renkaan vs vanteen leveys

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
X3Xdrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2011, 12:24

Aihealueella on käyty runsasta keskustelua leveiden vs. kapeiden renkaiden ja rf vs. non-rf -renkaiden vaikutuksesta ajettavuuteen ja muuhun ajokäytökseen, meluun yms.

Yksi merkittävähkö vaikutus, toki varsinaisen rengasmerkin ja -tyypin valinnan ohella, voi olla myös valitun renkaan leveydellä suhteessa asennettavaan vanteeseen. Esimerkiksi 225/60 R17 rengas voidaan (usean infosivun perusteella) asentaa vanteeseen, jonka leveys voi vaihdella välillä 6-8" eli 5 cm.

Periaattessahan renkaan "muotoon asettuminen" voisi muuttua selvästikin, jos rengas on puristettu 6" vs 8" leveän vanteen reunojen sisään. Renkaissahan on jo sinällään pyöreämpi- ja jyrkkäolkaisia malleja, mutta vaikuttaako tuo vanteen leveys vastaavalla tavalla ajokäytökseen, esim. uraherkkyyteen tms. ?

Lisänä tässä valinnassa vaikuttaa mielestäni myös ulkonäkökysymykset, leveämpään vanteeseen asennettuna renkaan ulkonema suhteessa vanteeseen on pienempi ja silloin ilmeisesti kokonaisuus näyttää usein "tyylikkäämmältä"? Vastaavasti sitten herkkyys vanteen naarmuuntumiseen esim. katukiveykseen hipoessa lisääntyy.

Kommentteja, kokemuksia, faktatietoa?
Avatar
Bessi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 19:19
Auto: E30 Cabriolet
RS4 B5
Mk4 Jetta
Paikkakunta: Kitee

Mulla on kokemusta kyseisestä aiheesta.
Ensin mulla oli 255/35r19, 8.5x19" vanteella. Kyseinen rengaskokohan on laillinen 8.5-10" leveälle vanteelle. Esimmäisen kesän ajoin siis 255/35r19 & 8.5" paketilla joka nurkassa. Renkaina Nokian Hakka Z G2. Kyseinen paketti tuntui mielestäni hirmu levottomalta ajaa, tien katkelmat tuntuivat todella kovana. En yhtään pitänyt kyseisistä renkaista. Harkitsin jo Michelin PS3 hankkimista.
Noh, kesä tuli ja meni. Seuraavaksi kesäksi vanteiksi tuli joka nurkkaan 10x19" joille kuitenkin laitoin entiset nokian hakka Z G2 ja rengas muuttui paljon paremmaksi ajaa. Ei uraherkkä, eikä katkelmatkaan tunnu niin kovana iskuna vaikka paineet ovat samat (3.5bar). Mutkissakin auton käytös on paljon "tukevampi" verrattuna edelliseen kesään.
Joten kyllä täytyy sanoa että vaikuttaa vanteen leveys, renkaan käytökseen.
d_a_mage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:55

Bessi kirjoitti:Noh, kesä tuli ja meni. Seuraavaksi kesäksi vanteiksi tuli joka nurkkaan 10x19" joille kuitenkin laitoin entiset nokian hakka Z G2 ja rengas muuttui paljon paremmaksi ajaa. Ei uraherkkä, eikä katkelmatkaan tunnu niin kovana iskuna vaikka paineet ovat samat (3.5bar). Mutkissakin auton käytös on paljon "tukevampi" verrattuna edelliseen kesään.
Joten kyllä täytyy sanoa että vaikuttaa vanteen leveys, renkaan käytökseen.
Eiköhän tuossa vaikuta paljon enemmän painon muutos kuin vanteen leveys? Painavampi vanne tuntuu mukavammalta, vaikka vaikuttaa kaikkiin muihin ominaisuuksiin kielteisesti.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

d_a_mage kirjoitti: Eiköhän tuossa vaikuta paljon enemmän painon muutos kuin vanteen leveys? Painavampi vanne tuntuu mukavammalta, vaikka vaikuttaa kaikkiin muihin ominaisuuksiin kielteisesti.
Tuohon en usko hetkeäkään. Mitä kevyempi vanne (ja rengas) sen parempi. Kyse on enemmänkin auton painosta mutta ennen kaikkea oikeasta alustan tasapainosta (iskarit - jouset).

Esim. F10 on suunniteltu RF renkaille (erittäin kovat) ja kun autoon asentaa erittäin matalaprofiiliset ei-RF renkaat (myös kovat) niin yhtälö toimii, mikäli renkaat ovat vähintään yhtä laadukkaat kuin ensiasennus renkaat.
Mutta vain ja ainoastaan yllä mainituilla spekseillä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
d_a_mage
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Elo 2011, 22:55

Ricracing kirjoitti:
d_a_mage kirjoitti: Eiköhän tuossa vaikuta paljon enemmän painon muutos kuin vanteen leveys? Painavampi vanne tuntuu mukavammalta, vaikka vaikuttaa kaikkiin muihin ominaisuuksiin kielteisesti.
Tuohon en usko hetkeäkään. Mitä kevyempi vanne (ja rengas) sen parempi
En väittänytkään että painavampi vanne on parempi. Vaan että se voi tuntua mukavammalta. Esim. http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=108" onclick="window.open(this.href);return false;
The heavyweight aluminum alloy wheels used in this test were selected because they were designed to emphasize a trendy fashion style without regard to overall weight..... On the road, this combination was only praised for its ride quality. Our experience showed that the heavyweight wheel's reluctance to be moved as the vehicle rode over expansion joints, patches and potholes actually damped the impact harshness transmitted to the suspension, and forced the tires to absorb more of the jolt.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

"A vehicle's total weight is the sum of all of its parts and affects its ability to accelerate, brake and corner. Reducing the total weight will enhance the vehicle's performance because less weight needs to be controlled and therefore, less energy is required. Unsprung weight is the weight under the springs which moves up and down as the vehicle rides over uneven roads and leans in the corners. Reducing unsprung weight allows the springs and shock absorbers to be more effective in controlling the suspension's movement. Additionally, a vehicle's rotational weight includes all parts that spin including everything in the vehicle's driveline from the engine's crankshaft to its wheels and tires. This affects the energy required to change speed as the vehicle accelerates and brakes. As you would guess, reducing the weight of any of these rotating components will enhance the vehicle's performance because less energy will be required to increase or decrease their speed."

Jatkojutut ovat sitten nykyajan markkinoiden juttuja, mutta faktaa on että pienempi vannekoko kasvattaa renkaan korkeus profiilia ja siten mukavuutta (ja kaventaa myös usein rengasta) mutta ei välttämättä vähennä painoa.

Tässä se pointti onkin, hyvännäköinen ja mukava auto on se tavoite mutta miten leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla sen saavuttaa ilman että mukavuus ja hyvä ajettavuus häviää? Se on mallikohtaista!

Paskat 17" vanteet ja renkaat voivat pilata E30:sen mutta F10:ssä 20" hyvälaatuiset ei-RF renkaat ja vanteet tekevät auton.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin