Terve kaikille
Olisi vähän ongelmia xDriven renkaiden kanssa. Autona on x1 e84 BMW.
Vuosia sitten 2011 vm x1:ssä minulla oli alla 245/40R18 et20 setuppi. Tämä toimi hyvin, eikä ongelmia ollut.
Välissä minulla oli takavetoinen x1, jossa rengassetuppi oli edessä 235/40R19 ja takana 255/35R19.
Ostettuani taas nelivedon (e84 xDrive 2013 2.0d), laitoin kyseiset renkaat siihen. xDrive sekosi eikä tykännyt tuosta setupista, luonnollisesti koska erikehäiset renkaat.
Vaihdoin samoihin vanteisiin eturenkaaksi 225/40R19 ja ongelma tuntui poistuneen.
Nyt kun talvi tuli ja vaihdoin alle talvirenkaat, jossa kaikki renkaat ovat 225/45R18 kokoiset 8,5” vanteilla.
Auto tuntui toimivan ihan eri tavalla noiden 18 tuumaisten kanssa. Liikkeellelähtö oli tasaisempi ryömittämällä ja jarrutus oli pehmeä. 225/40R19 ja 255/35R19 setupilla auto tuntuu nykäisevän enemmän ryömittäessä ja jarruttaessa ryömitysvauhdissa tuntuu pysähtymisjarrutus jotenkin töksäyttävän auton pysähdyksiin. Loppukesästä auton jarrut aina kylmänä vingahtivat pysähtymisjarrutuksessa. Talvirenkaiden kanssa tätä ongelmaa ei ollut.
Onko muilla samoja huomioita? Mistä tämä ongelma voisi johtua? Olen harkitsemassa uusia kesärenkaita 225/45R18 kokoisina, mutta harmittaahan se luopua 19” vanteen lookista.
xDrive rengasongelmat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^No siinähän se muutos lukee keskellä tekstiä:
"Vaihdoin samoihin vanteisiin eturenkaaksi 225/40R19 ja ongelma tuntui poistuneen. "
Eli ne eturenkaat on vaihdettu 235/40 -> 225/40, jolla pahin ongelma poistui, mutta tasamitoilla olevilla talvirenkailla toimii silti pehmeemmin. Toki osansa voi myös tehdä se, että ne talvirenkaat ovat todennäköisesti muutenkin pehmeämmät, mutta voi siinä staggered -setissäkin olla pieni ero joka vaikuttaa.
"Vaihdoin samoihin vanteisiin eturenkaaksi 225/40R19 ja ongelma tuntui poistuneen. "
Eli ne eturenkaat on vaihdettu 235/40 -> 225/40, jolla pahin ongelma poistui, mutta tasamitoilla olevilla talvirenkailla toimii silti pehmeemmin. Toki osansa voi myös tehdä se, että ne talvirenkaat ovat todennäköisesti muutenkin pehmeämmät, mutta voi siinä staggered -setissäkin olla pieni ero joka vaikuttaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Joskin sen takarengaskoon (245/35R19, halkaisija 661,1mm) pitäisi olla karvan isompi kuin eturengaskoon (225/40R19, halkaisija 658,6mm), eli uudet eturenkaat ja vanhat takarenkaat -kombon pitäisi kompensoida tuota eroa, ei tehostaa sitä. Toki voi olla, että eri rengasmalleissa on mitoissa heittoa eri tavalla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Joo niin on, siihen vaikuttaa niin moni asia.
Seison korjattuna, olin näköjään hakannut laskuriin 220/40R19 - oli vielä auki tuossa toisessa ikkunassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Nyt sain vähän selvyyttä mittoihin.
Mittasin renkaiden urasyvyydet ja eturenkaissa oli millin enemmän kulutuspintaa kun takarenkaissa. Näin ollen useiden matemaattisten päätelmien tuloksena sain noin 0,5% eron renkaiden kehässä. Uusissa renkaissa tämä on 0,2%. Prosentti pitäisi olla se kriittinen raja, mutta kyllä mä edelleen uskallan väittää että puolen prosentin erollakin sen jo huomaa.
Mittasin renkaiden urasyvyydet ja eturenkaissa oli millin enemmän kulutuspintaa kun takarenkaissa. Näin ollen useiden matemaattisten päätelmien tuloksena sain noin 0,5% eron renkaiden kehässä. Uusissa renkaissa tämä on 0,2%. Prosentti pitäisi olla se kriittinen raja, mutta kyllä mä edelleen uskallan väittää että puolen prosentin erollakin sen jo huomaa.