320i Touring A xDrive ensiasennusrenkaat Bridgestone Potenza runflat 225/50R17 ovat kuluneet epätasaisesti. Eli edessä on nyt kulutuspintaa vasemmalla 3,5 mm ja oikealla 2,9 mm, takana vasemmalla 3,9 mm ja oikealla 3,5 mm kokonaiskilometrimäärän ollessa 79000 km, josta arviolta kaksi kolmasosaa kesärenkailla. Olen vuosittain allelaiton yhteydessä kierrättänyt renkaita edestä taakse ja päin vastoin. Ihmetyttää tuo ristikkäisten renkaiden millimetrin ero kun toiset ristikkäiset ovat kuluneet saman verran.
Millaisia kokemuksi muilla xDrive käyttäjillä on renkaiden kulumisesta? Ovatko kuluneet tasaisemmin?
Renkaiden kuluminen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Tuo viittaa siihen että alustan säädöt ei ole kohdallaan, kannattaa viedä auto nelipyöräsuuntaukseen että saa pyöränkulmat kuntoon. Jos auraus/camber/caster/kulkukulma on pielessä niin renkaat kuluu toispuoleisesti, eikä ajettavuus ole paras mahdollinen, kuluttaa myös renkaita toispuoleisesti.
Joskus porukat laittaa madallusjouset eikä käy sen jälkeen säätämässä pyöränkulmia uusiksi ja renkaat kuluu miten sattuu, syynä on muuttunut alustan geometria madalluksen johdosta ja pyöränkulmat ei ole enään valmistajan määrittelemien raja-arvojen sisäpuolella.
Joskus porukat laittaa madallusjouset eikä käy sen jälkeen säätämässä pyöränkulmia uusiksi ja renkaat kuluu miten sattuu, syynä on muuttunut alustan geometria madalluksen johdosta ja pyöränkulmat ei ole enään valmistajan määrittelemien raja-arvojen sisäpuolella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
- Auto: 320i Touring A xDrive
Tuo pyöräkulmien säätöjen tarkistus on hyvä pointti. Täytynee pyytää tekemään seuraavan huollon yhteydessä. Alustaa ei ole madallettu. Eniten ihmetyttää tuo ristikkäisyys. Eniten kulunut rengas on ollut takana viime kesänä. Jos eniten ja vähiten kuluneet olisivat samalla laidalla epäilisin että kierrätys edestä taakse ja päin vastoin olisi jäänyt kerran tekemättä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Eli lyhennettynä, sulla kuluu oikealla (edessä ja takana tai vain yhdessä kulmassa) vähän enemmän kumi kuin vasemmalla. Jos ero on alle 0.5 mm noin pitkien kilometrien aikana, niin en luonnehtelisi erityisen epätasaiseksi kulumiseksi. Näin nyt ihan fiilispohjalta joku tietty mutka, joka osuu sun vakiolle ajoreitille, voi selittää tuollaisen eron.
Mulla näyttäisi olevan myös kulumisongelmaa, joka ilmenee siten, että vain takarenkaat (F34, takavetoinen) kuluvat todella nopeasti normaalista ajotavasta huolimatta. Kesärenkaat (Michelin Primacy 3 225/50 R18), jotka vaihdatin uusina elokuussa 2017 alle, ovat jo takarenkaiden osalta kuluneet loppuun. Eturenkaissa olisi vielä muutama milli jäljellä. Sama huomio tehty myös talvirenkaiden osalta. Kuluminen on eri puolilla mielestäni kohtuullisen tasaista. Rengaspaineina on ollut n. 3 baria, ja tämän vuoksi keskeltä ovat kuluneet enemmän kuin sivuilta.
Ajoa tulee vuodessa n. 25 000 km, joten näillä viimeisimmillä kesärenkailla tuli ajettua vain noin 30 000 km. Onkohan tälle tehtävissä jotakin?
Ajoa tulee vuodessa n. 25 000 km, joten näillä viimeisimmillä kesärenkailla tuli ajettua vain noin 30 000 km. Onkohan tälle tehtävissä jotakin?
Renkaiden kuluminen epätasaisesti yleensä viittaa joko huomattavan alhaiseen paineeseen tai sitten renkaiden suuntauksen ongelmiin. Renkaan rakenne on niin vahva, että sen ei pitäisi muuttaa muotoaan vielä edes 4bar paineissa, saati sitten 3bar lukemissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ok, kiitos. Tämä on hyvä tietää. Keskeltä rengasta siis vaikuttavat enemmän kuluneilta, ja koska ajan pääosin autoa tyhjänä, ajattelin, että tämä olisi loogista.
Toisesta viestiketjusta kuitenkin nyt luin, että Primacyt olisivat jollain muullakin olleet aivan lopussa jo 25 000 km kohdalla, joten sikäli tämä ei vaikutakaan erikoiselta. Kahden vuoden käyttöikä tuntuu silti kilometreihin nähdenkin lyhyeltä.
Mulla oli edellisessä autossa setti 225/50 17 Primacy 3 renkaita ja ei niillä kyllä päässyt kuin tuon 25 000 km. Muuten ihan helvetin hyvät renkaat mutta nopea kuluminen taitaa olla ominaisuus.Aave kirjoitti: ↑04 Marras 2019, 12:53Ok, kiitos. Tämä on hyvä tietää. Keskeltä rengasta siis vaikuttavat enemmän kuluneilta, ja koska ajan pääosin autoa tyhjänä, ajattelin, että tämä olisi loogista.
Toisesta viestiketjusta kuitenkin nyt luin, että Primacyt olisivat jollain muullakin olleet aivan lopussa jo 25 000 km kohdalla, joten sikäli tämä ei vaikutakaan erikoiselta. Kahden vuoden käyttöikä tuntuu silti kilometreihin nähdenkin lyhyeltä.
Auto F30 xDrive ajettu nyt 35 tkm ja suurin osa kesäpyörillä. Edessä 225/45R18 ja takana 255/40R18. Renkaissa keskellä kaikissa noin 5 mm pintaa. Mutta oikean etupyörän ulkoreuna melkein sileä. Paineet edessä auton oman ilmoituksen mukaan 2.7 ja takana 2.9.
Outoa on, että edellisessä samanlaisessa kävi samalla tavalla vaikka kulmat säädettiin tai ainakin tarkastettiin parikin kertaa.
Jollain parkkipaikalla katselin vielä kolmatta samanlaista ja siinä sama juttu, tosin lievempänä.
Ei kai vaan ole ominaisuus?
Outoa on, että edellisessä samanlaisessa kävi samalla tavalla vaikka kulmat säädettiin tai ainakin tarkastettiin parikin kertaa.
Jollain parkkipaikalla katselin vielä kolmatta samanlaista ja siinä sama juttu, tosin lievempänä.
Ei kai vaan ole ominaisuus?
Oikea etupyörä ottaa aina eniten tärskyjä kaivonkansista. Ja viistotun kanttikiven yli pihoihin kääntyessä tulee osumaa lisää, juuri siihen suuntaan joka vääntää aurauksen suuremmaksi ja renkaan ulkosyrjä alkaa kulumaan.
Otan kanttikiven ylitykset aina hyvin hiljaa ja varovasti, ei ole ollut tuommoisia ongelmia F31:ssakaan.
Otan kanttikiven ylitykset aina hyvin hiljaa ja varovasti, ei ole ollut tuommoisia ongelmia F31:ssakaan.
- aavee
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 291
- Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
- Auto: F31 320iA xDrive '14
- Paikkakunta: Espoo
Omassa xdrivessä esiasennus RFT Pirelli Cinturatot olivat aivan luokattomassa kunnossa juuri samalla tavalla ennen vaihtoa. Ulkoreunoilta, varsinkin oikealta slicksit kun keskellä ja sisällä vielä 5mm jäljellä.
Kävin säädättämässä kulmat kuntoon ja vaihdoin non-RFT Nokialaisiin. Nyt odottelen miten pyörät kuluvat jatkossa. Meno on ainakin tolkuttoman paljon pehmeämpää ja hiljaisempaa. Pyörien suuntaus tehtiin jo Pirelliaikoina, ja paranemisen suuntavakaudessa huomasi välittömästi. Kaikenlainen vetely lopui kuin seinään.
Kävin säädättämässä kulmat kuntoon ja vaihdoin non-RFT Nokialaisiin. Nyt odottelen miten pyörät kuluvat jatkossa. Meno on ainakin tolkuttoman paljon pehmeämpää ja hiljaisempaa. Pyörien suuntaus tehtiin jo Pirelliaikoina, ja paranemisen suuntavakaudessa huomasi välittömästi. Kaikenlainen vetely lopui kuin seinään.
Ex: F20 118dA