumisella tiellä vinossa molempiin suuntiin kääntyviin mutkiin vaikk renkaat on toispuoleisia :thup:

Tästä tulikin mieleen. Vuosia ajoin Nokian renkailla ja nuolikuvion kanssa kunnes siiryin Contien käyttäjäksi (paluuta ei ole Nokiaan). Siinä ensimmäisen talven jälkeen laitoin laput venttiileihin missä oli renkaiden paikat ja rengaspaineet, kun ei niitä kuitenkaan muista seuraavana syksynä. No, syksy tuli ja renkaat esille. Ensimmäisenä venttiilihatut irti, lappu pöydälle ja paineiden tarkastus ennen kun vien ne ulos auton viereen. Siinä sitten meni renkaat sekaisin kun ei ollut enään merkintöjä ja ei ole mitään hajua tuliko ne pyörimään samoin päin kun edellisenä talvena. Siitä oppineena merkkaan rengasliidulla pyörimissuunnan samalla kun pyörä irroittaan auton alta.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 09 Huhti 2018, 17:19

*Ari* kirjoitti:
09 Huhti 2018, 16:48
. Vaikk renkaassa olisi nuolikuvio sekä teksti niin ei voi olettaa että maallikko osaisi laittaa se oikein alle, näitä on nähty ja keskustelua käyty ja niissä törmätty mitä erilaisimpiin logiikkoihin sekä päätelmiin, joskus on naurattanut, useimmiten ei...
Tämän huomaa helpoiten,kun talvella viitsii parkkipaikalla seurailla autojen renkaita. Usein näkee auton,josta tunnistaa,että renkaat on vaihdettu jossain muualla kuin rengasliikkeessä tai korjaamolla. Eli ne "Hakkapeliitat" on kuvioiltaan "takaperin". Joko puolet pyöristä tai sitten kaikki neljä.

Kesäpyörissä sitten homma vielä hankaloituu entisestään.

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 09 Huhti 2018, 20:08

No niin, kiitos kaikille asiallisia vastauksia antaneille. Kannatti kysyä, vaikka vähän arveluttikin esittää näin "tyhmä" kysymys. Pikapuoliin pääseekin renkaiden vaihtoon. On muuten aika painavat nuo 255 leveät..

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 813
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja Aero » 09 Huhti 2018, 20:21

*Ari* kirjoitti:
09 Huhti 2018, 16:48
Moottoripyörissä aika usein eturankaan nuolikuvio on "väärinpäin", tällä haetaan maksimaalista jarrutuspitoa koska nuolikuvio toimii jarrutuksissa aurana eikä renkaan alle keräännyt irtolika/hiekka tms patsasta. Varsinkin "kurapyörissä" tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus koska niillä ajetaan paljon pikiteiden ulkopuolella.
Käy varsin järkeen tuo - ja toimii edelleen hyvänä esimerkkinä siitä, että se rengasinsinööri on kumia suunnitellessaan ottanut huomioon ison liudan asioita enemmän kuin mitä itselle tulee siitä kuviosta ensimmäisenä mieleen.
*Ari* kirjoitti:
09 Huhti 2018, 16:48
Asymetrinen rengas on hyvin yleinen ja asymetrialla on haettu tiettyjä ominaisuuksia...
Kiitos! Tämäkin kuulosti kokonaisuutena varsin järkeenkäyvältä ja taas löytyi mahdollisuus oppia vähän lisää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3902
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Huhti 2018, 22:05

LeHabi kirjoitti:
09 Huhti 2018, 20:08
On muuten aika painavat nuo 255 leveät..
Mikä valitettavasti tarkoittaa merkittävää heikennystä auton suorituskyvyssä verrattuna perus-16"-rinkuloihin.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 10 Huhti 2018, 06:19

Ja tuo tulee näkymään myös pa-kulutuksessa negatiivisena yllätyksenä. Mulla on viime vuosina ollut kesärenkaat tuuman isommat ja muutamaa pykälää leveämmät kun nastarenkaat, samoin nykyisessä ja pessimistinä varaudun siihen että kulutus nousee kun laitan kesärenkaat alle, kuten on edellisissäkin käynyt.

LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Re: Kesärenkaan kuviointi

Viesti Kirjoittaja LeHabi » 10 Huhti 2018, 07:11

No näin taitaa kulutuksen kanssa olevan. Mutta minkäs teet, kun olivat "varastoautoon" semmoiset laittaneet. Muuten näyttäisi kulutus olevan hieman pienempi, kuin edellisessä 13-mallisessa xDrivessä. Tämä siis kitkoilla, jotka nekin ovat 20 mm leveämmät kuin edelliset.