Sivu 4/4

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 29 Syys 2018, 19:44
Kirjoittaja drago
Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 29 Syys 2018, 19:53
Kirjoittaja Juha
drago kirjoitti: 29 Syys 2018, 19:44 Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.
Oletko huomannut muita eroja vakioautoihin? Ja vertaatko nyt piikkirenkaita nastarenkaisiin? Omenat omenoina ja silleen.

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 29 Syys 2018, 20:16
Kirjoittaja MKV
Juha kirjoitti: 28 Syys 2018, 18:33 Itse vaihdoin maasturiin 235 -> 275 eikä siinäkään mitään kiipeämistä huomannut.
Tuli vain tuosta mieleen, että tokkopa sinä sillä maasturillasi ajat 100-110km/h viitostietä Kuusamo-Kajaani väliä talviaamuisin kun tie on vielä auraamaton ja siellä on sen keskimäärin 10cm lunta joskus enemmänkin. Ja joskus kun ohitat rekkaa tms. niin keskipalte saattaa olla vieläkin korkeampi. Sen takia on monesti miettinyt enemmän tuota toiminnallisuutta kuin leveyttä talvikeleillä ja valinnut renkaaksi 225/50/18 sen 245/45/18 tai vielä leveämmän sijaan.
Aero kirjoitti: 29 Syys 2018, 17:38 mutta jos toinen verrokeista on 5-vuotias ja toinen uusi (kuten esimerkkitapauksessa)
Muistan kyllä ihan hyvin millaiset ne seiskat oli uutena. Ei siitä niin kovin kauan ole. Loskan/ lumen päälle ne nousi silloinkin herkemmin kuin viime talvena tuo kapeampi ysi. Toki ysit on uudemmat ja renkaat kehittyneet 5 vuodessa varmasti niin että sekin vaikuttaa varmasti asiaan.

Täällä pohjoisempana kun vain sattuu olemaan talvisin tiellä enemmän lunta tai loskaa kuin siellä etelän auratuilla teillä. Oma kokemukseni vain on että kun aamuisin monesti lähden auraamattomille teille niin silloin kokemukseni mukaan tuo kapeampi on parempi. Eikä se auratuilla lumi- tai jääpeitteisillä teillä tai kuivalla asfaltillakaan mitenkään heilu tai huoju. Ihan yhtä hyvin kulkee kuin tuo edellinen seiskakin. Mistään rata-ajosta ei ole kyllä kokemusta näillä renkailla, siellä voi eroja toki tullakin, sitä en kiellä.

Itse asiassa toissapäivänä vaihdoin jo taas talvirenkaat alle kun pohjoisen suuntaan oli kulku ja oikein hyvät on ollut ajaa. Paljon vaikuttaa myös se että rengaskulmat on autossa kohdillaan ja rengaspaineet oikeat.

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 29 Syys 2018, 20:53
Kirjoittaja Aero
MKV kirjoitti: 29 Syys 2018, 20:16 Muistan kyllä ihan hyvin millaiset ne seiskat oli uutena. Ei siitä niin kovin kauan ole. Loskan/ lumen päälle ne nousi silloinkin herkemmin kuin viime talvena tuo kapeampi ysi. Toki ysit on uudemmat ja renkaat kehittyneet 5 vuodessa varmasti niin että sekin vaikuttaa varmasti asiaan.
Ei siitä sinänsä kauaa ole, mutta helposti tosiaan hämää se, että vanhat renkaat kuluu ja heikkenee vähitellen, jonka jälkeen tulee kertarysäyksellä iso parannus sen vanhenemisen nollaamisen lisäksi myös uudemman mallin kehityksen myötä. Hyppy vanhasta seiskasta uuteen ysiin on taatusti isompi kuin uudesta seiskasta uuteen ysiin, jossa siinäkin todennäköisesti on huomattavissa oleva hyppy.

Vähän sama efekti kuin muidenkin vähitellen kuluvien osien, kuten 150-200tkm ajettujen iskareiden kanssa. "Ihan hyvin ne toimii" ja "inssikin kehui täryyttimen lukemia", mutta kun erehtyy vaihtamaan uudet tilalle, niin ai että kun ajettavuus muuttuu parempaan suuntaan, vaikka olisi samanlaiset kuin vanhat. Nopea, iso muutos on helpompi noteerata kuin hidas.

Tuohon kun lisää sen, että kapeampi rengas ihan fysiikan puolesta tosiaan uppoaa sinne loskaan helpommin, niin kyllä pitääkin noiden olosuhteiden ajamisen parantua. Se, että miten se muutos jakautuu iän/kulumisen, kehityksen ja speksimuutoksen välillä, on vähän haastava tarkentaa. Vaan ei sillä oikeastaan ole väliäkään, kun kerran parannus on riittävä ja kuski on tyytyväinen.

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 29 Syys 2018, 21:03
Kirjoittaja micqo
No niin,täällähän käy keskustelu kuumana.... 😁

Kiitos, kun teette valinnan vaikeaksi 😂 ...sormi liipaisimella 245/45/18 koolle, ja nyt aloin miettimään 225/50/18 kokoa tämän keskustelun myötä - että ensikertalaisen ostona tämä ei kyllä helpota päätöksen tekoa laisinkaan 🤣

Kiitti jätkät :thup:

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 30 Syys 2018, 07:36
Kirjoittaja *Ari*
Mulla on 205/50-17 Contit leveillä vanteilla ja heti oli harkinnassa että seuraavat on 225 leveät koska ne istuisi paremmin leveille vanteille. Mieli muuttui talven aikana kun sai ajaa usein auraamatonta motaria missä porukat vetää possujonossa kuuttakymppiä ja vasen kaista tyhjillään. Välillä oli noillakin renkailla luikertelua mutta leveämmillä taatusti enemmän, eikä toi koko ole yhtään veltto F20 M-Sportin alla.

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 30 Syys 2018, 11:15
Kirjoittaja Huivei
Juha kirjoitti: 29 Syys 2018, 19:53
drago kirjoitti: 29 Syys 2018, 19:44 Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.
Oletko huomannut muita eroja vakioautoihin? Ja vertaatko nyt piikkirenkaita nastarenkaisiin? Omenat omenoina ja silleen.
Samassa ralliautossa on pitävällä tiellä leveät ja matalaprofiiliset renkaat.

Turha tuota talvirenkaan leveysasiaa on mielipideasiana pitää. Kapea rengas on yksinkertaisesti talvikelillä parempi kuin leveä

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Lähetetty: 02 Marras 2018, 22:16
Kirjoittaja micqo
Päädyin kompromissi-päätöksellä Continentalin renkaisiin koossa 225/55/17. Ajatus oli ensin hankkia 18” setti, mutta koska G-sarjan auto polttaa tulevaisuudessa ja pulttijako eri, niin tää oli tähän rakoon fiksu ratkaisu. Aikaisempaa kokemusta Conteista ei ole - tuleva talvi näyttää. Positiivisen hiljaiset alla näin 500km jälkeen. :thup: