Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 30 Elo 2018, 20:40

Moro,

Harkitsen uusia nastarenkaita - Tarkoitus on ottaa ihan perus 225/55/17.

HKP 8 on tutut ja olivat ihan toimivat. Continental alkoi kiinnostamaan kun huomasin niiden olevan testivoittajat.

Kumpia suosittelette? Kokemuksia?
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 710
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 31 Elo 2018, 10:18

Contit paremmat märällä ja kuivalla asfaltilla. Molemmat erinomaisia liukkaalla.

Mun mielestä Hakka 8 on asfaltilla varsin heikko, vaikka semmoset nyt on alla. Sijaisautossa nopeasti kokeiltuna hakka 9 tuntui tarkemmalta ohjata.

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 01 Syys 2018, 19:15

Kiitti vastauksesta :thuup:

Continental kiinnostaisi… Kuulisin mielelläni kokemuksia ko. renkaista jos joku niitä omaa…
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 614
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 02 Syys 2018, 08:32

Osta ne kummat halvemmalla saat, molemmat varmasti hyviä.

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 02 Syys 2018, 12:32

Raha ei ole ratkaiseva tekijä tässä... Taidan päätyä Continentaliin. Vaikuttaa mielenkiintoiselta renkaalta.
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 02 Syys 2018, 13:08

Vuosia käytin Hakkoja eri malleja koska ne "on parhaat", näin uskottelin itelleni. Joku vuosi sitten kyllästyin Hakkojen luikerteluun ja laitoin alle Contit, siinä vaiheessa silmät aukeni millaisilla paskoilla on aiemmin ajanut. Auto vaihtui ja siinäkin Contit alla eikä muuta enään alle tule. Poika osti reilu vuosi sitten uuden Ibizan ja siihen tuli Hakkat alle, valitteli luikertelua. Vaihtoi lopputalvesta Ibizan uuteen Poloon kun kyllästyi Ibizan vikoihin, Poloon tuli alle Contit ja kehuja on siitä asti riittänyt ja pieksee hänenkin mielestä Hakkan pidossa ja ajettavuudessa.

Osta ne Contit, ellei halua kokeilla Hakkoja varoituksista huolimatta tai yritys-erehdys periaatteella jotain randomia tai uutuutta.

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 02 Syys 2018, 19:28

Mulla on kokemusta Hakkapeliitta 8/9 ja tiedän miten ne käyttäytyy, mut ei omassa autossa - vaan duuni, eri merkki - joilla ajan satunnaisesti... Nyt ajatus ostaa omaan BMW renkaat, koska mukana tulleet Hakka 8 alkaa olla finaalissa... Tällä olin kiinnostunut kokemuksista/mielipiteistä miten em renkaat pelaa BMW:ssä... Muttta, kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, niin päädyn Continentaliin, vaikkei ko merkistä ole itsellä mitään kokemusta - uskon, etten mene pahasti metsään jos isken ne talven ajaksi alle. :)
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 02 Syys 2018, 20:32

Huomasin, että BMW sivuilla oleva lisävarustekonfiguraattori suosittelee parhaaksi renkaaksi HKPL 8...
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 03 Syys 2018, 06:15

Parhaaksi renkaaksi heidän talousosaston mielestä. Monesti kun jotain suositellaan niin se ei johdu tuotteen parhaudesta vaan isoista sisäänostomääristä millä on saatu hinta alas, tämä ei kuitenkaan näy myyntihinnassa vaan katteissa joka jää taloon. Silloin on hyvä suositella vaikka LingLongia parhaaksi renkaaksi jos siitä jää eniten fyrkkaa taloon.

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 03 Syys 2018, 07:46

Aivan, vaikka olihan 8 testivoittaja rengas...

Päteeköhän sama myös vanteissa... Lueskelin tuossa keskustelua kesävanteista, ja löysin ristiriitaisuuden... BMW tarjoaa esim. suuren määrän 20” vanteita, ja vain yhdet kappaleet 17” & 18” - kun taas keskustelujen perusteella 20” rikkoo ajo-ominaisuuksia ja suurempi ”hyöty” on enempi ulkonäkö juttu... (olettaisi, että näin ei pitäisi olla, kun-jos autovalmistaja tarjoaa/suosittelee myös 20"). Et otapa tästä nyt sitten selvää, hankkisinko kesäksi 18” vai 19"/20" - että mikä on se fiksuin vaihtoehto... Luulisi, että autovalmistaja ei suosittelisi isoa vannetta jos se ei sovellu käyttötarkoituksiin... ??

Samaa myös pähkään tällähetkellä, että ostaisiko nyt talveksi noi Continentalit 17" vai 18" koossa (18"koossa ostattaisi myös vanteet" - ajo-ominaisuuksista ei viitsis karsia... 18" talvivanne olisi varmaan enempi ulkonäöllinen juttu...tuskin noiden välillä mitään huomattavia ajo-ominaisuus eroja syntyy...vai? …ja loppupelissä mietin, onko edes talvirenkaiden kohdalla 17" > 18" vaihdossa edes mitään järkeä… ?? :mus:
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 03 Syys 2018, 14:13

micqo kirjoitti:
30 Elo 2018, 20:40
Moro,

Harkitsen uusia nastarenkaita - Tarkoitus on ottaa ihan perus 225/55/17.

HKPL 8 on tutut ja olivat ihan toimivat. Continental alkoi kiinnostamaan kun huomasin niiden olevan testivoittajat.

Kumpia suosittelette? Kokemuksia?
Lainaan vähän itseäni… Kannattaako em. renkaita hankkia 18" koossa? Onko talvikäytössä loppupelissä mitään merkitystä onko autossa 17" vai 18" vanteet/renkaat? Ajo-ominaisuudet pysynee varmaan suht samoissa? …auton mukana tuli 17" vanteet... Mielipiteitä?
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

Peeedro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Elo 2018, 09:58
Auto: F31 320d 2014 Sportline

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja Peeedro » 04 Syys 2018, 08:25

Mulla kans pitäis hommata talvirenkaat alle. Vanhat oli 18 tuuman vanteilla enkä laittas alle enää 17 vanteita. Menee liian pieneksi ainakin mun F31 autoon. Tosin en osaa sanoa kumpiko merkki contit vai hakkapeliitat koska molemmat mulle liian arvokkaat. Olen ollut vuosikaudet tyytyväinen Hankookin kesärinkuloihin niin aattelin nyt ottaa riskin ja kokeilla myös talvirenkaiksi Hankookeja, näitä: https://www.rengaskontti.fi/auton-renka ... 1533817638. Vanhat oli samassa koossa ja just soppelit 8 tuuman leveille 18 vanteille, et vanteilla on 36.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 810
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja Aero » 04 Syys 2018, 09:13

micqo kirjoitti:
03 Syys 2018, 07:46
Päteeköhän sama myös vanteissa... Lueskelin tuossa keskustelua kesävanteista, ja löysin ristiriitaisuuden... BMW tarjoaa esim. suuren määrän 20” vanteita, ja vain yhdet kappaleet 17” & 18” - kun taas keskustelujen perusteella 20” rikkoo ajo-ominaisuuksia ja suurempi ”hyöty” on enempi ulkonäkö juttu... (olettaisi, että näin ei pitäisi olla, kun-jos autovalmistaja tarjoaa/suosittelee myös 20"). Et otapa tästä nyt sitten selvää, hankkisinko kesäksi 18” vai 19"/20" - että mikä on se fiksuin vaihtoehto... Luulisi, että autovalmistaja ei suosittelisi isoa vannetta jos se ei sovellu käyttötarkoituksiin... ??
Tuo on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen kysymys, johon ei yllättäen ole kovin yksiselitteistä vastausta. Sen lisäksi, että jousitus-vanne-rengas -kombo toimii pakettina ja kaikkien pitää toimia yhteen, jotta auto käyttäytyy optimaalisesti, on käyttäjillä monia makuja, eikä se ulkonäkö ole lainkaan sivuutettava asia vaan varsin tärkeä tekijä erittäin isolle osalle vanteenvalitsijoista, usein jopa tärkein.

Pääsääntöisesti kuitenkin:
-Isomman vanteen ympärillä on matalampi kumi (renkaan kehä on yleensä ~sama, kun auto on sama) ja enemmän kumia joustaa enemmän, joten korkeampi rengas on pääsääntöisesti joustavampi. Tähän astuu kuvaan renkaiden runkojäykkyydet sotkemaan tilannetta, mutta pääsääntöisesti noin.
-Isompi vanne on yleensä näyttävämpi, tietty överi on överi ja makuja on monia.
-Teräväolkainen rengas on tarkempi ohjaustuntumaltaan, pyöreäolkainen rengas reagoi vähemmän uriin yms. tien heittoihin
-Leveämpi rengas on yleensä kantavampi ja useimmissa tilanteissa pitävämpi, mutta mm. nousee paremmin plaaniin vesialueella
-Kevyempi vanne-rengas -kombo on parempi, kun sekä jousittamaton että pyörivä massa vähenee, kunhan keveydelle ei uhrata kestävyyttä - laatuvanteet kunniaan, kevyitä ja kestäviä vanteita on olemassa. Autosta ja ajotavasta riippuen etenkään pientä painoeroa ei kuitenkaan välttämättä selkeästi huomaa.

Lisäksi renkaissa tulee mukaan kuviointi, pintamateriaali, talvinen nasta/kitka -vääntö ja muutama muukin seikka vaikuttamaan käytökseen ja ehkä myös valintaan.

Minä hankkisin kevyet, hyvännäköiset vanteet (OZ, TSW/Beyern sorvitakovanteet tms) autoon sopivan oloisessa koossa. Kertyvistä kilometreistä riippuen voisin kiinnittää huomiota myös siihen, minkähintainen rengaskoko alle tulee. Profiilisi F10 520d kanssa omalla ajoprofiilillani ja tottumuksillani sihtaisin todennäköisesti 18" vannekokoon, 225-235 leveisiin laaturenkaisiin ja tasalevyiseen vanne- ja rengaskiertoon ehkä tuoden takapyöriä vähän ulommas, mutta antaisin markkinatilanteen vaikuttaa eli pitäisin silmällä, millaista on tarjolla sekä uutena että sopivasti käytettynä - jälkimmäisillä kun on usein hienoinen hintaetu puolellansa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 710
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 04 Syys 2018, 09:43

micqo kirjoitti:
03 Syys 2018, 07:46
...
Et otapa tästä nyt sitten selvää, hankkisinko kesäksi 18” vai 19"/20"
...
Esimerkiksi vitoseen, olen jo kahdesti valinnut 18" vanteen, joka mun silmään on sopiva kompromissi kaiken suhteen: näyttävyys, hinta, mukavuus, melu, ajettavuus, alttius rikkoutua. 17" - 19" on varsin turvallisia valintoja, mutta 20" vaatii mun mielestä vähän paksumpaa nahkaa tai mukautuvat iskarit. Lisäksi 20" alkaa olla jo varsin hintava, meluisa ja rikkoutuva. Vastapainona tietysti 20" on myös näyttävä ja erittäin kiva ajaa moitteettomalla asfaltilla.

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 04 Syys 2018, 21:49

Kiitos paljon molemmille vastauksista. :thuup:

Uudet ja vähän isommat renkaat & vanteet on mielessä, koska auton mukana tulleet 17” ovat vähän tylsät - tai ei kesärenkaat/vanteet, koska ovat alkuperäiset, mutta talvirenkaat jo ajetut, ja noi Dezentin vanteet on ulkonäöltään aika bliisut!

Tarkoitus olisi myös löytää sellaiset ”lompakko-ystävälliset”, koska vaihdan autoa yleensä parin kolmen vuoden välein - ehkä tällä autolla ajan nyt pidempää, koska auton mittarissa vasta 70000km, niin aikalailla huoletonta ajamisen iloa pitäisi olla tiedossa. :mus: ...ainut vaan tuo G30 kummittelee takaraivossa, että sellaiseen joku päivä vaihtaisi... Harmi vaan, että pulttijako taitaa olla eri, joten tulevat vanteet täytyy nyt katsoa vain tähän autoon.

No, mutta. Jos nyt ajatellaan, että ostaisin Contanentalin nastarenkaat 18” koossa. Minkä kokoiset renkaiden täytyisi olla? Ja entä vanteiden speksit? Nykyiset renkaat on 225/55/17 - eli, jos oon ymmärtänyt oikein, niin kovin leveät talvirenkaiden ei kannata olla?

Kesärenkaiksi ajattelen tällähetkellä suosituskokoa 245/45/18 - en halua, että ajo-ominaisuudet kärsii - kummassakaan (kesä/talvi).

Googlasin tuossa ja löysin omaa silmää mielyttävät MAK Luft -merkkiset vanteet, ja näyttäisi että käyvät suoraan BMW.

https://www.google.fi/search?q=mak+luft ... 24&bih=666
Viimeksi muokannut micqo, 05 Syys 2018, 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 614
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 05 Syys 2018, 06:25

Minä hommaisin foorumilta M-vanteet käytettynä/uudenkarheena... katopa myyntipalsta, esim. Rantalainen myyjä. Varsin halpoja.

Ja siihen sit jotkut 3.-4. parhaat talvirenkaat. Esim. Goodyear tai Savat saat puoleen hintaan vs. Conti tai Nokian. Jos vaihat auton kuitenki ens vuonna kun kuumeinen olet. Menetät vähempi rahaa ja joku arvostaa M-sport-vanteita sitten... (paitsi liike).

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 05 Syys 2018, 07:24

Jos on neliveto niin ei välttämättä tarvii sitä parasta rengasta. Takavetoisen kanssa asia on toisin, vetopitoa pitää olla ja ajettavuutta lumisilla teillä. Tämä tuli viime talvena huomattua ja alkusyksy ajetaan nykyisillä renkailla ja kun lumet tulee niin taakse vaihtuu uudet Contit vaikka nniillä ajaisi helposti koko talven. Sama taktiikka oli aikoinaan duuni Hiacen kanssa jonka sai joskus jumiin alamäessäkin...

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 05 Syys 2018, 07:43

masaf1 kirjoitti:
05 Syys 2018, 06:25
Minä hommaisin foorumilta M-vanteet käytettynä/uudenkarheena... katopa myyntipalsta, esim. Rantalainen myyjä. Varsin halpoja.

Ja siihen sit jotkut 3.-4. parhaat talvirenkaat. Esim. Goodyear tai Savat saat puoleen hintaan vs. Conti tai Nokian. Jos vaihat auton kuitenki ens vuonna kun kuumeinen olet. Menetät vähempi rahaa ja joku arvostaa M-sport-vanteita sitten... (paitsi liike).
Kiitos vinkistä. Voi tätäkin vaihtoehtoa harkita... En usko, että ensi vuonna vielä vaihtuu... kun just vasta auto hankittu... mutta tämä silmällä pitäen. Ajatus oli, että auton mukana tulleet renkaat/vanteet menevät sitten vaihdossa ja uusi setti sitten myydään erikseen eteenpäin. (Autoliike kun ei anna renkaille mitään hyvitysarvoa).
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 05 Syys 2018, 07:45

*Ari* kirjoitti:
05 Syys 2018, 07:24
Jos on neliveto niin ei välttämättä tarvii sitä parasta rengasta. Takavetoisen kanssa asia on toisin, vetopitoa pitää olla ja ajettavuutta lumisilla teillä. Tämä tuli viime talvena huomattua ja alkusyksy ajetaan nykyisillä renkailla ja kun lumet tulee niin taakse vaihtuu uudet Contit vaikka nniillä ajaisi helposti koko talven. Sama taktiikka oli aikoinaan duuni Hiacen kanssa jonka sai joskus jumiin alamäessäkin...
Joo, itsekin näen että mahd.hyvät renkaat takavetoisen jotta pärjää. :thuup:
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 05 Syys 2018, 09:53

micqo kirjoitti:
04 Syys 2018, 21:49
No, mutta. Jos nyt ajatellaan, että ostaisin Contanentalin nastarenkaat 18” koossa. Minkä kokoiset renkaiden täytyisi olla? Ja entä vanteiden speksit? Nykyiset renkaat on 225/55/17 - eli, jos oon ymmärtänyt oikein, niin kovin leveät talvirenkaiden ei kannata olla?
Kanssatoverit :tong: … jos auton suositus 18" koossa on 245/45/18 - niin pääteekö tuo sama suositus sekä talvi -että kesärenkaissa? Tunnustaa tuo 245 jotenkin leveltä ja 45 korkeus talvirenkaaksi matalalta, eli minkä kokoisena mun kannattaisi hankkia tulevat talvirenkaat? :conf:

225? / ? / 18

PS. En ole viimeiseen 10v ostanut itse renkaita/vanteita (ovat aina tulleet auton mukana ja niillä menty - vähän sellainen lumiukko-fiilis tällähetkellä kun ostaa pitkästä aikaa omaan autoon renkaita. :thup:
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006